Vad är en raggare för dig??

te_wik Forummoderator
14 februari 2009 · 12 813 Inlägg

En kille som kör omkring på stan men rutorna nervevade, fullt med folk i bilen och gärna på bagageluckan också som slänger ölburkar och spottar snus en fredag kväll.. Är han/dem raggare?

Folk har "lite" olika syn på det..
Åker dom Volvo eller en gammal cheva... då är dom raggare..

Åker dom Saab eller Renault... Är dom raggare då?


Sen att det finns oändligt många definitioner på ordet raggare är ju något man inte kommer undan,
vissa (helst äldre) personer har ett fint gammalt och hederligt utryck som (enligt dem själva) beskriver alla sådana personer.. = Idioter.


Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (14 februari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Pikey
14 februari 2009 · 2 283 Inlägg

Alla med svarta skinnvästar, snus och kass musiksmak.

Senast redigerat av Pikey (14 februari 2009)

R.I.P. Michael Jackson!
Mackanol
14 februari 2009 · 2 079 Inlägg

Pikey skrev:
Alla med svarta skinnvästar, snus och kass musiksmak.

Håller med föregående talare

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.
alexxe En gång till nu
14 februari 2009 · 760 Inlägg

Riktiga "raggare" är de absolut inget fel på, Gillar gamle fina amerikanska bilar med stora motoren och de är jäkla kul på sådana motorträffar, även om jag kör japanskt så föraktar jag ingen förutom dom som kör skoda eller ssang young. A´

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
JessieJames
16 februari 2009 · 40 Inlägg

Jag förstår inte varför man ska kategorisera allt hela tiden!

Om man är raggare sitter fan inte i bilens värde. t ex att man bara är raggare om man har en bil i toppskick, men har man en bil i sämre skick, ääälskar musiken, att ta en kall öl i baksätet, umgås med goda vänner och lära känna nytt folk då är man inte raggare? för många verkar det bara finnas 2 sorters jänkare, pilsnerpråmar och utställningsbilar? vad klassas min som då? hon har ju ingen showlack, häftiga hydraler eller jättetrimmad motor? å hon är inte böglig å jävlig, sliten inredning och allt annat som hör till pilsnerpråmarna? hon kanske klassas som en volvo (svenssonbil)?

Många som ägar bilarna i toppskick vågar inte ens köra dem ute på stan med risk för stenskott, sen har många av dem inte byggt dem själva men står ändå å skryter över hur mycket dem betalat för den? (samtidigt är det väl säkert det enda dem kan om bilen deras..)
men dem klassas som raggarna då?

Själv ser jag folk som har intresset för äldre bilarna och musiken, ta sig till nån cruising då och då, bara umgås å ha sjukt kul i bilarna i många fall med nått att dricka som det ni kallar för raggare. Själv vet jag inte om jag vill kalla nån för raggare, men vill man kalla sig det så Fine! ska det bli sånt rabalder över det?

Sen finns det självklart folk som bara är ute för att supa.. dem som inte ens har intresset för musiken eller bilen, men sånna måste ju få finnas också?

Sen som många sagt, alla har inte råd med en jänkare men har ändå intresset för äldre bilar och musik å allt annat som hör till, ska man då behöva stå utanför? Inte i mitt huvud!, många av dessa har planer på att skaffa jänk i framtiden, när plånboken tillåter, just nu kanske en volvo är vad man har råd med?

Min första bil var en volvo, sjukt mycket bil för pengarna och den var väldigt trafiksäker. inte helt fel bil att ha så jag vägrar se ner på folk med volvo! har svårt att se mig själv cruisa runt med den dock, men i nödfall.. jaa.. en 142a är faktiskt rätt frän, å amazonerna likaså.

Sen att man ser ner på grabbarna å töserna med a-traktor?? Det är väl för tusan ett friskhetstecken att skaffa en a-traktor? kände många med det när jag var yngre och alla dem har tankar på att skaffa en jänk så fort plånboken tillåter, att dem hade a-traktor när dem va 16 berodde just på att dem var för unga för att skaffa b-körkort just då och det där va det bästa dem kunde åstadkomma just då!

Jag blir så störd på vissa trådar då man drar alla över samma kam..

JessieJames
FireTraXX DFFL
16 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Pikey skrev:
Alla med svarta skinnvästar, snus och kass musiksmak.

Glöm inte den svarta t-shirten med antingen "Fuck You I Drive A Volvo" eller valfritt hårdrocksband.
Slitna jeans är också ett kännetecken. (Blåjeans, inte den sorten man köper på MQ alltså.)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
s12 Nissan Gazelle
16 februari 2009 · 1 460 Inlägg

en raggare har en vis musikstill och klädstil , och gillar äldre amerikanska bilar * V8 * visst så själv skulle jag inte tacka nej till en V8 he he

Nissan Silvia
Repson
16 februari 2009 · 126 Inlägg

Smedhult skrev:
klär mej i skinnväst, jeans, myggjagare o lyssnar på rockabilly, eddie meduza, svensk musik mm. åker jänkare nästintill varje helg men har själv inte sparat ihop tillräckligt med pengar till en.

blir kallad raggare av de flesta så då är man väl de..

Jepp. håller mä. fast jag har Jänk! å dä är inte fel på riktiga raggare..

Niklas1987 NO
16 februari 2009 · 2 182 Inlägg
Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
MeloveGolf Vw trimmare
16 februari 2009 · 2 995 Inlägg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Two_genuine_raggare_at_Power_Big_Meet_2005.jpg

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Bjork OEM <3
16 februari 2009 · 6 957 Inlägg

Repson skrev:

Smedhult skrev:
klär mej i skinnväst, jeans, myggjagare o lyssnar på rockabilly, eddie meduza, svensk musik mm. åker jänkare nästintill varje helg men har själv inte sparat ihop tillräckligt med pengar till en.

blir kallad raggare av de flesta så då är man väl de..

Jepp. håller mä. fast jag har Jänk! å dä är inte fel på riktiga raggare..

Dedär är raggare i mina ögon, riktiga raggare!
Såna som er tkr jag bara är bra för statsbilden, för de måste finnas i mina ögon smile

Sen finns det "Fjortis alt Blöjraggare" som åker oftast sunkiga bilar kring 85-92
har triljoner saker i backspegeln, kör omkring på flickor som går i 8:an och 9:an
Har lite neon, "häftig" belysning utanpå och allmänta skabbig bil.

Såna vill jag ska försvinna från gatorna!

OEM <3
Aerodynamik ...
16 februari 2009 · 7 120 Inlägg

MeloveGolf skrev:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … t_2005.jpg

uh.. får kalla kårar av den där bilden.. hmm

Stellan_Clausen
16 februari 2009 · 635 Inlägg

Ordet RAGGA användes förr när Droskaägare (TAXI) åkte runt och leta efter kunder, i ordlistan står det RAGGA: betyder söka, leta, jaga, plocka upp i bil- RAGGA UPP: skaffa sig, ordna... första gången ordet raggare användes på motorburen ungdom som finns dokumenterat är från 1956 om jag minns rätt, genom att läsa gamla nyhetstidningar mm från 50-talet och kollat igenom gamla journalfilmer från 50-talet i TV-arkivet, före det så användes bl.a ordet ligister på motorburen ungdom, jag har själv gamla tidningsklipp mm från tidigt 60-tal... jag känner oxå gamla raggare från den gamla goda tiden, dom ragga mellan åren 1960 till 1963, då var det inte frågan om vad som va en raggarbil, alla åkte i vad dom hadde råd till, det fanns dom som ragga i en VW bubbla mm... men hadde man en amerikansk bil med V8 då va man kung i gänget, men dom flesta amerikanska bilar som såldes nya i sverige på 50-talet hadde 6:or, även gamla polisbilar var populära då dom hadde sökarljus som man bl.a kunde lysa på brudarna och flirta med dom.. fler av dom här gamla raggarna som jag kände är idag döda, så några nya raggarhistorier från dom får jag inte höra !!! sad

Karl-Bertil
16 februari 2009 · 518 Inlägg

en riktig raggare för mej är en person som åker Jänkejärn , är runt 50 år gammal och gillar musiken , klädstilen osv från 40 50 & 60 talet.

sen finns de dom som åker i allt möjligt nedgånget sket som en sunkig Volvo och spelar dunkadunka & tror han / hon är Elvis Presley reinkarnerad - dessa personer är inte raggare i mina ögon utan mest missanpassade individer.

Valfritt hårdrocksband skrev nån innan - det är väl inte nån raggare utan snarare nån headbanger!

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
Turbopinglan
16 februari 2009 · 161 Inlägg

Vad kul det är att läsa vad folk tycker om raggare, och vilka eller vem som är det eller inte smile, jag tillhör iaf kategori raggare och ja jag äger en egen jänk.. och den är inte sunkig och nersupen! det har vi en annan bil för det isf smile Rock on

Ska aldrig ha sämre bil än turbo!
Spelis
16 februari 2009 · 1 926 Inlägg

För mig är en riktig raggare en människa där h*n tycker om gamla bilar, och även har en välskött och putsad gammal jänkare. Som åker runt sakta på stan, spelar gammal musik osv.. Ni vet vad jag menar.


Sen finns det ju volvoraggarna och andra wanna be raggare som super och gör att vi vanliga människor ser ner på dom "riktiga" raggarna.

laynus
16 februari 2009 · 256 Inlägg

__pepita__ skrev:
Detta är en väldigt kort info från mej. mycke mer man skulle skriva egentligen men ni förstår.

Inom Raggarkulturen är ju eddie meduza kung ! Kör/gillar/äger bilar allt från Volvo 240 till jänkare i alla årsmodeller

Inom Rockabillykulturen är bla. Buddy holly, Elvis Presley, Matchbox, Go-getters kungar! Kör/gillar/äger Mestadels bara bilar från Amerika äldre än -60. 

Raggare : klär sej oftast med skinnväst, vit skjorta, träskor, jeansjacka, sydstatsflagga, raggarankan . m.m klär sej oftast lite tuffare!

Rockabillys :vit tshirt , uppvikta jeans, rockabilly lugg, converse skor . tjejerna i vid kjol och puffärmstopp, röda läppar . m.m klär sej oftast lite stiligare!

Men jag tror de flest inom dessa områden är lite av varje, Raggabillys kan man kalla dem wink

De som bara vrölar otrevligheter, slår sönder saker å super konstant hör inte hemma i något av kulturerna. de kallas för idioter som tror att de är raggare eller rockabillys!

Kunde inte sagt/skriva det bättre själv!! big_smile

hedley Saaboholic
16 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Äkta raggare är en livstil och inte sånt som förknippas med plåtdunkande kapade volvos och ölburks kastning.

Äkta raggar stilen är en persom som håller sin bil i fint skick, lyssnar på rocka billy musiken och mycket mycket mer.

Tycker det är synd och skam att en massa avskum ger en viss kategori av människor dåligt rykte.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
Sketstopp24v STREETRACER
16 februari 2009 · 892 Inlägg

min personliga erfarenheter av raggare är :

bromsklossar som tror de äger hela stan.

fulla personer som beter sig som idioter...

skräpar ner nåt så förebannat...

ser förjävliga ut med sitt flåtiga hår..

gamla gubbar som vägrar växa upp..

kärringar som slänger ut sina brödlimps liknande så kallade bröst lite överallt...

kör runt med bilar som knappt håller ihop och luktar illa...

tror att V8 är det bästa som finns.. 

ja osv osv...


känner en del som e raggare och visst alla är inte sådana som jag nyss skrev men de flesta jag träffat på iaf...

kanske är speciellt för min stad!? 

som sagt min personliga åsikt och erfarenhet..

Bmc Crew
Emilius Avstängd
17 februari 2009 · 1 714 Inlägg

människor som människor?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang