bmw 318is(e36) vs volvo 740glt(90--92)

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 januari 2008 · 10 427 Inlägg

moose46019 skrev:
ja vill du ha container och ej kunna ta en kurva så välj volvo.
har vi någon bankörningsjämförelse.

http://www.ipdusa.com/uploads/images_featuredproducts/8.jpg
http://forza.se/bilder/fjader-jamex.jpg

osv osv.. den late väljer BMW ? wink lol

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Munkis
18 januari 2008 · 1 637 Inlägg

barrre skrev:

Palicuse skrev:
Fick höra härromdagen att en kompis till mig hade kört ifrån en bmw e36 318is med sin 740 (är inte säker på om det är en gl, glt lr gle). Med det kanske var bmw föraren som var problemet då big_smile.

En 740 med 200 hästars turbomotor klarar nog i dom flesta fall att köra ifrån en 318is.
Bör dock tillägga att ni kan börja räkna lite med hästar per kilo så ligger inte BMW'n långt efter. Jag har själv kört jämt mot min polares 960 med 205 hästar (dock automatlåda).
Däremot en vanlig 740 utan turbo har inte en suck mot en 1300kgs 318is. Inte rakt fram, och framför allt inte när det börjar svänga.

Har vart ägare av en 318is i ett halvår nu och kan säga att det är den absolut roligaste bilen jag kört. Känns som en go-kart på vägen. Är den sänkt så blir det ännu roligare, men man offrar självklart komfort.
En 740 är säkert mycket skönare att skumpa tufftufftåg till jobbet och tillbaka utan att behöva bromsa in vare sig det är farthinder eller hålor. Men ska man ha körglädje så är BMWn det enkla valet. Det beror helt på vad man är ute efter.

Och ang försäkring så betalar jag 240:-/mån. Det är inte vad jag anser är dyrt! (vet dock inte vad en 740 kostar). Tänk sen på att BMWn har billigare skatt! (bilskatten höjs ju nu dessutom).
Sen bensinförbrukningen 0.7-0.9 mot 1.2-1.4 är ju då ganska avgörande vad gäller hur mycket det kostar att äga bilarna. BMWn blir billigare ju mer du kör.
Och skippa svaren med att "Min 740 drar 0.65 på landsväg i nedförsbacke"... jag snackar blandad normalkörning.

Ang reservdelar så finns det en ganska djupt rotat myt att BMW är extremt dyra. Nuförtiden så finns det piratdelar till BMW hos Biltema/Mekonomen osv osv.
Sen kommer man självklart ALDRIG ner i så billiga delar som till en riktig Sverige-bil som 740, men det är inte så dyrt som det va förr smile

Sen eftersom 740 slutades tillverkas 92 (rätta mig om jag har fel) och ersattes av 940, så borde väl den rätta jämförelsen vara med 9-serien istället. I alla fall så länge vi jämför med 318is E36 (som ju tråden handlar om) som började tillverkas runt 91 fram till 97-98 eller nåt sånt. Den rätta jämförelsen hade väl egentligen vart mellan 740 och den äldre modellen 318is (E30). Men det blir en helt annan tråd big_smile
Årsmodellen påverkar ju även valet av bil då BMWn har nyare teknik, modernare utrustning m.m medans Volvon är mycket (MYCKET) rymligare och säkert pga sin vikt stadigare.

En del på forumet här jämför volvon med en vanlig BMW 318. Men detta gäller alltså 318is (!) det är en "sport"-version av 318. Annan motor, 16v, mer hk, kamkedja ist för kamrem m.m. Även kallad för "Snik M3'a" då dom ofta har M-paket, kjolar, är sänkta osv.

Jag gillar också bmw E36 men du behöver la inte överdriva så förbaskat tongue du ska väl inte sälja nått? .. en 740 väger 1410 i tjänstevikt , bara 100kg mer än bmw:n ... Kan äver garantera dig att en 740 drar definitivt inte 1,2-1,4 Liter milen ! då har man hål itanken tongue

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
18 januari 2008 · 741 Inlägg

Munkis skrev:
Kan äver garantera dig att en 740 drar definitivt inte 1,2-1,4 Liter milen ! då har man hål itanken tongue

konstigt våran gamla arbetsbil tar upp till 1.7 blandad körning, och det är inte hål i tanken =/

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 januari 2008 · 10 427 Inlägg

Hertigen skrev:

Munkis skrev:
Kan äver garantera dig att en 740 drar definitivt inte 1,2-1,4 Liter milen ! då har man hål itanken tongue

konstigt våran gamla arbetsbil tar upp till 1.7 blandad körning, och det är inte hål i tanken =/

Min gamla bruksbil drar ju 1.2 liter/mil stenhård blandad stadskörning
med vinterdäck & inga kallstarter att tala om. Ligger runt 0.8 liter/mil
snäll landsvägskörning.
Så 1.7 är nog fatal error wink

Hertigen vad är sommarn när vinter finns runt hörnet
18 januari 2008 · 741 Inlägg

visserligen alltid mycke last och släp men ändå, plus kallstarter upp till -36 har vi gjort

Ford Mustang "HT 289 HiPo" (1967)
tnystedt
18 januari 2008 · 26 Inlägg

ta BMWn såklart!! smile

nääe men om vi ska va lite hjälpsam, BMWn är väl inte världens bästa vinterbil.. visst den e skitroolig o köra o såå, men iaf på min tar det väldigt länge innan det blir nån värme inne i bilen sen går den oxo lite knyckigt när den e kall.. sen om man ska ha en coupe så är fönstrena inte världens bästa på vintern eftersom de skall åka ner några milli när man öppnar dörren för att sen åka upp nåra milli när man stänger, det där krånglade en del när ja hade min första vintern, men nu har ja tatt bort säkringen, men det resultarar ju istället i att det inte blir lika tätt.

Men bortsätt från detdär är det en kanon bil!!! big_smile

kolla gärna in min! sjv tkr ja iaf att den slår volvon solklart utseendemässigt!!

jag skulle lätt välja BMWn om jag skulle köpa i dagens läge, eller möjligtvis en AUDI

HAHA..... lol varför togs denhär tråden upp igen big_smile?? såg den är ju över 1 år gammal ju roll

Senast redigerat av tnystedt (18 januari 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 januari 2008 · 10 427 Inlägg

tnystedt skrev:
HAHA..... lol varför togs denhär tråden upp igen big_smile?? såg den är ju över 1 år gammal ju roll

Jag som lyfte den med lite prestandasiffror bara, lär ju försvara containarna mot tyskarna wink lol

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Jolle87
18 januari 2008 · 1 585 Inlägg

Hatar trådar där folk ska bevisa vilket märke som är bäst och vilket som är sämst. PROV KÖR BILEN och gämför dina egna idéer och funderingar. Och gemför också vad du tycker är viktigt i en bil och inte lika viktigt. Kan säga så här, Att direkt när man sätter sig i en bmw så känner man hur skön den är att köra. Man känner vart man har bilen hela tiden. En volvo är inte alls lika skön att köra. Har inget emot volvo men just 740:in är jävligt äcklig att köra stel och jävlig. Sen kan man gämföra hur snabba dom är hela tiden men det viktigaste är nog hur dom är att köra i allmänhet elller? Sen att volvo är billigare i försäkring stämmer kanske men det beror på vem du ställer bilen på. Och vilken försäkring du har tänkt använda. BMW dricker inte så mycket. Sen är Volvo billigare i reservdelar och lättare att mecka med. Men så farligt dyra är inte BMW i reservdelar dock är dom ganska svår meckade. Ja som jag sa i början prov köra båda bilarna och bestämm sen själv vilken du tycker är bättre.

Senast redigerat av Jolle87 (18 januari 2008)

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2008 · 10 427 Inlägg

Jolle87 skrev:
En volvo är inte alls lika skön att köra. Har inget emot volvo men just 740:in är jävligt äcklig att köra stel och jävlig.

Skulle nog snarare säga att dom är mjuka och krängiga, iallafall i originalutförande.
Särskilt gamla 740s med små krängningshämmare, som att åka båt när man åker
rondeller osv. Har kört ett par stycken så jag vet vad jag pratar om tongue

Men med stora krängningshämmare, sänkningsfjädrar, friska bussningar (förslagsvis polybussningar),
vettiga gastrycksstötdämpare & diverse originalstag till framvagnen så blir
dom riktigt trevliga. Inte som en VW Golf II eller liknande, men brutal skillnad
mot originalutförande. Även om komforten får lida, inte speciellt skönt att köra på
ojämnt underlag med stela bakaxeln.. lol

snackcalahan
19 januari 2008 · 482 Inlägg

steifan skrev:

Hertigen skrev:

Munkis skrev:
Kan äver garantera dig att en 740 drar definitivt inte 1,2-1,4 Liter milen ! då har man hål itanken tongue

konstigt våran gamla arbetsbil tar upp till 1.7 blandad körning, och det är inte hål i tanken =/

Min gamla bruksbil drar ju 1.2 liter/mil stenhård blandad stadskörning
med vinterdäck & inga kallstarter att tala om. Ligger runt 0.8 liter/mil
snäll landsvägskörning.
Så 1.7 är nog fatal error wink

Kompisens 745 med mekaniska sprutet snittar 2L milen men den har gått ca 40 -50k och är jämnt nerlastad tongue

just real power
no turbo shit
barrre Evolution Garage
19 januari 2008 · 394 Inlägg

Munkis skrev:

barrre skrev:

Palicuse skrev:
Fick höra härromdagen att en kompis till mig hade kört ifrån en bmw e36 318is med sin 740 (är inte säker på om det är en gl, glt lr gle). Med det kanske var bmw föraren som var problemet då big_smile.

En 740 med 200 hästars turbomotor klarar nog i dom flesta fall att köra ifrån en 318is.
Bör dock tillägga att ni kan börja räkna lite med hästar per kilo så ligger inte BMW'n långt efter. Jag har själv kört jämt mot min polares 960 med 205 hästar (dock automatlåda).
Däremot en vanlig 740 utan turbo har inte en suck mot en 1300kgs 318is. Inte rakt fram, och framför allt inte när det börjar svänga.

Har vart ägare av en 318is i ett halvår nu och kan säga att det är den absolut roligaste bilen jag kört. Känns som en go-kart på vägen. Är den sänkt så blir det ännu roligare, men man offrar självklart komfort.
En 740 är säkert mycket skönare att skumpa tufftufftåg till jobbet och tillbaka utan att behöva bromsa in vare sig det är farthinder eller hålor. Men ska man ha körglädje så är BMWn det enkla valet. Det beror helt på vad man är ute efter.

Och ang försäkring så betalar jag 240:-/mån. Det är inte vad jag anser är dyrt! (vet dock inte vad en 740 kostar). Tänk sen på att BMWn har billigare skatt! (bilskatten höjs ju nu dessutom).
Sen bensinförbrukningen 0.7-0.9 mot 1.2-1.4 är ju då ganska avgörande vad gäller hur mycket det kostar att äga bilarna. BMWn blir billigare ju mer du kör.
Och skippa svaren med att "Min 740 drar 0.65 på landsväg i nedförsbacke"... jag snackar blandad normalkörning.

Ang reservdelar så finns det en ganska djupt rotat myt att BMW är extremt dyra. Nuförtiden så finns det piratdelar till BMW hos Biltema/Mekonomen osv osv.
Sen kommer man självklart ALDRIG ner i så billiga delar som till en riktig Sverige-bil som 740, men det är inte så dyrt som det va förr smile

Sen eftersom 740 slutades tillverkas 92 (rätta mig om jag har fel) och ersattes av 940, så borde väl den rätta jämförelsen vara med 9-serien istället. I alla fall så länge vi jämför med 318is E36 (som ju tråden handlar om) som började tillverkas runt 91 fram till 97-98 eller nåt sånt. Den rätta jämförelsen hade väl egentligen vart mellan 740 och den äldre modellen 318is (E30). Men det blir en helt annan tråd big_smile
Årsmodellen påverkar ju även valet av bil då BMWn har nyare teknik, modernare utrustning m.m medans Volvon är mycket (MYCKET) rymligare och säkert pga sin vikt stadigare.

En del på forumet här jämför volvon med en vanlig BMW 318. Men detta gäller alltså 318is (!) det är en "sport"-version av 318. Annan motor, 16v, mer hk, kamkedja ist för kamrem m.m. Även kallad för "Snik M3'a" då dom ofta har M-paket, kjolar, är sänkta osv.

Jag gillar också bmw E36 men du behöver la inte överdriva så förbaskat tongue du ska väl inte sälja nått? .. en 740 väger 1410 i tjänstevikt , bara 100kg mer än bmw:n ... Kan äver garantera dig att en 740 drar definitivt inte 1,2-1,4 Liter milen ! då har man hål itanken tongue

Var exakt överdriver jag? Att BMWn är rolig att köra och att volvon inte skulle ha en chans på bana? Att BMWn har nyare teknik, modernare utrustning? Att volvon är rymligare?
Att 318is är en sportversion av 318??? Att volvo har billiga delar? Att volvon drar mer bensin än bmwn? Att försäkringen är nästan samma som till min Volvo 240?

ang vikten så gör vi en liten jämförelse då om du säger 1410kg. I detta fallet får 16 ventilaren med 159hk 0.11hk/kg, och BMWn har också 0.11hk/kg eftersom den väger 1260kg för att vara exakt. Så här skulle antagligen utväxling, förare m.m roll.
Hur tror du det går mot en GL med 116hk som har 0,08hk/kg?

Och om jag försökt sälja något och försöker locka köpare så hade jag väl antagligen länkat någonstans? tongue

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
barrre Evolution Garage
19 januari 2008 · 394 Inlägg

steifan skrev:

Jolle87 skrev:
En volvo är inte alls lika skön att köra. Har inget emot volvo men just 740:in är jävligt äcklig att köra stel och jävlig.

Skulle nog snarare säga att dom är mjuka och krängiga, iallafall i originalutförande.
Särskilt gamla 740s med små krängningshämmare, som att åka båt när man åker
rondeller osv. Har kört ett par stycken så jag vet vad jag pratar om tongue

Men med stora krängningshämmare, sänkningsfjädrar, friska bussningar (förslagsvis polybussningar),
vettiga gastrycksstötdämpare & diverse originalstag till framvagnen så blir
dom riktigt trevliga. Inte som en VW Golf II eller liknande, men brutal skillnad
mot originalutförande. Även om komforten får lida, inte speciellt skönt att köra på
ojämnt underlag med stela bakaxeln.. lol

mmm, med all den extrautrustningen så kanske den inte skulle bli helt förnedrad på bana av Bmwn i alla fall, bara halvt winkwinkwink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 januari 2008 · 10 427 Inlägg

barrre skrev:

steifan skrev:

Jolle87 skrev:
En volvo är inte alls lika skön att köra. Har inget emot volvo men just 740:in är jävligt äcklig att köra stel och jävlig.

Skulle nog snarare säga att dom är mjuka och krängiga, iallafall i originalutförande.
Särskilt gamla 740s med små krängningshämmare, som att åka båt när man åker
rondeller osv. Har kört ett par stycken så jag vet vad jag pratar om tongue

Men med stora krängningshämmare, sänkningsfjädrar, friska bussningar (förslagsvis polybussningar),
vettiga gastrycksstötdämpare & diverse originalstag till framvagnen så blir
dom riktigt trevliga. Inte som en VW Golf II eller liknande, men brutal skillnad
mot originalutförande. Även om komforten får lida, inte speciellt skönt att köra på
ojämnt underlag med stela bakaxeln.. lol

mmm, med all den extrautrustningen så kanske den inte skulle bli helt förnedrad på bana av Bmwn i alla fall, bara halvt winkwinkwink

Ja jo precis tongue Men är ju bara att kolla vilken bil som har hjulen längst ute i hörnen
och har minst överhäng fram å bak.. en viss skillnad där big_smile
Men viktfördelningen på en 740 är dock inte så långt efter en E36.
Vad nu räknas som bra? E36:an har väl 50/50, Volvon 55/45. roll

barrre Evolution Garage
20 januari 2008 · 394 Inlägg

steifan skrev:

barrre skrev:

steifan skrev:
Skulle nog snarare säga att dom är mjuka och krängiga, iallafall i originalutförande.
Särskilt gamla 740s med små krängningshämmare, som att åka båt när man åker
rondeller osv. Har kört ett par stycken så jag vet vad jag pratar om tongue

Men med stora krängningshämmare, sänkningsfjädrar, friska bussningar (förslagsvis polybussningar),
vettiga gastrycksstötdämpare & diverse originalstag till framvagnen så blir
dom riktigt trevliga. Inte som en VW Golf II eller liknande, men brutal skillnad
mot originalutförande. Även om komforten får lida, inte speciellt skönt att köra på
ojämnt underlag med stela bakaxeln.. lol

mmm, med all den extrautrustningen så kanske den inte skulle bli helt förnedrad på bana av Bmwn i alla fall, bara halvt winkwinkwink

Ja jo precis tongue Men är ju bara att kolla vilken bil som har hjulen längst ute i hörnen
och har minst överhäng fram å bak.. en viss skillnad där big_smile
Men viktfördelningen på en 740 är dock inte så långt efter en E36.
Vad nu räknas som bra? E36:an har väl 50/50, Volvon 55/45. roll

mjo, men Bmwn ligger som en go-cart på vägen, medans 740in kastar ut arslet istället, är ju mer än bara viktfördelning.... som bromsar, tyngdpunkt, hjulupphängning, styvhet i kaross och en massa annat smile

Men personligen så tycker jag att "kasta ut arslet" beteendet är sjukt kul!!! lollollol
240'in får ju ofta bekänna färg när det är lite halt ute wink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang