Volvo 850 T5 - Fräscha upp och fixa till.

Fräscha upp och sätta egen prägel på en 850. Långtidsprojekt! :)
  • 18 Följare
  • 40 435 Visningar
  • Projektet avslutat 14 april 2015
Oschpister
8 oktober 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Där ser du!

Hehe, tips på vart jag får tag på en turbo?

Har kollat bildelsbasen men där ligger alla över min budget.. Mailat typ alla som säljer t5 delar på blocket men dom har antingen vinklade hus eller labyrint eller så är det sålt tongue Har sett att det finns adapter från labyrint till kona men den kostar ju också närmare 500kr så då ska man hitta en jäkla billig turbo..

Har hittat någon som säljer kompressordelen - men det går ju inte för att mitt avgashus har sprickor.. smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
8 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Jag har förvisso en turbo som funkar att köra med. Saknar dump dock och sprickor i avgashuset. Tror det är smidigare att hitta en bättre än den jag har dock.

Skroten 1000kr får du la ge om det är en bra skrot. Mer än det så knallar du in på Volvo och köper dig en ny turbo som är billigare än vad många sidor på nätet säljer de för.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
10 oktober 2014 · 308 Inlägg

Ja, det händer ju inte mycket här nu tyvärr. Grenrör är på väg och kommer hit nästa vecka, men att hitta en turbo verkade ju vara liiite omöjligt.. sad Så vi får väl se när man får tag på en sådan..

Har ju andra grejer att fixa på bilen men jag struntar nog i det innan turbo och annat är fixat, är ju ändå skitväder nu så smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
12 oktober 2014 · 308 Inlägg

Äntligen! Hittat en turbo, bara hoppas att den duger när man får hem den smile

Så har jag beställt turbopackningarna och grenrörspackning.. Snart rullar den nog igen tongue

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
13 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Gött att höra!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
14 oktober 2014 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Gött att höra!

Ja, känns som om man vänt Sverige upp och ner efter en turbo tongue

Btw, du som har bytt turbo osv, den tjocka orangea packningen i Mekonomens sats.. Vart ska den sitta?

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
14 oktober 2014 · 308 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:
Gött att höra!

Ja, känns som om man vänt Sverige upp och ner efter en turbo tongue

Btw, du som har bytt turbo osv, den tjocka orangea packningen i Mekonomens sats.. Vart ska den sitta?

Jaha! Den ska sitta mellan oljereturröret och motorblocket va? smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
14 oktober 2014 · 2 005 Inlägg

Gitarrmetarn skrev:

Gitarrmetarn skrev:

Extrazz skrev:
Gött att höra!

Ja, känns som om man vänt Sverige upp och ner efter en turbo tongue

Btw, du som har bytt turbo osv, den tjocka orangea packningen i Mekonomens sats.. Vart ska den sitta?

Jaha! Den ska sitta mellan oljereturröret och motorblocket va? smile

Japp. Kan vara svår att få dit ibland.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
14 oktober 2014 · 308 Inlägg

Man ska inte ropa hej förns man är över ån... Wastegate armen som ska hålla tätt mot hålet tar i "kanten" och ligger inte tätt på?! Hur f*n fixar man det då.. Byter WG-armen? Gröper ur lite så att den går i botten?

Den ligger lite off-center också så jag antar att armen i avgashuset är bytt.. Ska fixa bild.

Här kommer bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-5a6d9f6e06e96681a5143f533fefdf3c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-dd838350f92e66daf68f4b3326e4bcb6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-ab07241ae39c7340d92bab3cf7beebe7.jpg

Som ni ser så lyser det igenom, sen sitter den off-center och går inte helt emot så det blir ju inte tätt.. Finns väl egentligen ingenting att göra åt detta förutom att fixa en ny "WG-arm" men det är ju ingenting jag själv kan göra.. Blir väl att köra med gamla avgashuset antar jag, visst det har sprickor men det är ju bättre än en glipa på 5mm runt hela hålet..

Gamla avgashuset:

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-47b2bf88667d48475a69adb167dff4ff.jpg

Sitter fint i mitten o är tätt, verkar även vara "portat"? Hålet är större iaf..

Senast redigerat av Gitarrmetarn (14 oktober 2014)

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
17 oktober 2014 · 308 Inlägg

Böt turbo och grenrör igår, det gick nästan utan att jävlas, men nu sitter det.

Den går bra mycket bättre än innan (man ska inte ropa hej.. ja, ni vet) MEN den laddar samma/mindre om än mycket jämnare och utan misständningar. Jag tror det har att göra med att WG-armen inte håller tätt.. Vi slipade till så att armen gick i botten men jag tror att det är ett litet litet mellanrum fortfarande..

Den skenladdar inte när man drar wg-slangen även om den laddar lite mer, dumpen var hel på turbon jag skaffade, vad är oddsen för att den ska ha gått sönder?

Summa summarum: Jag är nöjd över att den går att köra utan att det känns som att den ska sprängas i bitar tack vare misständningar, men självklart saknar jag laddet då den går ungefär/sämre än original just nu ;P

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
21 oktober 2014 · 308 Inlägg

Kan väl meddela att projektet kommer stanna upp tills vidare, känner att det är för dyrt att hålla på.. Speciellt när det man inhandlar inte avhjälper problemen eller att det strax efter uppstår nya. Men, så är det väl med bilar och jag kanske inte har samma intresse som förut..

Vad som händer här näst.. Ja, den som lever får se. smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
3 januari 2015 · 308 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145205/145205-77245fafdc46a35a2def7491b7c183df.jpg

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
3 januari 2015 · 2 005 Inlägg

Inkörd Bara ju!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
30 januari 2015 · 308 Inlägg

Det är med en tår i ögat jag meddelar att detta projekt troligen stannar här. Bilen ska säljas och ligger ute på blocket, till ett vad jag tycker löjligt lågt pris, dock visas inte mycket intresse smile

Jag ska flytta och kommer behöva pendla ca 10 mil om dagen till skola, och då är det inte ekonomiskt försvarbart att köra runt på en 850 Turbo som inte går helt rent.. Har införskaffat en liten Golf 3:a istället.

Så resan slutar här (inte för att det har vart mycket till resa men ändå..), men vem vet? Man kanske vinner på triss, plötsligt händer det.

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
30 januari 2015 · 2 005 Inlägg

Det var tråkigt att höra. Dock om jag var du så skulle jag försökt ha kvar bilen fram tills våren/tidig sommar så att man får ut lite pengar för den iaf.

Annars du har inte planer på att ställa av den och kanske bara köra sommartid då?
Surt nog så är ju bilen inte värd något och då kan man ju lika gärna ha den kvar om det är möjligt och fixa till den lite.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
30 januari 2015 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Det var tråkigt att höra. Dock om jag var du så skulle jag försökt ha kvar bilen fram tills våren/tidig sommar så att man får ut lite pengar för den iaf.

Annars du har inte planer på att ställa av den och kanske bara köra sommartid då?
Surt nog så är ju bilen inte värd något och då kan man ju lika gärna ha den kvar om det är möjligt och fixa till den lite.

Jag har tänkt i dom banorna också, men jag tror inte jag har någonstans att förvara bilen fram tills dess tyvärr..
Sen så kommer nog inte ekonomin för "finbil" finnas förns utbildningen är klar vad det verkar, så vi snackar väl om en 4-5 år, att ha bilen stå så länge känns fel tongue

Sen kan man ju fråga sig om det är försvarbart att fixa upp bilen med alla småfel och skavanker som finns, om man inte lika gärna kan köpa sig ett bättre utgångsobjekt för mindre pengar än vad denna skulle landa på "färdig"..
Visserligen kostade denna mig ungefär 1500kr, hehe..

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Oschpister
18 februari 2015 · 308 Inlägg

Bilen såld, så nu är denna tråd över för gott.. neutral

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Extrazz En 5a är Livet.
18 februari 2015 · 2 005 Inlägg

Det var tråkigt att höra.

Vet du vad som kommer hända med bilen sen med nuvarande ägaren då?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oschpister
18 februari 2015 · 308 Inlägg

Extrazz skrev:
Det var tråkigt att höra.

Vet du vad som kommer hända med bilen sen med nuvarande ägaren då?

Han verkar vilja bygga vidare, verkade vara rätt seriös så man får väl hoppas att den hamnade i bra händer. Han skulle skicka lite bilder sen när han börjat, får väl se smile

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang