Cassius
Hobbymekaniker
10 oktober 2018
· 470 Inlägg
Av vad jag förstått är de rätt många som vrider upp det till 7500 utan bekymmer, en del har kört uppåt 8000 utan konstigheter men det är nog att tänja på gränserna. Sen kan man fråga sig om std kammarna ger nån mer effekt efter 7000 även med turbo.
S8 motorerna kommer upp på ebay då å då, för 10-15 000. Men dom är inte lika lämpade för överladdning. Vill man däremot ha mer flås och längre register är sånna toppar en bra uppgradering till en ABZ/AKG med överladdning. Kanske lite för mycke sugmotor karaktär på kammarna men mer lyft och klart mer duration!
De var främst längden jag tänkte på med plats, och där då också kylare och IC, brukar bli trångt redan i välpreppade 1.8T's och V8an är ju några cm längre. Fast går den mota bak en aning så kanske de går trolla till plats. Innerskärmarna tar ju inte upp så mycke utrymme för dig i alla fall så grenrör och turbo bör ju gå relativt bra att få dit. För bruksvärdet (och eventuellt saluvärde i framtiden) hade jag i ditt läge verligen ansträngt mig för att få in kylaren fram dock. Det går från ball gatbil till "ren" race bil i mångas huven när kylaren sitter bak
Håller själv på med en Kadett C som får en AEW (3.7 liters Audi åtta), där blir de dock snortrångt mellan innerskärm och toppar.. De blir en sugis så tanken var 4-1 grenrör.. Det blir en utmaning I längsled har jag dock oceaner av utrymme i jämförelse med dig! Typ 15cm från remhjul till kylaren, som sitter innanför övre kylarbalken.