Häromdagen kom det ett orangesvart paket från en webbshop. Det var den nya poljepumpen, men jag hann aldrig se den för den körde jag bort till motorverkstaden illa kvickt! Inväntar motordiagnos i nästa vecka.
Och så var det plötsligt lördag – frun är på 50-årsfirande av vännina, minstingen lirar fotbollscup, den äldste dottern glor på mobilen i sängen som vanligt. Då är det minsann läge att pinna ut i studion och bygga vidare på hundkojan!
Höger dashcard satt ju som en smäck. Nu var det dags att finjustera hålet för friskluftsintaget. En kort stund senare gled intaget in i sitt spår som om den aldrig gjort något annat. Nice. Nu hade jag minsann flow, så det var bara att fortsätta med inpassning av vänstersidans dashcard. Men innan jag gjorde det så var jag tvungen att lägga dit "hyllmattan" med mindre justering. Det krävdes dessutom en mindre modifiering av dashcard-panelen, både på bredden och höjden. Håltagningen för friskluftsintaget gjordes också i samma veva.
Därefter spraylimmade jag fast "hyllmattan" på den kartongpanel jag lagt som hylla för att eliminera att hyllmattan veckar och bubblar sig. Så, nu var det på plats. Nu börjar det likna något minsann! Satte halvnervöst dit den vänstra dashcard-panelen på sin plats och nog var den lite för hög vilket gjorde att framrutebalken kniper fast i panelen. Men lite varsamt men bestämt tryck så gled den på plats. Flow flow flow. Pang, dit med friskluftsintaget på en gång. Klar med hela instrumentpanelen som består av två egentillverkade dashcard-paneler som jag skurit ut ur nya dörrpaneler. Var ju tvunget att se likadant ut vart man än kikade i kupén tyckte jag. De konformade höljena till friskluftsintagen är något för korta så jag får fundera hur jag löser det. Vill ju undvika glipa mellan dessa höljen och dashcard-panelerna. Osnyggt. Kanske gör en 3D-utskrift som minimerar glipan, slipar och lackar.
En milstolpe är nådd med tanke på ovanstående.
Då hoppar vi på nästa delmoment – skruva dit varvtalsräknaren. Fick popnita fast en gängningstapp och kapa skruven för att få rätt tryck när jag spänner fast instrumentet i sitt hölje. Det började kurra i magen, men jag hade ju flow... och då ska man aldrig ta paus, för då blir det garanterat oflyt därefter. Men denna gång var det tvärtom, att montera det egentillverkade fästet till varvtalsräknaren var meckigt. Så det blev snabblunch istället. Och så klämde jag även in att fotografera en av dotterns fotbollsmatcher innan det var dags att återuppta arbetet, och att återfå lite flow.
Jodå, det var rätt strategi, fästet kom dit på plats ganska enkelt när man vilat sig i form. Varvtalsräknaren gled in i höljet, spändes fast med skruven – voila, klar!
Godkväll!
• • • TRANSLATION • • •
The other day, an orange and black package arrived from an online store. It was the new oil pump, but I never got to see it because I quickly drove it to the engine workshop! Waiting for the engine diagnosis next week.
And then suddenly, it was Saturday – the wife is at a friend's 50th birthday party, the youngest is playing in a football tournament, the eldest daughter is staring at her phone in bed as usual. That's the perfect time to head out to the studio and continue working on the Mini!
The right dash card fit like a glove. Now it was time to fine-tune the hole for the fresh air intake. A short while later, the intake slid into its groove as if it had never done anything else. Nice. Now, I had the flow, so I continued with fitting the left side dash card. But before doing that, I had to put the "shelf mat" in place with some minor adjustments. There was also a slight modification of the dash card panel, both in width and height. The hole for the fresh air intake was also made at the same time.
Then, I spray-glued the "shelf mat" onto the cardboard panel I placed as a shelf to eliminate any wrinkles or bubbles. So, now it was in place. Now it really started to look like something! I nervously put the left dash card panel in place, and sure enough, it was a bit too high, causing the front windshield bar to catch onto the panel. But with a bit of gentle but firm pressure, it slid into place. Flow flow flow. Bang, put the fresh air intake in at once. Done with the entire instrument panel, consisting of two homemade dash card panels that I cut out of new door panels. I thought it had to look the same everywhere you looked in the cabin. The molded covers for the fresh air intakes are a bit too short, so I need to think about how to solve that. I want to avoid a gap between these covers and the dash card panels. Not elegant. Perhaps I'll do a 3D print that minimizes the gap, sand, and paint.
A milestone has been reached considering the above.
Then we move on to the next step – attaching the tachometer. I had to rivet a threaded insert and cut the screw to get the right pressure when tightening the instrument in its housing. My stomach started to rumble, but I had the flow... and then one should never take a break, because then it will surely go wrong afterward. But this time it was the opposite; attaching the homemade bracket to the tachometer was tricky. So, I opted for a quick lunch instead. I also squeezed in photographing one of my daughter's football matches before it was time to resume work and regain some flow.
Yes, it was the right strategy; the bracket went into place quite easily when well-rested. The tachometer slid into the housing, tightened with the screw – voila, done!
Good evening!
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)