De nya fartkamerorna...

Muttley
5 augusti 2007 ·

Kirtapp skrev:
Tycker ju vägverket är lite passe med sina hstighetsgränser med...


Fartbegränsningarna är ju från 60 talet typ....

Bilarna har ju utvecklats en aning sen då skulle jag tro. Bättre väghållning, bromsar, u name it.

ja bilarna har utvecklats men människan är inte utvecklad att köra i de hastigheter, inte läst hört eller sett något program om det ?? forskningen säger att vi inte är formade för att köra fort wink

mebben Troligen galen...
5 augusti 2007 · 567 Inlägg

tkd_rille skrev:

Mebb skrev:
Det roliga med förslaget om reg. skylt fram på motorcyckel är ju att det inte är det minsta genomtänkt...

Hur fan ska man identifiera en motorcyckelförare som har hjälm på sig? Mörka visir döljer föraren väl så att sätta skyltar fram på hojarna är helt verkningslöst...

bötesfäll försäkringtagaren, man lånar inte ut en motorcykel smile har jag fått lära mig så länge de inte gäller övningkörning varav mig då wink 
vet du hur dyrt de är för en person som smäller med någon annans mc ? då lånar man inte ut nej

Problemet är ju att man enl. svensk lag inte kan bötfälla ägaren, utan enbart den som begår brottet. Och kan man inte identifiera föraren så kan man inte heller dela ut böter.

Ponera att Du och jag har likadana motorcycklar, men för att slippa böter har jag kopierat din registreringsskylt och monterat fram på min hoj. Är det då rätt att skicka böterna till dig? För med din variant så skulle böterna skickas hem till dig och du skulle inte kunna göra ett skit åt det eftersom man inte behöver identifiera föraren för att kunna skicka ut böterna.

Nej, jag tycker att brottslingen och inte ägaren ska få böterna.

Muttley
5 augusti 2007 ·

Mebb skrev:

tkd_rille skrev:

Mebb skrev:
Det roliga med förslaget om reg. skylt fram på motorcyckel är ju att det inte är det minsta genomtänkt...

Hur fan ska man identifiera en motorcyckelförare som har hjälm på sig? Mörka visir döljer föraren väl så att sätta skyltar fram på hojarna är helt verkningslöst...

bötesfäll försäkringtagaren, man lånar inte ut en motorcykel smile har jag fått lära mig så länge de inte gäller övningkörning varav mig då wink 
vet du hur dyrt de är för en person som smäller med någon annans mc ? då lånar man inte ut nej

Problemet är ju att man enl. svensk lag inte kan bötfälla ägaren, utan enbart den som begår brottet. Och kan man inte identifiera föraren så kan man inte heller dela ut böter.

Ponera att Du och jag har likadana motorcycklar, men för att slippa böter har jag kopierat din registreringsskylt och monterat fram på min hoj. Är det då rätt att skicka böterna till dig? För med din variant så skulle böterna skickas hem till dig och du skulle inte kunna göra ett skit åt det eftersom man inte behöver identifiera föraren för att kunna skicka ut böterna.

Nej, jag tycker att brottslingen och inte ägaren ska få böterna.

men då är man bra dum kan göra precis likadant med bilar.. 
något sätt måste man ju göra för att få slut på idiotin. men de kommer väl bli som de har lagt upp på förslag förr att de kommer förbjuda tunga mc pga alla ghost rider nördar.
fan ska alla lida för att vi har en massa idioter på vägarna som inte kan köra.

haxer Proljece?
5 augusti 2007 · 1 464 Inlägg

SrMount skrev:
Har skickat meddelandet till 4 olika avdelningar på vägverket smile så jag hoppas att någon läser och agerar. Eller åtminstone tänker till lite. Fokus ligger nog fel...

Haxer:
Du har ju rätt i det mesta du säger även om du överdriver lite och jag kan inte svara på varför det inte är regplåt fram på mc, men jag gör mycket för att slippa det då det är förbannat fult i dagens läge som motorcyklar ser ut. Opraktiskt eller ej kan jag inte svara på då jag inte provat.
Nollvisionen är ju ett mål som troligast aldrig blir nått, men som sätts upp för att man ska ha något att kämpa för. Årets delmål var ju 270 och det har redan trasserats.
Vill att det ska hända något som är lite mer revolutionerande än att göra hela Sveriges vägnät till ett enda stort bigbrother-hus.....

Förstår inte riktigt hur du menar....

1. Fult med reg skyltar på fram på mc ... och? Satt fast skyltfan eller skit i att köra mc?
2. Jo nollvisionen är knas. Dock fattar alla detta utom regeringen.
3. Varför tar inte alla sitt strå till stacken och kör normalt då hade vi ju sluppit alla jävla kameror?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
Muttley
5 augusti 2007 ·

haxer skrev:

SrMount skrev:
Har skickat meddelandet till 4 olika avdelningar på vägverket smile så jag hoppas att någon läser och agerar. Eller åtminstone tänker till lite. Fokus ligger nog fel...

Haxer:
Du har ju rätt i det mesta du säger även om du överdriver lite och jag kan inte svara på varför det inte är regplåt fram på mc, men jag gör mycket för att slippa det då det är förbannat fult i dagens läge som motorcyklar ser ut. Opraktiskt eller ej kan jag inte svara på då jag inte provat.
Nollvisionen är ju ett mål som troligast aldrig blir nått, men som sätts upp för att man ska ha något att kämpa för. Årets delmål var ju 270 och det har redan trasserats.
Vill att det ska hända något som är lite mer revolutionerande än att göra hela Sveriges vägnät till ett enda stort bigbrother-hus.....

Förstår inte riktigt hur du menar....

1. Fult med reg skyltar på fram på mc ... och? Satt fast skyltfan eller skit i att köra mc?
2. Jo nollvisionen är knas. Dock fattar alla detta utom regeringen.
3. Varför tar inte alla sitt strå till stacken och kör normalt då hade vi ju sluppit alla jävla kameror?

ja haxer skylten är jävligt ful och får oftast inte plats med en skyltjävel på en jävla dröse mc smile bland annat custom,  men tack vare de idioter som kör som ena jävla svin så blir vi tyvärr nog tvungna att ha det.

-Bergan-
5 augusti 2007 · 178 Inlägg

Du skulle blivit politiker, skrivet jävligt bra smile
Angående det där med skylt fram på hojen: Om det skulle gå igenom så kan de ju lika gärna skicka ut böteslappar tillsammans med skatten på hojen. Jag skulle aldrig i livet sätta en skylt fram på min. Det sitter ju redan ett sånt as där bak. Att ha en skylt där fram eller som hänger ner en halvmeter där bak är de bästa sättet o göra en vacker sak asful. Själv har jag min skylt framför bakhjulet där den inte gör nåt på hojens utseende.

Senast redigerat av -Bergan- (6 augusti 2007)

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!
Lifeabuser
7 augusti 2007 · 427 Inlägg

Oj, hänt mycket här de senaste dagarna.
Kan inte svara på allas inlägg. Kan bara säga att många intressanta åsikter kommer fram och jag ska länka tråden till killen som jag pratat med på vägverket (om han nu kan läsa utan att vara inloggad). Fick det här svaret från vägverket:

Hej

Tack för ditt mail.

Du skriver att  "Kamerorna idag bidrar mest till irritation då många i trafiken
har bråttom (kommer vi aldrig att komma ifrån)".

Följande effekter och nytta har trafiksäkerhetskamerorna.
Nytta för allmänhet och trafikanter
Tillsammans med vägmärken och bilens hastighetsmätare hjälper
trafiksäkerhetskameran trafikanten att hålla rätt hastighet.
Rätt hastighet skapar en tryggare och säkrare resa för alla trafikanter.
Kamerorna har hög acceptans hos allmänheten då höga hastigheter anses vara ett
stort problem.
Kamerorna placeras på våra mest olycksdrabbade vägar för att få ner hastigheten
och rädda liv.
Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.

Effekter på trafiksäkerheten
880 trafiksäkerhetskameror sparar cirka 20 liv/år.
880 trafiksäkerhetskameror sparar 60 svårt skadade/år.
Kamerorna minskar antalet döda med upp till 60 procent på vissa vägsträckor.

Effekter och samhällsnytta
Kamerorna bidrar till lägre hastigheter som ger förbättrad samhällsekonomi genom
minskat antal dödade och svårt skadade.
Kamerorna bidrar till lägre hastigheter som ger förbättrad samhällsekonomi genom
lägre bensinförbrukning och minskat slitage på fordon och vägar.
Trafiksäkerhetskamerorna är en av de mest effektiva trafiksäkerhetsåtgärderna
just nu.

Effekter och miljönnytta
Lägre hastigheter bidrar till lägre bensinförbrukning med minskade
koldioxidutsläpp och minskad växthuseffekt.

När det gäller de nya föreslagna hastighetskamerorna så kommer information om
dessa att läggas ut på Vägverkets webbsida.

Jag kommer att framföra ditt förslag om införande av regelbundna körprov för
alla som har körkort samt dina synpunkter på registreringsskylt framtill på mc.

Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen.
Det är viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna
rätt.

Med vänlig hälsning

Lars S Larsson

------------------------------

Haxer: Okej, du gillar inte mc...
1: Jag tror även att problemet kommer vara att fästa den. Själv kör jag motard och det finns INGET fram jag kan fästa skylten i. Skulle vara framskärmen då...
2: sant..
3: Där är problemet - folk kommer ALDRIG att göra det...

Alla andra:
Motorcyklister bör ju också sänka hastigheten, och de där kamikaze-r1:orna. ska bannlysas från vägarna...det är de jävlarna som höjer premien för oss andra till skyarna. Känner en kille som nyss skaffade r1:a. Efter 2 veckor hade han kraschat i skogen i 130 blås...ja ni fattar.
Där vet jag inte om utbildning räcker. Snarare något idiotiskt lagförslag på att alla som åkt fast för extrem hastighet inte ska få ta mc-kort igen. Fast då kör de väl utan körkort.
Precis som det sas innan så är det i princip någon som kör sporthoj och 140++ som stannar för polisen. Då det bara finns "hopp" för dem ifall de flyr.

Ang. mitträcken säger jag som motorcyklist: tummen upp!
1. räddar MASSOR av liv
2. ser till så att alkisar, trötta och kassa bilförare inte kör över vägen och krossar mig med mc.
3. Om en lastbil vinglar hinner man bromsa om man inte står på sadeln och gör konster.. wink

Ja..vad var det mer som diskuterades...ja..massa vettigt och jag tycker att fler borde trycka på lite. Kopiera mitt brev och skirv om det lite. Ska jag själv göra. Sätta mig ned 20 min och lösa igenom alla bra argument och lite snyggt klämma in dem mellan raderna.

Visst ja trafikpoliser vill även jag se mer av. Finns inget mer respektingivande. Jag har blivit stannad någon gång då man gjort något dumt och då hatar man snuten, men däremot måste man ju tänka på allt bra de gör och alla idioter de tar bort från vägen. Samt att de kan vara hjälpsamma om du själv råkat illa ut. 95% av alla poliser i Sverige ÄR schyssta.

Let the wraith flow! wink

//Erik

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
Mäki Långsam Perfektionist
7 augusti 2007 · 4 800 Inlägg

Puff2k skrev:

Mäki skrev:
Staten för in en regel att alla ska ha alkolås innan år 2112, tills dess ska alla diken vara förbättrade och det ska finnas vajerräcke och viltstängsel på alla motorvägar.
DET tror jag skulle göra mycket.

Skippa vajerräckena så slipper många mcåkare mista livet, dom e ju fan totalt livsfaliga kommer man förnära ett sådant av någon anledning och fastnar med en fot lr vafan som helst så blir nästa färd i en likpåse. Bättre med dom gamla vanliga broräckena

Jag ser nog ändå fler vajerräcken. Är man någorlunda snabb och har bra reflexer (det får man av mc) så borde man hinna bromsa in eller köra ifrån lastbilen. Om inte så är det dömt att gå åt skogen även om det är vanligt räcke.
Min åsikt bara. smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Rejad Maskin stundent!
8 augusti 2007 · 218 Inlägg

Jo här fanns många vettiga argument å tankar, men pfff kille som svarade på SrMount s mail vet antagilgen inte hur en kamera ser ut eller vad växthus effekten innebär... Fick bara den känslan tongue Verkligen skolexemplet på killen som användt ctrl + a, ctrl c, + crtl v å därefter skrivit sitt eget namn... yikes

//Rejad

Senast redigerat av Rejad (8 augusti 2007)

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
Ramrod
8 augusti 2007 · 674 Inlägg

Jag tänker på de 3 punkterna haxer skrev om. De två första kan jag hålla med om.
Men den 3:e om alla körde "normalt" så skulle vi slippa alla fart kameror. Stämmer inte alls. Det var bara en tids fråga innan det skulle bli verklighet. Oavsett om vi kör "normalt" eller inte...

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
Lifeabuser
8 augusti 2007 · 427 Inlägg

Rejad skrev:
Jo här fanns många vettiga argument å tankar, men pfff kille som svarade på SrMount s mail vet antagilgen inte hur en kamera ser ut eller vad växthus effekten innebär... Fick bara den känslan tongue Verkligen skolexemplet på killen som användt ctrl + a, ctrl c, + crtl v å därefter skrivit sitt eget namn... yikes

//Rejad

Så sant. Jag fick också den känslan när jag läste.

Ang. Regskylt på mc så håller jag med om att det logiskt sett bör vara en skylt fram på mc:n, men jag kommer aldrig att finna mig i det om en lag träder i kraft, dock får man väl acceptera det.

//Erik
Mitt Projekt!
If u think of it as practice, you won't get better - If u think it's fun, you will get better in no time - Ken Nomura
Sponsorer sökes!
LordGlassboet Glassbåtsingengör
8 augusti 2007 · 207 Inlägg

Skylt fram på mc är ju bland de dummaste jag hört på länge.

Signaturtext kan du vara själv!
barrre Evolution Garage
10 augusti 2007 · 394 Inlägg

SrMount skrev:
Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.

Effekter på trafiksäkerheten
880 trafiksäkerhetskameror sparar cirka 20 liv/år.
880 trafiksäkerhetskameror sparar 60 svårt skadade/år.
Kamerorna minskar antalet döda med upp till 60 procent på vissa vägsträckor.

Detta tycker jag är spännande att läsa.

880 kameror för 20 liv!
hur många hundra miljoner kostade kamerorna?

Från vägverkets hemsida:
"Under årets första sex månader har enligt preliminära uppgifter 208 personer dödats i vägtrafiken.  Under samma tidsperiod förra året hade 196 personer omkommit och medeltalet för de senaste fem åren är 225.  Jämfört med förra året kan noteras att färre omkommit bland bilpassagerare (26 mot 40), men fler bland bilförare (105 mot 95). Fler oskyddade trafikanter har omkommit, cyklister (15 mot 9), mopedister* (7 mot 3), motorcyklister* (27 mot 24) samt gående (25 mot 21). Total har 74 oskyddade trafikanter omkommit första halvåret jämfört med 57 motsvarande period 2006."


35% är alltså oskyddade trafikanter som kunde skyddats bättre istället för att fokusera på hastigheten.
Hittade mer statistik på vv.se för att få fram hur många olyckor man kan skylla på hög hastighet, det visar sig att dom flesta dödsolyckor sker i hastigheter som är 90km/h eller MINDRE. Hälften av olyckorna är singel eller mötesolyckor.  Alltså hade det lönat sig att satsa på dom okyddade trafikanterna istället för dom som kör 90+km/h.
Siffror om att spara 20 liv per år och att medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år låter helt taget ur luften! Vad baseras den statistiken på?

Tänk om dom satsat dessa flera hundra miljoner på att göra vägar säkrare för oskyddade trafikanter, bygga cykel/gångbanor, bygga mitträcken, fälla träd vid sidan av vägen, bredda farliga vägar, diken och liknande.

Hur många liv tror ni hade sparats då?
Betydligt fler än 20 tror jag!


Jag tycker att det är ett sånt himla fokus på hastigheten! Tänk om dom gjorde vägarna lite mer "idiot-säkra" istället. Det hade antagligen funkat bättre än att övervaka dom som följer trafikrytmen eller inte vill ligga bakom svensson som ligger i 75-80 på 90 vägen.

Att göra vägar säkrare och bättre hade antagligen fått ett helt annat bemötande från allmänheten dessutom.
Men snart sitter det väl GPS sändare, Videoövervakning av föraren samt en polis på passagerarsätet som stirrar stint på hastighetsmätaren och kameror på varenda lyktstolpe!

jaja, nu spårade jag ur på slutet. Men ta gärna med mitt argument om "880 kameror vs Göra vägar säkrare" i ditt nästa mail till VV wink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
ivo_25
10 augusti 2007 · 78 Inlägg

barrre skrev:

SrMount skrev:
Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.

Effekter på trafiksäkerheten
880 trafiksäkerhetskameror sparar cirka 20 liv/år.
880 trafiksäkerhetskameror sparar 60 svårt skadade/år.
Kamerorna minskar antalet döda med upp till 60 procent på vissa vägsträckor.

Detta tycker jag är spännande att läsa.

880 kameror för 20 liv!
hur många hundra miljoner kostade kamerorna?

Från vägverkets hemsida:
"Under årets första sex månader har enligt preliminära uppgifter 208 personer dödats i vägtrafiken.  Under samma tidsperiod förra året hade 196 personer omkommit och medeltalet för de senaste fem åren är 225.  Jämfört med förra året kan noteras att färre omkommit bland bilpassagerare (26 mot 40), men fler bland bilförare (105 mot 95). Fler oskyddade trafikanter har omkommit, cyklister (15 mot 9), mopedister* (7 mot 3), motorcyklister* (27 mot 24) samt gående (25 mot 21). Total har 74 oskyddade trafikanter omkommit första halvåret jämfört med 57 motsvarande period 2006."


35% är alltså oskyddade trafikanter som kunde skyddats bättre istället för att fokusera på hastigheten.
Hittade mer statistik på vv.se för att få fram hur många olyckor man kan skylla på hög hastighet, det visar sig att dom flesta dödsolyckor sker i hastigheter som är 90km/h eller MINDRE. Hälften av olyckorna är singel eller mötesolyckor.  Alltså hade det lönat sig att satsa på dom okyddade trafikanterna istället för dom som kör 90+km/h.
Siffror om att spara 20 liv per år och att medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år låter helt taget ur luften! Vad baseras den statistiken på?

Tänk om dom satsat dessa flera hundra miljoner på att göra vägar säkrare för oskyddade trafikanter, bygga cykel/gångbanor, bygga mitträcken, fälla träd vid sidan av vägen, bredda farliga vägar, diken och liknande.

Hur många liv tror ni hade sparats då?
Betydligt fler än 20 tror jag!


Jag tycker att det är ett sånt himla fokus på hastigheten! Tänk om dom gjorde vägarna lite mer "idiot-säkra" istället. Det hade antagligen funkat bättre än att övervaka dom som följer trafikrytmen eller inte vill ligga bakom svensson som ligger i 75-80 på 90 vägen.

Att göra vägar säkrare och bättre hade antagligen fått ett helt annat bemötande från allmänheten dessutom.
Men snart sitter det väl GPS sändare, Videoövervakning av föraren samt en polis på passagerarsätet som stirrar stint på hastighetsmätaren och kameror på varenda lyktstolpe!

jaja, nu spårade jag ur på slutet. Men ta gärna med mitt argument om "880 kameror vs Göra vägar säkrare" i ditt nästa mail till VV wink

Det e sant du säger...Helt rätt...

Burn Ruber Not Your Soul
Muttley
10 augusti 2007 ·

barrre skrev:

SrMount skrev:
Varje sänkning av medelhastigheten med 1 km/tim sparar 25 liv/år.

Effekter på trafiksäkerheten
880 trafiksäkerhetskameror sparar cirka 20 liv/år.
880 trafiksäkerhetskameror sparar 60 svårt skadade/år.
Kamerorna minskar antalet döda med upp till 60 procent på vissa vägsträckor.

Detta tycker jag är spännande att läsa.

880 kameror för 20 liv!
hur många hundra miljoner kostade kamerorna?

vill tilläga en sak på detta då de lät för jävligt av dig.!!
är inte dessa 20 liv värda mycket ?? eller du tycker kamerorna är värda mer ? de räddar ju faktiskt deras liv.
de är småvägarna som är kassa större vägar är oftast bra INTE alla men många vägar.
och visst ska de förbättra vägarna men tror fan inte de hjälper faktiskt. tror de hjälper att ha ännu strängare kontroller för att få ner dödsolyckorna tyvärr..!

Bobo
11 augusti 2007 ·

http://www.garaget.org/gallery/archive/45397/130722_if1qwx.jpg
Stackars kamera

Kanske omoget men jag tycker endå det är lite kul att vissa visar civil olydnad när det gäller en sak som inte svenska folket i majoritet har röstat igenom (när det gäller så stora belopp osv). Visst det är vi skattebetalare som får betala för skadegörelsen men det visar också att vi inte accepterar vad som helst.

Ett mildare sätt


http://www.garaget.org/gallery/archive/45397/130734_u13k4s.jpg

Senast redigerat av Bobo (11 augusti 2007)

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
11 augusti 2007 · 2 456 Inlägg

JA man kanske kan få dom som åker runt med hagel brakaren å skuter på trafik skyltar å ta å peppra kamerna i stället .... wink

Va fan gör det om vi dör vid väg kanten när vi klantat till det i trafiken eller på ålderdoms hemmet av van vård .... eller en regning dag å blixten slår net i skallen på en .....

Fan börjar bli lack på det jävla storebroder samhället vi lever i snart dax å göra något åt saken istället för att stå med knyten näve i byxan svensson .....

//S

Senast redigerat av lonewolf-holm (11 augusti 2007)

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
11 augusti 2007 · 2 456 Inlägg

SrMount skrev:
Alltså..jag är rätt less på dessa patetiska sätt att försöka lyckas med nollvisionen. Nu de nya fartkamerorna. Alltså...är de seriösa. Jag blev så arg att jag skickade detta brev till vägverket. Vad tycker DU??

Brevet:
Hej!

Jag vet inte var jag ska börja eller om det här kommit till rätt person.
Jag har tre olika ämnen som jag skulle vilja framföra mina åsikter inom och allting bottnar i nollvisionen.
1. Fartkameror
2. Körkortsprov
3. Regskylt fram på mc
---------------------------
1. Vad är egentligen tanken bakom de nya kamerorna? Att plocka fartsyndare och få ner medelhastigheten på vägen?
Det kanske är vad som marknadsförs och som många tror att de ska göra. Okej att de kameror som redan är uppe får sitta där de gör. Jag håller med om att många kör för fort på vägarna, och att hastigheten måste ner.
Det kommer aldrig att hända så som bilutvecklingen är idag. Då tror jag hellre på ett förslag där bilarnas toppfart ska begränsas. Det är en annan fråga, bara nämnde det i förbifarten.

Kamerorna som nu är på förslag som mäter medelhastigheten på en bil kommer bara att göra alla bilister ÄNNU mer irriterade och det kommer troligast att leda till fler olyckor än vad kamerorna räddar.
För det är nog inte statistiskt bevisat, men förutom alkohol/droger, tror jag att stress, irritation och okunskap ligger bakom de flesta olyckor i trafiken.
Kamerorna idag bidrar mest till irritation då många i trafiken har bråttom (kommer vi aldrig att komma ifrån). Detta bygger på stress och i ren okunskap kör många för fort då de inte fattar hur lite tid de tjänar på att öka hastigheten de där 5-10km/h som många gör.
Lättaste lösningen på problemet är inte att sätta upp fler kameror. Det kommer bara att öka den allmänna irritationen och folk kommer alltid att hitta på andra sätt att komma runt kamerorna. Redan idag finns det ju gps som visar alla kameror. Det är också ofrånkomligt.

2. Jag har länge funderat på den här pucken och kommit fram till att den  bästa lösningen på problemet – vilken också främjar nollvisionen betydligt bättre än någon annan strategi – är att införa regelbundna körkortsprov på alla som har körkort. Kanske var femte eller vart tionde år ska alla som kör bil åka till vägverket, betala de 7-800 kronorna det kostar (alltså billigare att äga körkort än ett kontokort per år), för att göra sitt förarprov och sen (förhoppningsvis) åka hem glad i hågen.
Självklart är det här ett jätteprojekt i klass med kamerorna. Det går bra. Slopa bara de nya kamerorna och ge människorna kunskap istället för en tredje förälder som skäller på dem och ger ett straff när de gör fel. Det kommer att inneböra massor av jobb på vägverket som förareprövare. Det kommer att dra ner på kvalitén på förarprövarna, men det kommer framförallt att öka chanserna för nollvisionerna och det kommer att göra trafiken mångdubbelt säkrare.
Största problemet med det här projektet kommer inte att vara att få det att gå igenom på en högre nivå som en bra idé. Jag har redan lagt fram många av argumenten för och emot. Det kommer oändliga och jag orkar inte dra allihop. Nej, det största problemet kommer att vara att få acceptans hos bilförarna. De som själva kommer att åka på att lägga en timme var tionde år för att få behålla sitt körkort. Det är för att det kommer att vara så många tusen människor som kommer att bli av med körkortet då de antingen fick körkortet i ett corneflakespaket (låter elakt, men ibland känns det så) eller som har använt sig av ytinlärning när de pluggat för körkortet. Fast om man är tillräckligt påstridig och bara bestämmer att det ska vara så, kommer allmänheten att acceptera det, precis som med allt annat som bara bestäms utan demokrati i utbredning.
Jag skulle kunna spinna på ämnet länge och få många a4:or täckta, men jag tror att den röda tråden gått fram och jag nöjer mig där.

3. Vilket istället leder mig in på den sista punkten som jag mest nämner i förbifarten också. Att sätta regskylt fram på motorcyklar kommer även det att ge samma resultat som fartkamerorna. Och som jag tidigare nämnt blir förarna irriterade, och för den som inte kör mc kanske det är svårt att förstå. Det förstör estetiken! En motorcykel är stor del körning vilket är mycket kul och jag skulle råda alla till att prova på. Vad som inte alla andra förstår är det även en passion att ha sin cykel utsmyckad på eget vis. Det finns väldigt många fler unika motorcyklar än vad det finns bilar vilket bidrar en stor del till arbetet och tiden man lägger ner på att få den att se ut på sitt eget sätt. En registreringsskylt som ska monteras fram där det är ont om plats och där själva utstrålningen av cykeln tar form är rent sabotage. Kanske svårt att förstå om man inte kör, men ville bara påpeka hur jag och många andra motorcykelintresserade känner.


Hoppas jag nått fram till någon och i alla fall fått Er att fundera. Vill verkligen att nollvisionen ska nås då nästa gång kanske är min tur. Vet hur fort det kan då en kompis blev offer för ett okunnig och stressad förare, som svängde in framför honom när han körde motorcykel med mig. Cykeln blev skrot, men tack vare kunskap och medvetande klarade han sig relativt bra. Själv är jag på väg att ta taxilicens om någon vecka och som framtida yrkeschaufför vill jag inget hellre än att alla mina jobbkamrater kan lite mer om spelreglerna där ute.

Tack för att Ni läst ända hit!
MvH//Erik Sjödin

Precis att dom ej inser att vi alla kommer att dö på ett eller annat sätt nu eller senare i livet ... när det e ens tid så e det det kan vara nu eller senare ... men fan för dessa paragrafryttare ......... det suger när dom sätter käppar i hjulet i ene levende ...

Men vist det fins vissa röt ägg som man undrar varför dom fått körkort i huvudtaget .... t.e.x i kväll såg jag ett pucko i sin 245 som släckte gat lampor med bilen på ett köpcentrums parkering vad e meningen ?????

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Ramrod
5 september 2007 · 674 Inlägg

Jag vet vad alla kan göra för att lösa alla fartkamreproblem & allt!   Köp en varsin stridsvagn!!!    Det kommer garanterat rädda liv & & så kan man spränga kamrerna åt helvete på köpet... eller köra över dem, vilket man föredrar   HAHAH!!!

With great freedom comes great responsebility
Volvo XC70 2,4T "Cop Car" (2000)
Volvo 850 "MR500" (2011)
decib3L Körv
5 september 2007 · 3 535 Inlägg

Jaha? Men det är ju redan skitmånga som kör stridsvagn smile

Du själv till exempel big_smile

Senast redigerat av decib3L (5 september 2007)

Truckdriving Man
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang