Blinka med helljuset mot ett rödljus..??

Hammarslag Inläggskritiker
24 oktober 2007 · 990 Inlägg

Annars ligger det en sensorlina nergrävd, att blinka med helljusen är myt, kanske finns på äldre belysningar dock?
Beroende på typ av väg, tex 70väg så sitter linorna nergrävda långt före ljusen för att förhindra onödiga start o stopp sträckor med bilar, skonar naturen

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
DrifftDanne
24 oktober 2007 · 22 Inlägg

ej skicka till myttbusters haha låter som ett fall för dom jue ,, hehe orka hålla på e de natt o inga bilar så åker jag även om de e rött ... fan ska man stanna då för .

ingen känsla överstiger känslan av att åka trimmad traktor =) volvo power hahaha
MrTurbo Better than God \o/
24 oktober 2007 · 1 882 Inlägg

Saab_Emil skrev:
Stämmer. Finns sensorer som känner av ljuse på tider på dygnet när det inte är mycket trafik. på de viset slipper du stå och vänta i ett trafikljus mitt i natten när du är helt ensam i korsningen

http://forum.saabturboclub.com/images/smiles/yel_iamwithstupid.gif

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Mr_EmCom Med.lem
24 oktober 2007 · 3 759 Inlägg

nu har inte jag läst hela tråden men denna fråga har varit uppe på andra forum.

det är bara snack, visst för läänge sen fans det nån sorts sensor som kännde av om man blinkade me hellyset.

det ligger kablar nedgrävda långt innan dom man ser stax innan korsningnen som känner av att du kommer..

körde mycket med hojen förr inne i satan på kvällen. mc:n har förlite metal för att kunna bli registrerad och såklart testade jag att blika men inte fan hjälpe det. en gång testade jag att lägga ner hela jävla hojen på marken (frivilligt faktist wink ) och då slog det om på en gång. samma korsning brukade jag få stå och vänta tills det kom en bil bakom mig..

blev ju ofta att man bara körde efter att man kollat att ingen kom.. det skulle ja dock alldrig göra med bil.

/David

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Muz Wallraff
24 oktober 2007 · 319 Inlägg

klinder skrev:
o jag har hört att det va en snubbe som blev fotad av en fartkamera, men han höll farten så han backade tebax och körde lite under, han blev fotad igen och då backade han tillbaka och körde bara halva farten ... sen när han fick hem bilderna så visade det sig att han inte hade bälte på sig...

Förstår inte folk som går på detta... det enda som är komiskt med det är att det är någon som har kommit på det, samt att det finns folk som går på det! big_smile

Den har jag också hört!! tongue haha

camaro67 Meister
24 oktober 2007 · 6 763 Inlägg

foborg skrev:
Det stämmer mycket väl in på vissa rödljus .. speciellt om du har 4 stora starka extraljus eller 100 wattare ... jag kan säga ett rödljus det funkar på med all säkerhet, Rödljuset vid statoil vid Karlskoga!  kommit me lastbil där många gånger .. håll helljuset inne i 5 sekunder på hjälper det.

Jag satt och tänkte just på karlskoga när jag läste tråden och där stämmer det faktist. Jag orkade inte läsa hela artikeln men jag läste en bit och jag uppfattade det som om att de handlade om sthlm. Alltså kan de vara olika i övriga delar av landet.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
vullen Mr White
24 oktober 2007 · 1 072 Inlägg

Här är de sensorer i alla stopplysen..Så slår man på hellyset på natten så slår de om..

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Urkas Kräsen grafiker
24 oktober 2007 · 1 775 Inlägg

Alltså, kan det inte vara så att det finns BÅDE marksensor och ljussensor i VISSA trafiklysen? Så att dom känner av en bit innan man kört över marksensorn att det kommer en bil för att då ge tidigare grönt ljus. Och sen att dom kör på både ljus o mark dom mörkare på inte lika trafikerade timmarna på dygnet, medans resten av tiden kör dom enbart mark.

Det tycker iaf jag låter rätt logiskt. Dock har jag ingen aning om om det stämmer. Är väl bara gå ut med en fet ficklampa på kvällen o testa på några rödlysen här o var.

Whine whine!
Sokrates Eliminator
24 oktober 2007 · 1 441 Inlägg

Det finns INGA ljussensorer i trafikljusen,, det är en MYT. Däremot tillämpar många taxi och andra tex budbilar metoden att blnka med helljus när de kör på kvällar när de kommer till 4 vägskors utan trafikljus för att skrämma/varna bilar från korsande vägar.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Formula
24 oktober 2007 · 398 Inlägg

Någon får väl helt enkelt ringa VV och kolla med dem?

"When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson
Phaetoon
24 oktober 2007 · 8 156 Inlägg

Bussar, ambulanser och andra utryckningsfordon har utrustast med sändare i Linköping och helt säkert på en massa andra ställen också. Så när dom närmar sig ett rödljus blir det grönt relativt snabbt. Trafikprioritering. Sen så finns det ju sensorer nedgrävda i backen.
Stannar man på en sådan, lite längre bak i kön, så lär ljuset slå om lite snabbare. Men det är bara en teori jag har.

Tror att man gått ifrån ljussensorerna nu?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Hmm.
24 oktober 2007 ·

Detta är bara ngt jag läst på ett annat forum (mc & moped forum).

Men, det ska vara ngn typ av sensor i vägbanan som känner av metall. när det är sent på dygnet har mopedförare ett "roligt" problem. Just att dessa sensorer inte känner av mopeder lika lätt som bilar.  Och då blir de stående i flera minuter, för att sen tvingas köra mot rött iallafall:P. händer även mc-förare (på det forumet iaf).

DVS. Det finns inte någon sensor som "ser" ljuset från bilens lyktor.


edit: Mr_EmCom skrev det visst före mig, typiskt tongue. Men iallfall. "Myth busted"

Senast redigerat av Hmm. (24 oktober 2007)

vullen Mr White
24 oktober 2007 · 1 072 Inlägg

Sokrates skrev:
Det finns INGA ljussensorer i trafikljusen,, det är en MYT. Däremot tillämpar många taxi och andra tex budbilar metoden att blnka med helljus när de kör på kvällar när de kommer till 4 vägskors utan trafikljus för att skrämma/varna bilar från korsande vägar.

//Tommy.

Du får ta en tur hir så ska du få svart på vitt att de finns! smile

Tror knappast att de är ren tur hela tiden att de slår om då ja åker hem på nätterna från jobbet å blinkar me hellyset mot trafiklyset..När de blir så vid dom fleta korsningarna ja passerar.

Senast redigerat av Robban 245 (24 oktober 2007)

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
John87 Stolt Volvoägare
25 oktober 2007 · 4 913 Inlägg

Här i köping är det slingor i marken. Ljusen slår om på natten oavsett om man har lampor på eller av.

I Göteborg kör bussarna (förmodligen även spårvagnarna) med en sändare. Trycker man på knappen skickas en signal ut till trafikljusen som slår om till bussarnas fördel.
I vissa bussar sitter den knappen integrerat med blinkers, d.v.s när bussen blinkar så skickas signalen ut automatiskt.
I vissa bussar sitter det en separat knapp som sköter detta.

Antar att ambulans/brandkår kör med samma princip då de på något sätt måste prioriteras i trafiken.

Detta gäller dock Göteborg och jag svär inte på om det är så på andra platser.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Grundstrom Nismo
25 oktober 2007 · 758 Inlägg

Finns inte där jag bor iaf wink

robert_87 Lokförare
25 oktober 2007 · 126 Inlägg

En del är ju bara för tröga! Klipp er och skaffa ett jobb!

Saab 900 Aero -96
Schotttz
25 oktober 2007 · 586 Inlägg

Vet inte om det funkar i Trollhättan, har inte sett att någon trafiksignal ska ha en sensor någonstans... Men däremot i Vänersborg vid Shell sitter det en grej ovanför trafikljuset, har alltid undrat vad det är? Kanske är en sådan isåfall, eller om det är någon mottagare för polis, ambulans, brandkår som skickar iväg en signal så dom direkt får grönt?

Har drukit en öl nu, annars hade jag åkt dit och blinkat smile

GurraG INGET ANNAT!!
25 oktober 2007 · 1 725 Inlägg

i halmstad funkar det iallafall att blinka med helljus.. har provat på olika avstånd, så jo det finns även med ljussensorer

Tinoz 10 sec före dig...
25 oktober 2007 · 540 Inlägg

jag har hört att det är skit snack!

laika
25 oktober 2007 · 410 Inlägg

Hur fasen kan det bli en fem sidor lång debatt om det här? Tydligen så står det skrivit i en tidning att det är bara en myt. Det funkar inte Sveriges större städer. Har provat det själv, för att motbevisa en polare. Sen det där med att det bara funkar på natten beror på att den på dagen är tidsinställd eller så finns det alltid bilar i korsningen före dig. Så då märker du inte av att det ligger någon sensor i marken. Finns ett trafikljus i göteborg på en 70-väg på morronen är det nästan alltid grönt vilket beror på att den är hårdare trafikerad för dom som är på vägen än dom som ansluter. Men det händer att den slår om till rött på dagen. På natten däremot är den nästan alltid röd och slår om när man närmar sig den. Alltså tidsstyrning på dan sensor på kväll o natt.

Skoda Fabia (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang