Sänka en Lancia Voyager, vart får man tag i sänkningen?

jewe
26 maj 2015 · 498 Inlägg

Jag har försökt att få tag i en sänkning till en Lancia Voyager 2014 (kallas Chrysler Town & Country i USA). Jag har sökt på nätet, mailat massor av företag utan resultat. Jag "vägrar" att åka osänkt i denna. Nästa vecka vill jag att detta ska vara löst för då ska folieringen vara klar samt att fälgarna kommer (ny bil så jag hade tänkt att hämta den när allt var klart så man slipper skämmas wink)

Finns det någon som vet hur jag kan få tag i en sänkning till denna?
Finns det någon form av universal lösning.
Sista alternativet är att kapa fjädrarna men känns inte bra på en ny bil.

ehedman
26 maj 2015 · 1 966 Inlägg

Kolla upp om det skett några större förändringar i fjädringsväg på 10 år, annars kanske dessa funkar.

jewe
26 maj 2015 · 498 Inlägg

Tackar...mailat dom och fått svar att dom inte hade något som passa sad

ehedman
26 maj 2015 · 1 966 Inlägg

jewe skrev:
Tackar...mailat dom och fått svar att dom inte hade något som passa sad

Okej, det du kan göra är lite research på andra bilar som utgår från samma plattform och se om det finns ett bättre utbud till dessa.

Dessa är (enligt engelska Wikipedia) snarlika:
Chrysler Town & Country
Dodge Grand Caravan
Volkswagen Routan

Lycka till!

jewe
26 maj 2015 · 498 Inlägg

Tack såååå mycket. Åter till Google 😜

jewe
27 maj 2015 · 498 Inlägg

Tyvärr hittade jag inget 😩

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 maj 2015 · 10 427 Inlägg

Kanske går att tillverka "egna" fjädrar till bilen hos en fjädertillverkare. Tänker något i stil med dessa: http://www.gotsprings.com/se/ Borde väl finnas något mer uppöver än Göteborg, vet att det finns en fjädertillverkare i Falun, dock osäker på om dom kan göra i alla diametrar.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 maj 2015 · 14 061 Inlägg

steifan skrev:
Kanske går att tillverka "egna" fjädrar till bilen hos en fjädertillverkare. Tänker något i stil med dessa: http://www.gotsprings.com/se/ Borde väl finnas något mer uppöver än Göteborg, vet att det finns en fjädertillverkare i Falun, dock osäker på om dom kan göra i alla diametrar.

Det går säkert inte att få 4 stycken fjädrar till en rimlig peng. De kanske kommer att kosta 6-siffriga belopp vid en serie på 4 stycken fjädrar.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (28 maj 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
ehedman
29 maj 2015 · 1 966 Inlägg

Annars måste det ju finnas andra fjädrar (mjukare, avsedda för någon annan bil) som passar din bil.

Maxen Teknisk
29 maj 2015 · 328 Inlägg

Vettemannen skrev:

steifan skrev:
Kanske går att tillverka "egna" fjädrar till bilen hos en fjädertillverkare. Tänker något i stil med dessa: http://www.gotsprings.com/se/ Borde väl finnas något mer uppöver än Göteborg, vet att det finns en fjädertillverkare i Falun, dock osäker på om dom kan göra i alla diametrar.

Det går säkert inte att få 4 stycken fjädrar till en rimlig peng. De kanske kommer att kosta 6-siffriga belopp vid en serie på 4 stycken fjädrar.

/Benny

Dessutom blir inte ens serien så lång som 4 fjädrar: 2 fram och 2 bak ger två serier om 2 fjädrar var. Ännu dyrare... tongue


Finns ju en beprövad metod där man ändrar längden på originalfjädrarna med värme, dvs ingen kapning. Låter lite som "grannen med gassvetsen" till en början, men då processen innefattar värmebehandling och kulpening för att smida till hårdheten i fjädern verkar det vara ett ganska seriöst alternativ ändå.

Frågan är väl om det finns firmor som tar på dig detta i Sverige.

http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=112276

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 maj 2015 · 14 061 Inlägg

Maxen skrev:

Vettemannen skrev:

steifan skrev:
Kanske går att tillverka "egna" fjädrar till bilen hos en fjädertillverkare. Tänker något i stil med dessa: http://www.gotsprings.com/se/ Borde väl finnas något mer uppöver än Göteborg, vet att det finns en fjädertillverkare i Falun, dock osäker på om dom kan göra i alla diametrar.

Det går säkert inte att få 4 stycken fjädrar till en rimlig peng. De kanske kommer att kosta 6-siffriga belopp vid en serie på 4 stycken fjädrar.

/Benny

Dessutom blir inte ens serien så lång som 4 fjädrar: 2 fram och 2 bak ger två serier om 2 fjädrar var. Ännu dyrare... tongue


Finns ju en beprövad metod där man ändrar längden på originalfjädrarna med värme, dvs ingen kapning. Låter lite som "grannen med gassvetsen" till en början, men då processen innefattar värmebehandling och kulpening för att smida till hårdheten i fjädern verkar det vara ett ganska seriöst alternativ ändå.

Frågan är väl om det finns firmor som tar på dig detta i Sverige.

http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=112276

Jaa, det är nog inte värt det även om bilen är nästan ny!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Maxen Teknisk
29 maj 2015 · 328 Inlägg

ehedman skrev:
Annars måste det ju finnas andra fjädrar (mjukare, avsedda för någon annan bil) som passar din bil.

Detta är väl kanske inget att rekommendera. "Sänkningsfjädrar" brukar vara styvare än originalfjädrar, dels för att ge lite mindre roll - i Svenssons ögon: bättre väghållning. Dessutom är de hårdare för att den kortare fjädringsvägen inte ska göra att hjulupphängningen "slår igenom".

Kör man i ett gupp som komprimerar originalfjädrarna 60 mm och det finns utrymme att komprimera dem 100 mm innan genomslagsgummina tar i så går det ju bra.

Ponera nu att man sänkt bilen 50 millimeter och kör i ett gupp som motsvarar det föregående (60mm). Rörelsemånen har nu krympt till: 100mm-50mm = 50 mm.

Skulle man då inte vilja ha lite hårdare fjädrar då?

Det handlar helt enkelt om vilken fjäderkonstant det är på fjädrarna, dvs hur mycket den komprimeras längdmässigt vid en given kraft.


Detta gör till viss del att mitt föregående inlägg om att "resetta" originalfjädrarna låter lite dumt, men det handlar dock om hur mycket kortare fjädern ska bli och vilken fjädringsväg man har från början.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 maj 2015 · 10 427 Inlägg

Maxen skrev:

Vettemannen skrev:

steifan skrev:
Kanske går att tillverka "egna" fjädrar till bilen hos en fjädertillverkare. Tänker något i stil med dessa: http://www.gotsprings.com/se/ Borde väl finnas något mer uppöver än Göteborg, vet att det finns en fjädertillverkare i Falun, dock osäker på om dom kan göra i alla diametrar.

Det går säkert inte att få 4 stycken fjädrar till en rimlig peng. De kanske kommer att kosta 6-siffriga belopp vid en serie på 4 stycken fjädrar.

/Benny

Dessutom blir inte ens serien så lång som 4 fjädrar: 2 fram och 2 bak ger två serier om 2 fjädrar var. Ännu dyrare... tongue

Då känns det nog som att bygga egna coilovers kan vara det billigaste alternativet.. hehe

Senast redigerat av steifan (29 maj 2015)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
jewe
1 juni 2015 · 498 Inlägg

Jag får beställa en uppsättning fjädrar som ska kapas och formas. Jag har även tittat på luftfjädring men känns som för stort ingrepp och kostnaden blir för stor.

Har Nivåreglering...visst går den att "lura" så det går att sänka?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang