Hjälp, Toning hur ska jag göra?

volvo_nicke3 Avstängd
9 februari 2008 · 519 Inlägg

Tompa_Vax skrev:
Funderar mellan olika toningar,
göra själv
proffs eller
solarplexus

Vad ska man göra??

prova själv, man måste ju lära sig någon gång tongue men de är inte så svårt när man väl vet hur man ska göra..

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)
jonaz Stolt Brynäsare :)
9 februari 2008 · 135 Inlägg

jag lämnade in min s60 o tonade alla rutor utan framrutan.. betalade 2500 och det är verkligen skitbra.. 5 års garanti fick jag me..

m3-lappis
9 februari 2008 ·

det viktigaste man ska ha OM man ska montera solfilm är tålamod. har man inte det så kan man lika gärna lämna bort det.

Xtravagant 1337
9 februari 2008 · 1 343 Inlägg

m3-lappis skrev:
det viktigaste man ska ha OM man ska montera solfilm är tålamod. har man inte det så kan man lika gärna lämna bort det.

Klart man ska ha tålamod men om vi ska vara ärliga blir det aldrig bra att göra det själv.
Hade det varit så lätt att lyckas hade ju alla företag som monterar film dött ut...
Värt att tänka på..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
m3-lappis
9 februari 2008 ·

beror mkt på filmen med. har man en värmepistol å en bra film så går det att få till det mkt bra iaf.  dom som har firmor gör det bättre men dom jobbar ju med det smile

Sokrates Eliminator
9 februari 2008 · 1 441 Inlägg

Oavsett vilken solskyddsfilm du använder så överskrids % nivån. Därför är all solfilm på framdörrar och framruta olaglig.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Xtravagant 1337
9 februari 2008 · 1 343 Inlägg

Sokrates skrev:
Oavsett vilken solskyddsfilm du använder så överskrids % nivån. Därför är all solfilm på framdörrar och framruta olaglig.

//Tommy.

fel!
Jag har en film fram på min vindruta som reducerar ca 99% av all uv strålning och den tar bort 5% av ljuset. Vilket innebär att jag klarar gränsen.

Så ditt påstående är falskt

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
wooster
11 februari 2008 · 26 Inlägg

vad jag har hört så får man inte ha någon film över rutorna fram för att det är en säkerhetsrisk då man har svårare att komma igenom rutan om det skulle behövas vid en olycka.

:)
Tribbe SAAB♥SUBARU
11 februari 2008 · 1 636 Inlägg

Planerar att tona min bil och kommer nog lämmna över det ansvaret på någon annan. Priser på min bil verkar ligga på runt 3000kr är det rimligt eller?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Cruizr
11 februari 2008 · 417 Inlägg

Tribbe skrev:
Planerar att tona min bil och kommer nog lämmna över det ansvaret på någon annan. Priser på min bil verkar ligga på runt 3000kr är det rimligt eller?

för hur många rutor?

fluppidupp ...
11 februari 2008 · 757 Inlägg

Xtravagant skrev:
Vet du vad?
Du ska inte låta mig ha rätt utan du ska inse att du sprider felaktigheter.
Om du nu har en polare som jobbar på bilprovningen så kan du be han
säga upp sig därifrån med omedelbar verkan eftersom han inte känner till
de regler som gäller.
Jag har jobbat med just solfilm i ca 7 år så nog vet jag vilka regler som gäller.
Men eftersom du inte verkar tro på en yrkesman så får jag väl länka till texten:
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Jag vill att du skriver ut den, sen åker du till din polare och klistrar upp den lappen
i deras fikarum så att dom lär sig reglerna en gång för alla.
Det finns bara en sak som är värre än dom som tror sig veta och det är de människorna
som sprider skiten vidare utan att kolla fakta...

Nu sätter vi punkt för detta och konstaterar att det faktiskt är så att man får ha solfilm på de främre rutorna OM kraven med % uppfylls...


evilaudio skrev:

Xtravagant skrev:
Skojar du med mig?
Man får lov att ha solfilm på både vindruta och förar/passagerar -dörr OM
det släpps igenom 75% på vindrutan och 70% på dörrarna..
Rätta inte mig när det gäller detta är du snäll!


ja får väl låta dig ha rätt då...



snacka me en polare om just de igår som jobba på bilprovningen å enligt honom e all form av film fram förbjudet..

Måste då ifrågasätta dina yrkeskundskaper då du själv länkar till VV hemsida och till och med där står det att man inte får ha film på framrutor. Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter. med störande reflexer menar dom att du som fotgängare ska kunne få ögonkontakt med föraren och vid eventuell indentefikation. sen är alla rutor tonade från fabrik och du kan inte lägga på mer film på en ruta bara för att få ner antalet % då det redan är den maximala graden i glaset. finns en anledning till att glasen brukar vara gröna tongue ja jag har själv haft solfilm på framdörrarna och kan säga att det är jävligt svårt att se in så kalla mig inte moraltant eller liknande men rätt är rätt.




Sen till resten så kan ni aldrig jämföra bitema-film och annan film som t ex sungard eller johnsson. bara för att biltema skriver lite blaha så stämmer inte det riktigt. dom dyrare filmerna är även metalliserade och massa annat tjaffs jag inte tänker gå in på då dom är mer reptåliga och kan klara hårda stötar utan att gå sönder. sen så blir det mycket svalare i bilen då dom dyra filmerna tar bort väldigt mycket värme till skillnad från biltemafilmen (bra att ha om man har AC då behöver inte kliman jobba lika mycket). så lämna in om ni ska solfilma så blir det snyggt. annars kan ni bara ha eran konstiga film som blir aldeles lila efter ett tag.

Xtravagant 1337
11 februari 2008 · 1 343 Inlägg

robzter skrev:

Xtravagant skrev:
Vet du vad?
Du ska inte låta mig ha rätt utan du ska inse att du sprider felaktigheter.
Om du nu har en polare som jobbar på bilprovningen så kan du be han
säga upp sig därifrån med omedelbar verkan eftersom han inte känner till
de regler som gäller.
Jag har jobbat med just solfilm i ca 7 år så nog vet jag vilka regler som gäller.
Men eftersom du inte verkar tro på en yrkesman så får jag väl länka till texten:
http://www.vv.se/templates/page3____12314.aspx

Jag vill att du skriver ut den, sen åker du till din polare och klistrar upp den lappen
i deras fikarum så att dom lär sig reglerna en gång för alla.
Det finns bara en sak som är värre än dom som tror sig veta och det är de människorna
som sprider skiten vidare utan att kolla fakta...

Nu sätter vi punkt för detta och konstaterar att det faktiskt är så att man får ha solfilm på de främre rutorna OM kraven med % uppfylls...


evilaudio skrev:

ja får väl låta dig ha rätt då...



snacka me en polare om just de igår som jobba på bilprovningen å enligt honom e all form av film fram förbjudet..

Måste då ifrågasätta dina yrkeskundskaper då du själv länkar till VV hemsida och till och med där står det att man inte får ha film på framrutor. Det är inte tillåtet med film eller färgskikt som ger störande reflexer eller bländar andra trafikanter. med störande reflexer menar dom att du som fotgängare ska kunne få ögonkontakt med föraren och vid eventuell indentefikation. sen är alla rutor tonade från fabrik och du kan inte lägga på mer film på en ruta bara för att få ner antalet % då det redan är den maximala graden i glaset. finns en anledning till att glasen brukar vara gröna tongue ja jag har själv haft solfilm på framdörrarna och kan säga att det är jävligt svårt att se in så kalla mig inte moraltant eller liknande men rätt är rätt.




Sen till resten så kan ni aldrig jämföra bitema-film och annan film som t ex sungard eller johnsson. bara för att biltema skriver lite blaha så stämmer inte det riktigt. dom dyrare filmerna är även metalliserade och massa annat tjaffs jag inte tänker gå in på då dom är mer reptåliga och kan klara hårda stötar utan att gå sönder. sen så blir det mycket svalare i bilen då dom dyra filmerna tar bort väldigt mycket värme till skillnad från biltemafilmen (bra att ha om man har AC då behöver inte kliman jobba lika mycket). så lämna in om ni ska solfilma så blir det snyggt. annars kan ni bara ha eran konstiga film som blir aldeles lila efter ett tag.

Det var kul att du ville förklara reglerna för mig.
Med reflexer menar dom precis som det låter reflexer.
Det har inget att göra med ögonkontakt.
% har däremot att göra med ögonkontakt därav att man inte får ha mörkare än 70%.
Reflexer menar dem tex solreflexer och det får du endast av silverfilm.
Och silverfilm monteras inte på framrutor.

Sen vad det gäller lägga film på framrutar kan jag garantera dig till 110% att det är inga problem.
Jag har själv film på mina framrutor och det klarar gränsen på 70%.

Sen tyckte jag du gick lite för långt när du ifrågasätter mina yrkeskunskaper.
Det står ABSOLUT INTE i länken att man INTE får ha film.
Det står reflexer och %.....


Om du ska ifrågasätta det jag säger så är du snäll och läser texten ordentligt..
Mina år i branchen gör att mina ord/erfarenheter och läskunnighet gör att det jag skriver
väger lite tyngre än det du precis skrev.

PS. Sungard filmen finns inte längre.
Företaget har gått i konkurs.

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Sokrates Eliminator
11 februari 2008 · 1 441 Inlägg

Xtravagant skrev:

Sokrates skrev:
Oavsett vilken solskyddsfilm du använder så överskrids % nivån. Därför är all solfilm på framdörrar och framruta olaglig.

//Tommy.

fel!
Jag har en film fram på min vindruta som reducerar ca 99% av all uv strålning och den tar bort 5% av ljuset. Vilket innebär att jag klarar gränsen.

Så ditt påstående är falskt

Jasså, Nästa gång du besiktar din bil, AUO 527 eller XVAGANT bör du räkna med att dina rutor kommer kollas.wink
Jag kan klistra in din anmärkning här då.

//Tommy.cool

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
evilaudio
11 februari 2008 · 16 195 Inlägg

Sokrates skrev:

Xtravagant skrev:

Sokrates skrev:
Oavsett vilken solskyddsfilm du använder så överskrids % nivån. Därför är all solfilm på framdörrar och framruta olaglig.

//Tommy.

fel!
Jag har en film fram på min vindruta som reducerar ca 99% av all uv strålning och den tar bort 5% av ljuset. Vilket innebär att jag klarar gränsen.

Så ditt påstående är falskt

Jasså, Nästa gång du besiktar din bil, AUO 527 eller XVAGANT bör du räkna med att dina rutor kommer kollas.wink
Jag kan klistra in din anmärkning här då.

//Tommy.cool

så vem har rätt??   får man ha film fram elle inte??     har själv pratat me 2 olika stationer i sthlm å dom släpper inte igenom NÅN me film fram hur lite den än tonar..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Xtravagant 1337
11 februari 2008 · 1 343 Inlägg

Sokrates skrev:

Xtravagant skrev:

Sokrates skrev:
Oavsett vilken solskyddsfilm du använder så överskrids % nivån. Därför är all solfilm på framdörrar och framruta olaglig.

//Tommy.

fel!
Jag har en film fram på min vindruta som reducerar ca 99% av all uv strålning och den tar bort 5% av ljuset. Vilket innebär att jag klarar gränsen.

Så ditt påstående är falskt

Jasså, Nästa gång du besiktar din bil, AUO 527 eller XVAGANT bör du räkna med att dina rutor kommer kollas.wink
Jag kan klistra in din anmärkning här då.

//Tommy.cool

haha. Varför skriver du ner reg nr till min pegga?
Båda reg nr som du skrev går ju till samma bil?
Senhar jag aldrig haft problem med solfilm på min besiktning...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Xtravagant 1337
11 februari 2008 · 1 343 Inlägg

evilaudio skrev:

Sokrates skrev:

Xtravagant skrev:

fel!
Jag har en film fram på min vindruta som reducerar ca 99% av all uv strålning och den tar bort 5% av ljuset. Vilket innebär att jag klarar gränsen.

Så ditt påstående är falskt

Jasså, Nästa gång du besiktar din bil, AUO 527 eller XVAGANT bör du räkna med att dina rutor kommer kollas.wink
Jag kan klistra in din anmärkning här då.

//Tommy.cool

så vem har rätt??   får man ha film fram elle inte??     har själv pratat me 2 olika stationer i sthlm å dom släpper inte igenom NÅN me film fram hur lite den än tonar..

Du får ha film fram till 110% om det klarar gränserna, dvs 70 och 75% och det inte reflekterar tex silverfilm... klarar man det kan ingen säga något...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Sokrates Eliminator
11 februari 2008 · 1 441 Inlägg

Lol

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Xtravagant 1337
11 februari 2008 · 1 343 Inlägg

Sokrates skrev:
Lol

Om du är besktningsman borde du inte ha några som helst problem att kolla
att alla mina bilar går igenom utan anmärkning på rutorna...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
Sokrates Eliminator
11 februari 2008 · 1 441 Inlägg

Hm, vid en besiktning kollas inte allt på varje bil, kanske du märkt.
Men ett tips kan ju göra att just din besiktningsman pillar lite på framrutorna och upptäcker ,,,,

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
11 februari 2008 · 605 Inlägg

Xtravagant skrev:

Sokrates skrev:
Lol

Om du är besktningsman borde du inte ha några som helst problem att kolla
att alla mina bilar går igenom utan anmärkning på rutorna...

Gått igenom besiktningen har mina bilar å sambons oxå gjort...
Med garanterat alldeles för mörk toning på de främre rutorna ink framrutan.cool
Det handlar som sagt mkt mkt om turen att få rätt gubbe som kollar....lr tja inte kollar...tongue

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang