Dumpventil: ute efter en kvitter dump

turbodannis
8 juli 2007 · 86 Inlägg

hej är ute fter en kvitter dump men vet ej vilket märke eller model.?
har inte en anning om vad dom heter eller nått,

Så skulle nån kunna ge mig nån länk eller nått namn på nån kvitterdump,

Tack på förhand smile

Nitzer
8 juli 2007 · 127 Inlägg

Tjena. Jag har aldrig sett någon kvitter dump. Kvittret som hörs ifrån turbo bilar ibland har nog en dump som är för hård spänd så att den inte öppnar som den ska.

Zairon Tyskstuk.se
8 juli 2007 · 630 Inlägg

Hks Ssqv

TheFinnishFlash Avstängd
8 juli 2007 · 1 266 Inlägg

turbodannis skrev:
hej är ute fter en kvitter dump men vet ej vilket märke eller model.?
har inte en anning om vad dom heter eller nått,

Så skulle nån kunna ge mig nån länk eller nått namn på nån kvitterdump,

Tack på förhand smile

Hej ! jag har den där hks dumpen...du kan höra den dumpa på en av mina filmer ! dålig ljudkvalite dock.

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TheFinnishFlash Avstängd
8 juli 2007 · 1 266 Inlägg

http://www.garaget.org/video/8u1e8zg32j4f

Är det de ljudet du menar ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
m3l1n
8 juli 2007 · 200 Inlägg

min hks ssqv kvittrar inte! tror inte att den ska gör det heller ..har för mig att jag har hört att det är wastegaten som kan kvittra

TheFinnishFlash Avstängd
8 juli 2007 · 1 266 Inlägg

m3l1n skrev:
min hks ssqv kvittrar inte! tror inte att den ska gör det heller ..har för mig att jag har hört att det är wastegaten som kan kvittra

Ok vad e det för ljud i min film då ? låter ju som en fågel tongue

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Nitzer
8 juli 2007 · 127 Inlägg

I ditt film klipp så hör man knappt något. Men det låter som den piper till som en HKS Ssqv ska göra.

Anters
9 juli 2007 · 11 Inlägg

Wastegaten låter visst. Beror på hur mycket avgaser den släpper förbi. Och om du har en wastegate som släpper ut de genom ett såkallat screamer-pipe så låter de ännu mer.

Och hks ssqv låter olika om du har öppen eller återcirkulerande. Om du har en återcirkulerande kvittrar den men om du har en öppen så har den ett dumpljud som låter mer som visselpipa.

Mitsubishi Colt "CZT" (2006)
kimmy89 Like it German
9 juli 2007 · 378 Inlägg

det där kvitter ljudet som du berättar om brukar även kallas för rallykvitter..... rallybil med turbo får det ljudet för dom inte har någon dump alls. utan lufttrycket som blir över går tillbacka in i turbon..

Hur många skruvar fick du över?....
tecman
9 juli 2007 · 1 741 Inlägg

kimmy89 skrev:
det där kvitter ljudet som du berättar om brukar även kallas för rallykvitter..... rallybil med turbo får det ljudet för dom inte har någon dump alls. utan lufttrycket som blir över går tillbacka in i turbon..

är det nån regel emot dump på rallybilar eller? annars låter det ju sjukt dumt att låta turbon tvärstanna / snurra baklänges då man ska växla. får ju en segare motor på det sättet.. enda jag har hört är ju respons-system... men det har ju inget med en dump att göra så...

men kvittret från vanliga gatbilar kommer från det du säger en dump som inte är rätt inställd.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
kimmy89 Like it German
9 juli 2007 · 378 Inlägg

jag vet inte vad vitsen är med att inte ha dump jag tycker också de låter lite skumt..men jag vet att dom kör utan.då menar jag inte alla men jag har läst om det tror det var i bilsport lr nått.

Hur många skruvar fick du över?....
tecman
9 juli 2007 · 1 741 Inlägg

kimmy89 skrev:
jag vet inte vad vitsen är med att inte ha dump jag tycker också de låter lite skumt..men jag vet att dom kör utan.då menar jag inte alla men jag har läst om det tror det var i bilsport lr nått.

kan ju vara att dom har respons-systemet som jag inte förstår mig på... då kanske man inte behöver nån.. men ja.. låter udda tongue

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
MrJonez
9 juli 2007 · 37 Inlägg

dom har dessutom "finare" turbos med grymma kullager i rally. jag har läst att dom skulle få sämre respons MED dump på en rallybil. kan som sagt ha nåt med responssystemet dom kör med att göra

_fillan_ med lem
9 juli 2007 · 1 925 Inlägg

när jag vänder på min orginal dump kvittrar den smile inte ett långt pip etan schsch   schshc schsch smile kommer 3 stycken phsss  ( pys ) smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
MrJonez
9 juli 2007 · 37 Inlägg

_fillan_ skrev:
när jag vänder på min orginal dump kvittrar den smile inte ett långt pip etan schsch   schshc schsch smile kommer 3 stycken phsss  ( pys ) smile

e nog inte att rekommendera dock, skulle tro att d e direkt skadligt för både dump o turbo.smile

fishn
9 juli 2007 · 226 Inlägg

min hks ssqv kvittrade, men slangarna va helt slut så vi bytte den/dom, nu låter det mer som en visselpipa, ett riktigt skarpt pys..

NIzmO Ollikkala Racing
9 juli 2007 · 1 724 Inlägg

fishn skrev:
min hks ssqv kvittrade, men slangarna va helt slut så vi bytte den/dom, nu låter det mer som en visselpipa, ett riktigt skarpt pys..

Precis och när slangarna är spruckna och läcker öppnar dumpen inte som den ska och det kvittrar genom luftfiltret när luften studsar bakvägen, ni som har orginaldump på bilen och ett öppet sportfilter kan ju prova att ta loss vaccumslangen från dumpen (funkar även på Volvo med "dump" på turbon) så kommer det kvittra för att dumpen inte öppnar längre.


Frågan om kvittrande dumpar dyker upp titt som tätt men verkligheten är att INGEN DUMP KVITTRAR!

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
pade Finnjävel ;)
10 juli 2007 · 24 Inlägg

Goo5t skrev:
Wastegaten låter visst. Beror på hur mycket avgaser den släpper förbi. Och om du har en wastegate som släpper ut de genom ett såkallat screamer-pipe så låter de ännu mer.

Och hks ssqv låter olika om du har öppen eller återcirkulerande. Om du har en återcirkulerande kvittrar den men om du har en öppen så har den ett dumpljud som låter mer som visselpipa.

Så den låter även om man har den som återcirkulerande?

Image is nothing - Boost is everything
MrJonez
10 juli 2007 · 37 Inlägg

pade skrev:

Goo5t skrev:
Wastegaten låter visst. Beror på hur mycket avgaser den släpper förbi. Och om du har en wastegate som släpper ut de genom ett såkallat screamer-pipe så låter de ännu mer.

Och hks ssqv låter olika om du har öppen eller återcirkulerande. Om du har en återcirkulerande kvittrar den men om du har en öppen så har den ett dumpljud som låter mer som visselpipa.

Så den låter även om man har den som återcirkulerande?

både ja o nej, har du inte ett öppet filter låter d inte nämnbart. så d e väl snarare en kombination återcirkulerande+öppet filter som låter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang