Fixa till Tuffa Victor, en Saab 9-5 Aero MY00

Lätt motorrenovering till en början. Sen stegvis uppgradera den för att kunna brukas på div banträffar. =)
  • 29 Följare
  • 58 987 Visningar
  • Projektet avslutat 10 september 2015
Mr_Lööf
6 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Hejsan.

Ja jag startar upp en till projekttråd. Har ju bara 2st sedan tidigare på mina andra Saabar. Men just nu så håller jag på med min 9-5 Aero som köptes in i April 2014.

Lite fakta om bilen. Är som sagt en Saab 9-5 Aero från 2000. Gått 23xxx mil. Fått ett E85 program av Mackan om jag inte är fel underrättad. Det hände när förra ägaren hade bilen. Sen när ägaren var ute och körde bilen så poffade det till och bilen gick på 3 burkar.

Så jag köpte en bil som alltså inte gick på att 4:a cylindrar. Kort efter att bilen hämtades så lyftes toppen för att se vad som hade hänt. Befarade det värsta, dvs att en kolv hade gått. Men motorn tryckte ju inte ut någon olja ur oljestickan.
Så när toppen lyftes så såg jag att en avgasventil på 4.ans cylinder hade smält lite. Samt innan så såg man att kamkedjan inte var riktigt sträckt mellan kamaxelhjulen. Så då bestämde jag mig för att byta topp och även kamkedjan och när man ändå bytte kamkedjan så tänkte jag rycka bort balansaxelkedjan.

Men månaderna gick och inget hände. Men för ca 2-3 veckor sen så fick man en ny livsgnista för bilen och började skruva med den.

I fredags så var man hos ANA Trollhättan och köpte en styck transmissionssats för motorn, dvs kamaxelkedja och balansaxelkedja med tillbehör och även diverse packningar för topplocket.

Innan det så renoverade jag oljekylslangarna lite lätt då de var lite väl rostiga. tongue

Målet med bilen

* Få den att rulla för egen maskin igen, så jag kan bruka den under semestern.

* Förbättra väghållningen med tiden för att kunna brukas på Saab Turbo Klubbs banträffar.

* Effektöka den lite. Men blir under vintern, då jag inte anser att bruka den på banträffar förrän nästa år.


Lite bilder på åket och det som har gjorts på den.

https://www1.garaget.org/archive/24/23728/354385/large_354385-3415199.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fe47da3331fef5a253a4976e9d782a76_large.jpg
Några trötta slangar. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-36df0e52627632999550b5c65286f650_large.jpg
Efter en tur i hetvattentvätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fafb7877fcbc7924b5a4ae0d45dcca5a_large.jpg
Sand och glasblästrade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8cec1e184f36c91011e0e15723820218_large.jpg
Så här blev resultatet efter lite rostskydd och färg.



Väljer att inte ta med alla bilder som jag har på det jag har gjort. Alla bilder finns i mitt fotoalbum på min profil.
Kommer att skriva ett till inlägg med fler bilder för att slippa få ett jättestort första inlägg. tongue

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
6 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Lite fler bilder på vad som har hänt den senaste veckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-dcaf85ad2a6026a97f38db77db66c181_large.jpg
Var inte så farligt med koks i toppen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3f942bdfd1a4e989c9ab3d3b7db8cc6a_large.jpg
Efter 3 vändor i tvätten så såg den ut så här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-4005680f650f75097ec4b5d7c5a164ba_large.jpg
Förklaringen till att den började gå på 3 cylindrar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6418b00c0af5ddc767b97621ea5d0582_large.jpg
Transmissionssatsen för T7 och de sista T5 motorerna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1f5b2bb86218370692f0cab325bb76b1_large.jpg
Div packningar och ny avgasventil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-37bfa5d8721551b7357e9aa4201a427d_large.jpg
Nya o-ringar för oljekylslangarna och muttrar till samma slangar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6ec5e21d66503e2b17483f2dad396e36_large.jpg
Slangarna på plats.


Nästa steg nu är att börja riva ner motorn lite till så man kan komma åt och byta kamkedjan och ta bort balansaxelkedjan. Oljetråg och bröstkåpa skall ta och tvättas och synas när de ändå är loss. smile

De var allt för denna gången. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
AeroMackan
7 juli 2014 · 607 Inlägg

Klart man ska följa det här smile

Mr_Lööf
7 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Tycker jag att du skall göra. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
7 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Idag blir det ingen bild update. Men har iaf blästrat rent ventilerna med glasbläster och sen vaccumtestade alla ventiler. Utav 16st så var det 14st som var täta och 2st som var otäta. Men som tur var så slapp jag att fräsa om sätena. Räckte med att slipa ventiler och sätena så de blev täta.

De ventiler som inte höll tätt var inte de som jag trodde. Trodde att avgasventilerna på 4 cyl skulle läcka. Men med en ny och en gammal ventil så var det tätt. Det var avgasventilerna på 3:an cyl som läckte. smile

Så nu återstår de bara att få bort all sot från avgaskanalerna, borra ur en pinnbult och montera ihop den. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
9 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Händer lite grann med topplocket iaf. Idag så blev alla ventiler monterade. Så nu kan jag börja fokusera på att ta och börja riva i motorn. Men skall försöka börja imorgon.

Men nu så kommer de en lite bild på hur den skadade ventilen ser ut.

https://www1.garaget.org/archive/24/23728/354385/large_354385-3424952.jpg

Jag kan inte förstå hur detta har skett. För när jag monterade i en helt ny ventil utan att ens slipa in den mot ventilsätet så höll den nya ventilen super tätt. De ventiler som var lite mindre otäta var avgasventilerna på 3:ans cylinder.
Ventilen som brändes satt på 4.ans cylinder.

Har som sagt aldrig varit ute för något liknande förut.

//Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Jockk3
9 juli 2014 · 1 426 Inlägg

ska bli kul och följa.

Mr_Lööf
9 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Jockk3 skrev:
ska bli kul och följa.

Skall bli kul att se om man får den att starta för egen maskin utan problem. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
10 juli 2014 · 329 Inlägg

Ska bli spännande om du får igång den! Tar och följer! smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Mr_Lööf
10 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Saab_2takt skrev:
Ska bli spännande om du får igång den! Tar och följer! smile

Ja det är ju inte mil borta. Men är ju långt ifrån klar. haha

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Mr_Lööf
10 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Ikväll blev det lite skruva med bilen. Hade som mål att få ner både oljetråg och transmissionskåpa. Men misslyckades pga inte tillräckligt med verktyg. Men men har ju en helg och semester framför mig. wink Så de får bli att åka till någon GDS tvätthall sen och tvätta oljetråg och transmissionskåpa.

Sen så fick man sig en överraskning som jag inte trodde fanns på 9-5. Men blir tvungen sen frampå att lämna iväg den på svetsning utav golv. Sitter ju en del pluggar i golvet. Runt dom har det rostat på bra. Så det får vi fixa sen.

Sen så hade jag med mig insuget till jobbet för att tvätta rent det. Blev lite mer än bara tvättning. Blev glasblästring också utav det. Så nu är det som nytt. smile
Även avgaskam från en B212 motor. Stod på byn lokala bilskrot självplock. Så 400kr fattigare blev man då. hehe Men nu har jag iaf min rätta kombination av kamaxlar jag vill ha. Dvs en insugskam från en B234i och en avgaskam från B202/B212. Hoppas att de blir en annan karaktär på bilen sen.

Lite bilder då. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2b052c1c30db39875d411e949386edff_large.jpg
Endast tvättad här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-bf0f24bfbd662cc490bbfc1722db0e67_large.jpg
Glasblästrad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-84954725c3b74078c079f8f62f2b8b6a_large.jpg
Ihop monterad igen. smile

Så nu skall man inhandla en 35mm hålsåg för metall och sen borra upp 2st hål för att kunna få ner oljetråget på bilen. Ena nackdelen med att ha en Aero.

Sen får de bli en del mek under helgen. smile

De var allt för idag. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
AeroMackan
11 juli 2014 · 607 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Ikväll blev det lite skruva med bilen. Hade som mål att få ner både oljetråg och transmissionskåpa. Men misslyckades pga inte tillräckligt med verktyg. Men men har ju en helg och semester framför mig. wink Så de får bli att åka till någon GDS tvätthall sen och tvätta oljetråg och transmissionskåpa.

Sen så fick man sig en överraskning som jag inte trodde fanns på 9-5. Men blir tvungen sen frampå att lämna iväg den på svetsning utav golv. Sitter ju en del pluggar i golvet. Runt dom har det rostat på bra. Så det får vi fixa sen.

Sen så hade jag med mig insuget till jobbet för att tvätta rent det. Blev lite mer än bara tvättning. Blev glasblästring också utav det. Så nu är det som nytt. smile
Även avgaskam från en B212 motor. Stod på byn lokala bilskrot självplock. Så 400kr fattigare blev man då. hehe Men nu har jag iaf min rätta kombination av kamaxlar jag vill ha. Dvs en insugskam från en B234i och en avgaskam från B202/B212. Hoppas att de blir en annan karaktär på bilen sen.

Lite bilder då. smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Endast tvättad här.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Glasblästrad.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Ihop monterad igen. smile

Så nu skall man inhandla en 35mm hålsåg för metall och sen borra upp 2st hål för att kunna få ner oljetråget på bilen. Ena nackdelen med att ha en Aero.

Sen får de bli en del mek under helgen. smile

De var allt för idag. smile

Insuget tar jag till Viggen wink Bara byta till en vanligt oljetråg ska själv göra de smile annars så såg insuget väldigt fint ut smile

Mr_Lööf
11 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Nu kommer det inte bli några problem att få av det efter att jag har borrat hål i oljetråget. wink Kommer att montera dit 2 täckpluggar. Då är det onödigt att montera dit ett annat hehe

Tack för kommentaren på insuget. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
12 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Uppdate!

Fortsatte idag där jag slutade med oljetråget. Fixade en hålsåg på 35mm och borrade upp så jag kom åt de 2 dolda bultarna till oljetråget. Men sen så strulade det med att jag inte fick ner tråget alls. Hade inte WISen i närheten. Så jag började riva generator, remspännare och brythjul. Sen åkte jag hem och käkade mat(vilket behövdes).
Då kollade jag i WIS då på Aero modellen måste man "bryta försiktigt" motorn åt vänster för att få ner oljetråget.

Alltså han som kom på att just 9-5 Aero skall ha ett förstärkt oljetråg, måste ha en bra förklaring te det!
Men men nu vet jag hur man gör. wink

Nu måste jag bara fixa en avdragare så jag får loss remskivan. Har försökt att vicka på den med att bryta med en skruvmejsel. Men den vägrar släppa från vevaxeln. Sen så är det typ 3 st skruvar kvar så är transmissionskåpan loss den med.

Men imorgon har ju metrologerna lovat regn så de kan bli så att man inte grejar något imorgon. Utan kanske åker till GDS tvätten och tvättar rent ett oljetråg, generatorfäste och remspännare. smile

Div bultar ligger i ett avfettningsbad redan nu. hehe


Bilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0e7a52345b9aea3f49769818b71cedd7_large.jpg
Oljetråget såg inte så farligt drabbat ut av oljesluge. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-971922b0dc7a69875ec0545cbfaf083e_large.jpg
Även under skvalpskyddet såg det rätt bra ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f85e20b29361e9ec6b62047ea35195f0_large.jpg
Dock så fanns denna högen under oljesilen. 

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3ac9cb9b586d1d43ce04968ada4c0c3d_large.jpg
Närbild på den lilla högen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6c530a329e6a364eb58b5e0f684e1f24_large.jpg
Så här ser oljesilen ut.

De var allt för idag.

Från Mr_Lööf, klart slut!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
13 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Efter att ha fått ner lite saker från motorn igår som var rätt söliga så fanns det givetvis lite bult som också var söliga så de lätt jag ligga i en liten hink med kallavfettning över natten. Blev så rena och fina synd att man inte hade en diskmaskin, annars hade de fått åkt där lite också haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-effe9237c48d3b6fb19b64885b72fc21_large.jpg

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
AeroMackan
14 juli 2014 · 607 Inlägg

Bara jag som skriver i denna tråd så jag fortsätter i den stilen då smile Tråget såg relativt fint ut har sett värre så de är bara montera och se glad ut att motorn var i bra skick förutom en trasig ventil och att kamkedjan var dålig smile

Mr_Lööf
14 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Ja de andra som följer verkar vara lite blyga på att skriva. Men jag bits inte så ni andra får gärna skriva. smile

Ja tråget såg ju väldigt bra ut. Tvättade det idag och var ett litet lager med sludge i botten men annars så var de inge större. smile Kommer en mer detaljerad update senare. Måste fixa bilderna som tog under kvällen.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Turbo-X Mr TX
14 juli 2014 · 976 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Ja de andra som följer verkar vara lite blyga på att skriva. Men jag bits inte så ni andra får gärna skriva. smile

Ja tråget såg ju väldigt bra ut. Tvättade det idag och var ett litet lager med sludge i botten men annars så var de inge större. smile Kommer en mer detaljerad update senare. Måste fixa bilderna som tog under kvällen.

Nu ljuger du allt Lööf, du bits o du bits hårt! wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero
Saab 9000 Aero 2,3T/225 "Aero S" (1997)
AeroMackan
14 juli 2014 · 607 Inlägg

Men titta där kom en Norrlänning fram under snön wink du ser de hjälper att skriva wink

Mr_Lööf
14 juli 2014 · 1 911 Inlägg

Turbo-X skrev:
Nu ljuger du allt Lööf, du bits o du bits hårt! wink

Nu får du förklara dig tycker jag. tongue



Update då!


Började dagen med att åka till bildemonteringen i Tibro för att köpa mig en hf framskärm. Då den som sitter på idag inte är så där jättebra. tongue Fick vänta lite då skärmen fortfarande satt på bilen. Hade granskat den innan jag sa att jag skulle ha den. Och den okulär besiktningen gick bra och jag förstod sen varför den var bättre än min. Bilen var en Tysklands import.

Ja pris för skärmen. 375kr och det tycker jag att de var ett bra pris. smile

Sen gick färden mot biltema och köpte mig en remskiveavdragarsats. Då remskivan på min bil satt såpass att jag inte kunde lirka loss den med 2 mejslar.. Skall ju bara vara att dra av annars.

När remskivan väl var borta så kunde jag komma åt de 4 bultarna som var kvar i transmissionskåpan. Sen var det lite trixande för att få ur kåpan. Och döm av min förvåning var inte fullt av koks på baksidan. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8625291584ab47796f0b6690f4c2d948_large.jpg


Så nu var det bara att riva ner alla kedjor och skenor. Och nu får ni se lite skador som den personen som "hjälpte" mig att lyfta toppen, gjorde i samband med lyftet. Försök inte att lyfta toppen utan att ha tagit bort kamkedjesträckaren! En vänligt tips bara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2acfcfce7b591fe896ec56f15a58c4e8_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-aa432a277e55963f1d304c7eb4175826_large.jpg

Men har iaf tagit hem lite småsaker som skall ligga i avfettningsbad över natten så de kan bli rena och fina igen. Och inte fulla utav olja + smuts. Ja jag kommer att byta packboxen bakom remskivan. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0a9347af9ae24b4ad09b1c2fd2fe491c_large.jpg

Under dagen så fick man även ett sms att mina delar från skruvat.se hade kommit till mitt utdelningsställe. Så dit var man också och hämtade ut det. Innehållet i paketet var en sats med nya pinnbultar, hylsor och muttrar för grenröret. Samt en ny drivrem av den korta varianten. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-079500919804681bec68bdba46cbc9e8_large.jpg

Ja de var allt för idag. Imorgon så skall man tvätta transmissionskåpan. Sen börja att montera ihop den nya kamkedjan. Balansaxelkedjan struntar jag i. De vibrationerna som blir kan jag leva med. hehe
Så får man hoppas på att de inte blir något regn imorgon utan bra väder så man kan få ihop så mycket som möjligt. smile

De var allt för idag!

Från Mr_Lööf, klart slut!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang