Andromeda skrev:
Evildan skrev:
Djo skrev:
Jag stressar ej jag har alltid gott om tid på mig men för den sakens skull har jag ej tid att ligga bakom folk som ligger under hastighetsbegränsningen.
Jag sade att jag läger mig 10-20 km/h fortare än personen jag kört om hur tillvida den ligger långsammare än hastighetsbegränsningen eller pendlar otroligt i hastighet det är varför jag kör om. Plus att jag tycker att om någon kör om mig så ska dom ligga på och ej hindra mig jag gör så som jag tycker andra ska göra.
Jag ligger inte och nosar i röven på folk dock om jag känner igen vägen och vet att det finns en lämplig raka att köra om på efter ett krön eller en sväng kan jag minska avstånd för att underlätta omkörningen ser jag dock möte så släpper jag av och håller längre avstånd.
Och nej jag vet att även jag gör fel men om alla kunde köra lite fortare skulle trafiken flyta så mycket bättre det är min åsikt.Du gör helt bakvänt med den omkörningstaktiken anser jag, speciellt om det handlar om en omkörning med din 240 som inte är någon raket jämfört med en "motorstark" modern bil.
När du vet att omkörningstillfället närmar sig tar du istället ut ett längre avstånd till bilen framför om du nu har räknat denne eltrådar i bakrutan för att strax före tillfället accelerera, på så vis har du redan farten upp vid tillfället.
Detta kallas för att göra en flygande omkörning och minimerar den tid du behöver spendera på fel sida.
Däremot skulle det förklara varför var varannan ligger upp i bakre stötfångaren innan dom tänker köra om, inte sällan efter halva raksträckan passerat, så har jag sett på film att Dominic Toretto och Brian O'Conner samt flertalet av deras gelikar kör bil.Det är en vanlig missuppfattning att det skulle vara säkrare att lägga sig dikt an mot den bil man tänker köra om för att sedan vika ut och börja gasa när tillfälle ges. När det givetvis som du säger går mycket fortare att passera om man tar ut en accelerationssträcka före. Visar det sig sedan att omkörningen måste avbrytas har man oftast inte ens gått ut i mötande fil ännu.
Men jag kan ju säga att om jag ligger 30 m bakom någon som kör under hastighetsbegränsningen så kommer jag knappast att ta ut ett större avstånd innan jag kör om heller.
Det beror givetvis på hastigheten och vilken bil, alla åker inte omkörningssnabba SAAB turbos.
30m bakom i exempelvis 90km/h är alldeles för nära, 90meter eller tre vita reflexstolpar är riktlinjen.