Köpråd: Toyota Corolla T-Sport

Evildan
1 maj 2015 ·

hymer skrev:
Köpte den i Skövde igår. Riktigt fin bil. Fick den för 42k. Ruskigt nöjd än så länge och vilken skillnad mot den sega V70 smile Nu ska det bara på en AUX och sportluft filter samt att den ska poleras så är det good to go sen.

Tackar så mycket för hjälpen.

Grattis.

De Nada, hoppas den blir en bra släde.
(Jag hade dock avstått sportluftfilter).

Janken Driver
15 november 2015 · 2 111 Inlägg

Sent om sides men grattis till bilköpet!.

20k är ingenting för dessa kärror, så hoppas du blir nöjd smile.

Såg en kommentar som fick mig att le.."motorn ändrar karaktär något " haha..är som dag o natt. Spec med rostfritt avgas och k&n wink.

Fläkten som går igång när bilen är kall är svindyr men behövs inte. Gnäller den håller så den på att pajja. När min äntligen gav upp så släckte jag felkoden och sedan dess har den inte kommit tillbaka.

Hör av dig om du undrar något, har pillat en del med min.

Mvh Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
tobee
30 december 2015 · 735 Inlägg

Sent om sido men folk söker väl efter gamla köpråd så kan lika gärna lägga till info om bultarna i toppen och fläkten.

Det ska inte vara någon fara för att motorn kan gå sönder när bultarna blir slitna på Corollan. Felet var redan lokaliserat och avhjälpt när Corollorna började tillverkas. Det är värre med de äldsta årsmodellerna av Celica(Fram till 2002 nått tidigt datum, minns inte riktigt). Där kan de rent av gå av och orsaka motorras då deras bultar var gjutna i ett klenare material. Däremot slits de successivt ner på alla bilar med den högvarviga 2zzge-motorn.

På min t-sport som då hade gått drygt 16000 mil(Bilderna Steifan bifogade) så upplevde jag ibland att effekten inte kom fullt ut vid 6200 varv. Efter bultbyte gick motorn alltid med ett fint bett i toppregistret.

Bytte även på min senare bil, en Corolla Compressor. Men den motorn hade bara gått drygt 5000 mil så de var knappt märkbart slitna. Mest för att jag visste att jobbet var busenkelt och att bultarna kostade någon tia så varför inte.

Janken köpte min t-sport vid runt 24000 mil. Jag minns att kallstartsfläkten väsnades redan när jag köpte bilen vid 14000 mil. Den kan alltså hålla länge efter att den börjat väsnats. Handlade om runt 5 år Och som sagt går den sönder behöver man inte bry sig ett dugg. Många är de stackars ovetande stackarna som fått punga ut 8000:- för en totalt överflödig komponent.

Zoltrix
17 maj 2020 · 438 Inlägg

steifan skrev:

J3n5 skrev:
https://youtu.be/HwgoGkVfaxw

Ett sådant insugskit är ju ett måste wink

Fint videoklipp det där wink wink

**

"Liftbultar" är tydligen något man ska ha lite koll på.

16600mil:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg
Nya:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Något som slits iaf wink Hör med http://www.garaget.org/tobee

Hej!

Vart sitter dessa liftbultar någonstans på bilen? Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang