SportPilot
Ubåtsingenjör
4 maj 2016
· 7 232 Inlägg
simlar skrev:
CHEEVA skrev:
simlar skrev:
Det jag skulle rekommendera är:
BMW E46
BMW E39
Audi 100/A6 (C4)
Audi A4 B5
VW Passat B5
Hur mycket kör han per år?
Tänkte om det skulle löna sig med en diesel, största kostnaden på en bil är ju trots allt soppan.
Jag kör t.ex runt 4000-5000mil/år så t.ex en dieselbil med 8k/år i skatt kostar då bara 2kr/mil på skatten medan soppan blir bra mycket billigare då de flesta dieslar aldrig drar över 0,7L/mil vid landsvägskörning.
Mest ekonomiska bilen är Audi A4 B5/VW Passat B5 med 1,9tdi 110hk motorn, har aldrig fått en sådan över 0,7L/mil stadskörning och drar 0,5L/mil i 110km/h landsvägskörning (0,6L/mil om det är en Quattro/Syncro).
Skatt på 6200kr/år.
Man sitter även väldigt bra i dom, speciellt A4 B5 med S-line eller S4 inredning
Just skatten gör att en sådan är en total ekonomisk katastrof... då den dricker runt 0,6 och kostar multum att skatta
kolla på något i golf klassen med en liten 4a under huven så åker du ganska billigt... tex golf IV 1,6 eller Honda Civic 1,5vei
De dricker runt 0,6-0,7 och kostar under 2000 i skatt
Jo men kör man runt 4000mil/år t.ex som jag gör så spelar förbrukningen avsevärt mycket större roll än skatten.
T.ex en ökning på förbrukningen från 0,6 till 0,7 landsvägskörning gör att bränslekostnaden ökar med 4932kr/år (i dagens dieselpris på 12,33kr/L).
Och skatten mellan en A4 B5 1,9tdi mot en Golf IV 1,6 skiljer 4000kr/år, sen kostar ju även bensinen mer per liter än dieseln i dagens läge.
Därför är hur många mil man kör per år av väldigt stort intresse när man kollar efter bilar.
Sen måste man ju även väga bränsleförbrukning mot komfort och storlek på bilen, vill man ha en stor bil med hög komfort så får man räkna med att den är dyrare på alla sätt jämfört med en liten bil med låg komfort.
Ledsen om jag är lite negativ mot just Passaten, men tycker inte den är något bra alternativ alls... den är plastig och skranglig inuti och speciellt mycket komfort finns där inte heller (högst subjektivt) och för brukningen är som sagt inte mycket lägre än motsvarande bensinbil, på motorvägen dricker den mer ibland ( den dricker ungefär som min förra a8 i 130km/h) och med släp bakom är det en ren katastrof (även olastat). A4an är ju i princip samma bil, dock vågar jag påstå att inredningen håller lite högre kvalité i Audin.
Tittar man på dieselbil i passatens storleksklass så vill jag påstå att en bmw 320d är ett mycket bättre alternativ. Där får du mer kraft, bättre komfort, likvärdig driftsäkerhet, den upplevda kvalitén är enormt mycket högre osv
Du får även ungefär samma driftskostnader.
Men till TS rekommenderar jag som sagt något med bensinmotor i, är han ute efter en bra total ekonomi så är det nog någon japan han får titta efter, man kan man tumma lite på ekonomin till förmån för en trevligare vagn så hade jag rekommenderat en bmw med fyrcylindrig maskin, vill han tumma ytterligare på ekonomin så hade jag valt en bmw med 6a i... men då kostar det som sagt lite extra.
Men detta är bara mina högst personliga åsikter