Släpper ni till där det finns väggren?

Andromeda Rumpmas
20 september 2014 · 3 860 Inlägg

Evildan skrev:

Djo skrev:

tkd_rille skrev:
De jag menar är att de är dumt att stressa i trafiken. Måste man verkligen köra en hel del fortare än vad skyltar säger? Måste man även om varje bil framför sig. Och varför måste man först köra upp och nosa.

De finns väldigt många på vägen, om alla kör 5 minuter tidigare slipper vi den stressen smile

Jag stressar ej jag har alltid gott om tid på mig men för den sakens skull har jag ej tid att ligga bakom folk som ligger under hastighetsbegränsningen.

Jag sade att jag läger mig 10-20 km/h fortare än personen jag kört om hur tillvida den ligger långsammare än hastighetsbegränsningen eller pendlar otroligt i hastighet det är varför jag kör om. Plus att jag tycker att om någon kör om mig så ska dom ligga på och ej hindra mig jag gör så som jag tycker andra ska göra.

Jag ligger inte och nosar i röven på folk dock om jag känner igen vägen och vet att det finns en lämplig raka att köra om på efter ett krön eller en sväng kan jag minska avstånd för att underlätta omkörningen ser jag dock möte så släpper jag av och håller längre avstånd.

Och nej jag vet att även jag gör fel men om alla kunde köra lite fortare skulle trafiken flyta så mycket bättre det är min åsikt.

Du gör helt bakvänt med den omkörningstaktiken anser jag, speciellt om det handlar om en omkörning med din 240 som inte är någon raket jämfört med en "motorstark" modern bil.
När du vet att omkörningstillfället närmar sig tar du istället ut ett längre avstånd till bilen framför om du nu har räknat denne eltrådar i bakrutan för att strax före tillfället accelerera, på så vis har du redan farten upp vid tillfället.
Detta kallas för att göra en flygande omkörning och minimerar den tid du behöver spendera på fel sida.

Däremot skulle det förklara varför var varannan ligger upp i bakre stötfångaren innan dom tänker köra om, inte sällan efter halva raksträckan passerat, så har jag sett på film att Dominic Toretto och Brian O'Conner samt flertalet av deras gelikar kör bil.

Det är en vanlig missuppfattning att det skulle vara säkrare att lägga sig dikt an mot den bil man tänker köra om för att sedan vika ut och börja gasa när tillfälle ges. När det givetvis som du säger går mycket fortare att passera om man tar ut en accelerationssträcka före. Visar det sig sedan att omkörningen måste avbrytas har man oftast inte ens gått ut i mötande fil ännu.

Men jag kan ju säga att om jag ligger 30 m bakom någon som kör under hastighetsbegränsningen så kommer jag knappast att ta ut ett större avstånd innan jag kör om heller.

Senast redigerat av Andromeda (20 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Evildan
20 september 2014 ·

Andromeda skrev:

Evildan skrev:

Djo skrev:

Jag stressar ej jag har alltid gott om tid på mig men för den sakens skull har jag ej tid att ligga bakom folk som ligger under hastighetsbegränsningen.

Jag sade att jag läger mig 10-20 km/h fortare än personen jag kört om hur tillvida den ligger långsammare än hastighetsbegränsningen eller pendlar otroligt i hastighet det är varför jag kör om. Plus att jag tycker att om någon kör om mig så ska dom ligga på och ej hindra mig jag gör så som jag tycker andra ska göra.

Jag ligger inte och nosar i röven på folk dock om jag känner igen vägen och vet att det finns en lämplig raka att köra om på efter ett krön eller en sväng kan jag minska avstånd för att underlätta omkörningen ser jag dock möte så släpper jag av och håller längre avstånd.

Och nej jag vet att även jag gör fel men om alla kunde köra lite fortare skulle trafiken flyta så mycket bättre det är min åsikt.

Du gör helt bakvänt med den omkörningstaktiken anser jag, speciellt om det handlar om en omkörning med din 240 som inte är någon raket jämfört med en "motorstark" modern bil.
När du vet att omkörningstillfället närmar sig tar du istället ut ett längre avstånd till bilen framför om du nu har räknat denne eltrådar i bakrutan för att strax före tillfället accelerera, på så vis har du redan farten upp vid tillfället.
Detta kallas för att göra en flygande omkörning och minimerar den tid du behöver spendera på fel sida.

Däremot skulle det förklara varför var varannan ligger upp i bakre stötfångaren innan dom tänker köra om, inte sällan efter halva raksträckan passerat, så har jag sett på film att Dominic Toretto och Brian O'Conner samt flertalet av deras gelikar kör bil.

Det är en vanlig missuppfattning att det skulle vara säkrare att lägga sig dikt an mot den bil man tänker köra om för att sedan vika ut och börja gasa när tillfälle ges. När det givetvis som du säger går mycket fortare att passera om man tar ut en accelerationssträcka före. Visar det sig sedan att omkörningen måste avbrytas har man oftast inte ens gått ut i mötande fil ännu.

Men jag kan ju säga att om jag ligger 30 m bakom någon som kör under hastighetsbegränsningen så kommer jag knappast att ta ut ett större avstånd innan jag kör om heller.

Det beror givetvis på hastigheten och vilken bil, alla åker inte omkörningssnabba SAAB turbos. wink

30m bakom i exempelvis 90km/h är alldeles för nära, 90meter eller tre vita reflexstolpar är riktlinjen.

Andromeda Rumpmas
20 september 2014 · 3 860 Inlägg

Evildan skrev:

Andromeda skrev:

Evildan skrev:

Du gör helt bakvänt med den omkörningstaktiken anser jag, speciellt om det handlar om en omkörning med din 240 som inte är någon raket jämfört med en "motorstark" modern bil.
När du vet att omkörningstillfället närmar sig tar du istället ut ett längre avstånd till bilen framför om du nu har räknat denne eltrådar i bakrutan för att strax före tillfället accelerera, på så vis har du redan farten upp vid tillfället.
Detta kallas för att göra en flygande omkörning och minimerar den tid du behöver spendera på fel sida.

Däremot skulle det förklara varför var varannan ligger upp i bakre stötfångaren innan dom tänker köra om, inte sällan efter halva raksträckan passerat, så har jag sett på film att Dominic Toretto och Brian O'Conner samt flertalet av deras gelikar kör bil.

Det är en vanlig missuppfattning att det skulle vara säkrare att lägga sig dikt an mot den bil man tänker köra om för att sedan vika ut och börja gasa när tillfälle ges. När det givetvis som du säger går mycket fortare att passera om man tar ut en accelerationssträcka före. Visar det sig sedan att omkörningen måste avbrytas har man oftast inte ens gått ut i mötande fil ännu.

Men jag kan ju säga att om jag ligger 30 m bakom någon som kör under hastighetsbegränsningen så kommer jag knappast att ta ut ett större avstånd innan jag kör om heller.

Det beror givetvis på hastigheten och vilken bil, alla åker inte omkörningssnabba SAAB turbos. wink

30m bakom i exempelvis 90km/h är alldeles för nära, 90meter eller tre vita reflexstolpar är riktlinjen.

30 m, eller en reflexstolpe, räkna numer som stort avstånd i trafiken. Man ser sällan längre avstånd än så. Jag brukar sikta på 1,5 stolpar om jag inte tänkt köra om.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 september 2014 · 13 744 Inlägg

bara vid extremt ovanliga lägen jag går ut i vägrenen men det är sällan.

av den enkla anledningen att jag har ansvaret.

folk som ligger nära mig belönar jag med att antingen stampa hårt på bromsen samtidigt som jag håller full gas eller så släpper jag helt enkelt gasen tills dom lägger sig på avstånd.
det har hänt att jag istort sätt stannat innan dom fattar.
men inge jävla tomte bestämmer vad jag ska göra.

hjälper mer än gärna till genom att ligga så långt som möjligt åt höger för att visa om det är fritt för omkörning eller ej.  men försöker man genom att pressa sig fram så blir jag bara förbannad. då slutar det med att jag slickar mittenlinjen och segar.   samma med idioter som kör om under möte..  då går jag mot mittenlinjen.
sen får dom besluta om dom vill krocka eller inte.
så jävla trött på folk som inte fattar hur man kör om och när det passar.

samma med helljusblinkade idioter när man kör om tex en lastbil..som om jag kan flytta mig fortare för att dom blinkar.. det resulterar i att jag kör 0.1km/h fortare än lastbilen tills jag är om sen brukar jag slår ner nåra växlar och klippa upp i 200 en sväng som tack för att han försöker få mig att flytta på mig smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Evildan
20 september 2014 ·

Andromeda skrev:

Evildan skrev:

Andromeda skrev:

Det är en vanlig missuppfattning att det skulle vara säkrare att lägga sig dikt an mot den bil man tänker köra om för att sedan vika ut och börja gasa när tillfälle ges. När det givetvis som du säger går mycket fortare att passera om man tar ut en accelerationssträcka före. Visar det sig sedan att omkörningen måste avbrytas har man oftast inte ens gått ut i mötande fil ännu.

Men jag kan ju säga att om jag ligger 30 m bakom någon som kör under hastighetsbegränsningen så kommer jag knappast att ta ut ett större avstånd innan jag kör om heller.

Det beror givetvis på hastigheten och vilken bil, alla åker inte omkörningssnabba SAAB turbos. wink

30m bakom i exempelvis 90km/h är alldeles för nära, 90meter eller tre vita reflexstolpar är riktlinjen.

30 m, eller en reflexstolpe, räkna numer som stort avstånd i trafiken. Man ser sällan längre avstånd än så. Jag brukar sikta på 1,5 stolpar om jag inte tänkt köra om.

Vansinnigt nära. I 90km/h är din reaktionssträcka ca 27m vilket ger ca 59 meter i bromssträcka.
Vad händer om bilen framför måste tvärnita pga något och det liggs 30-45 meter bakom?
Olyckan är ett faktum.

Andromeda Rumpmas
20 september 2014 · 3 860 Inlägg

Evildan skrev:

Andromeda skrev:

Evildan skrev:
Det beror givetvis på hastigheten och vilken bil, alla åker inte omkörningssnabba SAAB turbos. wink

30m bakom i exempelvis 90km/h är alldeles för nära, 90meter eller tre vita reflexstolpar är riktlinjen.

30 m, eller en reflexstolpe, räkna numer som stort avstånd i trafiken. Man ser sällan längre avstånd än så. Jag brukar sikta på 1,5 stolpar om jag inte tänkt köra om.

Vansinnigt nära. I 90km/h är din reaktionssträcka ca 27m vilket ger ca 59 meter i bromssträcka.
Vad händer om bilen framför måste tvärnita pga något och det liggs 30-45 meter bakom?
Olyckan är ett faktum.

Jag är medveten om att det är strax över sekunden. Jag kan kolla lite nästa gång jag är ute och åker, jag kanske inte riktigt har så bra koll på vilka avstånd jag brukar ha som jag tror smile

Jag har i alla fall aldrig ens varit nära att inte hinna stanna när framförvarande bromsar smile

Senast redigerat av Andromeda (21 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
20 september 2014 · 3 860 Inlägg

Growe skrev:
bara vid extremt ovanliga lägen jag går ut i vägrenen men det är sällan.

av den enkla anledningen att jag har ansvaret.

folk som ligger nära mig belönar jag med att antingen stampa hårt på bromsen samtidigt som jag håller full gas eller så släpper jag helt enkelt gasen tills dom lägger sig på avstånd.
det har hänt att jag istort sätt stannat innan dom fattar.
men inge jävla tomte bestämmer vad jag ska göra.

hjälper mer än gärna till genom att ligga så långt som möjligt åt höger för att visa om det är fritt för omkörning eller ej.  men försöker man genom att pressa sig fram så blir jag bara förbannad. då slutar det med att jag slickar mittenlinjen och segar.   samma med idioter som kör om under möte..  då går jag mot mittenlinjen.
sen får dom besluta om dom vill krocka eller inte.
så jävla trött på folk som inte fattar hur man kör om och när det passar.

samma med helljusblinkade idioter när man kör om tex en lastbil..som om jag kan flytta mig fortare för att dom blinkar.. det resulterar i att jag kör 0.1km/h fortare än lastbilen tills jag är om sen brukar jag slår ner nåra växlar och klippa upp i 200 en sväng som tack för att han försöker få mig att flytta på mig smile

Jag har nog sagt det förut, men fan, du är en ännu grinigare gubbe än jag big_smile

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
20 september 2014 · 4 628 Inlägg

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:

Djo skrev:

Menar du att min omkörning är dum eller den jag citerade? och tråkigt med döds olyckan men man ska ta det lugnt i dimma.

De jag menar är att de är dumt att stressa i trafiken. Måste man verkligen köra en hel del fortare än vad skyltar säger? Måste man även om varje bil framför sig. Och varför måste man först köra upp och nosa.

De finns väldigt många på vägen, om alla kör 5 minuter tidigare slipper vi den stressen smile

Det är jättelätt att säga att alla borde åka tidigare. Måste jag återge ett exempel ur verkligheten för att du ska förstå att det inte är möjligt i alla lägen?

Det är alltid möjligt att planera sin resa, annars får man ta det som det blir.
Jag vet t.ex att jag behöver 2 timmar på mig att ta mig till jobbet. Alltså åker jag 5 när jag ska börja 7.
Jag blir omkörd av i stort sett alla under den tiden, trots att jag håller mig till skyltad hastighet. Jag kommer fram i tid 99ggr/100. Inte illa med tanke på 26 mil om dagen eller?

Det finns alltid alternativ till att köra som en idiot. Ställ klockan 10 minuter tidigare för att nämna ett exempel...


Mina tankar kring det hela iaf.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Muttley
20 september 2014 ·

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:

Djo skrev:

Menar du att min omkörning är dum eller den jag citerade? och tråkigt med döds olyckan men man ska ta det lugnt i dimma.

De jag menar är att de är dumt att stressa i trafiken. Måste man verkligen köra en hel del fortare än vad skyltar säger? Måste man även om varje bil framför sig. Och varför måste man först köra upp och nosa.

De finns väldigt många på vägen, om alla kör 5 minuter tidigare slipper vi den stressen smile

Det är jättelätt att säga att alla borde åka tidigare. Måste jag återge ett exempel ur verkligheten för att du ska förstå att det inte är möjligt i alla lägen?

Jag kan ge exempel ur min verklighet.  Jag får mina uppdrag utav en beställningscentral som jag tror du med får.
Skillnaden med mig från tusentals andra fjabbar som fått sitt taxikort är att jag skiter fullständigt i om  jag är 10-30 minuter sen för att uppdragsgivaren tycker att jag kan vara på plats när de har lovat kunden.
Jag gör de bästa utav situationen och kör lugnt och stilla och skiter i alla andra. Och de uppskattar iallafall 99% av de som åker wink

trubbelturbo
20 september 2014 · 1 460 Inlägg

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:
De jag menar är att de är dumt att stressa i trafiken. Måste man verkligen köra en hel del fortare än vad skyltar säger? Måste man även om varje bil framför sig. Och varför måste man först köra upp och nosa.

De finns väldigt många på vägen, om alla kör 5 minuter tidigare slipper vi den stressen smile

Det är jättelätt att säga att alla borde åka tidigare. Måste jag återge ett exempel ur verkligheten för att du ska förstå att det inte är möjligt i alla lägen?

Jag kan ge exempel ur min verklighet.  Jag får mina uppdrag utav en beställningscentral som jag tror du med får.
Skillnaden med mig från tusentals andra fjabbar som fått sitt taxikort är att jag skiter fullständigt i om  jag är 10-30 minuter sen för att uppdragsgivaren tycker att jag kan vara på plats när de har lovat kunden.
Jag gör de bästa utav situationen och kör lugnt och stilla och skiter i alla andra. Och de uppskattar iallafall 99% av de som åker wink

Haha, det gör du nog rätt i, häromdagen såg jag en taxi bli stoppad av polisen för fortkörning(antar jag). Han blev stående ett bra tag, passageraren såg inte road ut tongue

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Djo
21 september 2014 · 10 157 Inlägg

Tror ni nog missuppfattade hur nära jag ligger. Vid motorväg gör jag alltid flygande omkörning. Men vid mindre vägar där man måste ligga bakom framförvarande minskar jag avståndet innan detta är för att slippa försöka köra ikapp bilen och sen göra omkörningen.
Vilket ni poängterat har jag inte någon raket direkt till bil. Håller kanske 15-20 meter innan omkörningen. Men vist kunde det tolkas som jag låg 2 meter men det gör jag inte.
Jag känner min bil och kan välja växel och varv för att få bäst acceleration vid omkörning. Det som inte finns i motorn får finnas bakom ratten wink

Ville bara förtydliga vad jag menade Mvh Erik.

ps som en annan skrev kanske tänker fel med avståndet får kolla nästa gång jag kör svårt tänka sig avståndet i huvudet när man ej kör.

Senast redigerat av Djo (21 september 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Evildan
21 september 2014 ·

Djo skrev:
Tror ni nog missuppfattade hur nära jag ligger. Vid motorväg gör jag alltid flygande omkörning. Men vid mindre vägar där man måste ligga bakom framförvarande minskar jag avståndet innan detta är för att slippa försöka köra ikapp bilen och sen göra omkörningen.
Vilket ni poängterat har jag inte någon raket direkt till bil. Håller kanske 15-20 meter innan omkörningen. Men vist kunde det tolkas som jag låg 2 meter men det gör jag inte.
Jag känner min bil och kan välja växel och varv för att få bäst acceleration vid omkörning. Det som inte finns i motorn får finnas bakom ratten wink

Ville bara förtydliga vad jag menade Mvh Erik.

ps som en annan skrev kanske tänker fel med avståndet får kolla nästa gång jag kör svårt tänka sig avståndet i huvudet när man ej kör.

Det är inte lätt för en läsare att förstå vad avståndet som menas är, väldigt bra förtydligande. smile

Vem har det? Raketer saknar dom flesta i den här tråden och för all del på forumet likväl.
En 240 rätt körd, är inte aptrött, det vet jag, fortf ingen raket men långt i från en MB 220D. wink

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 september 2014 · 3 730 Inlägg

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:

De jag menar är att de är dumt att stressa i trafiken. Måste man verkligen köra en hel del fortare än vad skyltar säger? Måste man även om varje bil framför sig. Och varför måste man först köra upp och nosa.

De finns väldigt många på vägen, om alla kör 5 minuter tidigare slipper vi den stressen smile

Det är jättelätt att säga att alla borde åka tidigare. Måste jag återge ett exempel ur verkligheten för att du ska förstå att det inte är möjligt i alla lägen?

Jag kan ge exempel ur min verklighet.  Jag får mina uppdrag utav en beställningscentral som jag tror du med får.
Skillnaden med mig från tusentals andra fjabbar som fått sitt taxikort är att jag skiter fullständigt i om  jag är 10-30 minuter sen för att uppdragsgivaren tycker att jag kan vara på plats när de har lovat kunden.
Jag gör de bästa utav situationen och kör lugnt och stilla och skiter i alla andra. Och de uppskattar iallafall 99% av de som åker wink

Jag vet inte hur du jobbar. Men i min värld kan en försening på morgonen 15 min färfölja mig en hel arbetsdag. Inte alltid men det kan hända. Även om det inte är mitt fel att det blir försenat så får JAG lida för det. Är min lite smidigt inställd till lagar och förordningar kan man utan olägenheter jobba ikapp förseningar och få en fortsatt trevlig dag. Så funkar det här iaf.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Andromeda Rumpmas
21 september 2014 · 3 860 Inlägg

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

Det är jättelätt att säga att alla borde åka tidigare. Måste jag återge ett exempel ur verkligheten för att du ska förstå att det inte är möjligt i alla lägen?

Jag kan ge exempel ur min verklighet.  Jag får mina uppdrag utav en beställningscentral som jag tror du med får.
Skillnaden med mig från tusentals andra fjabbar som fått sitt taxikort är att jag skiter fullständigt i om  jag är 10-30 minuter sen för att uppdragsgivaren tycker att jag kan vara på plats när de har lovat kunden.
Jag gör de bästa utav situationen och kör lugnt och stilla och skiter i alla andra. Och de uppskattar iallafall 99% av de som åker wink

Jag vet inte hur du jobbar. Men i min värld kan en försening på morgonen 15 min färfölja mig en hel arbetsdag. Inte alltid men det kan hända. Även om det inte är mitt fel att det blir försenat så får JAG lida för det. Är min lite smidigt inställd till lagar och förordningar kan man utan olägenheter jobba ikapp förseningar och få en fortsatt trevlig dag. Så funkar det här iaf.

Om trafikrytmen ofta ställer till det med din arbetsdag (antar att du jobbar i trafiken) är det ju något du får ta upp med din chef. Det är lättare att göra något åt planeringen så att du kan få en dräglig arbetsdag än att tvinga alla pensionärer att hålla åtminstone laglig hastighet och att det går att gasa 0-90 på mindre än 45 sek med de flesta bilar.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Racetwin2
21 september 2014 · 15 Inlägg

Jag lägger mig i vägrenen kortare sträckor och släpper gärna förbi. Jag vill inte ligga för länge på vägrenen pga skit och vassa föremål som oftast hamnar där. Nattetid undviker jag vägrenen helt pga risk för stillastående fordon etc.

Jag försöker underlätta om jag kan och ser ingen prestige i att gå ut på vägrenen. Som sagt - nästa gång kan det vara jag som vill förbi på ett säkert sätt. Skulle aldrig få för mig att jävlas och sätta andras liv på spel.

I många fall måste man inte lägga sig helt och hållet i vägrenen utan det räcker att gå lite åt sidan. Då ser iaf omkörande bil att man är beredd.

Polestar 2 "SMLR Single Motor Long Range" (2022)
Andromeda Rumpmas
21 september 2014 · 3 860 Inlägg

Evildan skrev:

Andromeda skrev:

Evildan skrev:
Det beror givetvis på hastigheten och vilken bil, alla åker inte omkörningssnabba SAAB turbos. wink

30m bakom i exempelvis 90km/h är alldeles för nära, 90meter eller tre vita reflexstolpar är riktlinjen.

30 m, eller en reflexstolpe, räkna numer som stort avstånd i trafiken. Man ser sällan längre avstånd än så. Jag brukar sikta på 1,5 stolpar om jag inte tänkt köra om.

Vansinnigt nära. I 90km/h är din reaktionssträcka ca 27m vilket ger ca 59 meter i bromssträcka.
Vad händer om bilen framför måste tvärnita pga något och det liggs 30-45 meter bakom?
Olyckan är ett faktum.

Sagt och gjort, jag genomförde en liten empirisk studie idag.

Det är inte 30 m mellan vägstolparna, det är 50 m. Avståndet jag håller är mellan en och en och en halv vägstolpe. Det är alltså lite kortare än 2-3 s, eller 50-75 m. Om du testar själv så märker du att en och en halv vit vägstolpe känns som ett ganska stort avstånd, det känns inte alls nära. Det är ett större avstånd än folk generellt håller skulle jag vilja påstå. Många ligger nog bra mycket mindre än en stolpe bakom framförvarande, speciellt på 2+1-vägar där det är enfiligt, antagligen så att ingen annan ska kunna blockera vänsterfilen före dom så att de inte hinner om själva när det blir tvåfiligt.

Senast redigerat av Andromeda (21 september 2014)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Evildan
21 september 2014 ·

Andromeda skrev:

Evildan skrev:

Andromeda skrev:

30 m, eller en reflexstolpe, räkna numer som stort avstånd i trafiken. Man ser sällan längre avstånd än så. Jag brukar sikta på 1,5 stolpar om jag inte tänkt köra om.

Vansinnigt nära. I 90km/h är din reaktionssträcka ca 27m vilket ger ca 59 meter i bromssträcka.
Vad händer om bilen framför måste tvärnita pga något och det liggs 30-45 meter bakom?
Olyckan är ett faktum.

Sagt och gjort, jag genomförde en liten empirisk studie idag.

Det är inte 30 m mellan vägstolparna, det är 50 m. Avståndet jag håller är mellan en och en och en halv vägstolpe. Det är alltså lite kortare än 2-3 s, eller 50-75 m. Om du testar själv så märker du att en och en halv vit vägstolpe känns som ett ganska stort avstånd, det känns inte alls nära. Det är ett större avstånd än folk generellt håller skulle jag vilja påstå. Många ligger nog bra mycket mindre än en stolpe bakom framförvarande, speciellt på 2+1-vägar där det är enfiligt, antagligen så att ingen annan ska kunna blockera vänsterfilen före dom så att de inte hinner om själva när det blir tvåfiligt.

My bad! Det smög in sig något utav lite akut ambulerande dyskalkuli där. Ber om ursäkt.
Givetvis ska det vara som du skriver 50 meter mellan de vita reflexstolparna, inget annat.

Tumregeln är att hålla ett ungefärligt avstånd i meter som körs i kilometer, vilket i sig är lite galet då bromssträckan ökar i kvadrat med hastigheten.


Jo, på sådana vägar är det vanligare med elbakeruttrådsräknare, det håller jag helt med om. Förutom din teori tror jag även att det helt enkelt beror på stressfaktorn att inte kunna köra om.
Jag kör en hel del 2-1 100km/h skyltad väg till arbetet och var varannan morgon blåser samma bilar om på tvåfiligt för att sedan när det blir enfiligt, ligga bilen som med lätthet kunde ses längre fram där filerna går ihop, uppe i stötfångaren.
Detta är för mig ett märkligt beteende, då vem som helst begriper att den bilen som kör där det just nu blir enfiligt inte går att köra om på några kilometer och en omkörning således är totalt onödig, för jag som blir omkörd kommer i kapp varje morgon.
Sckumt folk finns det. big_smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 september 2014 · 3 730 Inlägg

Andromeda skrev:

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:

Jag kan ge exempel ur min verklighet.  Jag får mina uppdrag utav en beställningscentral som jag tror du med får.
Skillnaden med mig från tusentals andra fjabbar som fått sitt taxikort är att jag skiter fullständigt i om  jag är 10-30 minuter sen för att uppdragsgivaren tycker att jag kan vara på plats när de har lovat kunden.
Jag gör de bästa utav situationen och kör lugnt och stilla och skiter i alla andra. Och de uppskattar iallafall 99% av de som åker wink

Jag vet inte hur du jobbar. Men i min värld kan en försening på morgonen 15 min färfölja mig en hel arbetsdag. Inte alltid men det kan hända. Även om det inte är mitt fel att det blir försenat så får JAG lida för det. Är min lite smidigt inställd till lagar och förordningar kan man utan olägenheter jobba ikapp förseningar och få en fortsatt trevlig dag. Så funkar det här iaf.

Om trafikrytmen ofta ställer till det med din arbetsdag (antar att du jobbar i trafiken) är det ju något du får ta upp med din chef. Det är lättare att göra något åt planeringen så att du kan få en dräglig arbetsdag än att tvinga alla pensionärer att hålla åtminstone laglig hastighet och att det går att gasa 0-90 på mindre än 45 sek med de flesta bilar.

Nu har jag inte påstått att det ofta är förseningar och jag har inte påstått att det är trafikens fel. Utan att någon i kedjan från beställning till min körorder kommer mig till handa haft huvudet under armen. Det är inte mitt fel att det blivit så men jag får lida för det, och kunden. Att då ha en flexibel inställning till Blå boken underlättar i många fall. Men att då bli hindrad av militanta högerfilare som av princip inte tänker underlätta för te.x mig är lätt irriterande.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Muttley
21 september 2014 ·

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

Det är jättelätt att säga att alla borde åka tidigare. Måste jag återge ett exempel ur verkligheten för att du ska förstå att det inte är möjligt i alla lägen?

Jag kan ge exempel ur min verklighet.  Jag får mina uppdrag utav en beställningscentral som jag tror du med får.
Skillnaden med mig från tusentals andra fjabbar som fått sitt taxikort är att jag skiter fullständigt i om  jag är 10-30 minuter sen för att uppdragsgivaren tycker att jag kan vara på plats när de har lovat kunden.
Jag gör de bästa utav situationen och kör lugnt och stilla och skiter i alla andra. Och de uppskattar iallafall 99% av de som åker wink

Jag vet inte hur du jobbar. Men i min värld kan en försening på morgonen 15 min färfölja mig en hel arbetsdag. Inte alltid men det kan hända. Även om det inte är mitt fel att det blir försenat så får JAG lida för det. Är min lite smidigt inställd till lagar och förordningar kan man utan olägenheter jobba ikapp förseningar och få en fortsatt trevlig dag. Så funkar det här iaf.

Säkert på samma sätt som dig till skillnad från att mitt körkort är min inkomst och ingen kund i världen är värd det.
Därav om inte någon hjälper mig att fixa till ordrarna så får de helt enkelt bli en försening.
Om en taxi fullsmetad med reklam kör fort och vårdslöst så gör man mycket sämre reklam än om man är ärlig mot kunderna och hänvisar de till kundtjänsten pga förseningarna.

Om alla hade gjort så då hade vi faktiskt inte varit sena längre. Utan då hade de fått något att jobba med för att få till verkliga tider på sina "smarta" datasystem som kanske någon utan körkort har knåpat ihop med hjälp av google maps.

it_mutt Avstängd
21 september 2014 · 10 388 Inlägg

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

tkd_rille skrev:
Jag kan ge exempel ur min verklighet.  Jag får mina uppdrag utav en beställningscentral som jag tror du med får.
Skillnaden med mig från tusentals andra fjabbar som fått sitt taxikort är att jag skiter fullständigt i om  jag är 10-30 minuter sen för att uppdragsgivaren tycker att jag kan vara på plats när de har lovat kunden.
Jag gör de bästa utav situationen och kör lugnt och stilla och skiter i alla andra. Och de uppskattar iallafall 99% av de som åker wink

Jag vet inte hur du jobbar. Men i min värld kan en försening på morgonen 15 min färfölja mig en hel arbetsdag. Inte alltid men det kan hända. Även om det inte är mitt fel att det blir försenat så får JAG lida för det. Är min lite smidigt inställd till lagar och förordningar kan man utan olägenheter jobba ikapp förseningar och få en fortsatt trevlig dag. Så funkar det här iaf.

Säkert på samma sätt som dig till skillnad från att mitt körkort är min inkomst och ingen kund i världen är värd det.
Därav om inte någon hjälper mig att fixa till ordrarna så får de helt enkelt bli en försening.
Om en taxi fullsmetad med reklam kör fort och vårdslöst så gör man mycket sämre reklam än om man är ärlig mot kunderna och hänvisar de till kundtjänsten pga förseningarna.

Om alla hade gjort så då hade vi faktiskt inte varit sena längre. Utan då hade de fått något att jobba med för att få till verkliga tider på sina "smarta" datasystem som kanske någon utan körkort har knåpat ihop med hjälp av google maps.

Trevlig inställning. Förvånas ofta hur "yrkesförare" (nåja; folk som använder bil/LLB/pickup osv i arbetet och verkligen behöver det) kör som kompletta idioter och funderar ibland, när jag har dödstrist på vägarna, på om de är på det klara med vad som skulle hända om de blev av med kortet (ex.vis) och om de själva ens någonsin tänker på det.

Senast redigerat av it_mutt (21 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang