Volvo 850 T5 - Fräscha upp och fixa till.

Fräscha upp och sätta egen prägel på en 850. Långtidsprojekt! :)
  • 18 Följare
  • 40 432 Visningar
  • Projektet avslutat 14 april 2015
Oschpister
8 september 2014 · 308 Inlägg

Jag har lite problem med min bil.. Wastegaten är ställd på "grundladd" och bilen är ju steg 3 chippad.. Men ändå så laddar den bara ca 1/4 av det vita fältet! Enligt brorsan så laddade den inte mer än 0,9 med ryckt wg-slang när han hade den (har inte testat själv), vad kan vara fel? smile

Edit: Har ju fortfarande inte kollat membranet i dumpen..

Senast redigerat av Gitarrmetarn (8 september 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
8 september 2014 · 2 005 Inlägg

Kolla dumpen. grundladd på ca 0.4 ska ligga lite mer över 1/4 eller hälften typ av de vita fältet.  0.9 är nästan hela vägen ut på skalan.

Jag är inte alls insatt på hur de olika steg 1-2-3-4? osv funkar. Dock det du kan göra är att se över din magnetventil. Men funkar den normalt så bör det inte vara den.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
8 september 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Kolla dumpen. grundladd på ca 0.4 ska ligga lite mer över 1/4 eller hälften typ av de vita fältet.  0.9 är nästan hela vägen ut på skalan.

Jag är inte alls insatt på hur de olika steg 1-2-3-4? osv funkar. Dock det du kan göra är att se över din magnetventil. Men funkar den normalt så bör det inte vara den.

Man läser ju allt från 0,9-1,3 i ladd med "steg 3", kruxet är ju att jag inte har någon aning vart ifrån chippet kommer så jag vet inte vad det ska leverera.. Tror inte att grundladdet är rätt inställt heller faktiskt tongue

Drog ur magnetventilen och testade en runda, laddade ungefär samma, lär dock koppla i min andra laddtrycksmätare så man faktiskt ser hur mycket det laddar. Det känns ju som att det borde vara dumpen eller wastegaten i och med att den inte vill skenladda med dragen WG-slang (ska testa sen ifall det fortfarande är så) eller så är det något läckage någonstans.. Så mycket annat kan väl inte påverka?

Senast redigerat av Gitarrmetarn (8 september 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
8 september 2014 · 2 005 Inlägg

Du vet hur du ställer in grundladdet va?

Ta en titt på dumpen. Bara bort med tryckrören till turbon och den övre skydsplåten och ner med en 10ans nyckel och veva. Det är trångt men det går!

Spricka i avgashuset
kass dump
slapp wastegate
mm mm
Knackventilen kan ju gå in för att sänka laddet. Dock borde du starkt märka det isf.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
8 september 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Du vet hur du ställer in grundladdet va?

Ta en titt på dumpen. Bara bort med tryckrören till turbon och den övre skydsplåten och ner med en 10ans nyckel och veva. Det är trångt men det går!

Spricka i avgashuset
kass dump
slapp wastegate
mm mm
Knackventilen kan ju gå in för att sänka laddet. Dock borde du starkt märka det isf.

Jo, man kopplar väl ur magnetventilen och ställer WG'n så att bilen laddar 0,4?

Tror inte att wastegaten är slapp så jag får nog ta o kolla dumpen smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
9 september 2014 · 2 005 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:
Du vet hur du ställer in grundladdet va?

Ta en titt på dumpen. Bara bort med tryckrören till turbon och den övre skydsplåten och ner med en 10ans nyckel och veva. Det är trångt men det går!

Spricka i avgashuset
kass dump
slapp wastegate
mm mm
Knackventilen kan ju gå in för att sänka laddet. Dock borde du starkt märka det isf.

Jo, man kopplar väl ur magnetventilen och ställer WG'n så att bilen laddar 0,4?

Tror inte att wastegaten är slapp så jag får nog ta o kolla dumpen smile

Stämmer bra. Dvs justerar på¨stången till wastegaten. Detta ska man inte ändra uppåt om man inte vill riskera ett hål i blocket.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
15 september 2014 · 308 Inlägg

Hallå där. Händer inte mycket nu, har flyttat o lite sånt..

MEN det var 2 slangar som var felkopplade till magnetventilen var av en av dom såg illa ut.. Böt det och nu verkar den vilja ladda mer.. Men den misständer istället! Rotor och fördelarlock är bytt ganska nyligen.. Stiften vet jag inte, har dock ett par "gamla" Volvo org till Turbo liggandes, kablarna vet jag inte är bytta. Kan det vara dom som strular? Den tvekar liksom litegrann redan vid grundladd med full gas: 3,5-5k rpm, men nu när det är rätt kopplat så misständer den riktigt mycket vid fullt pådrag..

Vad tror ni det beror på? Jag ska testa stoppa i dom gamla Volvo stiften, får köpa nya sen, annars byta tändkablar.. Om inte det fungerar då?

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
15 september 2014 · 2 005 Inlägg

Byt stift och kablar. Dyyrt som fan men klart värt det.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
15 september 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Byt stift och kablar. Dyyrt som fan men klart värt det.

Jo.. Dyrt är det. Vad tror du om dessa? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tan … -85mm.html

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
15 september 2014 · 2 005 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:
Byt stift och kablar. Dyyrt som fan men klart värt det.

Jo.. Dyrt är det. Vad tror du om dessa? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tan … -85mm.html

Jag är själv inte så bra påläst på den punkten. Dock ska man akta sig för de billiga kablarna. Sen så "kan" det vara andra kablar just till T5orna eller helt enkelt samma kablar fast olika prisbilder xD

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
15 september 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:
Byt stift och kablar. Dyyrt som fan men klart värt det.

Jo.. Dyrt är det. Vad tror du om dessa? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tan … -85mm.html

Jag är själv inte så bra påläst på den punkten. Dock ska man akta sig för de billiga kablarna. Sen så "kan" det vara andra kablar just till T5orna eller helt enkelt samma kablar fast olika prisbilder xD

Jo dom brukar se lite olika ut beroende på motortyp smile Turbo har ju flera "ringar" längst upp på kablarna iallafall.. Känns ju som att man lika gärna kan köpa sig ett par lite häftigare kablar när man ändå byter, men Volvo original är väl annars ett säkert kort.

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
15 september 2014 · 2 005 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:

Gitarrmetarn skrev:

Jo.. Dyrt är det. Vad tror du om dessa? http://shop.klracing.se/sv/artiklar/tan … -85mm.html

Jag är själv inte så bra påläst på den punkten. Dock ska man akta sig för de billiga kablarna. Sen så "kan" det vara andra kablar just till T5orna eller helt enkelt samma kablar fast olika prisbilder xD

Jo dom brukar se lite olika ut beroende på motortyp smile Turbo har ju flera "ringar" längst upp på kablarna iallafall.. Känns ju som att man lika gärna kan köpa sig ett par lite häftigare kablar när man ändå byter, men Volvo original är väl annars ett säkert kort.

Utan att fördjupa mig och bara steg 1-2-3 så hade jag kört på Volvos egna iaf. Dyra kanske? Men de som suttit där sen 95 eller när bilen rullade av bandet de har nog gjort sitt iaf.

Hade en tändkabel som misstände ovanför gummi truten precic nere i tändstiftsbrunnen. Tror inte fan att man letade ihjäl sig på att hitta det? syntes svaga orange fräsmärken i blocket.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
18 september 2014 · 308 Inlägg

Gjort en beställning på Vparts:
- Tändkablar i superhäftig blå silikon
- Handbromsvajer
- Drivknutsdamask (ska försöka rädda den..)
- Tändstift

Idag testade jag med brorsans tändspole och ooo så mycket bättre bilen gick?! Men det jag är mer förbryllad över är att när jag satte tillbaka min tändspole så gick den likadant? Något som inte stämmer.. Kan det varit glapp nånstans? Låter orimligt..

Tror iallafall att paketet kommer imorgon så då blir det uppdate smile

Senast redigerat av Gitarrmetarn (18 september 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
19 september 2014 · 308 Inlägg

Liten update då! Paketet kom idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-19ad97ff4d14cfc7cc7cc8c5df766ec4.jpg

Halva paketet! Ny handbromsvajer + damask och fett smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-5ec1e7c00fb66d51ed8f7e0aa8c32463.jpg

Nya tändkablarna i paketet.. Ut med det gamla från 93, haha big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-583194eda1a6e7ce9a551af4bddbea12.jpg

Satt fint där tycker jag! Bytte även tändstift och bilen går bättre än någonsin smile

Senast redigerat av Gitarrmetarn (19 september 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
26 september 2014 · 308 Inlägg

Scratch that.. sad Bilen går som en påse nötter igen.. Eller, den går "bra" ibland, ibland tvekar den bara litegrann strax innan fullt ladd och ibland så totalvägrar den innan fullt ladd med 357 misständningar på rad..

Har felkoder jag inte kan läsa ut pga att sladden till socklarna är av, går väl att trixa dit en ny sladd eller en ståltråd eller något men.. Det jag vet är att det finns en felkod om en lambdasond, den är bytt (dock till en från Biltema..) kan det vara den som strular? LMM? Alla tänddelar är ju utbytta förutom tändspolen..

Snart skrotar jag fanskapet wink

Edit: Den blir jäkligt svart i avgasröret.. Känns som att den går lite snålt (?) då? Då borde det ju vara LMM eller lambda..

Senast redigerat av Gitarrmetarn (26 september 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
mercaa
26 september 2014 · 558 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:
Scratch that.. sad Bilen går som en påse nötter igen.. Eller, den går "bra" ibland, ibland tvekar den bara litegrann strax innan fullt ladd och ibland så totalvägrar den innan fullt ladd med 357 misständningar på rad..

Har felkoder jag inte kan läsa ut pga att sladden till socklarna är av, går väl att trixa dit en ny sladd eller en ståltråd eller något men.. Det jag vet är att det finns en felkod om en lambdasond, den är bytt (dock till en från Biltema..) kan det vara den som strular? LMM? Alla tänddelar är ju utbytta förutom tändspolen..

Snart skrotar jag fanskapet wink

Edit: Den blir jäkligt svart i avgasröret.. Känns som att den går lite snålt (?) då? Då borde det ju vara LMM eller lambda..

Hej jag har samma problem som dig... har inte lyckats lösa det... har bytt allt i tändväg förutom tändkablar.  har inga felkoder.. Lmm verkar göra sitt jobb, har rengjort den flera gånger.   jag har börjat spekulera att det är lambdan som är dålig. biltemas ska du inte ha på bilen. finns original att köpa från staterna billigt.

När din är kall och accelererar tvekar den då? om du accelererar jämnt med samma gas hela tiden ?  ( accelerar tvekar accelerar tvekar) ? min gör det men ibland inte. varm går den bättre.

Oschpister
30 september 2014 · 308 Inlägg

mercaa skrev:

Gitarrmetarn skrev:
Scratch that.. sad Bilen går som en påse nötter igen.. Eller, den går "bra" ibland, ibland tvekar den bara litegrann strax innan fullt ladd och ibland så totalvägrar den innan fullt ladd med 357 misständningar på rad..

Har felkoder jag inte kan läsa ut pga att sladden till socklarna är av, går väl att trixa dit en ny sladd eller en ståltråd eller något men.. Det jag vet är att det finns en felkod om en lambdasond, den är bytt (dock till en från Biltema..) kan det vara den som strular? LMM? Alla tänddelar är ju utbytta förutom tändspolen..

Snart skrotar jag fanskapet wink

Edit: Den blir jäkligt svart i avgasröret.. Känns som att den går lite snålt (?) då? Då borde det ju vara LMM eller lambda..

Hej jag har samma problem som dig... har inte lyckats lösa det... har bytt allt i tändväg förutom tändkablar.  har inga felkoder.. Lmm verkar göra sitt jobb, har rengjort den flera gånger.   jag har börjat spekulera att det är lambdan som är dålig. biltemas ska du inte ha på bilen. finns original att köpa från staterna billigt.

När din är kall och accelererar tvekar den då? om du accelererar jämnt med samma gas hela tiden ?  ( accelerar tvekar accelerar tvekar) ? min gör det men ibland inte. varm går den bättre.

När den går dåligt spelar det ingen roll om jag lägger plattan i mattan eller segdrar den, den misständer ändå (runt 3-5k varv tror jag) men min verkar inte göra skillnad på varm/kall utan den går som den vill när den vill liksom..

Blir tokig, ibland går den ju rätt bra förutom att jag troligen har läckage någonstans eftersom den inte laddar mer än 0,9 ens med WG slang ryckt. Ibland vill den inte alls.. Tycker det är konstigt att den gick som den skulle när jag lånade brorsans tändspole men att den gick precis likadant med min spole igen.. Sen gick den superfint med nya stift o tändkablar men nu vill den inte igen.. Tokig blir man.

Vad mer finns det ens att byta? Alla tänddelar bytta som sagt.

Edit: Har ju felkoder som sagt, får försöka läsa ut dom på något vis och se om man blir nå klarare..

Senast redigerat av Gitarrmetarn (30 september 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
30 september 2014 · 2 005 Inlägg

kollat dumpen?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
1 oktober 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
kollat dumpen?

Nej, jag har ju inte gjort det än *skäms* Får nog ta mig i kragen och göra det.. Dock sa brorsan att han tittat på den och inte sett något konstigt, men det är ju aldrig fel att ta en extra titt smile

Dock tror jag att jag har en läcka i tryckslangen som har en böj från toppen av IC, som går till plaströret som går vidare.. För där ligger det alltid lite lite olja.. Precis under där det sitter massa relän. Ska skruva bort den och ta en titt.

Senast redigerat av Gitarrmetarn (1 oktober 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
1 oktober 2014 · 308 Inlägg

Jaha.. Var ut nyss, tänkte plocka bort den där satans dumpen och kolla den.. Börjar ta bort värmesköld o så för att göra det enklare.. Värmeskölden som är mot motorhållet hade svart sot på sig vid ett ställe. "Hmm, så ska det ju inte vara?" Tittar på grenröret.. Jodå, nog var det en lång spricka i det allt.

Så, troligen härifrån alla problem kommer? Felkoderna på lambda osv? Att den helt plötsligt slutat ladda som den ska.. Eller?

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang