Om man skadat sig på jobbet kan man få pengar??

PushedRay Sir Real
12 augusti 2007 · 390 Inlägg

tackar för alla svar smile  fick sy ett antal stygn å har haft rejelt ont i 4 dar så man får ju hoppas att mån får nån krona iallafall! läckarna trodde att fingret i stort sett skulle bli åtestållt smile

Volvotjej84 helt galen
12 augusti 2007 · 388 Inlägg

MeloveGolf skrev:

_VeNoM_ skrev:
En som jobbar på min firma vart först erbjuden 6000. men på blanketten stog det att man kunde överklaga om man inte var nöjd så det gjorde han, då vart han erbjuden 20000 till. sedan på den blanketten så stog det även där att man kunde överklaga så han testade och blev då erbjuden 20000 till. så han fick tillslut 46000

vad var det för skada? låter som han överdriver en hel del dom går aldrig med på att öka en ersättning med 40k såvida han är inte är 20% invalid förklarad...

Nähä? Varför fick då jag ut ganska exakt 100.000 kr för mina 4% invalid efter en moppe-olycka 2001? Slutade med stelopererad högertumme så visst fan känner man sig invalid dessutom... Men likförbannat är det bara 4%...

Varför åka fort när man kan åka brett?
Volvotjej84 helt galen
12 augusti 2007 · 388 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
tror nog att dom flesta här inne överdrivet som fan
1 har blivit hundbiten i ansiktet 4 stora ärr fick inte ett öre de enda som krävdes var en avlivning av hunden

2 brött handleden och armbågen på praktik genom skolan = kan ej röra handleden mer än 3cm upp och neråt plus ärr ca 6cm långa 2st fick inte ett skit

3 sommarjobbet tappade järnbit på smalbenet rev upp ett sår på ca 20cm fick 3000 ungefär


4  sjärt av halva tummen med vinkelslip = nästan ingen rörlighet och ärr fick 2900

så ni som säger att ni fått 10 tusentals kronor för småskit jag tror inte att ni fått ett röttöre utan bara överdriver som fan

Och jag tycker väl kanske att du ska skaffa en bättre försäkring i s¨å fall. Dessutom kan man få utav alla sina försäkringar om man har mer än en. Jag fick ut både på moppens försäkring plus min egen (Folksam).

Varför åka fort när man kan åka brett?
TRYIT Teddan
12 augusti 2007 · 2 495 Inlägg

jag var med om en bilolycka för masa år sedan...... fick 120 000kr .
bröt revben, näsben, foten.
spräckte skallen plus att jag skar upp mig så inni he*vete, fick sy tillbax ögonlocket  och har dålig muskulatur där än idag.

hadde tom hål i kinden in i munnen.

personen som satt brevid mig dog och jag lever...

men åter till trådskaparens fråga....
kolla emd dina chefer dom skall ha koll på detta...spara allt som har med skadan att göra.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
M1cha
12 augusti 2007 · 645 Inlägg

_VeNoM_ skrev:
En som jobbar på min firma vart först erbjuden 6000. men på blanketten stog det att man kunde överklaga om man inte var nöjd så det gjorde han, då vart han erbjuden 20000 till. sedan på den blanketten så stog det även där att man kunde överklaga så han testade och blev då erbjuden 20000 till. så han fick tillslut 46000

De där låter verkligen som en "polares kompis"-story. Vad hade hänt?

Toyota Supra MKIV Euro-spec 6spd "Vänsterstyrd" (1994)
Toyota Scion xB "Skokartongen" (2004)
Hamilton
12 augusti 2007 · 8 865 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
tror nog att dom flesta här inne överdrivet som fan
1 har blivit hundbiten i ansiktet 4 stora ärr fick inte ett öre de enda som krävdes var en avlivning av hunden

2 brött handleden och armbågen på praktik genom skolan = kan ej röra handleden mer än 3cm upp och neråt plus ärr ca 6cm långa 2st fick inte ett skit

3 sommarjobbet tappade järnbit på smalbenet rev upp ett sår på ca 20cm fick 3000 ungefär


4  sjärt av halva tummen med vinkelslip = nästan ingen rörlighet och ärr fick 2900

så ni som säger att ni fått 10 tusentals kronor för småskit jag tror inte att ni fått ett röttöre utan bara överdriver som fan

Beror helt på vilka försäkringar arbetsgivaren har, och hur/var du sökt ersättning.
Summorna som beskrivs i tråden är helt riktiga om inte lite väl låga i bland.

Sedan att du inte tagit tillvara dina rättigheter är ju dit eget fel......

Fotograf på tierpidag.se
mickecorrado Bilplåtslagare
13 augusti 2007 · 1 036 Inlägg

PushedRay skrev:
Hej skadade mig på jobbet för några dagar sen kapa nästan av ena fingret undrar om man kan  få pengar för att det va på jobbet eller måste man få betående men för att få pengar.

//Puttadstråle

Du skall fylla i en olycksfalsrapportering eftersom du skada dig.
annars fyller man i en tillbudsrapportering. Tex om man snubblar på en sladd utan att slå sig. Detta skickas till skyddskommiten om det är ett större företag.

Du fyller även i en arbetsskadeanmälan med din arbetsgivare/skyddsombud som skickas till försäkringskassan.

Har du bestående men eller ärr efter ett år får du ut ersättning för skadan.

Senast redigerat av mickecorrado (13 augusti 2007)

Smoke Tires Not Drugs.
PushedRay Sir Real
13 augusti 2007 · 390 Inlägg

mickecorrado skrev:

PushedRay skrev:
Hej skadade mig på jobbet för några dagar sen kapa nästan av ena fingret undrar om man kan  få pengar för att det va på jobbet eller måste man få betående men för att få pengar.

//Puttadstråle

Du skall fylla i en olycksfalsrapportering eftersom du skada dig.
annars fyller man i en tillbudsrapportering. Tex om man snubblar på en sladd utan att slå sig. Detta skickas till skyddskommiten om det är ett större företag.

Du fyller även i en arbetsskadeanmälan med din arbetsgivare/skyddsombud som skickas till försäkringskassan.

Har du bestående men eller ärr efter ett år får du ut ersättning för skadan.

ok men måste man vänta ett år på pengarna det suger ju kan säga redan nu att jag kommer få ett ordentligt ärr.

RedDragon Kluven!
13 augusti 2007 · 156 Inlägg

Humm...

Undrar själv på en sak nu och ifall någon här är haj på sånt här så svara gärna eller pma mig ifall jag glömmer bort att titta i tråden.

På väg till jobbet för ca 1,5 år sedan så sladda jag av vägen då det var snorhalt. Klarade mig väldigt bra men det tog ändå stopp från 90 ganska direkt. Bilbärgaren kom och jag tog en annan bil till jobbet. Var väldigt stressigt just då. Detta var en onsdag. På Fredagen så tappade jag plötsligt synen på jobbet. Åkte akut till sjukhuset och när jag berättade om att jag kört av vägen två dagar tidigare så var de säkra på att jag hade fått hjärnskakning och att de kommit ikapp pga att jag fortsätt jobba bara. De gjorde en massa undersökningar som visade sig vara bra. Men upptäckte en nerv i ryggen som var skadad. Tappade också känsel från mitt knä och ner och var bedövad i höger fot i 9 månader. Fick gå sjukskriven hela tiden.

En som är rätt så insatt i sånt här sa man kunde anmäla sånt här upp till 3 år efter och att de lät som ett fall där man kan få pengar. Var ju ganska surt att gå 9 månader sjukskriven då. Och det är ju de försäkringar är till för.

Men ska man kontakta de på arbetet (jobbar inte kvar där), mitt försäkringsbolag som jag hade på bilen eller kanske försäkringskassan?

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!
Hamilton
13 augusti 2007 · 8 865 Inlägg

RedDragon skrev:
Humm...

Undrar själv på en sak nu och ifall någon här är haj på sånt här så svara gärna eller pma mig ifall jag glömmer bort att titta i tråden.

På väg till jobbet för ca 1,5 år sedan så sladda jag av vägen då det var snorhalt. Klarade mig väldigt bra men det tog ändå stopp från 90 ganska direkt. Bilbärgaren kom och jag tog en annan bil till jobbet. Var väldigt stressigt just då. Detta var en onsdag. På Fredagen så tappade jag plötsligt synen på jobbet. Åkte akut till sjukhuset och när jag berättade om att jag kört av vägen två dagar tidigare så var de säkra på att jag hade fått hjärnskakning och att de kommit ikapp pga att jag fortsätt jobba bara. De gjorde en massa undersökningar som visade sig vara bra. Men upptäckte en nerv i ryggen som var skadad. Tappade också känsel från mitt knä och ner och var bedövad i höger fot i 9 månader. Fick gå sjukskriven hela tiden.

En som är rätt så insatt i sånt här sa man kunde anmäla sånt här upp till 3 år efter och att de lät som ett fall där man kan få pengar. Var ju ganska surt att gå 9 månader sjukskriven då. Och det är ju de försäkringar är till för.

Men ska man kontakta de på arbetet (jobbar inte kvar där), mitt försäkringsbolag som jag hade på bilen eller kanske försäkringskassan?

Ta kontakt med AFA http://www.afaforsakring.se/de kan svara på alla dina frågor.

Senast redigerat av Hamilton (13 augusti 2007)

Fotograf på tierpidag.se
sonab
13 augusti 2007 · 96 Inlägg

Som sgts hanterar AFA liknande ärenden, (kan även hanteras av ditt bilföräkringsbolag) Iom att det var en resa till/frå arbetet räknas det som arbetsskada. Således skall du ha ersättning för mellanskillnaden då du var sjukskriven, alltså att du ej gör någon ekonomisk förlust på att vara sjukskriven.

Sveda och värk ersätts enligt trafikskadenämdens tariffer. Är ca 2.000:-/månad
under tiden du är sjukskriven.

RedDragon Kluven!
13 augusti 2007 · 156 Inlägg

Hamilton skrev:

RedDragon skrev:
Humm...

Undrar själv på en sak nu och ifall någon här är haj på sånt här så svara gärna eller pma mig ifall jag glömmer bort att titta i tråden.

På väg till jobbet för ca 1,5 år sedan så sladda jag av vägen då det var snorhalt. Klarade mig väldigt bra men det tog ändå stopp från 90 ganska direkt. Bilbärgaren kom och jag tog en annan bil till jobbet. Var väldigt stressigt just då. Detta var en onsdag. På Fredagen så tappade jag plötsligt synen på jobbet. Åkte akut till sjukhuset och när jag berättade om att jag kört av vägen två dagar tidigare så var de säkra på att jag hade fått hjärnskakning och att de kommit ikapp pga att jag fortsätt jobba bara. De gjorde en massa undersökningar som visade sig vara bra. Men upptäckte en nerv i ryggen som var skadad. Tappade också känsel från mitt knä och ner och var bedövad i höger fot i 9 månader. Fick gå sjukskriven hela tiden.

En som är rätt så insatt i sånt här sa man kunde anmäla sånt här upp till 3 år efter och att de lät som ett fall där man kan få pengar. Var ju ganska surt att gå 9 månader sjukskriven då. Och det är ju de försäkringar är till för.

Men ska man kontakta de på arbetet (jobbar inte kvar där), mitt försäkringsbolag som jag hade på bilen eller kanske försäkringskassan?

Ta kontakt med AFA http://www.afaforsakring.se/de kan svara på alla dina frågor.

Tack för rådet. Blir att slå en pling eller ett mail i morgon smile

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!
RedDragon Kluven!
13 augusti 2007 · 156 Inlägg

sonab skrev:
Som sgts hanterar AFA liknande ärenden, (kan även hanteras av ditt bilföräkringsbolag) Iom att det var en resa till/frå arbetet räknas det som arbetsskada. Således skall du ha ersättning för mellanskillnaden då du var sjukskriven, alltså att du ej gör någon ekonomisk förlust på att vara sjukskriven.

Sveda och värk ersätts enligt trafikskadenämdens tariffer. Är ca 2.000:-/månad
under tiden du är sjukskriven.

Okej, tack tack.

Ska kolla upp lite. Skriver när man fått svar från alla. Kanske händer år 2034 eller nått smile

Audi - för dig som gillar henne på alla fyra!
mickecorrado Bilplåtslagare
13 augusti 2007 · 1 036 Inlägg

sonab skrev:
Som sgts hanterar AFA liknande ärenden, (kan även hanteras av ditt bilföräkringsbolag) Iom att det var en resa till/frå arbetet räknas det som arbetsskada. Således skall du ha ersättning för mellanskillnaden då du var sjukskriven, alltså att du ej gör någon ekonomisk förlust på att vara sjukskriven.

Gäller bara om det är den vanliga vägen man kör dagligen till och från jobb.

EX: Gäller alltså inte om man svänger inom till någon polare på vägen hem.

Smoke Tires Not Drugs.
beemern .......
13 augusti 2007 · 2 655 Inlägg

ja blev slagen rätt över käften av en drogpåverkad som bara kom fram och slog mej, de fick ja 6500kr för, de ända som hände var att ena tanden skar så de blev ett hål i kinden...

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
13 augusti 2007 · 2 456 Inlägg

Försäkrings kassan;

Arbetsskada
Anmälan Blankettnummer

--------------------------------------------------------------------------------

- om arbetsskada
- om personskada som inträffat under tjänst i totalförsvar, civilförsvar, i häkte, på anstalt mm
FK9210
(pdf 220 kB)



--------------------------------------------------------------------------------

Anvisning   

--------------------------------------------------------------------------------

- information till anmälan om arbetsskada och om personskada som inträffat under tjänst i totalförsvar, civilförsvar, i häkte, på anstalt mm
FK9238
(pdf 136 kB)



--------------------------------------------------------------------------------

Ansökan   

--------------------------------------------------------------------------------

- ersättning för arbetsskada/personskada
FK5002
(pdf 275 kB)

http://www.forsakringskassan.se/blanket … /index.php

kolla dessa blanketter å se om du kan få ut något.

//S

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang