Iceen
-Iceen Garage-
27 juni 2016
· 772 Inlägg
Speed88 skrev:
Iceen skrev:
Du kanske redan vet, men T-parts har ett inställnings verktyg för dubbla insugskammar
Kör inte med dubbla ickevanos insugskammar sen är det inte svårt tillverka ett verktyg om man skulle vilja ha det. Men det är så enkelt mäta med en indikatorklocka så ser inte anledningen till varför man skulle vilja köpa ett verktyg för 400kr som är gjort för en enda inställning. En indikatorklocka på biltema kostar 289kr för övrigt..
"Standard" på överladdade m50 motorer med dubbla ickevanos insugskammar är att man låter ventilerna stå 1mm öppet i övre dödläget (på 6ans cylinder då såklart) för att vinna mer hk på högre varv men med lidande bottenregister, det vanosen gör är att man justerar kammen aktivt medans motorn är igång och på så sätt kan få ut det bästa av 2 världar.
Men sen beror det ju på viken karaktär man vill ha på motorn och val av turbo osv.. En 2,5L m50 vs en 3.2L får ju olika register och då kan det ju vara intressant att justera kammarna för att kompensera en viss del i registret eller om man jagar toppeffekt. Universal inställningar är långt ifrån optimalt, är så många andra faktorer som spelar in
Dåså, då har du koll på grejerna, lät lite smidigare att göra så!
Kommer bli bra!