200sx S13 med SkylineMotor & 300zx bromsar (Uppdaterad, "Bashbar " )

RB25DET i en s13, med uppgraderat bromssystem, coilovers, snygga fälgar, snyggt kjolpaket och på sikt blir det även att trimma. Det kommer nog att spåra ur en aning... (Är vi där ännu?)
  • 78 Följare
  • 129 339 Visningar
  • Projektet avslutat 23 oktober 2018
Nissan200sx-
9 december 2014 · 593 Inlägg

Va tråkigt att de strular! Men de löser du!
Hur gör du när du luftar? ska väl gå att använda slang med backventil? samma som man anv till bromsarna? Sår går det ju bra mkt fortare än att en person ska ligga under bilen å öppna å stänga... tongue

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
13 december 2014 · 593 Inlägg

Vart en vända i garaget, började med att plocka ur soppapumpsarmaturen - blev glatt överraskad. Det satt en walbro 255l/h där, så den låter vi sitta. Sen var slangarna riktigt gamla, gick typ sönder när man tog i dom så dom byttes. Alltså mellan armaturen och till rören under bilen.

gss 341 = 255l/h står även walbro på den så ingen kopia.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-cabf3680aa93e9361e6a46a0a952a7c5.jpg

Sen har jag hämtat min kardan(skyline-yoken överflyttad) sen har ja öven köpt en setrab oljekyl m mocal termostat adapter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7d5b8d8d6ea2e4b5042f28d43a2ef173.jpg

Har även monterat den och fyllt upp olja i lådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6d224143c473c9389a8f8417a8221907.jpg

Skulle vara en 34 raders men visade sig att det var en 44 raders ... hehe. Så den blir ju rätt stor.

Provade lite hur den ska sitta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-e793686122d4c517c3cf4379a4e8683c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7ee733764e74d173cbcc823a7e12225e.jpg

Kommer ju ta rätt mycket luft för kylaren när den sitter där så ska försöka sätta den i hjulhuset istället, kan gå om man kapar ur så ena slangen liksom går upp genom golvet framför spolarvätskebehållaren.

Någon som har en annan ide? (Får inte plats mellan kylare och motor).

Provmonterade shortshiftern lite också, sitter perfekt:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-5a49140ed7049959f6c8b113e1c34cf4.jpg

Och ett litet bonus kort på när jag hade gjort rent ic, rör och luftburk:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-35c56188f29aa6e5626857fa77c54f04.jpg

Får fortfarande ingen soppa, har mätt upp strömmen vid kontakten och där är det dött så får kravla in och utgå från pin på databoxen och spåra därifrån vad som hänt.

Allt för denna gång! wink

Senast redigerat av Nissan200sx- (13 december 2014)

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
29 december 2014 · 593 Inlägg

Blev lite julklappar till Nissy, digital panel:

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-2cdaaeae51611cbef93a8bfffb5ec46e.jpg
Blir väl att montera sen ngn gång.

Sen köpte jag en IC:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-558ac95b62f77912fdee2e7a6a15708e.jpg
Blir att montera senare när ja byter box.

Även köpt en lambda så man kan kolla så blandningen ligger rätt sen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-7b2a6f37757235613df07eace80b1be2.jpg

Och så fick ja tag i lite slangar rör och klämmor billigt så slog till på de, kommer ju behövas:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f1c872e3a70cc3d35b4dcc7ea5b4691c.jpg

Sen beslutade jag att fixa större skivor fram, så de blev ett par 3000gt skivor, 315mm borrade för dubbla bultmönster, från bromsmannen. JapTuning har adaptrar för oken till dessa skivor så blir ett par sånna med nästa beställning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6d94837ef27160c663ba64ad25baef3e.jpg
Notera att dom är försänktborrade och inte borrade rakt igenom, vilket resulterar i att dom inte spricker runt hålen, vilket dom hålborrade har en tendens att göra, speciellt vid hård körning.

Upptäckte ett fel i elkopplingen när jag satt och gick igenom det, så vet vad som är fel, så ska åtgärda detta nästa gång, så får vi se...

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
I_am_lost1 system7
30 december 2014 · 737 Inlägg

kul att se 6or i s13, kör själv med sexor i mina 200or dock är det brodern från en annan moder motor i mina smile
följer med spänning smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx "s13" (1994)
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan200sx-
30 december 2014 · 593 Inlägg

I_am_lost1 skrev:
kul att se 6or i s13, kör själv med sexor i mina 200or dock är det brodern från en annan moder motor i mina smile
följer med spänning smile

Kul att du följer!
Ja din såg inte fel ut, 2jz är också fina grejor!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
NIzmO Ollikkala Racing
31 december 2014 · 1 724 Inlägg

Blir bra med dom bromsskivorna sen, hade nog likadana och klara hård bankörning utan att spricka.
Sen ser vanliga 280mm skivor alldeles för små ut om man har inte har 15" fälgar wink

- Time Attack -
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan200sx-
31 december 2014 · 593 Inlägg

NIzmO skrev:
Blir bra med dom bromsskivorna sen, hade nog likadana och klara hård bankörning utan att spricka.
Sen ser vanliga 280mm skivor alldeles för små ut om man har inte har 15" fälgar wink

Jo dom blir nog bra smile Ja 280 skivor i 19" ser nog inte så vackert ut... wink

Fin s13 du har förresten!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
1 januari 2015 · 593 Inlägg

Efter att ha kopplat elen rätt så hoppade den igång!
(Såhär kopplade jag: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2330237)

Försök ett, rätt värdelöst är bara igång typ 3 sek eftersom jag märker att kardanen slår runt, därför det låter konstigt med.
Så det är jag lite förbryllad över, kardanen ska väl inte rotera på friläge? Eller kan den driva lite grann eftersom det inte är ngt motstånd? Kopplingen är ju ny så kanske har med det att göra?
Det går ju att snurra kardanen när motorn är av på friläge.
http://www.garaget.org/video/147883

Försök två, nu har jag tagit bort bakre kardanen som tidigare låg i backen, nu är den igång lite längre. Sen lägger jag mobilen vid bakluckan så man får höra lite hur det låter smile
http://www.garaget.org/video/147884

Sen har jag fått hem mina DD omvandlare till varv och hastighet (:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-83382bc6e67b0342807b38596bd8a0c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-9d7abdb65045c70efdda099297151952.jpg

Och ett skapligt färskt kort på hur det ser ut, händer iofs inte så mkt men men:
https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-141c7e856ff8f4a29c748927a967e70e.jpg

Så nu ska jag väl snygga till det med kablar osv

Sen är det väl bromsar och bakvagnen som ska fixas!

Gott nytt år på er!

Senast redigerat av Nissan200sx- (2 januari 2015)

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Hoaken
2 januari 2015 · 1 163 Inlägg

fan va gott den startat! hoppas du får ordning med kardanen !smile ska nog ej va nårra problem !smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Nissan200sx-
2 januari 2015 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:
fan va gott den startat! hoppas du får ordning med kardanen !smile ska nog ej va nårra problem !smile

Kändes riktigt gött smile Ja de hoppas jag med, ska väl ta och lufta kopplingen och se att det funkar att lägga i växlar och så. Förhoppningsvis är det väl inget som är fel.

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Hoaken
2 januari 2015 · 1 163 Inlägg

nae de e ju så den snurrar ju lite .. hissar man bilen å har igång motorn så ska ju hjulen snurra lite smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Hoaken
2 januari 2015 · 1 163 Inlägg

tips på lufta koppling : ta en genomskinlig slang från nippeln på slaven å i din behållare .. se till att den är välfylld !! å sedan släpp nippeln å in å tryck i botten å släpp upp å ner igen å bara sitt å pumpa tills de bara kommer olja.. sedan kan du gå ner å dra handen på slaven å dra den mot dig å gör de tills de ej kommer luft .. sedan spänn nippeln , klart!

bästa metoden ja kom fram till !smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Nissan200sx-
2 januari 2015 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:
tips på lufta koppling : ta en genomskinlig slang från nippeln på slaven å i din behållare .. se till att den är välfylld !! å sedan släpp nippeln å in å tryck i botten å släpp upp å ner igen å bara sitt å pumpa tills de bara kommer olja.. sedan kan du gå ner å dra handen på slaven å dra den mot dig å gör de tills de ej kommer luft .. sedan spänn nippeln , klart!

bästa metoden ja kom fram till !smile

Har genomskinlig slang med backventil, så blir nog bra. Förstår inte hur du menar med att man ska dra i slaven med handen? Den är ju typ i botten? Det andra fattar jag (=

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Hoaken
3 januari 2015 · 1 163 Inlägg

Nissan200sx- skrev:

Hoaken skrev:
tips på lufta koppling : ta en genomskinlig slang från nippeln på slaven å i din behållare .. se till att den är välfylld !! å sedan släpp nippeln å in å tryck i botten å släpp upp å ner igen å bara sitt å pumpa tills de bara kommer olja.. sedan kan du gå ner å dra handen på slaven å dra den mot dig å gör de tills de ej kommer luft .. sedan spänn nippeln , klart!

bästa metoden ja kom fram till !smile

Har genomskinlig slang med backventil, så blir nog bra. Förstår inte hur du menar med att man ska dra i slaven med handen? Den är ju typ i botten? Det andra fattar jag (=

den kommer vara ute när du fått lite luft ur systemet smile så drar du den mot dig smile .. å går de ej så skit i det!smile kanske blir bra iallafall!smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Nissan200sx-
3 januari 2015 · 593 Inlägg

Hoaken skrev:

Nissan200sx- skrev:

Hoaken skrev:
tips på lufta koppling : ta en genomskinlig slang från nippeln på slaven å i din behållare .. se till att den är välfylld !! å sedan släpp nippeln å in å tryck i botten å släpp upp å ner igen å bara sitt å pumpa tills de bara kommer olja.. sedan kan du gå ner å dra handen på slaven å dra den mot dig å gör de tills de ej kommer luft .. sedan spänn nippeln , klart!

bästa metoden ja kom fram till !smile

Har genomskinlig slang med backventil, så blir nog bra. Förstår inte hur du menar med att man ska dra i slaven med handen? Den är ju typ i botten? Det andra fattar jag (=

den kommer vara ute när du fått lite luft ur systemet smile så drar du den mot dig smile .. å går de ej så skit i det!smile kanske blir bra iallafall!smile

Okok, låter bra det smile Provar det, tack för tipset!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
I_am_lost1 system7
3 januari 2015 · 737 Inlägg

Nissan200sx- skrev:

I_am_lost1 skrev:
kul att se 6or i s13, kör själv med sexor i mina 200or dock är det brodern från en annan moder motor i mina smile
följer med spänning smile

Kul att du följer!
Ja din såg inte fel ut, 2jz är också fina grejor!

ja de vart billigast med 2jz smile men rb lär ju vara så mycke roligare smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx "s13" (1994)
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan200sx-
3 januari 2015 · 593 Inlägg

I_am_lost1 skrev:

Nissan200sx- skrev:

I_am_lost1 skrev:
kul att se 6or i s13, kör själv med sexor i mina 200or dock är det brodern från en annan moder motor i mina smile
följer med spänning smile

Kul att du följer!
Ja din såg inte fel ut, 2jz är också fina grejor!

ja de vart billigast med 2jz smile men rb lär ju vara så mycke roligare smile

vad gav du för din motor? smile

Varför skulle rb vara roligare? Hur menar du? (=

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
I_am_lost1 system7
3 januari 2015 · 737 Inlägg

Nissan200sx- skrev:

I_am_lost1 skrev:

Nissan200sx- skrev:

Kul att du följer!
Ja din såg inte fel ut, 2jz är också fina grejor!

ja de vart billigast med 2jz smile men rb lär ju vara så mycke roligare smile

vad gav du för din motor? smile

Varför skulle rb vara roligare? Hur menar du? (=

20k nyrenoverad + nya lager och packnings sats med stålpackning och nya kolvringar vid sidan om smile
Lite roligare att ha en Nissan motor i en Nissan smile sen så fins de nog mer s13 med jz motor en med rb motor smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
Nissan200sx-
5 januari 2015 · 593 Inlägg

I_am_lost1 skrev:

Nissan200sx- skrev:

I_am_lost1 skrev:

ja de vart billigast med 2jz smile men rb lär ju vara så mycke roligare smile

vad gav du för din motor? smile

Varför skulle rb vara roligare? Hur menar du? (=

20k nyrenoverad + nya lager och packnings sats med stålpackning och nya kolvringar vid sidan om smile
Lite roligare att ha en Nissan motor i en Nissan smile sen så fins de nog mer s13 med jz motor en med rb motor smile

Det var ju ett bra pris iaf smile

Ja Nissanmotor i en Nissan är ju roligt, ang att det finns fler jz än rb i s13 vet jag iofs inget om, har ju mest stött på rb men det beror väl på att det är det jag kikar på, eftersom jag själv har en. Lycka till med dit projekt iaf (=

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Nissan200sx-
7 januari 2015 · 593 Inlägg

Har klätt kablarna och satt fast dom. Även fixat lite med batteriterminal och sånt.
Blev att jag flyttade säkringsdosan med, blev för mkt sladdar och det såg bara fult ut att ha den som jag hade den från början. Nu blev det bättre men inte ultimat, ser ju lite fult ut, men får duga ska ju inte bli ngn utställningsbil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-6ca0c3070e7cc7cb8c9e1f4a6395e906.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-2486414af8573a230d586921608993e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-72719da0143cd5cdbef3b4e4cba3da93.jpg

Sen kopplade jag in termostaten till elfläktarna och med en brytare i kupen så man kan tvinga igång dom.
Hade även ett mindre missöde med att det läckte från termostaten så fick skruva bort den och hålla igen hålet medans jag satte på mer gängtejp. Lyckades faktiskt skapligt bra, fyllde nog bara halva garaget med glykol wink
Hade även en läcka vid värmepaketet som åtgärdades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-ffa76365634a871007be5ed283815d8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-3c6d7405f2001bf8ea9550ab6d14e83a.jpg

Hade även problem med läckage vid servokylen, jävla B-skit från ridetech så fick slänga bort ena an-kopplingen och dra på slängen på gängorna ist.

Sen startade jag igång bilen och lät den gå varm. Som ni kanske hörde på filmen så tickade den en hel del, till min lycka så gick det över när den blev varm. Då lät den nog som den skulle, enl mina öron iaf.

Kylfläkten gick igång som den skulle och orginal tempmätare i panelen fungerade.

Hade även luftat kopplingen så testade att koppla och lägga i växlar vilket verkade fungera som det skulle.

Kopplade även in spolarvätske ehållaren och kollade så den fungerade, läckte dock när den va mer än halfulll men de struntar vi i nu!

Och såhär ser det väl ungefär ut i dagsläget:

https://www1.garaget.org/gallery/images/169/168648/168648-f262c1cd2a9414c063f347b7f04b1fe9.jpg

Inga läckor eller konstigheter så nu känns det på topp!

Nissan 200sx s13 "Rb25det" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang