[Hjälp] - Vad skall jag ta mig till? Krokat med drömbilen (bild finns)

turbodeath
17 juli 2014 · 2 452 Inlägg

farten måste ha varit högre än 50km,krockade själv med käring som inte hade lysen på sin bil o så gullade hon med sin dotter i framsättet,tyvär jag som åker på det för jag körde in i rövan,o jag hade en fart på 40 kan jag säga då det egentligen är 70 där men jag vet att det händer olyckor där...visst jag hade helförsäkring det löser sig för mig,men tänk på att alltid ha helförsäkring om det är din drömbil snåla inte på dom 200 kr extra, sen en annan grej huvudsaken är att vederbörande är okej....skit i plåtskador bara du mår bra själv..

döden kommer tillbaka
KHRacing
17 juli 2014 ·

thomas89 skrev:
Sitter vid mobilen nu, svarar lite mer ingående semare genom daton..

men det är alltså ingen idé att ens kontakta försäkringsbolaget?
Bara att ställa av bilen på direkten och va glad för den tusenlappen man får tillbaka på skatten? sad

Ska köra ut bilen till några släktingar imorgon på landet, och skruva loss allt som är skadat - för att se om det ens går att reparera ifall ma n får tag på en skrotig reservdelsbil..

vad skulle kunna vara största boven i dramat till varför den inte skulle gå fixa?
Vänster sida ser din ut under stötfångaren, men höger sida hade fått sig en redig kyss

Klart du skall kontakta f-bolaget & berätta om en olycka & även se te att få kollat rygg/nacke på sjukhuset om de nu gått i 3-4-50 km in i muren . det är detta du har försäkringen till om det händer någe framöver

turbo98
17 juli 2014 · 1 362 Inlägg

Evildan skrev:

Mack skrev:

Dirtymike skrev:
Allt under råddjur väjer man inte för.... eller har man rejält älgstaket så äre bara köra över större vilt med.

Det beror ju dock lite på vad man själv sitter i, och i vad för situation det gäller.

Nej nej, ALLT under rådjur, såsom grannungen, hundar, barnvagnar osv kör man sonika bara över. roll

precis, då slipper man lyfta foten från pedalen och sparas lite bränsle också, grannen har säkert fler ungar ändå lol

Senast redigerat av turbo98 (17 juli 2014)

Cuefa Ain't no place like home...
17 juli 2014 · 4 628 Inlägg

50km/h... Eh....

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Sneakhugger
17 juli 2014 · 14 Inlägg

Nita en katt jag med för inte så längesen. 70 väg, kommer upp från diket, lägger mig på bromsen men kattfan ökar så den hamnar rätt i däcket tongue

Nja väja för en katt känns som overkill

Volkswagen Tiguan "2.0 TDI" (2014)
Hamilton
17 juli 2014 · 8 864 Inlägg

turbo98 skrev:

Evildan skrev:

Mack skrev:

Det beror ju dock lite på vad man själv sitter i, och i vad för situation det gäller.

Nej nej, ALLT under rådjur, såsom grannungen, hundar, barnvagnar osv kör man sonika bara över. roll

precis, då slipper man lyfta foten från pedalen och sparas lite bränsle också, grannen har säkert fler ungar ändå lol

Ingenstans påstår någon att man inte ska bromsa för självklart använder man bromsen.
Men väjer gör man bara för kronhjort eller älg och för att förtydliga så ingår människor inte i den kategorin.

Fotograf på tierpidag.se
djukk34
17 juli 2014 · 309 Inlägg

Men jisses, drömbil, sällsynt, två års sparande ?!

Här, 10k, det som inte går på bilprovning tar du från din krockade.. Finns även typ 50 andra på blocket.
http://www.blocket.se/eslov/Hyundai_cou … 18&w=3

Senast redigerat av maaw (17 juli 2014)

turbo98
17 juli 2014 · 1 362 Inlägg

bilen verkar ju vara sned o vind;) om de ska bli bil av den igen måste den nog riktas rätt säkert:)

thomas89
17 juli 2014 · 95 Inlägg

Om det nu är så illa - vad kan man få för en frontklockad Coupé från 00 som i övrigt är i pedantiskt skick?
Motorn och allt går klockrent, nybytt kamrem, full servixebok, ingen rost eller dylikt..
vad kan man få ut för den som den står tro?
Den är körbar, tro de eller ej ^^

Fan vad ledsen man är nu alltså hmm

Mack Forum- och sitemoderator
17 juli 2014 · 26 157 Inlägg

turbo98 skrev:

Evildan skrev:

Mack skrev:

Det beror ju dock lite på vad man själv sitter i, och i vad för situation det gäller.

Nej nej, ALLT under rådjur, såsom grannungen, hundar, barnvagnar osv kör man sonika bara över. roll

precis, då slipper man lyfta foten från pedalen och sparas lite bränsle också, grannen har säkert fler ungar ändå lol

Precis. Man fick ju underkänt på uppkörningen om man inte höll sig till ecodriving..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
turbo98
18 juli 2014 · 1 362 Inlägg

thomas89 skrev:
Om det nu är så illa - vad kan man få för en frontklockad Coupé från 00 som i övrigt är i pedantiskt skick?
Motorn och allt går klockrent, nybytt kamrem, full servixebok, ingen rost eller dylikt..
vad kan man få ut för den som den står tro?
Den är körbar, tro de eller ej ^^

Fan vad ledsen man är nu alltså hmm

ingen aning faktiskt, men skulle gissa på 5-10k?

fish Allfixare
18 juli 2014 · 1 475 Inlägg

turbo98 skrev:

thomas89 skrev:
Om det nu är så illa - vad kan man få för en frontklockad Coupé från 00 som i övrigt är i pedantiskt skick?
Motorn och allt går klockrent, nybytt kamrem, full servixebok, ingen rost eller dylikt..
vad kan man få ut för den som den står tro?
Den är körbar, tro de eller ej ^^

Fan vad ledsen man är nu alltså hmm

ingen aning faktiskt, men skulle gissa på 5-10k?

5-10k för en smälld hyundai? Får ju en fullt fungerande för 5000?

Martin_78
18 juli 2014 · 398 Inlägg

Vill inte vara taskig men om du tänker på vad försäkringsbolagen ger för bilarna så går dom efter marknadsvärdet å bryr sig inte om om den e pedantskött å så. Den ska ju bara till skrot ändå.
Hoppas allt gick bra med dig.

REJ
18 juli 2014 · 89 Inlägg

Finns det inte ABS på bilen?
Finns det kan du inte tvärnita så hjulen låser sig och du kanar.
Att du knappt kände när det small låter konstigt i mina öron. Nog hade jag känt denna smäll ordentligt.
Och 50km/h????????
Även om du inte får ut någonting på försäkringen för att du hade halvförsäkring (gäller alla förs.bolag.),  så anmäl det till dom.
Uppsök även läkare som någon annan skrev. Inte säkert man känner av t ex nackbesvär direkt. Kan komma senare och då är det bra att det finns papper vad som hänt.
Sälj bilen i delar och leta rätt på någonting nytt att åka.
Och skaffa helförsäkring nästa gång.

granadadr
18 juli 2014 · 7 290 Inlägg

REJ skrev:
Finns det inte ABS på bilen?
Finns det kan du inte tvärnita så hjulen låser sig och du kanar.
Att du knappt kände när det small låter konstigt i mina öron. Nog hade jag känt denna smäll ordentligt.
Och 50km/h????????
Även om du inte får ut någonting på försäkringen för att du hade halvförsäkring (gäller alla förs.bolag.),  så anmäl det till dom.
Uppsök även läkare som någon annan skrev. Inte säkert man känner av t ex nackbesvär direkt. Kan komma senare och då är det bra att det finns papper vad som hänt.
Sälj bilen i delar och leta rätt på någonting nytt att åka.
Och skaffa helförsäkring nästa gång.

nja om nu ts ens tog så mkt på bromsen utan bara vek av,, då hjälper ju ej abs eller atc eller vad det nu heter smile och det förklarar ju isåfall stora skador på bilen trots låg fart,,

Evildan
18 juli 2014 ·

Ni som tror att det är omöjligt för en personbil att bli så skadad av krockvåldet i 50km/h bör tänka om.
En Hyundai coupe väger ca1350kg, den massan i rörelse träffandes en massiv stenmur ger en lika stor kraft tillbaka enligt Newtons tredje lag.
Denna kraft har deformationszonerna tagit upp väl på ett mjukt och som synes exemplariskt vis då passagerarutrymmet inte är nämnvärt skadad.

AreeZ Golf mk3 LOUD
18 juli 2014 · 515 Inlägg

Nu säger TS att han TVÄRNITADE och att det då började kana.
Vilket efter man kollar på bilden inte kan stämma alls, vart är då bromsspåren ?
däcken har bra mönster så dom borde kunna stanna någorlunda bra trots att det är dubbfria däck.
i 50km/h har du en bromssträcka på 10m.
Hur kan man då misslyckats så fatalt med att få stopp på bilen ?

Ser mer ut som om det var tänkt att göra någon rallysväng eller vad som helst, men inte att få
ner farten iaf.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173
Volkswagen Golf VR6 "Pendlarbilen" (1992)
caromania Forummoderator
18 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Oavsett hur det gått till eller om det bromsats väjts eller blundats och hoppats på Guds hjälpande hand så är olyckan ett faktum och kan numera bara vara en erfarenhet för den som krockat. Jag vill inte heller komma med pekpinnar men jag tycker tveklöst att det inte hanterats speciellt bra av föraren.

Jag nosade på ett rådjur igår som klev upp framför mig på en vansinnigt smal skogsväg i Roslagen där det är 70. Dojjan på bromsen, sikta på röven och hoppas man missar, vilket jag gjorde. Den initiala reaktionen att kränga så mycket med ratten för ett så litet hinder är direkt farligt och jag skulle om jag vore du nu lättat konstatera att jag lever och inte dödade någon annan. Börja spara pengar igen men dröm inte om att laga den där...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
tobbeh78 !
18 juli 2014 · 543 Inlägg

Lägg ut bilen på blocket och se om någon nappar på den.
Tror inte du får merän max 5000, troligen närmare 2000 om något tar hela bilen, kanske något mer om du kan sälja del för del.
Att den är pedantiskt skött spelar ingen roll då den är smälld.

Trött och bitter?? javisst!
REJ
18 juli 2014 · 89 Inlägg

Evildan skrev:
Ni som tror att det är omöjligt för en personbil att bli så skadad av krockvåldet i 50km/h bör tänka om.
En Hyundai coupe väger ca1350kg, den massan i rörelse träffandes en massiv stenmur ger en lika stor kraft tillbaka enligt Newtons tredje lag.
Denna kraft har deformationszonerna tagit upp väl på ett mjukt och som synes exemplariskt vis då passagerarutrymmet inte är nämnvärt skadad.

Det är nog ingen som ifrågasätter att dessa skador inte kan uppkomma vid en kollision i 50km/h.
I detta fall sägs det att hastigheten är 50km/h INNAN föraren tvärnitar och kanar av vägen och krockar. Då borde hastigheten vara betydligt lägre vid kollisionen.
Det är det man ifrågasätter.
Olyckan har redan skett och det är bara föraren som  vet  vad som hänt.
Bara att lära av sina misstag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang