3183
Sök

Coilovers vad är det egentligen? :O

56 Inlägg
5 september 2007
#23
Måste man inte göra 4hjulsinställning varje gång man är och pillar på sina coilovers ?

Zoom Zoom

62 Inlägg
5 september 2007
#24
Det beror helt på hur mycket och vad du pillar med samt hur noga du är med att ha rätt hjulvinklar.


1 827 Inlägg
5 september 2007
#25
Ja, om du justerar höjden. Men det gör man ju bara en gång. smile

När du justerar hårdhet mm så kan du skita i det.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

98 Inlägg
5 september 2007
#26
eLXr skrev:
vad kostar sånna coilovers till en golf 4 då tro?
gav 3500 för mina te golfen..ställbara i höjd...85mm fram o 65mm bak..


414 Inlägg
6 september 2007
Trådstartare
#27
iceman19 skrev:
eLXr skrev:
vad kostar sånna coilovers till en golf 4 då tro?
gav 3500 för mina te golfen..ställbara i höjd...85mm fram o 65mm bak..
Köpte du dom nya eller begagnade? Om du köpte dom nya så vart? smile mvh

hej

Opelfreak
431 Inlägg
6 september 2007
#28
happ så har man lärt sig det också!! smile

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

654 Inlägg
7 september 2007
#29
Coilovers som nämnt och visat på bild.
Men även värt att veta:
Fjädrarna har en specifik hårdhet (NM) som är matchat för dämparna på Coilovern som i sin tur är anpassat för en specifik bilmodell.
Dvs: En coilover för 240 passar (kanske?!),MEN är INTE lämplig till en 740.
Många av dagens Coilovers för dom lägre pengarna 4-8000Kr är bara ställbara i höjd.
Sen när man börjar prata om retur och hårdhet osv så springer det lätt iväg i pengar.
Fördelen med Coilovers är att man kan "hörnväga" bilen för att sen anpassa varje ben med matchande fjäder,retur,osv och höjd för att VERKLIGEN skapa grym väghållning.

MEN,en vanlig människa märker oftast ingen skillnad på en bil på banan mellan alla inställningar som kan göras på dom dyra benen.(Pratar om vanliga ändringar nu,inte större justeringar).

Vid val av Coilovers till sin vanliga bil man bränner på bana med ibland skall man även tänka på tillgång till andra fjädrar,dämpar tillverkare,ev service möjligheter osv.

OBS: Coilovers skall INTE blandas ihop med sk Coilover-sleeves..2 helt olika saker...ena är fjäder med platta för valfri dämpare, Coilover: för anpassad dämpare och bilmodell mm.


EDIT:
Finns nog nån annan som kan förklara detta lite mer tydligt,så det blir mer förståeligt.
Senast redigerat av Blida (7 september 2007)

Bilplåtslagare
24 Inlägg
6 augusti 2008
#30
Någon som vet vart de finns att köpa till Volvo 944 .. ?

Mvh Simon

På sladd genom just din rondell..? =D

Avstängd
268 Inlägg
23 september 2008
#31
Är inte Coilover fjäder och dämpare i ett????

Demirish _-^-|-^-_ Då har man gått i pappas fotspår och första sportbilen blev en 3,5 liter BMW.. ^^,... Pappas 635 vs Min 335 <3

654 Inlägg
26 september 2008
#32
doch skrev:
Är inte Coilover fjäder och dämpare i ett????
Nej,titta på en bild på ett ben så ser du att fjädrarna m,m inte är ett med dämparen.
Vore knepigt att byta fjädrar smidigt annars.

Masterworks
26 september 2008
#33
Här är en bild på en monterad coilover på min vette då jag slet bort bladfjädrarna! cool

https://www1.garaget.org/gallery/archive/59078/355219_qstkwj.jpg

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 september 2008
#34
Coilovers till bilar är kort sagt en uppgraderad version av en bakdämpare till en cross, samma teknik, samma effekter, samma saker är ställbara, bara att den är av sedd till en bil osv..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

31 Inlägg
11 januari 2009
#35
En annan fråga som säkert låter självklar är.
vad är det för coilovers/(hydraliska stötdämpare) man kan justera höjd på inifrån kupen?typ low rider style

Honda Integra TypeR

Opelfreak
431 Inlägg
28 februari 2010
#36
Är det nån som vet hur man räknar om kg/cm till nm/mm ?

"Egentligen borde alla köra Opel"
Opel Corsa A 1,8i 16v wide -90 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=87942
Opel Rekord D diesel -76 http://www.garaget.org/?car=53095

Meister
6 763 Inlägg
28 februari 2010
#37
funched skrev:
En annan fråga som säkert låter självklar är.
vad är det för coilovers/(hydraliska stötdämpare) man kan justera höjd på inifrån kupen?typ low rider style
Det är hydraulkolvar och det är en helt annan sak än coilovers. Kolla på prohoppers sida så ser du hur de ser ut


62 Inlägg
28 februari 2010
#38
Sonnbring skrev:
Är det nån som vet hur man räknar om kg/cm till nm/mm ?
1kg/mm är ca 10N/mm


300 Inlägg
28 februari 2010
#39
jag sätter ner foten och tycker till lite nu. När fjädern sitter runt dämparen så heter det ju Mac Phereson,
när du kan justera fjäderns hårdhet/höjd utan att byta fjäder så blir de en coilover. man även kan justera dämparen i 4 lägen samt ridehight, fast då pratar vi dyrare grejjer.
Senast redigerat av Bjornhall (28 februari 2010)

GILLA oss på Facebook http://www.facebook.com/TeamRydboholmsGaraget
Sugtimmad volvo 850 med mö go kolfiber på!

1 291 Inlägg
28 februari 2010
#40
Bjornhall skrev:
jag sätter ner foten och tycker till lite nu. När fjädern sitter runt dämparen så heter det ju Mac Phereson,
när du kan justera fjäderns hårdhet/höjd utan att byta fjäder så blir de en coilover. man även kan justera dämparen i 4 lägen samt ridehight, fast då pratar vi dyrare grejjer.
Då blandar du ihop begrepp, inte OK.
Mercedes tex har mac pherson fram på 190 men fjädern sitter inte runt dämparen.
Äldre golfar har fjädern runt dämparen bak, inte mac-pherson där men däremot en coilover.
definitionen av coilover är att fjädern sitter rund dämparen, thats it och sitter på väldigt många bilar.

Man kan dessutom aldrig ändra en fjäders fjäderkonstant genom tex förspänning eller liknande, enda sättat att ändra fjäderkonstant är att byta fjädrar.

Olika justermöjligheter som tex höjd, kompression, retur kanske tom hög och lågfart av bägge har alltså ingenting med ordet coilover att göra.

Däremot vad man säger i folkmun är en annan sak, kan väl liknas vid hur man säger att bilar är diffade eller odiffade.



Sök