Sugtrimmad B230F som inte går helt hundra.

Fredde_244
20 november 2014 · 16 Inlägg

Har en trimmad B230F som beter sig lite små konstigt.

Det som är gjort med motorn är:
Blocket ska vara enligt förra ägaren nyrenoverat med nya lager och kolvringar.
405 topp som är portad och planad runt 2-2,5mm av Junkworx.
46/38 ventiler med dubbla ventilfjädrar.
Junkworx 2-3 kamaxel.
Omsvetsat 16V insug med 3" spjäll och hemmabyggd 3" lmm.
Hemmabyggd fuelrail med bränsletrycksregulator.
Lättat svänghjul.

När jag köpte motorn så tog jag isär toppen och slipade in ventiler, riktplana toppen och bytade alla packningar så det vet jag är ok.
Motorn har jag satt i en volvo 940 Polar -96 så det är elsystem LH-2.4 i den.

När jag startar upp motorn så går han ojämnt och har dålig respons vid låga varv men vid högre varv tycker jag det låter som den går jämnt,
Gnista finns på alla cylindrar samt har jag kollat spridarnas flöde och det ser bra ut.
Har mätt kompressionen i cylindrarna och alla visar bra.

Har ni tips och råd ni kan dela med er av är jag jätte tacksam! smile

hej
Mack Forum- och sitemoderator
20 november 2014 · 26 157 Inlägg

Vad är det för lyft-mått på "junkworx-kamaxeln"?
Är det en aggressiv typ, som det tex är på en originalare av typen H, så blir det också halvtaskig tomgång men ett jäkla drag högre upp i varvet.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Fredde_244
20 november 2014 · 16 Inlägg

Vet inte vad lyft måttet är tyvärr, men snackade med killen som har gjort kammen och han sa att den va rätt vass och trodde inte jag skulle kunna få nån tomgång med den kammen men tycker ju att den borde gå rent och svara rätt så bra ändå ? tongue. Den är inställd rätt och så men vill inte gå bra vid låga varv ändå hmm

Hade igång motorn och drog ur en spridare i taget och när jag drog ur 4 cylinderns spridare så hände inget på varvtalet. men det finns gnista och spridaren sprutar som den ska hmm

hej
Marlboroman
20 november 2014 · 8 233 Inlägg

Med en vass kam så kan man få sämre tomgång och svar på lägre varv. Sen beror det ju på hur mycket portad toppen är. Kan ju bli samma sak där om man portar rejält och då blir lågvarvsegenskaperna lidande. Och har man dessutom inte gjort något åt styrboxarna utan kör med original mjukvara så blir det ju inte bättre av det heller.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 november 2014 · 3 730 Inlägg

Räcker det inte med en tråd??

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Nybakk_240 DREAMTEAM
20 november 2014 · 248 Inlägg

Testa mindre vass kamaxel wink Jag körde sugtrimmad B230F i min svarta 244 för några år sedan. Megasquirtad dock!
Hade 2,5Liters veven med 531topp och 46/38 ventiler precis som du. Jag körde med Volvos GT6 kam.
Fungerade riktigt fint

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Fredde_244
20 november 2014 · 16 Inlägg

ah man kanske skulle behövt att chippa boxarna lr nåt. Men det känns som om det är nått konstigt med 4ans cylinder eftersom det inte ändrar varvtal lr nånting när man drar ur spridaren när motorn är igång.
Funderar om tändningen på nåt vis inte stämmer?

nån som vet hur man ändrar tändningen på LH-2.4 systemet ?, och vad det ska stå på?.
Jag testade med tändlampa mot remskivan och då visade den att den va ca 20 grader för tidigt :S

Senast redigerat av Fredde_244 (20 november 2014)

hej
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang