Dumpventil: ute efter en kvitter dump

torpis Forummoderator
28 juli 2009 · 10 572 Inlägg

turbo5a skrev:
Bara ge dom torpis tongue Nu när vi är inne på turbo territory. Blir det mera "turbo sugs ljud" med öppen wastegate? Kan vara en jävligt dum fråga eller en jävligt bra.

Har ingen aning om hur mycket du kan om motorer, men leta upp bilder på hur systemen är uppbyggda och hur det är kopplat.

Wastegate har ingenting med luftmatning att göra, den sitter på avgassystemet och hanterar bara avgaser. Den kvittrar aldrig, fladdrar aldrig, låter ingenting i sig.  Dock är turbon en slags ljuddämpare, släpper man förbi avgaserna så dämpas de inte och de låter mer.

Se här tex... innan motorn ger fullt ladd (i början) så låter ingenting, när wastegaten öppnar kommer ett smattrande ljud när avgaser passerar turbon utan att ljuddämpas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
turbo5a Avstängd
28 juli 2009 · 424 Inlägg

Ska se om jag kan få in en youtube film här så du fattar vad jag menar. Är sämst på att uttrycka mig med hjälp av bokstäver..

team Svineri. Volvos under construction.
Mr_EmCom Med.lem
28 juli 2009 · 3 759 Inlägg

sjovold skrev:

torpis skrev:

Jokk3 skrev:
Greddy type-R kvittrar

Nej, fåglar kvittrar.

Nu kör vi exempel:

FEL INSTÄLLD GREDDY TYPE R



FEL INSTÄLLD GREDDY TYPE R



RÄTT INSTÄLLD GREDDY TYPE R


RÄTT INSTÄLLD GREDDY TYPE R


dumpen i tredje filmen vart kan man köpa en sånn? smile


Tråkigt att folk köper dyra dumpventiler och sedan inte förstår hur de är tänkta att fungera

Jag har en sån, fast kopia. Intresserad? Ta de via PM.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Mr_EmCom Med.lem
28 juli 2009 · 3 759 Inlägg

turbo5a skrev:
Ska se om jag kan få in en youtube film här så du fattar vad jag menar. Är sämst på att uttrycka mig med hjälp av bokstäver..

Hur du än menar så kommer du aldrig få "kvittret" med en korrekt inställd dump.
Du kan ändra tonen på pysljudet lite beronde på hur tratten/utblåset på ventilen ser ut, men inget kvitter.

Dock kan det låta lite "pulserande" om man släpper av precis när laddet ska börja, då dumpen "står på glänt" fast detta hörs oftast bara svagt utanför, typ lika högt som om du kör org dump och öppet sportluftfilter.

Bottom line, lyssna på torpis!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
turbo5a Avstängd
28 juli 2009 · 424 Inlägg

hmm. Hittade tyvärr ingen lämplig video torpis.. men ska försöka förklara. Du vet det här extremt sugande ljudet som kommer när du börjar få upp laddtryck? (hoppas du är med nu) Går det på något sätt att få det att låta lite vassare? Med vassare menar jag såklart högre. Eller beror det helt enkelt på hur stor snurra man använder? Kan låta som att jag inte har så stor koll.. Men utan att skryta så kan jag ärligen säga att det har jag faktiskt. Hoppas du förstår min fråga.

team Svineri. Volvos under construction.
torpis Forummoderator
28 juli 2009 · 10 572 Inlägg

turbo5a skrev:
hmm. Hittade tyvärr ingen lämplig video torpis.. men ska försöka förklara. Du vet det här extremt sugande ljudet som kommer när du börjar få upp laddtryck? (hoppas du är med nu) Går det på något sätt att få det att låta lite vassare? Med vassare menar jag såklart högre. Eller beror det helt enkelt på hur stor snurra man använder? Kan låta som att jag inte har så stor koll.. Men utan att skryta så kan jag ärligen säga att det har jag faktiskt. Hoppas du förstår min fråga.

Öppet filter ger mer sugljud.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Fellow
28 juli 2009 · 1 581 Inlägg

turbo5a skrev:
hmm. Hittade tyvärr ingen lämplig video torpis.. men ska försöka förklara. Du vet det här extremt sugande ljudet som kommer när du börjar få upp laddtryck? (hoppas du är med nu) Går det på något sätt att få det att låta lite vassare? Med vassare menar jag såklart högre. Eller beror det helt enkelt på hur stor snurra man använder? Kan låta som att jag inte har så stor koll.. Men utan att skryta så kan jag ärligen säga att det har jag faktiskt. Hoppas du förstår min fråga.

Tycker inte det låter som att du söker en dump utan ett öppet luftfilter med återcirkulerande dump? Nu var jag inte riktigt med från starten så ursäkta ifall jag har fel.

Senast redigerat av Fellow (28 juli 2009)

turbo5a Avstängd
28 juli 2009 · 424 Inlägg

Jag söker inte någon dump? haha va har du fått det ifrån big_smile Tackar för tipset.

team Svineri. Volvos under construction.
Skaene Blyfot
28 juli 2009 · 98 Inlägg

kimmy89 skrev:
det där kvitter ljudet som du berättar om brukar även kallas för rallykvitter..... rallybil med turbo får det ljudet för dom inte har någon dump alls. utan lufttrycket som blir över går tillbacka in i turbon..

Kan bara hålla med och citera att inom rallysporten kör man utan dump men sen så bytar man "aggen" betydligt oftare än vad plånboken för oss andra håller för... roll

"...den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
пism●
turbo5a Avstängd
29 juli 2009 · 424 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

turbo5a skrev:
Ska se om jag kan få in en youtube film här så du fattar vad jag menar. Är sämst på att uttrycka mig med hjälp av bokstäver..

Hur du än menar så kommer du aldrig få "kvittret" med en korrekt inställd dump.
Du kan ändra tonen på pysljudet lite beronde på hur tratten/utblåset på ventilen ser ut, men inget kvitter.

Dock kan det låta lite "pulserande" om man släpper av precis när laddet ska börja, då dumpen "står på glänt" fast detta hörs oftast bara svagt utanför, typ lika högt som om du kör org dump och öppet sportluftfilter.

Bottom line, lyssna på torpis!

För det första så vill jag inte ha kvitter då jag tycker det låter lite löjligt om man inte har hästar så det räcker och blir över. För det andra så är det skadligt för agget och det har jag inte råd att byta 3 ggr i veckan.
För det tredje så har/är jag inte ute efter kvitter ljudet.

Det jag är ute efter har jag redan nämnt. Högre sug ljud när turbon laddar smile Finns inget bättre ljud.

Mvh

team Svineri. Volvos under construction.
NIzmO Ollikkala Racing
29 juli 2009 · 1 724 Inlägg

turbo5a skrev:
Det jag är ute efter har jag redan nämnt. Högre sug ljud när turbon laddar smile Finns inget bättre ljud.

Mvh

Har ju inte riktigt med ämnet att göra men iaf så får du montera ett stort öppet filter och placera det nånstans där det inte finns så mkt karossdelar som dämpar ner ljudet.

Själv har jag luftfiltret framför vänster framhjul utan innerskärm (dock en skyddsplåt till filtret) och det låter jäkligt mkt om man stämplar på med fönstret öppet smile , dock förstörs ljudet lite av att avgassystemet väsnas en del.
Hur det låter utanför bilen vet jag tyvärr inte.

- Time Attack -
turbo5a Avstängd
30 juli 2009 · 424 Inlägg

NIzmO skrev:

turbo5a skrev:
Det jag är ute efter har jag redan nämnt. Högre sug ljud när turbon laddar smile Finns inget bättre ljud.

Mvh

Har ju inte riktigt med ämnet att göra men iaf så får du montera ett stort öppet filter och placera det nånstans där det inte finns så mkt karossdelar som dämpar ner ljudet.

Själv har jag luftfiltret framför vänster framhjul utan innerskärm (dock en skyddsplåt till filtret) och det låter jäkligt mkt om man stämplar på med fönstret öppet smile , dock förstörs ljudet lite av att avgassystemet väsnas en del.
Hur det låter utanför bilen vet jag tyvärr inte.

Neej jag vet att det blev "OT" men jag passade på att ställa en dum fråga i en redan dum tråd.
Jag vill bara att det ska "suga" mer i kupén. är ju jag som ska trivas med det. Hur det låter utanför spelar  inte någon större roll, delvis. men tack för svaret och ni andra oxå smile

Men dom som sätter ett filter med lång slang från turbon då? vad blir det för skillnad? mest för att det inte ska komma in smuts antar jag. Får ju passa på att fråga nu. Tack än en gång.

team Svineri. Volvos under construction.
camaro67 Meister
30 juli 2009 · 6 763 Inlägg

turbo5a skrev:

NIzmO skrev:

turbo5a skrev:
Det jag är ute efter har jag redan nämnt. Högre sug ljud när turbon laddar smile Finns inget bättre ljud.

Mvh

Har ju inte riktigt med ämnet att göra men iaf så får du montera ett stort öppet filter och placera det nånstans där det inte finns så mkt karossdelar som dämpar ner ljudet.

Själv har jag luftfiltret framför vänster framhjul utan innerskärm (dock en skyddsplåt till filtret) och det låter jäkligt mkt om man stämplar på med fönstret öppet smile , dock förstörs ljudet lite av att avgassystemet väsnas en del.
Hur det låter utanför bilen vet jag tyvärr inte.

Neej jag vet att det blev "OT" men jag passade på att ställa en dum fråga i en redan dum tråd.
Jag vill bara att det ska "suga" mer i kupén. är ju jag som ska trivas med det. Hur det låter utanför spelar  inte någon större roll, delvis. men tack för svaret och ni andra oxå smile

Men dom som sätter ett filter med lång slang från turbon då? vad blir det för skillnad? mest för att det inte ska komma in smuts antar jag. Får ju passa på att fråga nu. Tack än en gång.

Japp det är precis som ett vanligt luftfilter

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Fast-lane
30 juli 2009 · 32 Inlägg

Kör utan avlastningsventil eller spänn den alldeles för hårt så får du ditt kvitter...

turbo5a Avstängd
30 juli 2009 · 424 Inlägg

Fast-lane. Skrev du till mig där? jag vill inte ha kvitter.

http://www.youtube.com/watch?v=DlXnEPxm … re=related      Där har ni ett exempel. Spola fram till 0:50 så fattar ni nog vad jag menar med sug.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=opXAGteM … re=related  Ett bättre exempel.

Senast redigerat av turbo5a (30 juli 2009)

team Svineri. Volvos under construction.
Gaslasse Indrivare/torped
30 juli 2009 · 149 Inlägg

turbo5a skrev:
Fast-lane. Skrev du till mig där? jag vill inte ha kvitter.

http://www.youtube.com/watch?v=DlXnEPxm … re=related      Där har ni ett exempel. Spola fram till 0:50 så fattar ni nog vad jag menar med sug.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=opXAGteM … re=related  Ett bättre exempel.

Som jag tolkar det så är det "screampipe" på den där, alltså ett rakt, icke ljuddämpat rör som går från wastegaten (som släpper ut avgaser över ett visst laddtryck så inte turbon skenar i princip, ifall du var obekant med det, no offense) och släpper ut avgaserna någonstans. Riktar du det mot någon vass kant eller nåt kan jag tänka mig att du får den där typen utan "sug".

Jag kan ju förvisso ha helt fel också... tongue Men det är min teori det där.

Bara by the way, en kompis stressbyggde screampipe på sin Audi förut... Han hade ett flexrör i nån metall, jäklar anamma vad det visslade när laddtrycket började komma! big_smile

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!
sjovold Wolfman Cruisers
30 juli 2009 · 1 258 Inlägg

Lagasse skrev:

turbo5a skrev:
Fast-lane. Skrev du till mig där? jag vill inte ha kvitter.

http://www.youtube.com/watch?v=DlXnEPxm … re=related      Där har ni ett exempel. Spola fram till 0:50 så fattar ni nog vad jag menar med sug.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=opXAGteM … re=related  Ett bättre exempel.

Som jag tolkar det så är det "screampipe" på den där, alltså ett rakt, icke ljuddämpat rör som går från wastegaten (som släpper ut avgaser över ett visst laddtryck så inte turbon skenar i princip, ifall du var obekant med det, no offense) och släpper ut avgaserna någonstans. Riktar du det mot någon vass kant eller nåt kan jag tänka mig att du får den där typen utan "sug".

Jag kan ju förvisso ha helt fel också... tongue Men det är min teori det där.

Bara by the way, en kompis stressbyggde screampipe på sin Audi förut... Han hade ett flexrör i nån metall, jäklar anamma vad det visslade när laddtrycket började komma! big_smile

håller med dig ja smile de e screamerpipe på dom

ang. audin där kan de ha varit aluminium? tongue

----->Strippen S2<-----

VCRACING
jes
30 juli 2009 · 582 Inlägg

då är det nog en sån här kille du ska ha ibilen

http://www.youtube.com/watch?v=9coH3WGS … playnext=1

hej
brandt_ Impossible Is Nothing
30 juli 2009 · 128 Inlägg

Fast-lane skrev:
Kör utan avlastningsventil eller spänn den alldeles för hårt så får du ditt kvitter...

Nya Ford Focus RS kvittrar ju, har den ingen dump eller för hårt spänd orginal dump då?



Ang: screampipe, är det lönt och sätta det på bil som är orginal eller chippad typ? kommer det låta något? laddar 1bar orginal, ca 1,4 chippad tror jag. Bara för och testa, kanske är lite fjantigt med en bil som låter mycket men är hyfsat slö.

Senast redigerat av brandt_ (30 juli 2009)

turbo5a Avstängd
30 juli 2009 · 424 Inlägg

Screampipe var det jag sökte. Tack så hemskt mycket grabbar!

team Svineri. Volvos under construction.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang