Vad för Volvo 740 ska man ha?

isak90
26 april 2007 · 1 997 Inlägg

Hej!
Som rubriken lyder så undrar jag vilken 740 men ska ha.

Jag hade först tänkt mig en 940Turbo/850Turbo, men när jag gick o köpte båt i höstas så räcker inte pengarna till det:/

Men åter till frågan. Jag vill juh ha en driftsäker 740 och en turbo har jag slopat. Är väldigt sugen på en GLT 16ventilars:P men vad jag har hört så kan toppen vara dålig på dom:( stämmer det? Det känns ju lite roligare o ha 160hk ist för 116 i en GL.
Så, är det en bra första bil? Kravet jag har är att det skall vara av årsmodell 1990 eller nyare.

Tack på förhand//Fredrik Isaksson

Senast redigerat av isak90 (26 april 2007)

Hellquist
26 april 2007 · 499 Inlägg

Efter 88 då är de het rostskyddade. Så rådet är att välja en som är så ny och i så fint skick som möjligt. Finns en FAQ på 740klubben där du ser vad du ska titta på ifall du köper en 740.
Motor så är väl alla hållbara. Om du ska köpa en GL, så köp en med B230F.

http://www.blocket.se/vi/11401755.htm?ca=17_s , den är fin. (Det är min big_smile)

/Fredrik

_fillan_ med lem
26 april 2007 · 1 925 Inlägg

tycker ju dock inte du ska satsa på en turbo,,, en glt är en väldigt bra bil o dom är ju inte så jätte slöa heller...

toppen vet jag inte hundra men skulle gissa på att den håller helt okej då hedberg har en sån topp på sin 500hk 740 smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
isak90
26 april 2007 · 1 997 Inlägg

_fillan_ skrev:
tycker ju dock inte du ska satsa på en turbo,,, en glt är en väldigt bra bil o dom är ju inte så jätte slöa heller...

toppen vet jag inte hundra men skulle gissa på att den håller helt okej då hedberg har en sån topp på sin 500hk 740 smile

Som jag skrev så ska jag INTE satsa på en turbo. Jag tror inte att en glt är slöa då de har istort sett lika många hk som en turbo fast ingen turbo.
Låter bra de där med toppen:D

isak90
26 april 2007 · 1 997 Inlägg

Hellquist skrev:
Efter 88 då är de het rostskyddade. Så rådet är att välja en som är så ny och i så fint skick som möjligt. Finns en FAQ på 740klubben där du ser vad du ska titta på ifall du köper en 740.
Motor så är väl alla hållbara. Om du ska köpa en GL, så köp en med B230F.

http://www.blocket.se/vi/11401755.htm?ca=17_s , den är fin. (Det är min big_smile)

/Fredrik

Okej, har du en länk till 740klubben?
B230F e den med insprutning? Det vill jag iaf ha;)

Vad gäller din så låg den kanske i överkant på det priset jag tänkt mig:( Men ett köp blir aktuellt först under sommaren/hösten då jag nyss fyllt 17:|

ToXtreme
26 april 2007 · 3 627 Inlägg

isak90 skrev:

_fillan_ skrev:
tycker ju dock inte du ska satsa på en turbo,,, en glt är en väldigt bra bil o dom är ju inte så jätte slöa heller...

toppen vet jag inte hundra men skulle gissa på att den håller helt okej då hedberg har en sån topp på sin 500hk 740 smile

Som jag skrev så ska jag INTE satsa på en turbo. Jag tror inte att en glt är slöa då de har istort sett lika många hk som en turbo fast ingen turbo.
Låter bra de där med toppen:D

Nu skrev han ju iofs "tycker ju dock INTE du..."
Så ditt påhopp känns väldigt meningslöst, kanske läsa bättre nästa gång?

Men en GLT e aldrig fel, satsa på en så ny som möjligt som Hellquist sa smile

Senast redigerat av ToXtreme (26 april 2007)

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
isak90
26 april 2007 · 1 997 Inlägg

Jag menade ju inte o vara arg o så, men som jag tolkar _fillan_:s inlägg som att han menar att jag inte ska ha det, vilket jag skrev. Förlåt fillan jag menade inget illa(A)

Joo en GLT 16v e ju de som jag hellst vill ha och dom e snyggare med 940-fronten (som väl sitter ifrån årsmodell 1990, eller?) så jag får försöka få tag på en sån.

Skriv gärna mer åsikter om detta då jag är rättså ny på området.
Tack//Fredrik

Senast redigerat av isak90 (26 april 2007)

Jeebz
26 april 2007 · 540 Inlägg

b234f. 16ventilers glt är inga dåliga motorer. Pigga och bottenstarka (min åsikt). Bara man sköter kamremmen så den inte går av så ska det inte finnas några problem med toppen. Går kamremmen av så får du oftast ventilsallad och blir tvungen att renovera toppen.

Mrjockos V8 Real Power - No Turbo Shit
26 april 2007 · 544 Inlägg

Har haft en 740 Glt 8 ventilare, men med glts, utrustning dvs elhissar, elspeglar, abs, osv.
Bilen fungerade mycket bra, och var hur stabil som helst, ett stort + är att årsmodell 91 och 92 har 940is instrumentbräda:D

V8 - 4 Life
Hellquist
26 april 2007 · 499 Inlägg

isak90 skrev:

Hellquist skrev:
Efter 88 då är de het rostskyddade. Så rådet är att välja en som är så ny och i så fint skick som möjligt. Finns en FAQ på 740klubben där du ser vad du ska titta på ifall du köper en 740.
Motor så är väl alla hållbara. Om du ska köpa en GL, så köp en med B230F.

http://www.blocket.se/vi/11401755.htm?ca=17_s , den är fin. (Det är min big_smile)

/Fredrik

Okej, har du en länk till 740klubben?
B230F e den med insprutning? Det vill jag iaf ha;)

Vad gäller din så låg den kanske i överkant på det priset jag tänkt mig:( Men ett köp blir aktuellt först under sommaren/hösten då jag nyss fyllt 17:|

Ja, B230F heter den motorn som sitter i 740GL som är insprutare. Den sitter även i senare GLE och även i GL/T.

Följande motorer är väl att rekommendera
B230F - Billigast (alltid/oftast ihop med riktigt 5-växlad M47) ca 11hk beroende på variant (LH2.2/LH2.4)
B230E - Motorn som sitter i GLE (tyvärr får du M46-växellådan med overdrive) 131hk
B234F - 16 ventilaren 155hk eller 159hk beroende på år och växellåda. M46.
B230FT - Turbo, 156/165hk beroende på inspruningssystem (LH2.2/LH2.4). M46.
B230ET - Turbo, 182Hk Sitter i de äldre 740 Turbo utan katalysator. M46.

Sedan finns 2 förgasarmotorer
B230A och B230K, undvik dessa och framför allt undvik B230K då den förgasaren inte är så bra. Bägge dessa har M47.

Motor ser du lättast genom att titta på kamremskåpan på motorn eller på motorblocket.

LH2.4, som sitter i 740 från och med 89 har möjlighet att läsa av felkoder i motorrummet utan verktyg.

Vill du veta mer så fråga på. Annars rekommenderar jag 7/900klubben vid frågor kring dessa underbara bilar wink http://740klubben.server.nu/forum

Jag reserverar mig för eventuella skrivfel eller faktafel!

MVH Fredrik

Senast redigerat av Hellquist (26 april 2007)

rullstolsrock
26 april 2007 · 17 Inlägg

Jag har haft en 740 GLT och jag va helnöjd, kanonbra förstabil. Som sakt va noga med kammen, går den av har du minst 8 kassa ventiler! va och noga att kolla remmen till balansaxlarna då den ligger innanför kamremmen och går den av så drar den med sig kamremmen!
Jag klippte bort remmen till balansaxlarna på min och jag märkte ingen skillnad!

MVH Jeppe

*adolf Performance*
BMW 330 CI (2001)
BMW 325ik (1988)
isak90
26 april 2007 · 1 997 Inlägg

Tach för alla svar:D
Hellquist, som jag kan se de så finns bara manuell 5 växlad låda på GL och GLT(om jag räknar bort turbomotorerna), och det är ju den jag vill ha(5 växlad).

Verkar som om det är viktigt att hålla koll på kamremmen då det verkar bli dyrt om den går sönder/av.

Fyll gärna på med mer svar!
Mvh//Fredrik Isaksson

Thony_mannen
26 april 2007 · 263 Inlägg

749 GLT är mycket bra bilar, så länge de inte är en massa ungdomar som ägt dom å stygg kört dom. Min bror hade en 745Glt, å den va de aldrig några problem med. Den han ju 34000mil på nacken oxå. Men jag anser en Glt som ett gott köp.

Volvo-Real-Power!
villon
26 april 2007 · 684 Inlägg

Vill dock bara påpeka att från och med 90 fanns GLT i ett fåtal vad jag vet med 155 hk motorn, men oftast utan, men då hette dom glt och gle fast med vanliga b230 motorn men med deras utrustningspaket. alltså 8 ventilers motorer och 116hk. turbo fanns då med 165 hk och 940 front original, ingen annan hade det original förutom 760. Men innan dess tex 88-89 fanns glt med 159hk, observera dock att glt och gle har den fyrväxlad låde med elektrisk överväxel, medan gl har 5 vxl. Bra motorer dock. Och växellåderna är inget fel på dom häller.

Här kan du läsa allt du vill veta.

http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/DE … 00_900.pdf

Senast redigerat av villon (26 april 2007)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Hellquist
26 april 2007 · 499 Inlägg

isak90 skrev:
Tach för alla svar:D
Hellquist, som jag kan se de så finns bara manuell 5 växlad låda på GL och GLT(om jag räknar bort turbomotorerna), och det är ju den jag vill ha(5 växlad).

Verkar som om det är viktigt att hålla koll på kamremmen då det verkar bli dyrt om den går sönder/av.

Fyll gärna på med mer svar!
Mvh//Fredrik Isaksson

Nej, precis som Villon skriver så har 16v m46.

/Fredrik

villon
26 april 2007 · 684 Inlägg

Men du kan alltid slänge i en m90 för skryt, utseende och för att de är nice tongue

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
JonasHalt
26 april 2007 · 699 Inlägg

Den bästa lådan är M46.. Det är den 4 växlade med elektrisk överväxel... M47 är sämre då synkringarna brukar bli dåliga på dessa... Kan vara bra att veta!!

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
Hellquist
26 april 2007 · 499 Inlägg

JonasHalt skrev:
Den bästa lådan är M46.. Det är den 4 växlade med elektrisk överväxel... M47 är sämre då synkringarna brukar bli dåliga på dessa... Kan vara bra att veta!!

Jo, m46 är mer hållbar med m46 medför den elektriska överväxeln som kan strula.

Att montera en M90 i en 740 GL känns meningslös, den är både dyr och kraftigare än vad man behöver till en 740 GL

/Fredrik

villon
26 april 2007 · 684 Inlägg

Hellquist skrev:

JonasHalt skrev:
Den bästa lådan är M46.. Det är den 4 växlade med elektrisk överväxel... M47 är sämre då synkringarna brukar bli dåliga på dessa... Kan vara bra att veta!!

Jo, m46 är mer hållbar med m46 medför den elektriska överväxeln som kan strula.

Att montera en M90 i en 740 GL känns meningslös, den är både dyr och kraftigare än vad man behöver till en 740 GL

/Fredrik

jo men jag var inte direkt seriös på den punkten.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Mr_Thulin
26 april 2007 · 55 Inlägg

en volvo 740 turbo...b230 et med 16 v topp o turbo såklarrt.

Turbotractorn snart i din backspegel.
B230et extreme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang