Kvalitetsindex bilmärken. Har jag bara inbillat mig nåt?

_Thor_
26 november 2014 · 512 Inlägg

Toyota har det högst värderade varumärket i kronor räknat, bmw ligger nära efter sen är det en bit till resterande bilmärken.

Produkten är så mycket större än det fysiska objektet att det ät svårt att bedöma kvalité ur endast en aspekt.

Bierstube
27 november 2014 · 616 Inlägg

Jag är inte särskilt märkesfrälst och skulle vilja ge min syn på det hela. Ska försöka att inte vara enögd i den här debatten. För mig är Volvo 940 den optimala bilen, jag är väldigt nöjd med den 940 GL -92:a jag har nu och använder den som bruksbil mest för resor till och från mitt låginkomstjobb inom stan. Den fungerar även bra till andra ärenden, såsom att hyra släp för att slänga skräp om lördagarna eller semesterresor uppåt landet.

Fördelarna är många: Enkelt att fixa om nåt strular, lätt att komma åt i motorrummet och känns inte komplicerad eller avancerad mer än nödvändigt, lätt att komma åt och att hitta billiga delar på Biltema eller privat, bilen startar snabbt i ur och skur så det är bara att vrida om å köra iväg fort när man är stressad och den fungerar utmärkt utan att jag behövt utföra något nämnvärt ingrepp med den under de år jag haft den. Det känns som den optimala slitvargen som bara går å går.

Ändå längtar jag efter och kollar dagligen på Blocket efter Mercor, Audi och BMW. Det är bilar med klass, stil, snyggt utseende, prestige, prestanda osv på en annan nivå. Bilar som ger respekt (enligt mig) på ett annat sätt. Fördelen med min 940 är att den är så lätt att äga och att jag inte behöver bry mig om bilvård över huvud taget, den kan få lite skråmor utan att jag bryr mig - en fördel. Det enda negativa med 940 är att bränsleförbrukningen skulle kunna va lite lägre. Även Toyota brukar vara ganska felfria vid bilbesiktningens statistik, har jag för mig.

Men det känns som att debatten frångått ämnet lite grann och folk debatterar vilket märke man själv tycker mest om utifrån smak om vad som är snyggt och häftigt. Då är det ju Mercedes, Audi och BMW för mig (alltså de som kallas "de tyska premiummärkena"). Men ju mer grejer (vilket bilar idag får då mycket sköts elektroniskt som på BMW 7-serien exempelvis) och funktioner en bil får desto mer kan gå sönder, och ju mer plast under huven desto krångligare är det att själv fixa saker.

För mig är Volvo 940 den optimala bilen för svenska förhållanden. Billig att äga, krånglar sällan och väldigt enkel till alla ändamål. Om man inte är en bilentusiast som kör för att flasha osv. Den aspekten tillfredsställer den inte. Men för oss som bryr oss om att komma fram billigast möjligt och vill ha så lite krångel som möjligt och helt och hållet tänker bort prestige så är den, enligt mig, det absolut bästa valet.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 november 2014 · 2 972 Inlägg

@Bierstube: Du missar en liten, men ack så viktig, aspekt. Säkerhet. Volvo har alltid (och gör väl än idag) legat i framkant med just säkerhet. Men en 940 från -92 är inte krocksäker jämfört med dagens, eller ens nu 10 år gamla, bilar.

Många lever i villfarelsen att en 940 är en pansarvagn som är skitbra om man tänker köra och krocka. Så är inte fallet. Utvecklingen på den sidan har gått enormt framåt bara de senaste 20-25 åren.

https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Bierstube
27 november 2014 · 616 Inlägg

matteeee skrev:
@Bierstube: Du missar en liten, men ack så viktig, aspekt. Säkerhet. Volvo har alltid (och gör väl än idag) legat i framkant med just säkerhet. Men en 940 från -92 är inte krocksäker jämfört med dagens, eller ens nu 10 år gamla, bilar.

Många lever i villfarelsen att en 940 är en pansarvagn som är skitbra om man tänker köra och krocka. Så är inte fallet. Utvecklingen på den sidan har gått enormt framåt bara de senaste 20-25 åren.

https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Håller med dig om varenda stavelse och skäms över att ha missat den viktigaste aspekten av dem alla. Själv är jag tyvärr ofta stressad när jag kör, bara för att jag tycker det är så tråkigt, så jag slarvar med bilbälte och överskrider inte sällan högsta tillåtna hastighet. Har haft tur som varit förskonad från att krocka hittills.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 november 2014 · 2 972 Inlägg

Fast med de premisserna (fortkörning och "glömma" bältet) så kvittar det nog hur säker bilen är om du skulle smälla... Så då kan du lika gärna åka 940 i fortsättningen också smile

Säkerhetssystemen i en nyare bil hjälper sämre om man inte ens bemödar sig med att ta på bältet.

Jag hoppas du värderar i första hand andras, men även ditt, liv bättre efter denna tankeställare dock...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
xXSammy
27 november 2014 · 6 577 Inlägg

Säkerhetsbältet är 70% av säkerheten i en bil.

De/Dem
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 november 2014 · 1 128 Inlägg

Malheus skrev:
Du är medveten om att det står Ford på kontaktstyckena till framlyktorna på V70N? smile

Nej, så Ford hann trycka in sina delar på så kort tid? Vad är mer Ford i dom? hmm Tur att motorerna är Volvo femmor iaf..

ekelund88 skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

matteeee skrev:
Allvar? Dags att vakna ur din dröm?

Gör samma sökning på mobile.de och du får betydligt fler BMW än Volvo. Så om motorerna rullar i Tyskland hela livet blir utgången tvärtom med din logik....

Eller vidare, räkna på antal skrotade bilar nyare än 2000 av Volvo och BMW. Fan, Volvo skrotas ju grymt många fler, måste va en värdelös bil....

När jag tittar på vilka bensinare som gått längst på den där sidan i Tyskland av Volvo och BMW så är det lite roligt att det är hur många Volvo från 90-talet som helst av de bilar som gått runt 40 tusen och mer. Väldigt många 850is bland annat. smile Detta i ett land där knappast Volvo är märke nummer 1.

De Volvosarna som tillverkas idag är ju inte värda att bli kallade Volvo, över halva bilarna är ju Ford-grejer bara. Synd, för jag tycker V70II är väldigt snygg. V70N är absolut sista riktiga Volvon.

herregud vilken envis människa ... till och med en häcklad prius , eller som i mitt eget fall en 35k mil skoda octavia 1.6 håller bra om man servar och tar hand om bilarna

B230 är inte världens bästa motor , långt ifrån att tex plocka ut 116hk 50 hk per liter är till och med för tidsåldern en riktigt dålig siffra

gör en slagning här på forumet annars "b230 problem"

drog en på google för skojs skull

Ungefär 9 870 resultat av "s85b50 problem"

Ungefär 98 700 resultat av "b230 problem"

Ungefär 57 400 resultat av "saab motorproblem" märk här att jag inte specificerade en motor utan bara "motorproblem" som då innefattar ALLA modeller

inser du nu hur svaga dina argument är?

v70n är ford tillverkad just sayin

Varför är mina argument svaga? Ett fåtal tysk-raggare försöker tala ned en svensk slitvarg. Alla som är lite bilintresserade vet att rödblockarna är stabila motorer som går jävligt långt. Åker heller B230 än BMW M5 500hk ute i urskogen när det är 35 minus ute. Sen att dom är lite slöa utan Turbo och drar lite mer soppa än en modern motor, visst. Dessa motorer är ju ingen ny konstruktion direkt så att moderna motorer drar mindre soppa kan väl vem som helst räkna ut. Men ert skitsnack om att det är dåliga motorer är rent ut sagt pinsamt att läsa. En 500 hk BMW går ALDRIG längre än en B230.

Lillkanto skrev:
Sällan trådar av denna natur slutar med krig mellan volvo och bmwmercedesaudi folk...

Det brukar vara så, jag vet inte varför dom hetsar som dom gör, dom vet nog knappt själva... Har knappt aldrig sett en Saab-åkare hetsa lika mycket mot Volvo som BMW och Audi-raggare gör.

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 november 2014 · 1 128 Inlägg

matteeee skrev:
@Bierstube: Du missar en liten, men ack så viktig, aspekt. Säkerhet. Volvo har alltid (och gör väl än idag) legat i framkant med just säkerhet. Men en 940 från -92 är inte krocksäker jämfört med dagens, eller ens nu 10 år gamla, bilar.

Många lever i villfarelsen att en 940 är en pansarvagn som är skitbra om man tänker köra och krocka. Så är inte fallet. Utvecklingen på den sidan har gått enormt framåt bara de senaste 20-25 åren.

https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Konstigt att säkerheten har blivit bättre.... Men en 940 mot valfri annan bil från 90-talet (förutom 850/X70 då) så blir det garanterat smulpaj av den andra bilen. Skulle väl bara vara Saab 90-talare som klarar en smäll mot en Volvo 90-tal. Sitter förövrigt hellre i en 850/X70 än många moderna bilar.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (27 november 2014)

Nöjeskör närproducerat
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 november 2014 · 2 972 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

matteeee skrev:
@Bierstube: Du missar en liten, men ack så viktig, aspekt. Säkerhet. Volvo har alltid (och gör väl än idag) legat i framkant med just säkerhet. Men en 940 från -92 är inte krocksäker jämfört med dagens, eller ens nu 10 år gamla, bilar.

Många lever i villfarelsen att en 940 är en pansarvagn som är skitbra om man tänker köra och krocka. Så är inte fallet. Utvecklingen på den sidan har gått enormt framåt bara de senaste 20-25 åren.

https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Konstigt att säkerheten har blivit bättre.... Men en 940 mot valfri annan bil från 90-talet (förutom 850/X70 då) så blir det garanterat smulpaj av den andra bilen. Skulle väl bara vara Saab 90-talare som klarar en smäll mot en Volvo 90-tal. Sitter förövrigt hellre i en 850/X70 än många moderna bilar.

Lite jobbigt, när man hamnar i en situation där krock är oundvikligt, att försöka hinna sikta på den äldsta bilen runt om en bara... Det blir dessutom färre och färre andra bilar från 90-talet att sikta på under tiden denna tråd fortsätter sin meningslösa existens.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
dawwe ...has left the building...
27 november 2014 · 4 474 Inlägg

Vem har pratat om "En 500 hk BMW"? En "500 hk Volvo" (Polestar whatever...) går ALDRIG längre än en "En 500 hk BMW". Om B230 är Volvos "slitvarg" så jämför de med motsvarande BMW-motor iaf låt säg en M5X (1990-200?)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 november 2014 · 1 128 Inlägg

matteeee skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

matteeee skrev:
@Bierstube: Du missar en liten, men ack så viktig, aspekt. Säkerhet. Volvo har alltid (och gör väl än idag) legat i framkant med just säkerhet. Men en 940 från -92 är inte krocksäker jämfört med dagens, eller ens nu 10 år gamla, bilar.

Många lever i villfarelsen att en 940 är en pansarvagn som är skitbra om man tänker köra och krocka. Så är inte fallet. Utvecklingen på den sidan har gått enormt framåt bara de senaste 20-25 åren.

https://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Konstigt att säkerheten har blivit bättre.... Men en 940 mot valfri annan bil från 90-talet (förutom 850/X70 då) så blir det garanterat smulpaj av den andra bilen. Skulle väl bara vara Saab 90-talare som klarar en smäll mot en Volvo 90-tal. Sitter förövrigt hellre i en 850/X70 än många moderna bilar.

Lite jobbigt, när man hamnar i en situation där krock är oundvikligt, att försöka hinna sikta på den äldsta bilen runt om en bara... Det blir dessutom färre och färre andra bilar från 90-talet att sikta på under tiden denna tråd fortsätter sin meningslösa existens.

Ta vilken BMW, Audi, Mercca som helst från 90-talet mot en 850/X70 och tyskarna har tyvärr inte ett skit att sätta emot.

Japp, sen är det så att en del moderna bilar inte är direkt säkra faktiskt.
https://www.youtube.com/user/iihs/search?query=poor

dawwe skrev:
Vem har pratat om "En 500 hk BMW"? En "500 hk Volvo" (Polestar whatever...) går ALDRIG längre än en "En 500 hk BMW". Om B230 är Volvos "slitvarg" så jämför de med motsvarande BMW-motor iaf låt säg en M5X (1990-200?)

Japp, den går garanterat längre än både B230 och B5254.

roll

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (27 november 2014)

Nöjeskör närproducerat
mb_pucken
27 november 2014 · 5 087 Inlägg

https://m.youtube.com/watch?v=LQH6MLTSDZ4
Litet test med ganska jämnlika bilar från 90 talet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 november 2014 · 2 972 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

matteeee skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Konstigt att säkerheten har blivit bättre.... Men en 940 mot valfri annan bil från 90-talet (förutom 850/X70 då) så blir det garanterat smulpaj av den andra bilen. Skulle väl bara vara Saab 90-talare som klarar en smäll mot en Volvo 90-tal. Sitter förövrigt hellre i en 850/X70 än många moderna bilar.

Lite jobbigt, när man hamnar i en situation där krock är oundvikligt, att försöka hinna sikta på den äldsta bilen runt om en bara... Det blir dessutom färre och färre andra bilar från 90-talet att sikta på under tiden denna tråd fortsätter sin meningslösa existens.

Ta vilken BMW, Audi, Mercca som helst från 90-talet mot en 850/X70 och tyskarna har tyvärr inte ett skit att sätta emot.

Det spelar ju ingen som helst roll. Du åker inte omkring i 90-talet längre, du möter moderna bilar varje dag. Och du kan inte välja vem som råkar köra in i dig (för du är väl så grym att du aldrig skulle råka krocka själv såklart).

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
dawwe ...has left the building...
27 november 2014 · 4 474 Inlägg

Vad tror ni, tror ni att man skulle kunna lagstifta om att endast Volvo får brukas på svenska vägar? O sedan en lag som förbjuder att de har mer än max 100 hk, och att endast två färger är lagliga, fluorescerande gult och fluorescerande orange. Det blir väl bra Blue Speed?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
JohnyB1800
27 november 2014 · 7 Inlägg

Malheus skrev:
Du är medveten om att det står Ford på kontaktstyckena till framlyktorna på V70N? smile

Du löste en tankenöt för mig.
Vi hade en Volvo där en strålkastare alltid spökade, visade sig vara kontaktstycket.
Nu finns här en Mazda med samma fel.

Nöten löst, Ford är alltså den felande länken.
lol

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
27 november 2014 · 1 128 Inlägg

matteeee skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

matteeee skrev:
Lite jobbigt, när man hamnar i en situation där krock är oundvikligt, att försöka hinna sikta på den äldsta bilen runt om en bara... Det blir dessutom färre och färre andra bilar från 90-talet att sikta på under tiden denna tråd fortsätter sin meningslösa existens.

Ta vilken BMW, Audi, Mercca som helst från 90-talet mot en 850/X70 och tyskarna har tyvärr inte ett skit att sätta emot.

Det spelar ju ingen som helst roll. Du åker inte omkring i 90-talet längre, du möter moderna bilar varje dag. Och du kan inte välja vem som råkar köra in i dig (för du är väl så grym att du aldrig skulle råka krocka själv såklart).

Finns fortfarande måånga bilar som är osäkrare än 850/X70. Du kör ju runt i Ford å det är väl inte säkraste bilen i världen direkt.

dawwe skrev:
Vad tror ni, tror ni att man skulle kunna lagstifta om att endast Volvo får brukas på svenska vägar? O sedan en lag som förbjuder att de har mer än max 100 hk, och att endast två färger är lagliga, fluorescerande gult och fluorescerande orange. Det blir väl bra Blue Speed?

Har du mindervärdeskomplex mot B230 och B5254?

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (27 november 2014)

Nöjeskör närproducerat
-matte En Medlem
27 november 2014 · 405 Inlägg

En fråga Bluespeed.

Vad är din poäng, vad vill du visa, vad är det som vi andra människor och billtillverkare i världen inte förstått?

Tråden drar åt så många håll, men har du ett faktiskt påstående?

Utveckla gärna.

Senast redigerat av -matte (27 november 2014)

Andromeda Rumpmas
27 november 2014 · 3 860 Inlägg

Mervolic skrev:
- BMW M5 2004-2011 Motor (25% felfrekvens)

BMW M5...hur många av deras ägare piskar inte motorn på motorvägen osv då? Kan finnas en anledning till att motorn pajar... roll

- Audi RS6 2002-2011 Drivlina och hjulupphängningar (40% felfrekvens)

Återigen, RS6... Motorstark bil. Tydligen har den en mer välbyggd motor då, eller underdimensionerad drivlina. Hjulupphängningarna tar väl stryk av tyngden och fyrhjulssladd på asfalt?

- Jeep Grand Cherokee 2006- Transmission (10% felfrekvens)

Transmission, alltså växellådan. Det är inte många som har en 2006 Jeep med manuell växellåda. Automat tycker som känt om att byta växel när man drar tunga släp, för det är väl därför man har en bra dragbil som en Jeep, så det är inte så konstigt att växellådan pajar då och då.

- Mercedes-Benz R-Class 2004- Elsystem (33% felfrekvens)

Här börjar jag dock undra, varför massa elfel? Antar att R-class är mer eller mindre fullspäckad av elektronik, så att den felar då och då är kanske inte så underligt ändå...

- Fiat Multipla 1999-2005 Bromssystem (25% felfrekvens)

Ja... Fiat, behöver man säga mer? wink

- SEAT Alhambra 1996- Luftkonditionering (10% felfrekvens)

SEAT vet jag inget om, men att AC:n pajar på en snart 20 år gammal bil är väl inte så konstigt?

- Chrysler 300C 2005- Styrinrättning (10% felfrekvens)

Det här låter dock allvarligare, men vad innebär felet egentligen?

Ja, det är väl skitsamma om motorn är stark. Är drivlinan underdimensionerad är det ett klockrent fel.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
27 november 2014 · 3 860 Inlägg

Malheus skrev:

Mervolic skrev:
- Fiat Multipla 1999-2005 Bromssystem (25% felfrekvens)

Ja... Fiat, behöver man säga mer? wink

Multiplan har handbromsen på bromsoket, inte så ovanligt att de börjar kärva om man fegar med handbromsen.

Precis som bl a Saab 9000 hade och den kärvade mycket sällan. ng900 fick trummor till handbromsen, och jäklades konstant. Det var så illa att man spände handbromsen inför besiktningen, och sen åkte man utan i 50 veckor eftersom det var så jobbigt att göra om det direkt igen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
27 november 2014 · 3 860 Inlägg

AX3L skrev:

qazse skrev:
personligen anser jag att det hade varit roligt att se era kommentarer om det istället hade varit billigare bilar som toppat listan.

hade det varit samma "undanflykter" om nissan/toyota/honda/mitsubishi hade 25% felfrekvens på motorn eller skulle det då bero på värdelösa motorer?
nu är jag inte alls så insatt utan bara skriver ändå, så rätta mig gärna om jag har fel tongue
2010 bmw m5
5liter
500hp
100hp/liter
r/l 8,250-rpm

2000 honda s2000
2liter
247hp
123hp/liter
r/l 8,800 rpm
inbillar mig att hondan pressas minst lika mycket som bmw:n
orkade inte leta reda på vad deras motorer kostar att köpa nya, men skulle gissa på att en motor från honda är bra mycket billigare än en från bmw

(litereffekt och redline var det bästa/snabbaste sättet jag kom på att jämföra olika motorer på ett ganska "jämlikt" sätt. ska vi enbart kolla på effekt och hur svårt det är att få det hållbart så verkar det inte vara några problem att få en motor med 108.000hp att hålla om man bygger den stor nog och inte har så höga varv)



elsystem (33% felfrekvens) man kan ju tycka att en bra mycket billigare bil som typ består av el (nissan leaf) bör toppa den listan, men av någon anledning lyckas tyskarna även här klättra förbi alla andra tillverkarländer

RS6 2002-2011  drivlina och hjulupphängningar (40% felfrekvens) här har jag verkligen inte en aning om hur jag ska räkna på ett vettigt sätt :s
men hittade någon magisk räknare på internet där man kunde skriva in vikt och tid för att få info om arbete som utförs, ni får själva tolka siffrorna.

rs6
Time Used : 5.1 (sec)
Acceleration : 5.45 (m/s**2)
Acceleration related to gravity : 0.56 (g)
Force : 11 (kN)
Work : 781 (kNm, kJ)
Power : 153 (kW), 205 (hp)

evo 10
Time Used : 3.7 (sec)
Acceleration : 7.51 (m/s**2)
Acceleration related to gravity : 0.77 (g)
Force : 12 (kN)
Work : 617 (kNm, kJ)
Power : 167 (kW), 224 (hp)

spontant så känns det som att dom iallafall ligger ganska nära varandra förutom att jag inte har hört något om problem med drivlinan på evon även fast dom verkar utföra ungefär samma jobb



kan det vara så att det tyskar egentligen är bra på är just höga priser för upplevd kvalitet?



#alldeles för lat för att faktakolla och alla siffror är tagna från första bästa ställe (mestadels wikipedia) så ni får säga till om det är helt fel#

Hästar per liter är ett bra mått på delar av motorns påfrestningar, men i det här sammanhanget tycker jag att det faller lite på övriga komponenter som ska ta emot och förmedla kraften ner i marken. Transmissionen struntar i hur många liter motorn har, snarare är det värre med en stor motor eftersom den brukar ha mer vrid. Vill man köra sönder en bil är maxgas på låga varv betydligt sämre än att köra 100-150 så att säga, och många bilar är därför momentbegränsade på första växlarna.

Det finns också en god anledning till att nästan hela världen, allt från sjukhus till tillverkningsindustri, börjat köra med Toyotas produktionssystem (i form av LEAN) och inte Volkswagens.

Kör du 100-150 på 6:an är du uppe på 1600-2300 rpm på en del bilar wink

Momentbegränsning på 1:an och 2.an finns mer till för att växellådor inte gillar hjulspinn, och det finns ingen poäng med hjulspinn då det är förlorad kraft.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang