Mekanikern får inte rätt på min bil ;(

master_lars
6 december 2007 · 1 160 Inlägg

patrik79 skrev:
det låter ungefär som syrans gamla 850 där det kom in fukt i fördelarlocket.
Hennes bil gick ibland riktigt bra, ibland riktigt illa men gick oftast att hålla vid liv, vägrade starta ibland för henne men så fort jag kom efter någon timme så gick den igång hur fint som hellst, drog ganska mycket bensin som din verkar göra också.
Tyvärr så litar dom flesta verkstäder för mycket på datorerna i bilarna och bara sätter dit nya delar och hoppas på det bästa så har man en riktig problembil så brukar man få försöka ragga tag på en polare med en lika dan bil så det går att flytta över saker och prova dom delarna som ingen kunde tänka sej det va fel på men som oftast visar sej kosta en hundring och gör så bilen går helt perfekt.

Är det inte insprutning i 850?

Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
John87 Stolt Volvoägare
6 december 2007 · 4 913 Inlägg

master_lars skrev:
Är det inte insprutning i 850?

Jo.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
TTTTT
6 december 2007 · 945 Inlägg

Fancynails skrev:

xorox_88 skrev:
tejpa över lamporna de funkar skit fint de

Hmmm nja tror inte det... Ngn som har ett bättre förslag hmm

byt bilmek!

blinka blått om du vill rejsa!
roadii
6 december 2007 · 80 Inlägg

Hm, låter som på pappas V70(TDI -98). Då var den en gummitätning
på röret till intercoolern, alldeles framför ic:n. Motorlampan tändes första gången när
man varva ca 3500. Skickade in den på en verkstad och de
hittade inte felet. Vet inte felkoden! De släckte lampan
och samma visa igen runt 3500varv. Då lämnade vi in den
på volvo och där hittade de att gummitätningen där var sprucken.
Så du kan ju kolla upp med startgas som de säger om det finns
nå tjuvluftning nånstans.

Volvo & Audi!
Fahrer Företagsrepresentant
6 december 2007 · 24 Inlägg

Läste någonstans i tråden att ditt motorfäste var dåligt.

Det betyder att motorn rör sig onormalt mycket och därmed går extra hårt på luftbälgar mm.

Mitt råd är att hårdgranska alla gummibälgar slangar rör mm.

Ps. Bådar inte gott med "klumpar" i oljan....

viccoA
6 december 2007 · 3 110 Inlägg

Som någon tidigare nämnt i tråden, ställ krav på verkstaden!
Byt inte ställe, stanna kvar hos samma professionella mekaniker (märkesverkstaden är säkrast då det inte är luffiga när det gäller garantier på arbete och prylar) och ställ KRAV!

DVS:
Regel nr 1: Du lämnar in bilen för att fixa ett fel, inte byta delar. Byter de då delar men inte får ordning på felet betalar du således varken för del, arbete eller felsökning. Varför detta? Felsökningen har knappast gjort rätt då man inte lagat felet, delen avhjälpte inte felet, arbetet med att inte lyckas med något betalar man inte för. Lämna därför inte in bilen och säg; Byt LMM eller Byt lambda. Då har du sagt till dem vad som är fel och vad som ska bytas, undvik det senariot å det grövsta.

Regel nr 2: Ha kontakt med samma person hela tiden på verkstaden, kan de inte skylla på att "det är någon annans fel"

Regel nr 3: Ha tålamod. När de hittar felet betalar du för den del och det arbete som avhjälpte felet, resterande betalar du inte för.


Jag har nästan blivit utslängd från någon verkstad för att jag kört metoderna ovan. Men jag som konsument har rätt. Avhjälper man inte ett fel betalar man inte. Så enkelt är det.

En av mina kompisar som hade en Golf V6 4-motion lämnade in den för lite klonk i framvagnen (vanligt bekymmer). När han hämtade bilen 6000 kr fattigare klonkade den fortfarande. Verkstaden ville ändå ha betalt. Han vägrade. Då sa de "Men vi har ju bytt X och Y". Jag skiter väl i vad ni byter. Jag ville ha ett fel avhjälpt. Jag tänker inte betala för bussningen (x) och staget (y) ni bytt, vill ni ha era delar tillbaka kan ni montera dit min gamla FUNGERANDE del igen...

/Viktor

Ellertz Norrlänning
7 december 2007 · 1 453 Inlägg

Tror nog de blir billigare att köpa en ny bil snart.. hmm

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
7 december 2007 · 365 Inlägg

Fancynails skrev:
Felkod 232 - Adaptiv lambdareglering tomgång

Motorn får för mycket luft på tomgång, oftast pga läckage.
På denna bil ( om jag minns rätt) så finns det två vakum slangar från insuget till vevhusventilation, en tomgångs krets och en dellast/lastkrets.

I ditt fall är troligtvis (väldigt förekommande) slangen till tomgångskretsen sprucken alt sönder torkad vilket gör att motorn får tjuvluft. Dvs den adaptiva lamdaregleringen når sin övre gräns och tänder motor lampan.

Slangen sitter till vänster (fram i från sett) om insugsröret och går bakom insuget och ner i en "grej" med andra slangar till höger om insuget.

Låter dock konstigt att ingen mek/tekniker har kollat detta när den har varit inne.

p.s
Du ska inte behöva betala för alla grejor som dom har bytt verkar vara väldigt många och framför allt dyrt.
Jag jobbar med det här varje dag och om det börjar bli för dyrt och bilen inte funkar ändå brukar vi oftast sätta tillbaka de gammla delarna (som fungerade). Men kunden måste "påmina" oss lite wink.
Så hör med dom om inte det går lösa detta på ett bättre sätt, och det är inte lätt att felsöka en modernare bil, så är det.


btw: Olje klumparna i oljan kan bero på att vevhusventilationen inte är frisk, vilket den inte är om tomgångskretsen till vevhus ventilationen är def.

Senast redigerat av _TiNcO_ (7 december 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
brillmongo
7 december 2007 · 874 Inlägg

tja.. har inget bra tips att ge dig, men jag hoppas det ordnar sig till det bästa. Har oxå nåt knasfel på min calibra som man bara inte blir klok på.. **suck*'* roll

BTW, Om jag får tro på nåt i ditt fall så är jag också inne på det att det säkert är nån slang eller nåt som gett med sig så att motorn får i sig massa tjyvlyuft som i sin tur naturligtvis gör den nervös, Olje klumparna gör mig fundersam dock.. låter inte bra alltså sad

men men .. hoppas det ordnar sig. //mvh

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
Fancynails Egen företagare i skönhetsbranchen.
22 december 2007 · 22 Inlägg

_TiNcO_ skrev:

Fancynails skrev:
Felkod 232 - Adaptiv lambdareglering tomgång

Motorn får för mycket luft på tomgång, oftast pga läckage.
På denna bil ( om jag minns rätt) så finns det två vakum slangar från insuget till vevhusventilation, en tomgångs krets och en dellast/lastkrets.

I ditt fall är troligtvis (väldigt förekommande) slangen till tomgångskretsen sprucken alt sönder torkad vilket gör att motorn får tjuvluft. Dvs den adaptiva lamdaregleringen når sin övre gräns och tänder motor lampan.

Slangen sitter till vänster (fram i från sett) om insugsröret och går bakom insuget och ner i en "grej" med andra slangar till höger om insuget.

Låter dock konstigt att ingen mek/tekniker har kollat detta när den har varit inne.

p.s
Du ska inte behöva betala för alla grejor som dom har bytt verkar vara väldigt många och framför allt dyrt.
Jag jobbar med det här varje dag och om det börjar bli för dyrt och bilen inte funkar ändå brukar vi oftast sätta tillbaka de gammla delarna (som fungerade). Men kunden måste "påmina" oss lite wink.
Så hör med dom om inte det går lösa detta på ett bättre sätt, och det är inte lätt att felsöka en modernare bil, så är det.


btw: Olje klumparna i oljan kan bero på att vevhusventilationen inte är frisk, vilket den inte är om tomgångskretsen till vevhus ventilationen är def.

Slangen till vänster va sprucken, bytade mekaniker och det första han gjorde va att spraya startgas på denna slang och motorn lät annorlunda (?) lagade slangen (300:-) och bilen gick PERFEKT i 18 mil.... Sen började lampan lysa IGEN!!! Nu låter den knepigt igen + att den "studsar" på stället vid tomgång.... Så jag kommer att köpa ny bil ist. får se om jag får ngt för den som inbytesbil nu när den inte fungerar som den ska.... Slangen kan väl för tusan inte gått sönder igen!!??

Somliga gav gud hjärnor, andra streck och stjärnor.....
Don´t get mad, get EVEN.... Hämnden är ljuv:)
torpis Forummoderator
23 december 2007 · 10 572 Inlägg

busenkelt att spraya startgas på andra ställen med och se om det läcker??

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Team-Adolfsson Gödseldräng
23 december 2007 · 4 529 Inlägg

provat att skruva bort ventilkåps locket när bilen står på tomgång ?
sen hålla handen över där ska inte komma nån olja
kommer det mycket olja
köp ny bil
då är motorn slut

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 december 2007 · 13 746 Inlägg

har dom kollat bränsletrycket? där är en av orsakerna till 232 om det nu är samma som 850 tanke på att det är den adaptiva regleringen det kalls även på din så är det nog så


har haft problem med att lampan tänds till och från i mitt fall var det så enklet som stiften som blivit blöta vid motortvätt och börjat rosta

men annars är det lmm tjuvluft bränsletryck en kass lambda sond som är orsaken
orkar inte riktigt plöja igenom hela tråden

så byt stift testa annan lmm blir det ingen skillnad mät upp bränsletrycket är det bra även under belastning (byt även soppafilter när man endå hålls)
så är det väll någon av lambda sonderna som är kassa

dagens mekniker har sin dator upptryckt i röven och kan inte göra något annat än att titta på den fungerar det inte att uppdatera eller byta en enhet så är det skroten som gäller

medans vi som hållts med skiten redan innan någon felkods tjafs hade aldrig dom problemen och fixar även felen på moderna bilar genom att fundera över hur skiten fungerar när man tittar på motorn smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
The_Dude
23 december 2007 · 550 Inlägg

Growe skrev:
har dom kollat bränsletrycket? där är en av orsakerna till 232 om det nu är samma som 850 tanke på att det är den adaptiva regleringen det kalls även på din så är det nog så


har haft problem med att lampan tänds till och från i mitt fall var det så enklet som stiften som blivit blöta vid motortvätt och börjat rosta

men annars är det lmm tjuvluft bränsletryck en kass lambda sond som är orsaken
orkar inte riktigt plöja igenom hela tråden

så byt stift testa annan lmm blir det ingen skillnad mät upp bränsletrycket är det bra även under belastning (byt även soppafilter när man endå hålls)
så är det väll någon av lambda sonderna som är kassa

dagens mekniker har sin dator upptryckt i röven och kan inte göra något annat än att titta på den fungerar det inte att uppdatera eller byta en enhet så är det skroten som gäller

medans vi som hållts med skiten redan innan någon felkods tjafs hade aldrig dom problemen och fixar även felen på moderna bilar genom att fundera över hur skiten fungerar när man tittar på motorn smile

VAD E DET FÖR JÄVLA PÅHOPP ATT DAGENS MEKANIKER HAR DATORN UPPTRYCKT I ........... JAG ANVÄNDER DATORN SOM ETT HJÄLPMEDEL, FÖR ATT KUNNA HITTA DET EGENTLIGA FELET VID EN FELSÖKNING. MEN GIVETVIS MÅSTE MAN VETA HUR SYSTEMET FUNGERAR FÖR ATT KUNNA FÖRSTÅ VAD FELKODERNA BETYDER OCH VARFÖR DOM UPPSTÅR. SÅ DRA INTE ALLA ÖVER EN KANT!!!!!!!!!!!!!!!!!!

X-L-R-8
23 december 2007 ·

Fancynails skrev:

_TiNcO_ skrev:

Fancynails skrev:
Felkod 232 - Adaptiv lambdareglering tomgång

Motorn får för mycket luft på tomgång, oftast pga läckage.
På denna bil ( om jag minns rätt) så finns det två vakum slangar från insuget till vevhusventilation, en tomgångs krets och en dellast/lastkrets.

I ditt fall är troligtvis (väldigt förekommande) slangen till tomgångskretsen sprucken alt sönder torkad vilket gör att motorn får tjuvluft. Dvs den adaptiva lamdaregleringen når sin övre gräns och tänder motor lampan.

Slangen sitter till vänster (fram i från sett) om insugsröret och går bakom insuget och ner i en "grej" med andra slangar till höger om insuget.

Låter dock konstigt att ingen mek/tekniker har kollat detta när den har varit inne.

p.s
Du ska inte behöva betala för alla grejor som dom har bytt verkar vara väldigt många och framför allt dyrt.
Jag jobbar med det här varje dag och om det börjar bli för dyrt och bilen inte funkar ändå brukar vi oftast sätta tillbaka de gammla delarna (som fungerade). Men kunden måste "påmina" oss lite wink.
Så hör med dom om inte det går lösa detta på ett bättre sätt, och det är inte lätt att felsöka en modernare bil, så är det.


btw: Olje klumparna i oljan kan bero på att vevhusventilationen inte är frisk, vilket den inte är om tomgångskretsen till vevhus ventilationen är def.

Slangen till vänster va sprucken, bytade mekaniker och det första han gjorde va att spraya startgas på denna slang och motorn lät annorlunda (?) lagade slangen (300:-) och bilen gick PERFEKT i 18 mil.... Sen började lampan lysa IGEN!!! Nu låter den knepigt igen + att den "studsar" på stället vid tomgång.... Så jag kommer att köpa ny bil ist. får se om jag får ngt för den som inbytesbil nu när den inte fungerar som den ska.... Slangen kan väl för tusan inte gått sönder igen!!??

Köp en saab smile

Maniac__870 TP Performance
23 december 2007 · 113 Inlägg

kolla så att det inte står vatten i brunarna, altså under ventilkåpsskyddet vid tändstiften, det avdunstar inte när bilen blir varm eftersom att tändhattarna tätar imott ventilkåpan, värt att kolla iaf tar inte mer än 5 min att kolla och det kostar gratis wink

Mvh:

Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!
TP Performance.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 december 2007 · 13 746 Inlägg

The_Dude skrev:

Growe skrev:
har dom kollat bränsletrycket? där är en av orsakerna till 232 om det nu är samma som 850 tanke på att det är den adaptiva regleringen det kalls även på din så är det nog så


har haft problem med att lampan tänds till och från i mitt fall var det så enklet som stiften som blivit blöta vid motortvätt och börjat rosta

men annars är det lmm tjuvluft bränsletryck en kass lambda sond som är orsaken
orkar inte riktigt plöja igenom hela tråden

så byt stift testa annan lmm blir det ingen skillnad mät upp bränsletrycket är det bra även under belastning (byt även soppafilter när man endå hålls)
så är det väll någon av lambda sonderna som är kassa

dagens mekniker har sin dator upptryckt i röven och kan inte göra något annat än att titta på den fungerar det inte att uppdatera eller byta en enhet så är det skroten som gäller

medans vi som hållts med skiten redan innan någon felkods tjafs hade aldrig dom problemen och fixar även felen på moderna bilar genom att fundera över hur skiten fungerar när man tittar på motorn smile

VAD E DET FÖR JÄVLA PÅHOPP ATT DAGENS MEKANIKER HAR DATORN UPPTRYCKT I ........... JAG ANVÄNDER DATORN SOM ETT HJÄLPMEDEL, FÖR ATT KUNNA HITTA DET EGENTLIGA FELET VID EN FELSÖKNING. MEN GIVETVIS MÅSTE MAN VETA HUR SYSTEMET FUNGERAR FÖR ATT KUNNA FÖRSTÅ VAD FELKODERNA BETYDER OCH VARFÖR DOM UPPSTÅR. SÅ DRA INTE ALLA ÖVER EN KANT!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hehe smile
hur kommer det sig att aldrig någon mekanisker kan något annat än standard felen som uppstår vid en felkod? och måste gissa sig fram men endå aldrig lyckas få ordning på det?

om du tar åt dig betyder det väll kanske att du får göra om dina jobb många gånger

för skulle jag jobba som mekaniker och lyckades lösa problemen åt kunderna skulle jag aldrig ta åt mig roll

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
23 december 2007 · 365 Inlägg

Growe skrev:

The_Dude skrev:

Growe skrev:
har dom kollat bränsletrycket? där är en av orsakerna till 232 om det nu är samma som 850 tanke på att det är den adaptiva regleringen det kalls även på din så är det nog så


har haft problem med att lampan tänds till och från i mitt fall var det så enklet som stiften som blivit blöta vid motortvätt och börjat rosta

men annars är det lmm tjuvluft bränsletryck en kass lambda sond som är orsaken
orkar inte riktigt plöja igenom hela tråden

så byt stift testa annan lmm blir det ingen skillnad mät upp bränsletrycket är det bra även under belastning (byt även soppafilter när man endå hålls)
så är det väll någon av lambda sonderna som är kassa

dagens mekniker har sin dator upptryckt i röven och kan inte göra något annat än att titta på den fungerar det inte att uppdatera eller byta en enhet så är det skroten som gäller

medans vi som hållts med skiten redan innan någon felkods tjafs hade aldrig dom problemen och fixar även felen på moderna bilar genom att fundera över hur skiten fungerar när man tittar på motorn smile

VAD E DET FÖR JÄVLA PÅHOPP ATT DAGENS MEKANIKER HAR DATORN UPPTRYCKT I ........... JAG ANVÄNDER DATORN SOM ETT HJÄLPMEDEL, FÖR ATT KUNNA HITTA DET EGENTLIGA FELET VID EN FELSÖKNING. MEN GIVETVIS MÅSTE MAN VETA HUR SYSTEMET FUNGERAR FÖR ATT KUNNA FÖRSTÅ VAD FELKODERNA BETYDER OCH VARFÖR DOM UPPSTÅR. SÅ DRA INTE ALLA ÖVER EN KANT!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hehe smile
hur kommer det sig att aldrig någon mekanisker kan något annat än standard felen som uppstår vid en felkod? och måste gissa sig fram men endå aldrig lyckas få ordning på det?

om du tar åt dig betyder det väll kanske att du får göra om dina jobb många gånger

för skulle jag jobba som mekaniker och lyckades lösa problemen åt kunderna skulle jag aldrig ta åt mig roll

Det är lätt för dig att säga! Har man 20 olika styrenheter och komunikation där olika frekvenser är en del utav komunikationen. LIN, CAN, PWM mm. Tänk dig tanken du står framför en rullande sak som kan innehålla över en miljon tänkbara fel och det ända verktyg du har är en liten dator med ett SKIT program att arbeta med! DET ÄR INTE LÄTT, och dagens utbildining är otroligt dålig, man lär sig bara att meka och det räcker inte idag.

Och JA jag tar åt mig för misslyckas gör man alltid här i livet men det är att ni drar alla över en kant som jag retar mig på!

Senast redigerat av _TiNcO_ (23 december 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
The_Dude
23 december 2007 · 550 Inlägg

Growe skrev:

The_Dude skrev:

Growe skrev:
har dom kollat bränsletrycket? där är en av orsakerna till 232 om det nu är samma som 850 tanke på att det är den adaptiva regleringen det kalls även på din så är det nog så


har haft problem med att lampan tänds till och från i mitt fall var det så enklet som stiften som blivit blöta vid motortvätt och börjat rosta

men annars är det lmm tjuvluft bränsletryck en kass lambda sond som är orsaken
orkar inte riktigt plöja igenom hela tråden

så byt stift testa annan lmm blir det ingen skillnad mät upp bränsletrycket är det bra även under belastning (byt även soppafilter när man endå hålls)
så är det väll någon av lambda sonderna som är kassa

dagens mekniker har sin dator upptryckt i röven och kan inte göra något annat än att titta på den fungerar det inte att uppdatera eller byta en enhet så är det skroten som gäller

medans vi som hållts med skiten redan innan någon felkods tjafs hade aldrig dom problemen och fixar även felen på moderna bilar genom att fundera över hur skiten fungerar när man tittar på motorn smile

VAD E DET FÖR JÄVLA PÅHOPP ATT DAGENS MEKANIKER HAR DATORN UPPTRYCKT I ........... JAG ANVÄNDER DATORN SOM ETT HJÄLPMEDEL, FÖR ATT KUNNA HITTA DET EGENTLIGA FELET VID EN FELSÖKNING. MEN GIVETVIS MÅSTE MAN VETA HUR SYSTEMET FUNGERAR FÖR ATT KUNNA FÖRSTÅ VAD FELKODERNA BETYDER OCH VARFÖR DOM UPPSTÅR. SÅ DRA INTE ALLA ÖVER EN KANT!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hehe smile
hur kommer det sig att aldrig någon mekanisker kan något annat än standard felen som uppstår vid en felkod? och måste gissa sig fram men endå aldrig lyckas få ordning på det?

om du tar åt dig betyder det väll kanske att du får göra om dina jobb många gånger

för skulle jag jobba som mekaniker och lyckades lösa problemen åt kunderna skulle jag aldrig ta åt mig roll

Om de mekaniker du använder inte hittar felen så byt verkstad. Om du inte har förtoende för verkstäder så lämna inte in bilar till dom iheller. Men dra inte alla mekaniker/verkstäder över en kant.

Om jag är så kass som du anser så skulle jag inte ha mitt jobb kvar.

Och man tar åt sig sådana kommentarer om man själv är en seriös mekaniker.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang