2591
Sök

Catch Tank till vevhusventilationen?

638 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
#1
vad är meningen/nyttan med att sätta en Catch Tank till vevhuset? är det slangen som går till luftfilterboxen som man kopplar in i Catch Tanken istället då så att luften renas ifrån den istället? kan någon förklara bättre för mig smile

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

1 741 Inlägg
10 juni 2007
#2
för att slippa få olja som täpper igen intercoolern t.ex

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

638 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
#3
är det värt att skaffa då?

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

Smålänning
7 883 Inlägg
10 juni 2007
#4
Ripley333 skrev:
är det värt att skaffa då?

Egentligen inte. Eftersom dom inte har det original så är det inte nödvändigt. Intercoolern sätts inte igen av oljan, och gör den det så ska du nog börja tänka på att renovera motorn.

Men det låter ju fränt att ha det, sen ger det säkert minst 0,001 hk.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 juni 2007
#5
tecman skrev:
för att slippa få olja som täpper igen intercoolern t.ex

har du intercoolern efer insuget??? wink
Catchtanken ska fånga slamolja och hindra det från att åka in i motorn men
att din vevhus släpper ut oljan innan intercoolern låter väldigt skumt...


638 Inlägg
10 juni 2007
Trådstartare
#6
okey tackar för svaren wink då blir det at lägga pengar på något annat då. men den slangn som går från luftfiltert är väll till vevhusventilationen? var ska jag göra av den om jag byter till aliminiumrör till filtert? ska jag försöka göra hål till slangen eller ?

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 juni 2007
#7
Ripley333 skrev:
okey tackar för svaren wink då blir det at lägga pengar på något annat då. men den slangn som går från luftfiltert är väll till vevhusventilationen? var ska jag göra av den om jag byter till aliminiumrör till filtert? ska jag försöka göra hål till slangen eller ?

Gör som det är orginal annars får du problem till besiktningen öppen vevhus är inte lagligt..


Dekadent barpianist
71 Inlägg
10 juni 2007
#8
MeloveGolf skrev:
Ripley333 skrev:
okey tackar för svaren wink då blir det at lägga pengar på något annat då. men den slangn som går från luftfiltert är väll till vevhusventilationen? var ska jag göra av den om jag byter till aliminiumrör till filtert? ska jag försöka göra hål till slangen eller ?

Gör som det är orginal annars får du problem till besiktningen öppen vevhus är inte lagligt..

Inte lagligt? Det finns en hel hög med V8 som åker omkring med öppna breathers eller slangar till catchtankar. Men visst är det bättre att göra som det ska vara

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby

Smålänning
7 883 Inlägg
10 juni 2007
#9
Det enda jag vet är att man inte får igenom ett ombyggt fordon, oavsett ålder, om det inte har sluten vevhusventilation.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
10 juni 2007
#10
Pianoman skrev:
MeloveGolf skrev:
Ripley333 skrev:
okey tackar för svaren wink då blir det at lägga pengar på något annat då. men den slangn som går från luftfiltert är väll till vevhusventilationen? var ska jag göra av den om jag byter till aliminiumrör till filtert? ska jag försöka göra hål till slangen eller ?

Gör som det är orginal annars får du problem till besiktningen öppen vevhus är inte lagligt..

Inte lagligt? Det finns en hel hög med V8 som åker omkring med öppna breathers eller slangar till catchtankar. Men visst är det bättre att göra som det ska vara

NEJ NEJ NEJ...En bil som är 30-40år gammal har möjligtvis
lite annorludna vevhus ventilation MEN har du bil nyare än säg 75 får du stora problem
kvittar om det är amatörbyggt ombyggt whatever så ska du ha sluten vevhus att ha catchtank kopplad mellan vevhuset-insuget är inget olagligt då du fortfarande leder in gaserna i motorn....


1 741 Inlägg
10 juni 2007
#11
vevhus oljan kommer ju in innan turbon dvs... genom IC, till insuget... iaf på min bil och inte mysigt att dumpen fräser olja.. nog för att det inte alls kommer mycket olja om motorn är fräsch men det kommer ju lite olja...

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

5 710 Inlägg
11 juni 2007
#12
MeloveGolf skrev:
tecman skrev:
för att slippa få olja som täpper igen intercoolern t.ex

har du intercoolern efer insuget??? wink
Catchtanken ska fånga slamolja och hindra det från att åka in i motorn men
att din vevhus släpper ut oljan innan intercoolern låter väldigt skumt...

På de flesta turbomotorer ledar man VV:n till 2 ställen.
Dels till insuget (som på många sugmotorer) och dels till någonstans på turbons sugsida.
Detta är för att man vill ha hjälp att suga ur vevhusgasena för att hela tiden behålla ett undrtryck i vevhuset.
På tomgång är det insuget som skapar undertrycket eftersom spjällhuset är stängt......vid laddtryck får man ju som bekant övertryck i insuget vilket gör att man måste ha en backventil på VV slangen som stänger.
Undertrycket hämtas istället på turbons sugsida.
IOM att man leder in vevhusgaserna innan turbon (vid laddtryck) kommer ju denna luft som innnehåller små små oljedroppar kleta igenom turbo--->LLK---->slangar/rör, avlastningsventil och spjällhus.
Med tiden kan det bli endel olja som b.l.a sänker verkningsgraden på LLK vilket gör att det kan vara ide med en tank som fångar oljan.

Det är dock rätt viktigt att försöka få dit "sugslangen"/slangarna på originalliknade vis om man krånglar med catch tank eller annorlunda luftfilter för att bibehålla undertrycket i vevhuset.
Övetryck där kan orsaka diverse otrevliga oljeläckage mm.

MVH Jonas
..............

Dekadent barpianist
71 Inlägg
13 juni 2007
#13
MeloveGolf skrev:
NEJ NEJ NEJ...En bil som är 30-40år gammal har möjligtvis
lite annorludna vevhus ventilation MEN har du bil nyare än säg 75 får du stora problem
kvittar om det är amatörbyggt ombyggt whatever så ska du ha sluten vevhus att ha catchtank kopplad mellan vevhuset-insuget är inget olagligt då du fortfarande leder in gaserna i motorn....

Inget annorlunda på min -69 Cheva 350. Sluten vevhusventilation original sedan Hedenhös på de motorerna. Ska dock säga att jag är osäker om 1975-gränsen säger ngt om öppen/slutet ventilation. Det kan för all del vara så.
Senast redigerat av Pianoman (13 juni 2007)

Tack till:
Motorfirma Göran Andersson, Kylarspecialisten, Lackeringsteknik i Mjölby

73 Inlägg
24 maj 2013
#14
Min gick igenom med öppet vevhusventaltion

1 758 Inlägg
25 maj 2013
#15
Gammal tråd, men sluten vevhusventilation är lagkrav för personbilar från och med 1969.

140 Inlägg
27 oktober 2018
#16
En rejäl trädbump. Dock så på min V4 har ena slangen till vevhusventilationen gett upp och hittar tyvärr inga nya så nu kör jag med öppen ventilation. och nej de sa inget på besiktningen om det. Funderar dock på att sätta en catchtank på den slang jag nu har på vevhusventilationen från ena ventilkåpan för att inte det ska hamna så mycket oljedimma mitt i V,et mellan cylinderbankarna och undrar om det kan vara idé?

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar


Sök