varför sydstatsflaggan för???

Emilius Avstängd
3 februari 2009 · 1 714 Inlägg

FireTraXX skrev:

Saab900Racing skrev:

FireTraXX skrev:
Faktist enda utbildning jag har också (Änsålänge, ska gå ekonomi i höst).
Men det är faktiskt så.
Det är bara idioter som går t.ex fordon... (Och jag då tongue)

HUr fan kan man säga att det bara är idioter som går Fordon?! Är man en idiot för att man har ett brinnande intresse för bilar och motorer i allmänhet?! Undra vem som är en idiot..

Har jag sagt det eller?
Rent allmänt så är folket tröga som går där.
Socialt missanpassade idioter.

ja precis,
för vad är mer socialt än att komma till en hemsida för bilentusiaster,
och klanka ner på de som utbildar sig till fordonsyrken,
uppenbarligen även utan en jävla aning egentligen. bara ren trångsynthet.
snacka om att skaffa vänner!

kanske ska hålla dig till garageuppfarten.org, för i garaget tycker jag inte du passar.

Senast redigerat av Emilius (3 februari 2009)

FLindgren
3 februari 2009 · 5 089 Inlägg

Orka bumpa en tråd från 2007......

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
TurbOla Reservdansk
3 februari 2009 · 6 271 Inlägg

blacken skrev:

djerk skrev:
Kan det vara så att dom anser sig vara "White Trash"? Vart i staterna hittar man "Rednecks", "Trailer Trash" och "White Trash"? Mjo, jag misstänker sydstaterna... wink Sen så tror jag att bilen från filmen, The dukes of Hazzard hette General Lee och hade en sydstatsflagga på sig... Så ja... vi kan spekulera länge... inte för att våra moderna raggare kanske är "Trailer Thrash"... men dom kanske gillar stämpeln... där har ni ju en teori till att ta med i diskutionen... big_smile

Vi har ju samma dilemma här. Skåningarna ylar ju med "sin" flagga över samma sak. Dom blev besegrade och vägrar att inse eller acceptera det..

Det intressanta här är att svenskarna anföll över sundet när det var fruset, vilket var den mest riskabla svenska militära insatsen någonsin.
Men svenskarna hade tur och överrumplade danskarna.

De fick Halland, Blekinge och Skåne.
Svenskarna lovade att behandla skåningarna hedersamt, låta dem prata sitt eget språk (danska), åka till Danmark och få träffa sina släktingar, och ha sina egna traditioner, sin danska lag, sin kyrkoordning, sin livsstil, allt ska få vara som vanligt.

Istället iscensattes en brutal försvenskning av det erövrade området:
Danska som språk och i skrift förbjöds.
Alla traditioner som härrörde till Danmark förbjöds.
Ingen fick ta sig till eller från Danmark.
All dansk litteratur förbjöds och brändes där man fann det.
Under de 60 första åren av ockupationen dör 40% av alla i Blekinge, Halland och Skåne
till följd av massavrättningar, hungersnöd, tvångsvärvningar och sjukdomar.


När Karl XI (som var ganska ung) kom till Skåne 1676 (han blev regent 1660) blev han totalt chockad av den kompakta fientlighet som möter honom.
I vredesmod befaller han att alla skåningar ska deporteras till Baltikum och ersättas med "riktiga" svenskar.
Först i sista stund lyckas hans rådgivare avstyra den hotande etniska rensningen.

Så summan av kardemumman:
Vem fan vill vara svensk när svenskarna inte är bättre än nazisterna som skickade judarna i koncentrationsläger?

Så sent som 1947 ansågs allt utom rikssvenska vara orent språk, citerar:
"Dialekterna utmärkes av från riksspråket orena och från rösthygienisk
synpunkt ofta olämpliga ljud."


Tacka fan för att vi har skånska flaggor då, när vi vet hur Sverige är egentligen...
Skånska flaggan är ju lika mycket en symbol för rebellion som Sydstatsflaggan är för amerikaner.

Senast redigerat av TurbOla (3 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Emilius Avstängd
3 februari 2009 · 1 714 Inlägg

FLindgren skrev:
Orka bumpa en tråd från 2007......

åfan såg inte att den va gammal. antog att ingen bumpar trådar från 2007..

nåja har man en gång sagt nåt.. jag står för det jag skrivit hur som helst om firetraxx ändrat åsikt kan han ju skriva det

blacken
3 februari 2009 ·

TurbOla skrev:

blacken skrev:

djerk skrev:
Kan det vara så att dom anser sig vara "White Trash"? Vart i staterna hittar man "Rednecks", "Trailer Trash" och "White Trash"? Mjo, jag misstänker sydstaterna... wink Sen så tror jag att bilen från filmen, The dukes of Hazzard hette General Lee och hade en sydstatsflagga på sig... Så ja... vi kan spekulera länge... inte för att våra moderna raggare kanske är "Trailer Thrash"... men dom kanske gillar stämpeln... där har ni ju en teori till att ta med i diskutionen... big_smile

Vi har ju samma dilemma här. Skåningarna ylar ju med "sin" flagga över samma sak. Dom blev besegrade och vägrar att inse eller acceptera det..

Det intressanta här är att svenskarna anföll över sundet när det var fruset, vilket var den mest riskabla svenska militära insatsen någonsin.
Men svenskarna hade tur och överrumplade danskarna.

De fick Halland, Blekinge och Skåne.
Svenskarna lovade att behandla skåningarna hedersamt, låta dem prata sitt eget språk (danska), åka till Danmark och få träffa sina släktingar, och ha sina egna traditioner, sin danska lag, sin kyrkoordning, sin livsstil, allt ska få vara som vanligt.

Istället iscensattes en brutal försvenskning av det erövrade området:
Danska som språk och i skrift förbjöds.
Alla traditioner som härrörde till Danmark förbjöds.
Ingen fick ta sig till eller från Danmark.
All dansk litteratur förbjöds och brändes där man fann det.
Under de 60 första åren av ockupationen dör 40% av alla i Blekinge, Halland och Skåne
till följd av massavrättningar, hungersnöd, tvångsvärvningar och sjukdomar.


När Karl XI (som var ganska ung) kom till Skåne 1676 (han blev regent 1660) blev han totalt chockad av den kompakta fientlighet som möter honom.
I vredesmod befaller han att alla skåningar ska deporteras till Baltikum och ersättas med "riktiga" svenskar.
Först i sista stund lyckas hans rådgivare avstyra den hotande etniska rensningen.

Så summan av kardemumman:
Vem fan vill vara svensk när svenskarna inte är bättre än nazisterna som skickade judarna i koncentrationsläger?

Så sent som 1947 ansågs allt utom rikssvenska vara orent språk, citerar:
"Dialekterna utmärkes av från riksspråket orena och från rösthygienisk
synpunkt ofta olämpliga ljud."


Tacka fan för att vi har skånska flaggor då, när vi vet hur Sverige är egentligen...
Skånska flaggan är ju lika mycket en symbol för rebellion som Sydstatsflaggan är för amerikaner.

och vilka började att gruffa och stödda sig?. Danskarna försöke en fuling,och sprang på en pump helt enkelt. Så värst mycket tur var det inte, danskarna vart militärt besegrade rätt och slätt..

Mäki Långsam Perfektionist
3 februari 2009 · 4 800 Inlägg

Det jag mest fundera på (när jag skumläst tråden smått) är hur folk kan ta illa upp över en flagga som kan associeras till en händelse som är långt från vår levnadstid?

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
SoL Eigenbrötler
3 februari 2009 · 1 237 Inlägg

djerk skrev:
Kan det vara så att dom anser sig vara "White Trash"? Vart i staterna hittar man "Rednecks", "Trailer Trash" och "White Trash"? Mjo, jag misstänker sydstaterna... wink Sen så tror jag att bilen från filmen, The dukes of Hazzard hette General Lee och hade en sydstatsflagga på sig... Så ja... vi kan spekulera länge... inte för att våra moderna raggare kanske är "Trailer Thrash"... men dom kanske gillar stämpeln... där har ni ju en teori till att ta med i diskutionen... big_smile

Jag gillar sydstatsflaggan, det har jag gjort sedan innan jag visste om dukes of hazzard.

Jag gillar inte att folk förknippar den för rasism och slaveri, det är inte därför jag gillar den.

Jag gillar den för att den är "rebellisk" som jag ser det så står den för det.

Jag är inte raggare, jag är inte heller trailer trash, men jag har långt hår och taskig klädsmak och har inget emot epitetet white trash, jag gillar att gå min egen väg och jag gillar absolut inte att "rätta mig i ledet".

Därför gillar jag sydstatsflaggan.


Här har ni en länk om ingen postat den...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikas_k … ers_flagga
Sydstatsflaggorna blir ofta associerat med rasismen och slaveriet, trots att de i sig inte är en symbol för någotdera.

Senast redigerat av Solstice (3 februari 2009)

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Emilius Avstängd
3 februari 2009 · 1 714 Inlägg

Mäki skrev:
Det jag mest fundera på (när jag skumläst tråden smått) är hur folk kan ta illa upp över en flagga som kan associeras till en händelse som är långt från vår levnadstid?

jag gillar inte den flaggan för den genererar inbrott på sämre områden. tro mig jag vet.
inbrott efter tre dagar och antennen avbruten som den hängde på och lämnat i bilen va en rastamössa.
ignoranta jävlar..

TurbOla Reservdansk
3 februari 2009 · 6 271 Inlägg

blacken skrev:
och vilka började att gruffa och stödda sig?. Danskarna försöke en fuling,och sprang på en pump helt enkelt. Så värst mycket tur var det inte, danskarna vart militärt besegrade rätt och slätt..

Jag antar att du har något att backa upp det påståendet med, det låter lite som taget ur luften.

Om du läser om äldre Vasa-tiden så lyckades Sverige självmant att försätta sig i krig med tre riken samtidigt, varav ett var Danmark (detta var 1611).
Därefter lyckades svenskarna få till fred med danskarna, åtminstone för en tid.

Sedan anföll svenskarna Danmark p.g.a att de ville ha Skåne, Halland och Blekinge, vilket resulterade i Roskilde-freden 1658.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Opelmadness German cars, quality and beyond
3 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Jag gillar sydstatsflaggan för dess layout och utseende, men jag gillar inte vad dom höll på med (Och en hel del gör ju än) i sydstaterna. Är inte rasist eller något annat.. Utan jag gillar flaggan för utseendet som sagt. smile

MVH T.

EDIT: Sen, varför ska alla trådar studsa in på annat mer eller mindre off topic och spåra ur??
Vad har danska och svenska flaggor med just huvudfrågan i tråden att göra? Så jobbigt att ens läsa om det.. Läser hellre om hur sydstatsflaggans uppkom och fall flera gånger än om folk från norden som man ser om var och varannan dag. *GRRR*...

Senast redigerat av Irmscher Vectra (3 februari 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Xuri One Man Clan
3 februari 2009 · 4 287 Inlägg

Syst3m skrev:

Karl-Bertil skrev:

FireTraXX skrev:

Har jag sagt det eller?
Rent allmänt så är folket tröga som går där.
Socialt missanpassade idioter.

Får jag ärva din hjärna för du verkar ju helt klart använt den färdigt, FireTraXX

Jamen det stämmer ju det FireTraXX säger. Folk på fordon har lägre IQ än t.ex. natur, sen är de också feta och fula. cool tongue

Nämen de är helt klart dummare än andra.

har allt folk som går fordon lägre IQ ?

E de lätt å gå fordonsutbildningen ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Karl-Bertil
3 februari 2009 · 518 Inlägg

lås tråden för den har snart fördummat hela garagets medlemmar.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
TurbOla Reservdansk
3 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
lås tråden för den har snart fördummat hela garagets medlemmar.

lol lol lol lol
Ja, snart har väl alla fördomar som finns tagits upp här... big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Opelmadness German cars, quality and beyond
3 februari 2009 · 8 197 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
lås tråden för den har snart fördummat hela garagets medlemmar.

lol Hahaha, fint sagt.. Blir rörd. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
perzzzon
3 februari 2009 · 30 Inlägg

för de första det är samma sak att gå tillexempal media som fordon alla har vi våran egen hobby å att påstå att dom som går fordon skulle ha lågt iq det är ju frågan vem som har lågt iq här igentligen om igen skulle gå fordon vem f.n skulle då skruva på era bilar (pappas pojkar) alla kanske inte vill sitta på kontor lr dylikt hela dagarna tänk innan ni skriver

8910*
Volvo 740 "lite mer mmm i livet" (1986)
blacken
3 februari 2009 ·

TurbOla skrev:

blacken skrev:
och vilka började att gruffa och stödda sig?. Danskarna försöke en fuling,och sprang på en pump helt enkelt. Så värst mycket tur var det inte, danskarna vart militärt besegrade rätt och slätt..

Jag antar att du har något att backa upp det påståendet med, det låter lite som taget ur luften.

Om du läser om äldre Vasa-tiden så lyckades Sverige självmant att försätta sig i krig med tre riken samtidigt, varav ett var Danmark (detta var 1611).
Därefter lyckades svenskarna få till fred med danskarna, åtminstone för en tid.

Sedan anföll svenskarna Danmark p.g.a att de ville ha Skåne, Halland och Blekinge, vilket resulterade i Roskilde-freden 1658.

Nja riktigt så var det inte. det var Danskarna som förklarade krig mot Sverige i Juni 1657 medan vi var upptagna av att danga på Ivan som muckade med oss då i Polen. Freden på Roskilde gav oss landöverträdelser enbart och då dom län som tillhörde oss Skåne, Halland, Blekinge, Bornholm, Bohuslän och var ockuperade av Danskarna. Och Stockholms blodbad var välan också svenskar som låg bakom och inga Danskar...roll.. och Valdemar Atterdag som brandskattade Visby var välan också Svensk.. och inte Dansk... och slaget vid Fyrisvallarna var väl också Svenskar som anföll Svearna och inga Danskar...roll

Senast redigerat av blacken (4 februari 2009)

Dahlhjelm
3 februari 2009 · 234 Inlägg

När vi endå är inne på sydstatsflaggor och raggare så..

Alltid undrat vad en raggare är? Nån som kan förklara?

/Eric.

blacken
3 februari 2009 ·

Dahlhjelm skrev:
När vi endå är inne på sydstatsflaggor och raggare så..

Alltid undrat vad en raggare är? Nån som kan förklara?

/Eric.

Det är idag en utdöd "djurart" vars eko reminiserar i dagen motorheads::

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
3 februari 2009 · 5 753 Inlägg

Dahlhjelm skrev:
När vi endå är inne på sydstatsflaggor och raggare så..

Alltid undrat vad en raggare är? Nån som kan förklara?

/Eric.

En full illaluktande typ med slitna kläder, stor fet snus under läppen, åker volvo och har aldrig sett en dusch, och dessutom lyssnar dom på eddie meduza !




Åtminstone är det vad 90% av garagets medlemar tror att en raggare är...


Synd att så många tror sig veta och drar alla raggare över en och samma kant..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
NKM-Chand021
3 februari 2009 · 155 Inlägg

1. Sydstatsflaggen enligt mig är helt okej, visst den kanske betyder vissa saker men den e fan kultur och som någon nämnde att den finns på Dodge Chargern i Dukes of Hazzard... ...den passar jävligt bra till den bilen! No shit!
2. Jag går fordonsprogramet 3:e året som Avancerad Lastbilstekniker som det heter.. och jag kan redan nu säga att praktikställe/arbetsgivare har gett mig jobb och det är jag fan stolt över! Jag har jobb och jag slipper studera vidare, dessutom 2-300.000:- skuld de vill jag inte heller ha !
Så jag håller helt klart med han som nämnde sitt arbete som chaffis och Emilius angåend garageuppfarten.org var glad över att någon reparerar lastbilarna som ger ut maten till erat snabbköp.
Mvh, C. S

"You wanna drive it, then buy it!"
Mitsubishi Evolution VIII "Turbo Center I Stockholm AB" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang