Saaben bara dör.. Vad kan de vara?

Saabo
6 juli 2007 · 224 Inlägg

Hej.

Det är så att min Saab 9-3 99 2,0LLt (chippad) bara dör i bland när jag är ute och kör (har börjat hända dom senaste veckorna).
Och när detta händer så går det inte starta den på ett tag.
När man vrir på tänningen (utan att starta) så börjar varvräknaren hopp fram och till baka mellan 2-3 tusen varav. Dette hände senast i dag på väg till jobbet. Stod i 1 timme innan jag fick igång den (den "fixar" sig själv på något märkligt vis).

Jag har några teorier på varför den håller på som den gör.
1. Är att lambdan börjar bli dårlig. (har läst liknande på annat forum om en 9000)
2. Är att det är något fel på chippningen (blev gjor 5 maj)
3. Är att bränsle pumpen börjar gå åt skogen. För IBLAND när  jag sätter på tänningen så låter det ganska "orligt" tjutig från den. Och idag när jag fick stopp så hörde jag inget "surr" eller liknande, Och varvräknaren hoppar.

Men efter ca 1 timmes krångel med batteri torsk och ilskna utal så bad jag till högre mackter att bilen skulle starta, Och när jag vred på tänningen så "hoppade" varvräknare till, tills ett tjutande ljud kom från bilen och varvräknaren la sig och bilen starta.

Det är så jag kom fram till att de kunde vara bränsle pumpen, Men jag tycker det är konstigt att varvräknaren "hoppar" så om inte bränsle pumpen skulle funka..

Snälla hjälp mig så jag slipper fler stopp smile

Snurrigt...
Robban_1985
6 juli 2007 · 103 Inlägg

Kan vara vevaxelgivaren som börjar ge sig kanske? är varvräknaren helt död o bara ligger i botten när du ska starta nån gång?

Saab 9000 2,3T A50 "Racestuff" (1997)
Saabo
6 juli 2007 · 224 Inlägg

Robban_1985 skrev:
Kan vara vevaxelgivaren som börjar ge sig kanske? är varvräknaren helt död o bara ligger i botten när du ska starta nån gång?

Aldrig när bilen startar. Då går den som nurmalt.. förutom att den går lite oroligt.

Snurrigt...
master_lars
6 juli 2007 · 1 180 Inlägg

Kan ju vara va som helst! På äldre bilar med förgasare får man samma symptom med när det är vatten i fördelaren... Såå, kanske fel på tändningen?? Annars skulle jag nog satsa mina pengar på att det blivt ngn fel vid chipninen..

jonTe
6 juli 2007 · 5 710 Inlägg

Saabo skrev:
För IBLAND när  jag sätter på tänningen så låter det ganska "orligt" tjutig från den. Och idag när jag fick stopp så hörde jag inget "surr" eller liknande, Och varvräknaren hoppar.

Luktar halvtaskig bränslepump...
För att vara säker bör du lyssna mer noggrannt i baksätesregionen eller under bilen vid tanken  när du vrider på tändningen.
Ett surr under några sekunder skall höras.
Hörs surret och bilen startar är det som det skall.
Är det tyst och bilen inte startar går inte pumpen.
VARFÖR den inte går kan ju bero på att den inte får ström eller att pumpen mekaniskt inte funkar men det får du ta som steg 2 wink

MVH Jonas
..............
Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
6 juli 2007 · 991 Inlägg

Gissar på bränslepumpen ja me.. Hade liknande problem me vår 900 och pumpen la av sen.

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "VORTECH" (2006)
AttackMedic
6 juli 2007 · 379 Inlägg

DI-kassetten. Brukar haverera på Saabar lite då och då och din kanske är på gång att göra det?

Mr Burns: "You´re a star!"
Homer "Wohoo!"
Mr Burns: "An operastar"
Homer: "Doh!"
Saabo
10 juli 2007 · 224 Inlägg

AttackMedic skrev:
DI-kassetten. Brukar haverera på Saabar lite då och då och din kanske är på gång att göra det?

Jag bytte DI-Kassetten en gån när den stanna. Första startförsöket funkade det inte, Men andra försöket starta den. Men då fungerade den även som vanligt sen när vi satte till baka min. Så jag tror inte det är fel på den. Tror mer det är bränslepumpen.
___________________________________________________________________________

Tyvär så står  ju bilen fast i norge då, Så jag kommer inte åt den denna vecka.

Men tack för alla svaren smile känns som det är bränslepumpen det är fel på. Ska börja felsöka till veckan.

Snurrigt...
Mr_G
10 juli 2007 · 4 Inlägg

Bränslepumpen.

Håller med JonTe.

Bränslepumparna är vanliga "stannade plötsligt"-orsaker på SAABar som gått långt.
(Även på andra märken iofs.)
Tänk på att dom går HELA tiden -> blir många timmar med åren, och dom jobbar på
rätt bra också.

"Taxi-trick" är att nån gång ibland slå i lite tvåtaktsolja i bensinen -> kan förlänga livet
en hel del.

Lyssna som JonTe skriver, ev. i bagagerummet.

Lycka T.

Mvh.  smile
'G'

Pettson_VBG
10 juli 2007 · 12 Inlägg

jag vet vad felet är... Det är en SAAB... smile

pade Finnjävel ;)
11 juli 2007 · 24 Inlägg

Ganska säker på att det är vevaxelgivaren!
Hade samma problem med min Viggen och många andra har haft precis samma symptom då det har varit givaren. Bilen kan slockna helt plötsligt och sen startar den inte före tempen sjunkigt nästan i botten.
Som kall startar den sgs. alltid.

Image is nothing - Boost is everything
Saabo
11 juli 2007 · 224 Inlägg

Pettson_VBG skrev:
jag vet vad felet är... Det är en SAAB... smile

Hehe a då vet jag va felet är tongue

Snurrigt...
Saabo
11 juli 2007 · 224 Inlägg

pade skrev:
Ganska säker på att det är vevaxelgivaren!
Hade samma problem med min Viggen och många andra har haft precis samma symptom då det har varit givaren. Bilen kan slockna helt plötsligt och sen startar den inte före tempen sjunkigt nästan i botten.
Som kall startar den sgs. alltid.

Går det inte kolla den på något vis? Och hur förklara man "tjutet" som har hörts en och annan gång men inte hörs längre (från bakdelen på bilen)

Snurrigt...
Sokrates Eliminator
11 juli 2007 · 1 441 Inlägg

Bränslepumpen,, eller kanske vaccum i tanken. Har du kollat så att avluftningen funkar på tanken? Prova öppna tanklocket nästa gång den stannar.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
JBlom Skogenracing.com
11 juli 2007 · 154 Inlägg

Vevaxelgivaren får dom ur med TechII...
Du ska knappt höra bränslepumpen, hör du den så är den förmodligen på väg att ge upp.

zlaban08 Glidarn
11 juli 2007 · 408 Inlägg

Jag lånar tråden lite. min soppapump låter som faan surrrrrrrrr, å ja hör den ända in i kupen på tomgång. dum fråga kanske men e det dags att byta då?? bilen går lite ojämt..

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Saabo
12 juli 2007 · 224 Inlägg

Ok. Men jag ska kolla om pumpen fungerar över huvetaget. Sen så får jag väl lämmna in bilen om jag inte fixar det.. vad kan de gå på tro?

Snurrigt...
zlaban08 Glidarn
12 juli 2007 · 408 Inlägg

ja kolla en soppapunp till min astra 2200 pissetassar sad

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Saabo
26 juli 2007 · 224 Inlägg

Nu när jag upptäckt den hemska sanningen att man måste skruva ner tanken för att komma åt bränslepumpen så satsade jag på att kolla bränslerelät. Så när jag tillslut hittat det under ratten så händer det inget när man vrider på tänningen. Inte ett klick eller något. Inte äns när man (försöker) startar bilen. Men när jag var och pilla med en 12v lampa på två kablar en mot karossen och en som jag stötte mot kablarna på baksidan av relärt så fick jag lampan att lysa på en kontakt och på en annan så fick jag relät att klicka, men bränslepumpen "surrade" inget. Ingen säkring som gått, har redan kollat. Vad kan det vara då? Eller är det så att om bränsle pumpen är paj så klickar inte relät? Testade med ett annat likadant relä, utan resultat.

HJÄLP yikes

Senast redigerat av Saabo (26 juli 2007)

Snurrigt...
Saabo
26 juli 2007 · 224 Inlägg

Hjälp smile snälla

Snurrigt...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang