Saab 9-5 vägen till 900whp

Renovering som gick gick snett. 2018/2019 väntas 1000whp+ på drivhjulen!
  • 130 Följare
  • 106 996 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 augusti 2018
flinten
9 augusti 2014 · 250 Inlägg

Vägen till[b] 900Whp+                                                  Saab 9-5 2005:a

Planering och framsteg i renoveringen: (Mer kan absolut tillkomma)

Plocka ur motor                            [X]
Demontera motor                          [X]
Sätta ihop motor                           [  ]
Rensning motorrum                       [/]
Lackering Motorrum                       [  ]
Plocka ner subframe                      [  ]
Blästra och lackera subframe         [  ]
Byta bussningar subframe              [X]
Underredsbehandling                     [  ]
Renovera bromsok                        [  ]
Nya bromsskivor runt om 356fram [X]
Ev. Ljudisolera interiör                   [X]
Tona bakrutor                               [X]
Lackering huv/Frontspoiler             [X]
Renovering Strålkastare/blinkers    [X]
Renovering Dimljus                       [X]
Flocka intrument panelen               [ ]
Lackera Buren                               [X]


Inköpslista: (Om ni har någon av delarna till salu så PM:a mig gärna!)

Ramlager                                     [X]
Annat spjälhus  (90mm)               [X]
Tryckrör 4"                                  [X]
svetsat alu insug                          [X]
Vevlager                                      [X]
Uppgr. Vevhusvent+Div Slangar     [X]
Kam/Balanskedjesats                    [X]
Oljepump                                     [X]
Vattenpump                                  [X]
Wössner Kolvar  0.5ÖD                  [X]
Egen svetsat 3.5"                          [X]
Aeromotive btr                              [X]
1260cc Spridare                            [X]
Egen gjord Spridarbrygga               [X]
An-kopplingar                                [/]
Catchtank 5L                                 [X]
Stålomspunna slangar                    [/]
Vaccum station, Nuke                    [X]
Bosch 044 2x pumpar                    [X]
268/9.6 Kamaxlar                          [X]
Quaife låda, Sneskuren                   [X]
Diffbroms Sellholm                         [ ]
Packningssats B235                       [X]
Diverse O-ringar                           [ ]
Precision 6267bb Turbo                 [ ]
Intercooler, ala DO88                    [X]
Kungscobra                                  [ ]
Sportluftfilter                                [X]
Mjukvara, mappning                      [ ]
Poly-Bussningar överallt                [X]
Bromsskivor, D2 356mm               [X]
Bromsbelägg, Pagil belägg             [X]
Bilstein väghållnings paket             [X]
Driftbur, fullbur fr. Finess               [X]
Spaco Evo II stolar                        [X]
Sparco 4 punkts bälte, FIA blå        [X]
Sparco Mocca Ratt 3 ekrad Fia        [X]
Sparco Brandsläckarsystem 4.25L    [X]
Grenrör ala Nordic                          [ ]
Downpipe ala Nordic                       [ ]

Senast redigerat av flinten (9 augusti 2018)

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
9 augusti 2014 · 250 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-9e5a762772e207f901a4a3b687befe6c.jpg
Bilens utseende 2013/2014

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
9 augusti 2014 · 250 Inlägg

Tackar!big_smile
Det startades idag så blir mer uppdateringar under veckan smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
10 augusti 2014 · 250 Inlägg

big_smile
Det gör du rätt i! kommer uppdateras så gott jag kan!!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
11 augusti 2014 · 250 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-580d3b04bffb0111719c6f1b3da49a20.jpg
Jag kan iallafall anta att det blev ett vevlager ras på alla
Cylindrar förutom 2an! Där såg det "bättre ut"
Fortfarande slitet..

Senast redigerat av flinten (11 augusti 2014)

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
11 augusti 2014 · 250 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-dab6460db90b0d7cd392eabfbd1201a7.jpg
Här kommer bilden på 2ans vevlager!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
11 augusti 2014 · 250 Inlägg

Det blir t5 veven, Stakar blir det Verdi smidda stakar 153mm eller 147mm smile
Sen har jag egna knep o knåp som kommer användas men vill inte avslöja dem ännu tills jag ser att det är vattentätt och fungerar smile så ingen annan prövar sig på dem och det inte håller/ fungerar som det ska smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
11 augusti 2014 · 250 Inlägg

Det ska du få smile Ska bli ett äventyr detta! lol

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
11 augusti 2014 · 250 Inlägg

Så, dagens uppdatering!

Jag har suttit och inspekterat kolvarna och stakarna idag som togs ut ur maskin.
Jag har haft sådana problem med 3an cylinder den senaste tiden så konstaterade detta:


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-f0a25bce452a21841f65eaacbe65ca3c.jpg
så hittades en spricka på 3ans som gått genom kolvringar o vidare.

Senast redigerat av flinten (11 augusti 2014)

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
12 augusti 2014 · 250 Inlägg

Verdi stakarna blir nog för att det kommer bli mer effekt i framtiden då är det lika bra att vara seriös och inte snåla på sakerna smile
Det kommer bli super det här! big_smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
12 augusti 2014 · 250 Inlägg

cool
Tanken är ju helt underbar!! Som blir verklighet inom sin tid smile!!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
13 augusti 2014 · 250 Inlägg

Dagens uppdatering:
Idag har det inte hänt så värst mycket mer än att jag har fått tag i ett T5 block för en billig slant så kommer det inhandlas smidda kolvar från JE med en över dimension på 0.5mm!
Stakarna har jag velat fram och tillbaka på först EXD smidda stakar men dem var lite billiga, då var det 4500kr för 4st.

Men så hittade jag på  Troll speed Verdi såklart cool!! Så Det kostar lite mer men klart mer hållbart och det är de jag är ute efter! HÅLLBARA 600whp+!
Så det blir smidda kolvar med ÖD.05mm och Verdi 153mm stakar big_smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
14 augusti 2014 · 250 Inlägg

Dagens uppdatering:
Jag kom till krita och tänkte att oljetråget ska få sig en rejäl omgång då det var rätt mycket olje avlagringar och smulor så det fick sig en rejäl tvätt med Mr.Muscle och svinto! Det blev som nytt! utan att överdriva!
Bilder kommer under dagen också! smile
Hej på er alla monster diggare!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
17 augusti 2014 · 250 Inlägg

dessa lådor som det pratas om nu sitter inte original utan den kan man köpa från maptun vet jag har, säkert flera som Nordic, Dahlbäck performance kan säkert beställa efter behov och vad du önskar smile
mitt block ska iväg på borrning nu och borras upp till 2.5L istället för 2.3 med Smidda kolvar som är med, funderar mer på vilka stakar.. 11.000kr är mycket pengar men det är vad Verdi stakar kostar och jag behöver 153mm, så om någon har det liggandes så kontakta mig gärna smile
Annars om jag köper det eller EXD stakar, får höra både negativt om dessa stakar o mycket positivt också!
Samma gäller Verdi stakarna, väldigt mycket delade åsikter om dessa!

Vad tycker ni? för hållbarhetens skull är det nog Verdi det lutar åt?! smile
Må gott alla monster diggare big_smile

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
27 oktober 2014 · 250 Inlägg

Tjena alla monster diggare!
Sorry för dålig uppdatering..
Jag har fått en heltids tjänst på en brädgård så jag kan finansiera mitt bygge!

Jag har inhandlat Kolvar, Verdi stakar, Catch tank på 5 liter samt dubbla Bosch 044 pumpar som ska komma senast
imorgon! Det blev lite stålomspunna slangar och lite olika an-kopplingar samtidigt smile
Så får jag se hur jag gör med Vaccum station samt fuel cell, menar på vilken storlek och om jag ska använda
mig utav den varianten med nivågivare!
Det har hänt mycket mer!
Det kommer i ett annat inlägg om någon timme eller så!

Simma lugnt!!!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
27 oktober 2014 · 250 Inlägg

Här kommer en liten update från garaget terapin wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-77e0e681568af716f20a5a6d451d3c89.jpg
Jag gjorde ju rent oljetråget för ett tag sen och lovade en bild så finally here it is! wink hehe..!
Bättre sent än aldrig!


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-6bafdef933a333405dd31df2687fa77b.jpg
Började att riva inredningen sakta men säkert, då den ska bli helt plåt ren från inredning och asfalts matta! för att börja passa in buren som kommer från Finess.se! ( Racing full bur)
Så här kommer lite bilder på rivningen


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-52437dde490c1ba669707bfcd3df0f6a.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-9576d294093d9a94aac70865fd4e34f4.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-3afad5a6a5e1cecd43f5eaa232a7089d.jpg
Det blir en hel del o göra och allt kablage ska ur.. Eller om jag lägger över en svetsmatta över det mesta vid inpassning av buren, får ser hur det blir!


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-43cb095f5af3ad715acdbc49d1128ef8.jpg
Nu när kupén är så gott som rensad så började jag att ta bort asfaltsmattan, klistret går lätt bort med (Aco Bensin)
det kommer bild på det också!


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-57f299d08b3b65122a10f95f0dc5d810.jpg
Så ser det ut efter att ha tagit bort det överblivna klistret från asfaltsmattan, det blir lite skrubb men det är värt det sen när lackering står på tur!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
27 oktober 2014 · 250 Inlägg

Late night Update!
00:00

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-699693331a6521a8899a540ae5cf2ba0.jpg
De två anslutningarna bakom kopplingen till bensin filtret, VAD ÄR DEM TILL?
Är det för luftning etc? Man kan väll lika bra plugga dem med an-plugg?
tacksam för svar och ideér!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-343a46ee89af38ab7d3dc592934a381f.jpg
Det fick bli Wössner kovlar med 90.5ÖD och Verdi stakar 153mm!

Natti på er alla Saab lovers!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
29 oktober 2014 · 250 Inlägg

Ska inte Returen gå direkt till Fuel cellen?
Eller går den till Catch tanken endast?

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
1 november 2014 · 250 Inlägg

1a november...!

Seg dag, sålde min Vector inredning dag så lite extra slantar in i bil kassan!
Jag har fått hem min Catch tank nu i alla fall,

Efter lite reflekterande kring den och montering av an-kopplingar o slang så upptäckte jag att det fattades
en koppling mellan an till bränsle filtret.. Så jag ringde upp företaget i fråga och fick väldigt bra hjälp samt plåster på såren! Rekommenderar STARKT WWW.KLRACING.SE 
Fått hem motorstags bussningar från Maptun Perfromance, har sökt sponsor där inför 2015/2016! Så vi får se vart skeppet ger sig av!

Har även bokat tid för borrning/tvättning av kanaler och  av blocket!
I samma veva så lämnas veven in på slipning och balansering så att allt blir ordentligt från början så inget går åt pipan när uppstarts momentet kommer wink

Pic time ;D Enjoy

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-0ce17f32feb23551a6cb4dc7924d4395.jpg
5L blev det med dubbla bosch 044 pumpat med An-10 kopplingar, kan jag kapa stålomspunna slangen med en plåtsax? Eller ska man använda den kapen som är rekommenderad?
Ideér och tips är välkomna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-ee93c7975252c10d0c4511939feb9ab2.jpg
Det blev fint med soppa returer, man blir bara så glad av o titta på detta!! wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-10bcbf2c2f2d95218fe2f3c06d6837e2.jpg
Tvättade blocket själv för att få bort de mesta grövsta beläggningar och färg!
(vet att det blir fixat när det borras) men hade för mycket tid över så jag kände för att se lite resultat!
Mirakel spray, blocket ser som nytt ut idag efter en ordentlig tvätt och ståltrissa på skruvdragare wink!!!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-cba7b90108790a6536f3bf2bdd47d7a6.jpg
På tal om bussningar, detta lär duga i krig!! I hope!
Detta är för motorstagets yttre bussning, kommer inte monteras förens subframe
dvs fram & bakvagn är nere och inlämnat på blästring och hammarlack..!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-246b45a964e6d93846f9d1f9424dacb0.jpg
Den inre Motorstags bussningen.. Synd att den är gul.. Hade tyckt om det var blått! (fastän det inte syns) wink
Lite kinkig på sådant.. haha

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
29 november 2014 · 250 Inlägg

Det är aldrig försent för en update smile

Detta har hänt,
Jag har inhandlat Insug av Gindlund här på garaget, köpt sneskuren Quaife låda som har mycket bättre utväxling än den rakskurna! mycket nöjd över detta! Kan knappt bärja mig över att få montera och använda sakerna smile

Nu på måndag kommer jag hämta min efterlängtade bur, det blev en Drifting bur från Finess, med kryss i bak samt i tak blir det så småningom!
Den ska lackas direkt efter montering så ja kan få stoppa in mina Sparco Evo II stolar, svarta såklart!
Det blev ocks Fia godkända 4-punkts bälten Sparco blåa. Till stolarna blev det glidskenor för att kunna låta morsan få ta sig en tur wink
Bara för att så tog jag mig an en Sparco Mocca 3 ekrad ratt också.. Det råkade komma hem en Hirsch Kolfiber vinger också wink.
Idag 29-11-14 lägger jag sista lagret med svart hammarlack Semi mat då jag lade första lagret med pensel så lev det fula märken såklart så det blir en hel del våt slipning i veckan tills på lördag då buren kommer på plats!
Blocket lämnas in i veckan också hos Birka racing för att borras upp till 2.3L -> 2.5L När det är gjort lämnas veven in på polering då den inte tog något stryk alls från haveriet.
När det är gjort så blir det inköp av ram & vevlager och dags för att sätta ihop motorn igen!

Må gott alla monsterdiggare!
Det kommer en chock med bilder också!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-96b9cd5c89f13ea446fd749955c010c7.jpg
Inför hammarlacken som också är rostskyddande så kan det inte bli för mycket wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-364b8d9257820def607bbc45b771b26d.jpg
här är första lagret av hammarlacken som är semi mat, kommer bli riktigt bra och jämt med roller!
Rekomenderas strakt att använda vid dessa endamål!


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-8638cecab7113d21abdaa1dab8c68a77.jpg
O här har vi magi som gör underverk! wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-a9d94d385cf77c6546428307b2ac6633.jpg
Här är insuget som inhandlades av Gidlund här på garaget ink spjällhus och en Tial Q50mm dumpventil.


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-72b36f5e7365cd30a5a9fa68d83dd1c6.jpg
Såhär ser bilen ut i dagsläget, skitig och väldigt hög i fram när spisen är urtagen!


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-e648c553a21938a4eb8f080bb80f8c00.jpg
ett bevis på att bilen är mycket lägre med spis i wink När bilen skulle upp på trailer och åka till Maptun i Örebro för att återuppväcka styrdonet med en optimerad styrbox.


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-70ca2758ca77d9eb5d9a4b459e669467.jpg
Äntligen framme hos Maptun sommar 2014, efter 1h felsökning med dator, Tech 2 osv så hittades äntligen felet, bränd styrbox.. Fick en ny och guess what??
Det fungerade bättre än innan med ca 320hk. Då kom misständningarna efter ca 8 veckor. Det relaterade i en Sprucken Smidd kolv på 3an. O nu står jag här smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-24562f3892b81d3e352d0139bff5de95.jpg
Nöjd pöjk påväg hem från Maptun, nu var det kisspaus i guess wink

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang