Ellens fotoskola (bättre bilder, teknik och kameraval) -MÅNGA BRA TIPS ÄVEN FRÅN ANDRA! :D

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
16 april 2007 · 2 258 Inlägg

Då frågan kommer upp allt som oftast publicerar jag nu min fotoskola här på Garaget.

Jag har jobbat som fotograf i många år, och har väl plåtat medvetet sen jag var nio och fick min första riktiga kamera. Systemkameran köpte jag när jag var 14.... Och sen dess har jag varit fast...

Det är inte kameran som gör det, en duktig fotograf lär sig använda möjligheterna i stället för att låta sig begränsas av en dålig kamera.

www.fotosidan.se finns massor att se, lära, inspireras av och där kan man också få bildkritik om man vill utvecklas. *Det är gratis att bli medlem.*
Jag finns på sidan som Elenor ifall någon är nyfiken.  Jag har också en del bilder i galleriet här på Garaget, men där är allt bilrelaterat, på fotosidan finns lite av varje...
På fotosidan har jag förresten en bildserie tagen med en 640x480 pixlars skräpkamera med usel optik - bara för att visa att det går!  Det är FineArtbilder som jag gjort om till svartvitt.

Jag tycker det är himla kul att digitalkamerorna har gjort att så många duktiga amatörfotografer har utvecklats!

Enda sättet att utvecklas är att plåta mycket, se mycket bilder, prata om bilder och fundera över varför bilden blev som den blev. Äh, läs fotoskolan i stället så behöver jag inte upprepa mig..


Fotoskolan är uppdelad i tre avsnitt;

* Allmänna tips för bättre bilder (Lite tips om vad man ska tänka på när man tar sina bilder, så slipper man upptäcka tråkigheter efteråt - detta är naturligtvis mycket lättare när man fotograferar digitalt och får se resultatet direkt!)
* Tekniska grunder (Reder ut det där med bländare och slutare, objektivets brännvidd med mera.)
* Välja kamera (Skrivet före digitalkamerornas tid men ändå finns tips som är användbara, typ vad man ska tänka på och titta efter när man köper en kamera.)

Här kommer de:

****************************************************************************

Allmänna tips för bättre bilder:

Egentligen tycker jag att var och en ska styra fritt över sina bilder, men några små grundtankar som jag gärna hänger upp mina bilder på kommer här:

Tänk på att bilden är mer än en mitt! Titta ända ute i hörnen i sökaren, kontrollera hur bakgrunden ser ut, utnyttja hela bildytan på ett bra sätt och "fastna" inte med blicken i mitten bara. Var inte rädd att vända och vrida på kameran för att utnyttja hela bildytan, en stående person fyller ut en stående bildruta bättre än en liggande...

Försök dessutom gärna hitta någon intressant linje och det där med gyllene snittet, att inte placera det intressanta mitt i bilden utan strax åt sidan och upp eller ner, är inte så fel.

Prova gärna att gå närmare! Ofta försöker man få med så mycket i bilden att ingenting syns ordentligt, allt blir pluttigt. Prova hellre att gå närmare och ta flera bilder, det brukar förmedla känslan bättre! Det är heller inte alltid så tokigt att krypa så nära att det bara blir några få detaljer kvar.

Försök renodla bilderna. Det är lite samma tanke som ovan - för mycket innehåll gör att man ingenting ser! Välj ut en detalj, avgränsa antalet färger, hitta fält som ser trevliga ut tillsammans, se den lilla avvikelsen i det enformiga. Även upprepad enformighet kan förresten se väldigt tilltalande ut.

Detta är givetvis helt mina personliga tankar om vad som gör bilder bra! Titta gärna på många bilder och fundera över varför du tycker de är bra eller mindre bra, och försök sedan ta med dig dina tankar ut när du fotograferar.

****************************************************************************

Tekniska grunder:

Bländaren, alltså hålet som styr hur mycket ljus som kommer in genom objektivet till filmen, ser man om man håller objektivet i handen och vrider bländarringen. Högt tal (ex 22) är ett litet hål, lågt tal (ex 4) är ett stort hål.

Slutaren är det som styr hur lång tid ljuset träffar filmen. Sitter ofta som en liten gardin eller lamellskivor precis framför filmen i kamerahuset.

Bländaren och slutaren samverkar för att styra hur mycket ljus som når filmen. Med kamerans ljusmätare vet du hur mycket som är lagom från gång till gång, det beror ju på hur mycket ljus som finns och på hur ljuskänslig din film är.

Lågt iso-tal på filmen (ex 100) kräver mer ljus, högt iso-tal (ex 400) mindre.

Har du en liten bländare (högt tal, litet hål) behöver filmen längre tid på sig för att få rätt portion ljus. Har du stor bländare (lågt tal, stort hål) behövs inte lika lång tid.

Se det som en portion som ska ätas: Liten sked (litet hål)– tar lång tid, stor sked – går snabbt.

Varför ska du då använda lång eller kort slutartid? Jo, för att en kort tid ”fryser” ditt motiv, och det hinner inte röra på sig, samtidigt som du heller inte hinner skaka på kameran under tiden som du exponerar…

En lång tid kan vara bra om du vill visa att något rör sig, eller om du vill fotografera när det är ont om ljus. Då kan du dock behöva ett stativ för att inte får oskärpa i hela bilden för att kameran skakat under exponeringen.

Bländaren då, vad spelar den för roll? Jo, en stor bländaröppning ger ett kort skärpedjup i bilden, och en liten bländaröppning ger ett större skärpedjup. Tex kan en stor bländaröppning (lågt tal) ge skärpa från 0,5-1 meter. En liten bländaröppning (högt tal) kan ge skärpa från 0,2 till 3 meter. OBS! Detta är bara ett exempel! Det finns många faktorer som påverkar skärpedjupet!

Objektivets brännvidd spelar tex stor roll för skärpedjupet. En vidvinkel ger större skärpedjup en ett tele. Normal brännvidd brukar man säga är 50 mm. En vanlig vidvinkelbrännvidd ligger på 28mm eller 35mm. Då upplever man att man kommer längre från motivet Tele är det från 70 mm och uppåt, och då känns det som om du är närmare ditt motiv.

Vad gäller brännvidd och att handhålla är en bra tumregel att inte välja längre tid än objektivets brännvidd: 100 mm brännvidd = max 1/100 sek.

Om man inte har något stativ kan man alltid utnyttja naturliga stöd för fotografering på längre tider: Trädstammar, lyktstolpar, bänkar, bord… Har man en rispåse eller något annat formbart går det finna stöd nästan vart som helst. Bara att sätta armbågarna mot bröstet och själv luta sig mot en vägg gör att du blir mycket stadigare.

Hoppas du fått några tips som gör att du vet hur du ska bära dig åt rent tekniskt för att nå det resultat du önskar! Lycka till!

****************************************************************************

Välja kamera:

Jag brukar säga till folk som frågar mig om nybörjarkamera att de ska satsa på en utrustning att utvecklas med. Alltså ska man kunna: - ställa in ALLT själv - ställa in bländare ELLER tid själv - kunna bara ”titta och trycka”

För att kunna titta och trycka är det en fördel om kameran har autofocus, annars måste man alltid ställa skärpan själv, något som moster Agda kan ha problem med när familjefotot ska tas med din kamera... Självklart ska det vara lätt att slå av och på autofocusen!

Dessutom är det viktigt att välja ett system där man kan få tag på begagnade tillbehör och piratobjektiv eftersom det är ett sätt att kunna hålla nere kostnaderna den dag du vill bygga på ditt system.

Ju mer man lär sig desto mer brukar man vilja styra över själv, och då är det ju snopet om utrustningen stoppar utvecklingen. Försök alltså hitta en systemkamera som du kan utvecklas med i takt med att du själv lär dig nya saker! Märket spelar ingen roll egentligen.

Vad som har betydelse för att det ska bli bra är följande: Kameran ska ligga bra i DIN hand, du ska kunna välja mellan helautomatik, att själv ställa tid och låta kameran ge dig en bländare, att du väljer bländare och kameran tid och att du själv sköter allt.

Dessutom kan det vara bra om den har inbyggd blixt så att du slipper köpa till en lös sådan direkt, och så slipper du tänka på att släpa på en stor, extra blixt vart du än ska.

Sedan är det bra om det går att mäta ljuset på flera sätt; flerfältsmätning över hela bilden är bra för det mesta, tar man porträtt kan det vara bra med centrum- eller spot som mäter ljuset på en punkt i mitten (alltså i modellens ansikte utan att väga in bakgrunden). Objektivet att börja med kan lämpligen vara en normalzoom, från kanske 18 eller 24 mm och upp till 70 mm i alla fall. Brännvidden 50 mm räknas som normal, och ger inga förvrängningar eller ihoptryckningar av motivet.

Det finns flera kameror som stämmer överens med dessa krav så du hittar säkert något lämpligt nytt eller begagnat. Men framför allt - kläm på kameror och känn efter ifall de känns bra och om det är något du kan tänka dig att dra omkring på! Det är viktigare än alla märken i världen!

Det där med bländare, slutare, ljuskänslighet och annat som är bra att känna till har jag försökt förklara under egen rubrik – ”Tekniska grunder”. Där skriver jag också lite om vad som händer när du väljer stor eller liten bländare, lång eller kort tid eller vilka effekter du får med olika brännvidder på objektiven.

Under "Ellen's fototips" finns också lite tankar kring bildtänkande, men det vill jag inte orda så mycket om för det är upp till var och en att finna och forma sina egna bilder!

Och förresten, en tanke till om du tänker skaffa kamera och börja fotografera: Kolla om du har någon fotoklubb på din ort! Där brukar man kunna träffa andra fotointresserade, se på bilder, prata bilder och göra trevliga fotoutflykter och studiebesök. Det är otroligt lärorikt att titta på bilder och diskutera vad som gör dem bra eller mindre bra!

****************************************************************************

Hoppas fotoskolan är till glädje och nytta! smile

// Ellen

Ja, och i stället för att jag skriver vidare och lägger upp bilder och mer förklaringar som jag först hade tänkt skulle jag vilja föreslå att ni även läser de här fina tipsen från andra duktiga fotografer här på sidan:

Jill - Din systemkamera - lär dig att hantera den rätt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=86350

Patrik (2002tii) - Vill du ha bättre bilder på din pärla? Här kommer några enkla tips smile : http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=64411

Senast redigerat av Vivendi (6 augusti 2010)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Andreashakansson Jag är en av dom, Busen på vägarna
17 april 2007 · 277 Inlägg

det hade vart nått & lära sej! jag är urusel på att ta bilder..

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white"
Jonni
17 april 2007 · 1 256 Inlägg

Åhh underbart Ellen!
Har precis köpt mig en systemkamera big_smile


Tack!

Mvh Jonni

dusty Living in the fastlane
17 april 2007 · 2 616 Inlägg

tack big_smile har kollat lite efter kamera denna guide kommer komma till nytta smile

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
14 mars 2008 · 2 258 Inlägg

Nu när säsongen drar igång och många vill fotografera mer kanske det här är en tråd att klistra förresten?

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Hee-Maan
14 mars 2008 · 3 113 Inlägg

Otroligt bra skrivet!! Du fick med nästan allt som man lär sig under en grundläggande fotokurs på så lite text. är det det du har gått på tro? smile Det är ju underbart vilket fall som helst!!

Visserligen kunde jag allting redan eftersom jag tagit Foto A och med det vill jag varmt rekommendera personer som vill ev. förbättra sina bilder, börja fota seriösare o.s.v. att läsa detta som älskade Ellen, vulture, har givit oss.. det är en bra snabb inblick inom grunderna utav bra resultat!

Du ska ha en massa credit! wink
//cebT

Semper Fi
Phaetoon
14 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Det finns ett par saker som du skulle kunna utveckla. Speciellt vissa ord som kanske behöver förklaras mer ingående? Väldigt bra och pedagiskt skrivet. Klistrar härmed tråden smile

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Hee-Maan
15 mars 2008 · 3 113 Inlägg

skulle kanske vara något o visa lite med bilder, som t.ex. kort- / långt skärpedjup, panorering osv

fall intresset finns dvs

Semper Fi
quackpack
31 mars 2008 · 109 Inlägg

Jätte bra jobbat Ellen! smile

Tänkte gå igenom mina tips för panorering, hoppas det ska hjälpa några där ute smile

Panorering

Miljön:
Att tänka på innan ni sätter er i bilen och ska plåta lite. Vad är ni i för miljö? finns det utrymme för två bilar utan att ni riskerar att köra ihjäl er? Och viktigast hur plåttrig är området ni är i? Plåttrigt kan vara ex en parkering full med folk och andra störande element, en regel brukar vara att ju mer öde området är desto bättre!

Vinklar
När ni hittat en bra plats att fotta på så kolla vilka vinklar ni vill testa med, har man kombi kan man ju försöka knyta fast sig så man inte riskar åka ut ur bilen etc, optimalt är en pickup med flak så kan man hoppa runt ganska fritt (S40 bagage funkar också men rekomenderar det inte ;P).
Men skulle tro vanligast är antingen höger fram eller bak och ut genomrutan med kameran.
Tyvärr ger detta ganska "samma" vinklar svårt att variera sig lite här oftast blir det samma stil på bilderna så att säga men har man inte råd / ork / tid att bygga en rigg så finns det inte mycket val, tips här är att fokusera på bilen i sökaren och håll fokuseringen kvar medans man släpper ner kameran lite i armen utan att kika i sökarn.. testa er fram, se dock till att hålla STADIGT i kameran!

Farter:
Jag skulle säga att bäst bilder blir det helt klart i farter runt 70-90. Personligen föredrar jag 70 mer då vinden e på tagligt mycket jobbigare i 90 men detta beror helt på hur mycket ljus ni behöver få in i kameran.
Vill man få ännu bättre effekt i låga hastigheter, be föraren som kör bilen ni plåtar att "åla" sig på vägen då kan man få riktigt sköna bilder i lägre hastigheter.

Filter:
Det enda filer som jag skulle använda vid fartbilder är ett s.k Polarisationsfilter som gör att man filtrerar bort skuggor som kan bli i rutor eller lacken på bilen.

Inställningar:
Så hur bör du nu då ställa in kameran.. här blir det lite lurigare då väder spelar in. Är det kl 12 en soligdag så kommer du nog ställa in kameran på att ha en mycket liten bländaröppning (ex F.11 - 16). Iso bör alltid vara på 100 om inte det är skymning ute!

Bäst ljus får du utantvekan i soluppgång eller vid solnedgång, alternativt mitt favorit fotoljus, Molnigt!
Vi leker med taken att ni är ute en halvmulen dag och fottar. Då bör du kunna ställa in kameran att ta in ljus på under 1/60 sek.

Vill man ha bilder där fartkänslan sitter i så är det viktigt att kameran får ta in ganska mycket ljus under långtid för att inte ni skall frysabilden och istället få bilen att se ut som om den står still.
Så testa er bästa vad som funkar för er, har ni IS (Stabilisator) så kan ni med tur köra 1/25 sek det ger garanterat fina fartbilder om inte det är för guppigt och ni är stadiga på hand. men mina bilder brukar hamna på mellan 1/30sek och 1/80, 1/100 sek (varierar på fart etc..)
Se till att alltid fotografera i bildserieläge så att ni kan köra av 3-5 bilder på samma gång så ökar chansen för att någon av bilderna är tillräckligt skarpa.

Ex:
http://www.qps.se/fileadmin/Images/Cars/bestof/redladybg2small.jpg
Slutartid: 1/25
Bländare: 8
Iso: 100

Som ni ser på bilen ovan är vägen, träden framförbilen och hjulen "suddiga" eller hur man ska säga av effekten när vi följer med bilen, notera hur träden bakombilen som är lite längre bort fortfarande är skarpa.
Detta är ett fenomen som ofta uppstår för er som tar panoramabilder för att det ni fokuserar på är för nära och omgivningen förlångt borta.
För att få skönt fart-djup i era bilder, tänk på att försöka få era bilar så nära omgivningen som möjligt, fokuserar ni med träd i bakrunden och ni har väldigt mycket vidvinkel på så kommer träden knapt se ut som att de flyttar på sig.

Här kan ni se en bild jag tog med mycket vidvinkel över en fin sommarväg, som sagt bilen och vägen framför diffus men träden i horisonten är inte mycket fartkänsla i:
http://www.qps.se/fileadmin/Images/Cars/bestof/carreragt-1.jpg

Ex där jag zoomat in bilen för att få bilen att stå ut från träden:
http://www.top-notch.se/e107_files/public/1167915851_12_FT105_img_5499.jpg
Minns tyvärr inte slutartider och bländare men tror det var runt 1/80sek och bländare 5.6 - 8.


Så ut och testa med er, hoppas detta ska hjälpa er lite på vägen!
//Peter

Mina bilder: http://www.qps.se
FreddeK
6 april 2008 ·

Oj vilka bra tips! Kul att se att en del vill lära oss mindre duktiga/mer okunniga.

Mvh Fredde

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
9 april 2008 · 2 258 Inlägg

Sedär, har inte tittat på den här tråden på ett bra tag, tack för hjälpen att utveckla den (mycket bra och konstruktiva tips och bra med bra bilder också!) och tack för positiva kommentarer! smile

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
PLindblom
5 maj 2008 · 1 200 Inlägg

Jag har tyvärr inte hunnit läsa igenom hela tråden, men om det inte tagits upp tidigare vill jag tipsa om att mulet väder ger mycket bra ljussättning om man inte har tillgång till egen. Man får ett jämnt ljus från alla håll, vilket bland annat eliminierar skarpa skuggor.

Av samma anledning bör man aldrig använda kamerans blixt när man fotar bilar, då ljuset från den gärna studsar bort från den blanka bilen men sugs upp av t.ex. smutsen i hjulhusen. Använd hellre stativ och längre slutartid.

Jag ska försöka få till några bra exempel senare. Till dess kan jag visa vad mulet väder gör med skuggorna. Notera att de är mycket mjuka under bilen.

http://img168.imageshack.us/img168/4140/dsc0331rj7.jpg

Senast redigerat av Minister (5 maj 2008)

decib3L Körv
7 juni 2008 · 3 535 Inlägg

Fantastisk tråd! Varit till stor hjälp!

Truckdriving Man
PLindblom
18 augusti 2008 · 1 200 Inlägg

quackpack skrev:
Filter:
Det enda filer som jag skulle använda vid fartbilder är ett s.k Polarisationsfilter som gör att man filtrerar bort skuggor som kan bli i rutor eller lacken på bilen.

Jag har ett exempel. Detta är vad ett polfilter kan göra. Notera reflektionerna i rutorna och i lacken:

http://img514.imageshack.us/img514/2772/dsc0267fixyv0.jpg

http://img213.imageshack.us/img213/2411/dsc0266fixframenn9.jpg

chrno RE-雨宮
18 augusti 2008 · 481 Inlägg

Jag håller inte alls med om att man aldrig bör använda blixt vid bilfoto, dock gäller det att man använder den rätt.
En nära vän till mig fotar åt ett tjugotal internationella biltidningar och han använder blixt precis hur mkt som helst med mycket gott resultat. Jag är själv ingen stjärnfotograf men jag tycker det fungerar utmärkt.

För övrigt är det en mycket bra guide för dom som vill lära sig fota. Man kan aldrig få för många tips.

Senast redigerat av chrno (18 augusti 2008)

RE-Amemiya Kitted FD3S
Akuma Sempre Inter
18 augusti 2008 · 537 Inlägg

bra guide för folk som vill lära sig smile , blixt går och använda dock får man sänka blixt kompensationen

här är en bild från mig smile


http://img241.imageshack.us/img241/4329/f50po8.jpg


http://img142.imageshack.us/img142/1002/f40speedvt2.jpg

http://img111.imageshack.us/img111/1139/whiteferarriontrackmz9.jpg

Elvis
HPC KayTown
Audi A6 (2012)
chrno RE-雨宮
18 augusti 2008 · 481 Inlägg

Det går att få skitbra bilder om man höjer den också, allt handlar ju om tillfällen och vad man fotar. Är man rädd för blänk använder man en diffusor eller riktar blixten någon annanstans än rakt på det man ska fota. Jag tvivlar starkt på att blixt hjälpt dig vid dessa bilder, men det var säkert inte meningen heller.

RE-Amemiya Kitted FD3S
Akuma Sempre Inter
18 augusti 2008 · 537 Inlägg

haha nej ja har inte användt blixt smile , men precis som du säger, allt handlar ju om tillfällen

Elvis
HPC KayTown
Audi A6 (2012)
Albin_V8
7 september 2008 · 155 Inlägg

Beställde tidigare idag en Nikon D40 [systemkamera] och hoppas de ska funka bra till lite bilar, landskapsbilder och allt möjligt. Vet att en sådan inte räcker som yrkeskamera, men den kostade 3700:- så jag tycker att den ska räcka hemma, får den i veckan hoppas jag smile 
Någon annan som har en sådan/testat och har någon kommentar till kameran ? smile

Snyggast Behöver inte Vara Bäst!
Syns du inte, finns du inte!
bollen1986
8 januari 2009 · 3 714 Inlägg

Filtret köper löst du så det passar ditt objektiv dvs som jag behöver ett på 55 mm i diameter smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang