Nya Volvo XC90. Allt om denna.

Volvo_Mannen Volvoskadad
29 augusti 2014 · 6 017 Inlägg

Nytt skrot, bättre dom börjar bygga 245or igen tongue

Jonas
olagbg OLAGBG
29 augusti 2014 · 596 Inlägg

På länken nedan kan du köpa en av dem första 1927 bilarna "First Edition"

http://www.volvocars.com/se/all-cars/al … rstedition

OLAGBG
VOLVO
Dupond och Dupont
29 augusti 2014 · 581 Inlägg

Djo skrev:

Christian S skrev:

Djo skrev:

Undrar jag med var in och kolade idag men det gick ej sad

kan ju bero på att den inte går in i produktion förrän efter nyår wink

Ja jo men man är ju sugen haha smile Men kommer aldrig ha råd med en dock.

https://www.youtube.com/watch?v=vblwDJiCQ64

Plötslig händer det

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Djo
30 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

Dupond skrev:

Djo skrev:

Christian S skrev:

kan ju bero på att den inte går in i produktion förrän efter nyår wink

Ja jo men man är ju sugen haha smile Men kommer aldrig ha råd med en dock.

https://www.youtube.com/watch?v=vblwDJiCQ64

Plötslig händer det

Haha ja man kanske ska börja spela på triss då haha.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Lite kluven. Bra att det byggs fler bilmodeller i Sverige. Men dåligt att den ser ut som vilken amerikansk stor-SUV som helst från slutet av 90-talet. Tror det är den raka, höga fronten som gör det.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
30 augusti 2014 · 799 Inlägg

Assnygg, och skriker volvo om den, att ni inte ser det?

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Lillkanto skrev:
Assnygg, och skriker volvo om den, att ni inte ser det?

Nej, kan tyvärr inte se det. Bakifrån påminner den förstås om de senare modellerna av V40/V60/XC90 som i sin tur tagit de mest misslyckade dragen från C30's bakparti och spunnit vidare på den föga harmoniska arkitekturen. Det skriker dock inte traditionell Volvo-design, det är ju ett nyare påfund.
Framifrån ser jag tyvärr en Suburban, Cherokee eller annan Jätte-SUV från sent 90-tal/ tidigt 2000-tal eller t o m någon 80-tals 4X4-cheva istället för Volvos traditionellt låga, rätt platta front som knappt inrymmer grillen, där sedan motorhuven strävat svagt uppåt tills den möter vindrutan.

Det tycker jag inte för att jag kör Saab, jag tycker så helt enkelt.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Jokabsson
30 augusti 2014 · 1 179 Inlägg

Är denna bilen VÄRD strax under en halv miljon eller är det bara Volvo som försöker tränga sig in bland premiummärken genom att släppa en bil som är dyrare än vad den är värd?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Cracksoup skrev:
Är denna bilen VÄRD strax under en halv miljon eller är det bara Volvo som försöker tränga sig in bland premiummärken genom att släppa en bil som är dyrare än vad den är värd?

Det visar sig på försäljningssiffrorna. Tycker kunderna att den är värd det så kommer den att sälja. Jag tycker att Volvo har lyckats ganska bra med att premiumplacera märket de senaste 15-20 åren. Jag har inte räknat på det, men jag är rätt säker på att prisskillnaden mellan 745, 855 och motsvarande Merca E-klass eller Audi 100/ A6 var betydligt större än prisskillnaden mellan jämförbart utrustade V70, Merca E-klasskombi och A6or är idag. Så nog har man närmat sig tyskarna i pris, men man säljer ju fortfarande, så kunderna tycker ju att de är värda det.

Jag hade nog förväntat mig att den skulle kosta mer än 500k (~600k med vettig utrustning alltså?)

Senast redigerat av Andromeda (30 augusti 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Alpenretter Suksikaa vittuun "pomot" !
30 augusti 2014 · 311 Inlägg

Så här hade den sett ut om jag fått bestämma designen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92169/92169-18c31e03093e7bb38cd559ebdbe04b1c.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 augusti 2014 · 14 060 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Nytt skrot, bättre dom börjar bygga 245or igen tongue

Hemskt ful bil!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Jokabsson
30 augusti 2014 · 1 179 Inlägg

Andromeda skrev:

Cracksoup skrev:
Är denna bilen VÄRD strax under en halv miljon eller är det bara Volvo som försöker tränga sig in bland premiummärken genom att släppa en bil som är dyrare än vad den är värd?

Det visar sig på försäljningssiffrorna. Tycker kunderna att den är värd det så kommer den att sälja. Jag tycker att Volvo har lyckats ganska bra med att premiumplacera märket de senaste 15-20 åren. Jag har inte räknat på det, men jag är rätt säker på att prisskillnaden mellan 745, 855 och motsvarande Merca E-klass eller Audi 100/ A6 var betydligt större än prisskillnaden mellan jämförbart utrustade V70, Merca E-klasskombi och A6or är idag. Så nog har man närmat sig tyskarna i pris, men man säljer ju fortfarande, så kunderna tycker ju att de är värda det.

Jag hade nog förväntat mig att den skulle kosta mer än 500k (~600k med vettig utrustning alltså?)

Det handlar om "känslan att äga en fin Volvo" mer än en praktisk och bra bil till ett bra pris. Både på gott och på ont. Frågan är dock om kvalitétskänslan rättfärdigar priset. För att dra exemplet med farsans Citroën C5 Exclusive (2013) där det endast existerar skinn och metall och andra material som levererar hög kvalité, så ser den ju praktiskt sett ut som ett kap alla dagar i veckan, då den kostade ca 150 000kr mindre i nypris och då pratar vi om en absolut fullutrustad C5. Då börjar 450 000kr för den enklaste modellen XC90 se absurd ut. Kanske bara är jag smile

Senast redigerat av Cracksoup (30 augusti 2014)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Cracksoup skrev:

Andromeda skrev:

Cracksoup skrev:
Är denna bilen VÄRD strax under en halv miljon eller är det bara Volvo som försöker tränga sig in bland premiummärken genom att släppa en bil som är dyrare än vad den är värd?

Det visar sig på försäljningssiffrorna. Tycker kunderna att den är värd det så kommer den att sälja. Jag tycker att Volvo har lyckats ganska bra med att premiumplacera märket de senaste 15-20 åren. Jag har inte räknat på det, men jag är rätt säker på att prisskillnaden mellan 745, 855 och motsvarande Merca E-klass eller Audi 100/ A6 var betydligt större än prisskillnaden mellan jämförbart utrustade V70, Merca E-klasskombi och A6or är idag. Så nog har man närmat sig tyskarna i pris, men man säljer ju fortfarande, så kunderna tycker ju att de är värda det.

Jag hade nog förväntat mig att den skulle kosta mer än 500k (~600k med vettig utrustning alltså?)

Det handlar om "känslan att äga en fin Volvo" mer än en praktisk och bra bil till ett bra pris. Både på gott och på ont. Frågan är dock om kvalitétskänslan rättfärdigar priset. För att dra exemplet med farsans Citroën C5 Exclusive (2013) där det endast existerar skinn och metall och andra material som levererar hög kvalité, så ser den ju praktiskt sett ut som ett kap alla dagar i veckan, då den kostade ca 150 000kr mindre i nypris och då pratar vi om en absolut fullutrustad C5. Då börjar 450 000kr för den enklaste modellen XC90 se absurd ut. Kanske bara är jag smile

Ja, jag håller då med dig, men vi får se på försäljningsstatistiken hur det gick. Tycker kunderna att kvalitén motsvarar det satta priset kommer de att sälja. Visar det sig att Volvo har lagt sig för nära tyskarna i pris utan att bilarna håller förväntad kvalité i förhållande till priset så kommer ju kunderna att köpa en Audi Q5/Q7, BMW X5 eller Merca SUV (450?) istället.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 augusti 2014 · 14 060 Inlägg

Vad är "Premiummärke", "Premiumplacera"?? Jag har liksom inte greppat detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Andromeda Rumpmas
30 augusti 2014 · 3 860 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vad är "Premiummärke", "Premiumplacera"?? Jag har liksom inte greppat detta.

/Benny

Har vi inte haft en tråd om vad som är "premium"?
Premium är enligt mig en bil som förvisso håller en hög kvalité jämfört med billigare konkurrenter, men där skillnaden i kvalité inte motsvarar skillnaden i pris, man betalar alltså ett mervärde för märket i grillen och på ratten. VAG's bensinmotorer är ju ett bra exempel på att pris och kvalité inte alltid går hand i hand.
Med premiumplacera menar jag att Volvo har arbetat mycket aktivt med att marknadsföra Volvon mer som en exklusiv, komfortabel och ungdomlig familjebil med mer fokus på deignen än förut, då man istället marknadsförde den som en praktisk och säker fyrkantig låda som höll för evigt. Man säljer in helt andra värden än på 80-talet, och man har höjt priserna kontra konkurrensen i takt med marknadsföringen utan att nödvändigtvis höja kvaliteten i motsvarande grad. Man har siktat på att placera bilen i samma fack som tyskarna, och utomlands, t ex USA och Ryssland, är Volvo redan en i det gänget.  Jag tycker då att man lyckats rätt bra i det hänseendet i och med att man gått från stel familjefraktare till något som närmar sig statusbil för övre medelklassen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Jokabsson
30 augusti 2014 · 1 179 Inlägg

Andromeda skrev:

Vettemannen skrev:
Vad är "Premiummärke", "Premiumplacera"?? Jag har liksom inte greppat detta.

/Benny

Har vi inte haft en tråd om vad som är "premium"?
Premium är enligt mig en bil som förvisso håller en hög kvalité jämfört med billigare konkurrenter, men där skillnaden i kvalité inte motsvarar skillnaden i pris, man betalar alltså ett mervärde för märket i grillen och på ratten. VAG's bensinmotorer är ju ett bra exempel på att pris och kvalité inte alltid går hand i hand.
Med premiumplacera menar jag att Volvo har arbetat mycket aktivt med att marknadsföra Volvon mer som en exklusiv, komfortabel och ungdomlig familjebil med mer fokus på deignen än förut, då man istället marknadsförde den som en praktisk och säker fyrkantig låda som höll för evigt. Man säljer in helt andra värden än på 80-talet, och man har höjt priserna kontra konkurrensen i takt med marknadsföringen utan att nödvändigtvis höja kvaliteten i motsvarande grad. Man har siktat på att placera bilen i samma fack som tyskarna, och utomlands, t ex USA och Ryssland, är Volvo redan en i det gänget.  Jag tycker då att man lyckats rätt bra i det hänseendet i och med att man gått från stel familjefraktare till något som närmar sig statusbil för övre medelklassen.

Tycker det osar Apple-propaganda över det hela. Dumt att spekulera i detta för mycket, då slutar det med att man står med en Prius smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
30 augusti 2014 · 1 004 Inlägg

Vettemannen skrev:

Volvo_Mannen skrev:
Nytt skrot, bättre dom börjar bygga 245or igen tongue

Hemskt ful bil!!!!

/Benny

Vafalls !? 245an är ju bilhistoriens designermässigt största fullträff ! big_smile

"My drinkingteam has a racingproblem"
Christian S
30 augusti 2014 · 4 816 Inlägg

tycker den här bilden är rätt rolig ihop med texten.

"First Edition drivs av en ultramodern dieselmotor. Tack vare tekniken med dubbelturbo ger denna lättvikts 225 hk motor riklig kraft över hela varvtalsområdet."
http://esd.volvocars.com/dc/MY15/all-new-xc90/app/findsyou/showroom_f1.png
bara det att motorn på bilden är en besinare lol

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
olagbg OLAGBG
31 augusti 2014 · 596 Inlägg

Haha ja t6 med kompressor och turbo ju hihi FAIL:)

OLAGBG
VOLVO
Djo
31 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

Med tanke på att nuvarande xc90 kostar 369 900 i grundutförande och någonstans runt 600 i max utrustning tycker jag inte priserna på den nya modellen är speciellt höga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang