(Bilder&Text) Din systemkamera - Lär dig hantera den rätt.

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
15 maj 2008 · 4 418 Inlägg

Din systemkamera
Många köper sig en riktig systemkamera för att få riktigt bra bilder på bilen. Men när man väl står där med kameran i hand så inser man att det är många, nästan får många knappar och reglage att hålla reda på. Det som man trodde skulle bli så enkelt och roligt blir nu ett stort problem som lätt kan stoppas in i ett skåp och förtränga.
Men det ska vi råda bot på i den här artikeln. Vi ska se på kameran, vad vi kan ställa in och vad vi måste ställa in, för att få fina bilder som man blir nöjd med.

Bländartal

Bländaren kommer att bli en av dina nya vänner, den styr du hur långt skärpedjup du vill ha i bilden. Begreppet används främst av fotografer när man talar om hur långt skärpan går framför och bakom fokus punkten. Ska hela bilden vara skarp eller kanske bara en detalj och resten runt omkring suddigt? Ju högre upp du vandrar i bländartal desto mer skärpedjup får du i bilden samt ju lägre bländartal du använder desto mindre skärpedjup har bilden.
Bländaren sitter framför slutaren på kameran och har funktionen att blända av ljuset. Bländaren styr i huvudsak skärpedjupet. Skärpedjupet ökar med en mindre bländare(större tal) alltså en bländare på 8-22 är en liten bländare och ger dig ett bättre skärpedjup.
Bländare:    Förhållanden:
16    Soligt/Hårda skuggor
11    Lätt mulet/Mjuka skuggor
8    Mulet/Svaga skuggor
5.6    Tunga moln
4    Solnedgång

Slutaren
Din andra vän kommer att bli slutartiden. Slutartiden är helt avgörande för återgivningen rörelser. Kort slutartid fryser rörelser medan lång slutartid framhäver rörelseoskärpa. Slutaren är något man kan kämpa att komma överens med vid fart bilder då man vill ha fart i bilden och på bilens hjul men ändå skärpa på bilen. Vad är då hög/låg slutartid och var är lång/kort slutartid. En hög slutare är från 1/500 och uppåt vilket även är en kort slutare, kort i bemärkelsen att det går snabbt när bilden tas. En låg och lång slutare är när slutaren är öppen längre än en sekund det vill säga siffror under 0"3 och i regel måste ha ett stativ .

Slutaren sitter inne i kameran bakom bländaren, den är för det mesta alltid stängd. När du skall ta din bild och har tryckt ner avtryckaren så öppnas den en kort tid för att släppa in ljus. Den tiden som den är öppen är det som är slutartiden, tiden benämns som delar av sekund dvs tiondels sekund skrivs 1/10 och en hundradels sekund 1/100. Slutartiden är även avgörande för rörelser, en kort slutare så blir skärpan mycket bra med det kan se ut som att allt står stilla om det tex är en bil som kör fort. Om man har slutaren öppen länge så kan risken bli att bilden blir oskarp och suddig. Därför får action fotografen ändra slutaren ofta för att anpassa sig till hastigheter i fartbilderna.

På Canon och Nikon kameror finns det en knapp där du själv kan välja slutare och så ställer kameran automatiskt in bländaren, eller tvärt om. Det är väldigt praktiskt funktion att använda sig av i början när man vill testa och lära sig kameran. När man sen är helt hemma på bländare och slutartider så kan man ha program manuell och ställa in allt själv, för att bestämma exakt hur du vill att din bild skall bli.

ISO
ISO talet kan variera mellan olika kameramodeller men som standard startar på ISO 100 och går uppåt. Om det är mycket mörkt där man skall ta bilden kan man öka ISO talet men det är en sista åtgärd eftersom ett ökat ISO tal ger ökat brus i bilden och sämre kvalitet tråkigt nog.
Vitbalansen
Vitbalansen är något som kan ställa till det ordentligt i bilden. Det mänskliga ögat uppfattar en vit yta som vit både i solljus och i ljuset från en vanlig glödlampa, men kameran korrigerar inte på det sättet om vi inte ställer in den. Det man kan välja på är inställningarna automatiskt, glödlampa, dagsljus, lysrör, manuell och moln bland annat. För det mesta fungerar automatiskt, att kameran korrigerar själv mycket bra. Det är vid mörker och på mässor som ljuset kan ställa till problem. Det bästa i den situationen är att testa sig fram. Färgerna när det blir fel kan vandra mellan gult, blått, rött och lila. Om man jobbar med Photoshop så går dem flesta bilderna att rädda med redigering av vitbalansen. Vissa kan gilla en färgton i bilden medan andra inte, det finns inte något rätt och fel så länge bilden ser bra ut.
Över och under exponering
Har du fått höra av någon kunnig att du har en överexponerad bild? Överexponering betyder att du har släppt in för mycket ljus, vilket resulterar i en för ljus bild. Det innebär också vanligen att de ljusaste partierna blir ut frätta, detaljer går förlorade. Andra sidan en underexponerad bild betyder att du har släppt in för lite ljus, därför blir bilden för mörk. Det innebär att delar av bilden förlora detaljer i skuggorna och som på bilden bredvid blir det svarta för svart och detaljerna på bilen "försvinner".

Ljuset
Det är en av dem viktigaste sakerna vid fotografering. En solig dag runt lunch är den sämsta tiden för en fotograf att arbeta, man vill gärna ha dagsljus men inte när solen står som högst på himlen. Nu tänkte jag ta fram olika sorters lus och hur man kan hantera dessa.

Medljus – Se till att du har solen bakom dig, oftast är det rätt tråkigt med hög kontrast och skarpa skuggor vilket det lätt blir. Det är mindre lämpligt för porträtt.

Motljus – Det blir oftast spännande och ger extra lyster. Tekniken att kunna hantera detta är gärna svårt men döljer man ljuskällan bakom föremål går det för det mesta bra.

Diffustljus – Det har låg kontrast och ger knappt skuggor. Det passar mycket bra till porträtt och närbilder.

Sidljus – Om det kommer i höjd med motivet så skapas ett så kallat ”släpljus” och det framhäver pga skuggorna motivets kontraster.

Stativ

När du väl känner dig hemma med funktionerna och bestämmer dig för att gå ut och fotografera din bil så är det viktigaste stativet. Varför ska du då ha ett stativ? Stativet ska i huvudsak ge en egenskap: stabilitet. Det hjälper dig att få bra skärpa i bilden, och ger dig möjlighet att leka med långa slutartider och höga bländartal utan skakningsoskärpan som det lätt blir när du håller den i handen.
Det här var det grundläggande för hanteringen av en system kamera. Det sägs att de bästa fotograferna är dem som känner sin kamera utan och innan så sätt igång och lek med reglagen och fota så mycket du orkar då övning ger färdighet!

Här kommer några bildexempel:


Hundvalpen fotades en mulen dag strax efter lunch. En mulen dag ger bra ljus men kräver för det mesta efterbehandling för en livfullare bild. För att få bakgrunden suddig och hunden med skärma andvänds en hög bälndare/lågt tal(5.6).
http://i166.photobucket.com/albums/u97/VanjaHellberg/3.jpg

En fartbild kräver övning att justera reglagen efter hur pass duktigt du kan följa bilen med kameran(panorering). Vanligtvis ska en slutare ligga på mellan 1/80-1/200 men det är bara till att testa sig fram för att hitta vad som passar en själv då det krävs en stadig hand för fartbilder.
http://i166.photobucket.com/albums/u97/VanjaHellberg/5.jpg

Vitbalansen kan slå väldigt olika. Denna är blå till tonen och rätt kall, för vissa är det helt fel medans andra gillar det, smaksak med andra ord och är även beroende på vad man vill få ut av bilden.
http://i166.photobucket.com/albums/u97/VanjaHellberg/2.jpg

Den här bilden är medvetet överexponerat vilket kan framkalla en häftig bild med en effekt som vissa gillar. I detta fallet för att få en ren bakgrund och framhäva objektet.
(Foto:P-Hellberg)
http://i166.photobucket.com/albums/u97/VanjaHellberg/Hoj2.jpg

Copyright, Vanja Hellberg (Text & Foto)

Senast redigerat av Jill (18 november 2008)

iaken Metalhôvve
15 maj 2008 · 25 Inlägg

Mycket informativt helt klart. Perfekt att du tar upp om att slutar, alternativt bländarprioritet's programen som finns. Är gult värda om man inte vill klia sig allt för mycket i huvudet över siffror hit & dit. Jag började här själv. Nu kör jag kör allt som oftast manuellt + fotar i RAW i 90% av min fotografering. smile Gillar ditt engagemang!

"Dricker du även mjölk från frigående höns?"
chrizz Administratör
15 maj 2008 · 11 783 Inlägg

*klibb*

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
chrizz Administratör
15 maj 2008 · 11 783 Inlägg

Sen jag vill jag bara påpeka att jag tycker du borde ta upp vad bländaren faktiskt är, att det är storleken på hålet som släpper in ljus och att större bländare automatiskt innebär att du behöver kortare slutartid för att kompensera det extra ljusinsläppet för att få "korrekt exponerad" bild. Det handlar ju inte bara om skärpedjupet. f18 på en molnig dag är rätt hopplöst t.ex.

Dvs, vad är bländaren egentligen? Ta med det så är din text ett steg närmare en ganska komplett grundkurs för nyblivna fotografer smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Gormanz SRT4 2,4T & 9000 2,3T
15 maj 2008 · 272 Inlägg

Mycket bra tråd. Tack

/Gormanz
Phaetoon
15 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Hade inte Chrizz varit först med att klistra tråden så hade jag gjort det åt honom wink
Väldigt bra tråd! Kort och informativ.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
15 maj 2008 · 4 418 Inlägg

chrizz skrev:
Sen jag vill jag bara påpeka att jag tycker du borde ta upp vad bländaren faktiskt är, att det är storleken på hålet som släpper in ljus och att större bländare automatiskt innebär att du behöver kortare slutartid för att kompensera det extra ljusinsläppet för att få "korrekt exponerad" bild. Det handlar ju inte bara om skärpedjupet. f18 på en molnig dag är rätt hopplöst t.ex.

Dvs, vad är bländaren egentligen? Ta med det så är din text ett steg närmare en ganska komplett grundkurs för nyblivna fotografer smile

Jo det är helt rätt.
Men ska man djupdyka i bländarens funktion är jag rädd att jag själv går vilse big_smile

Kladda ihop lite i all enkelhet bara! Hjälper det någon så har det iaf gjort nytta!

Norde fotointresserad
15 maj 2008 · 2 307 Inlägg

Bra guide Jill!

loudness
15 maj 2008 · 4 554 Inlägg

bra tråd detta!

roxe Jesus didn´† Tap
15 maj 2008 · 1 146 Inlägg

Trevlig informativ sammanställning.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Izual
15 maj 2008 · 4 571 Inlägg

Tack så mkt, intressant läsning.

Nu kanske man vågar experimentera mer då man faktiskt vet va alla knappar och funktioner gör tongue

Jojje_ F-14 Tomcat Fighterpilot
27 maj 2008 · 887 Inlägg

Tack för denna tråden grabbar.
Grymt nice för de som inte är experter inom foto men som älskar just foto och vad det innebär.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 juni 2008 · 2 258 Inlägg

Jill skrev:

chrizz skrev:
Sen jag vill jag bara påpeka att jag tycker du borde ta upp vad bländaren faktiskt är, att det är storleken på hålet som släpper in ljus och att större bländare automatiskt innebär att du behöver kortare slutartid för att kompensera det extra ljusinsläppet för att få "korrekt exponerad" bild. Det handlar ju inte bara om skärpedjupet. f18 på en molnig dag är rätt hopplöst t.ex.

Dvs, vad är bländaren egentligen? Ta med det så är din text ett steg närmare en ganska komplett grundkurs för nyblivna fotografer smile

Jo det är helt rätt.
Men ska man djupdyka i bländarens funktion är jag rädd att jag själv går vilse big_smile

Kladda ihop lite i all enkelhet bara! Hjälper det någon så har det iaf gjort nytta!

Jag har försökt förklara bländaren i min tråd i ämnet, den finns här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=40611

Bländarens funktion i kombination med slutaren och andra faktorer finns beskriven under "tekniska grunder".

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Darkie dARKiE
2 juni 2008 · 5 031 Inlägg

Nu gillar jag verkligen denna tråden och även vulture's tråd!
Men jag har en fråga som inte handlar om själva plåtandet (då era guider hjälpt mig lite redan) utan den handlar om, "ramarna" runt kortet. Många lägger till en svart ram runt korten och personligen tycker jag det ser lite proffsigare ut. Min fråga är pysslar ni dit ramen på varenda bild, eller har ni ramen sparad och bara lägger till ramen runt bilden senare när ni redigerar? Hur gör man? Något i photoshop förmodar jag?

mvh darkie

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Gujen
2 juni 2008 · 406 Inlägg

Bra tråd, och mkt fina bilder smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)
wesslan
12 juni 2008 ·

Tack för denna fina tråd, nu förstår jag lite mer än tidigare, dags att ta fram eos450'n och fota lite kanske smile

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
21 juli 2008 · 4 418 Inlägg

Tacka alla, kul att det kanske hjälper lite på traven iaf! big_smile

Ownage FotoKanen.se
23 juli 2008 · 57 Inlägg

Jag brukar säga att bländaren är nästan som människans pupill. Den utvidgas när det är mörkt om minskas när det är mörkt. Precis så är det med kameran också. När det är mörkt ska man ha en stor öppning t.ex bländare 3,5 när det är ljust så kanske f/8-10.

Oftast på den lite "billigare" objektiven så är det bästa skärpa när man har bländare 8-10

www.FotoKanen.se
Fotonörd, Photoshopnörd, Bilnörd, Datanörd etc etc....
puff
23 juli 2008 ·

Var bra beskrivet på varje punkt, bra jobbat! smile

Mr_And_Mrs_Evo
10 augusti 2008 · 104 Inlägg

FRUKTANSVÄRT BRA TRÅD JILL!!!

sorry för caps men var bara tvungen.

Stöd vårat produktionsbolag inom bilsport, handla i vår butik.
http://www.monkeyskull.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang