hur fort kan man få upp en 240 i km/h?

Xuri One Man Clan
31 oktober 2007 · 4 287 Inlägg

vet inte vad sluthastigheten blev men i 200 knyck (mätarfart) så la han i 5an och forsatte en rätt lång sträcka ..då var vi 5 pers i  bilen ...240 med K-kam...större spridare.. annat avgassystem ...men orginal vettifan vad dom orkar ...min 745:a Gl gjorde inte ens 170 knyck innan

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 november 2007 · 10 427 Inlägg

AirOne skrev:

steifan skrev:

Nyman_ skrev:
hur kan det vara sån skillnad på 240 o 740, min är toppad i 240km/h ifs så är det ju turbo men.

740n har lägre luftmotstånd / bättre aerodynamik än 240 cool

Ursäkta mig..men..rätta mig om jag har fel men 740 är väl formad som
en skolåda? Inget ont menat men..känns inte riktigt som den teorin stämmer?
Visserligen kanske a-stolparna lutar mer, om det är det du menar?

Med automatlådan har jag fått upp min i 170, frågan är hur det ligger till nu.
Ska prova nån dag när jag vågar smile

Ursäkta mig men 240n är ju formad som nån sluten skolåda med övertryck wink
Fronten är tillochmed lägre på 740n.. det ger massor.

Text överförd från Teknikens Världs nybilstest av Volvo 740 GLE 1984 eller 1985.
(Kan länka in bild om ingen skulle tro mig tongue)

"Högre toppfart och lägre bränsleförbrukning beror på 7-seriens lägre luftmotstånd - med cW 0,40 är det inte lågt jämfört med många nya bilar men i alla fall bättre än 240-serien, som lär ligga runt cW 0,43-0,44"


Här lite annan text från Volvo 760 Turbo vs SAAB 900 Turbo 16 tidigt 80:
"Dock inte för att Volvon, har sitt kantiga utseende till trots, har sämre strömlinjeform än SAAB 900 Turbo. Båda har ett cW-värde runt 0,40 - men Volvo har en större frontarea och därför är dess totala luftmotstånd större."

om vad cW är kan man läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient (på Engelska, yadayadayada)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
1 november 2007 · 26 174 Inlägg

steifan skrev:

AirOne skrev:

steifan skrev:

740n har lägre luftmotstånd / bättre aerodynamik än 240 cool

Ursäkta mig..men..rätta mig om jag har fel men 740 är väl formad som
en skolåda? Inget ont menat men..känns inte riktigt som den teorin stämmer?
Visserligen kanske a-stolparna lutar mer, om det är det du menar?

Med automatlådan har jag fått upp min i 170, frågan är hur det ligger till nu.
Ska prova nån dag när jag vågar smile

Ursäkta mig men 240n är ju formad som nån sluten skolåda med övertryck wink
Fronten är tillochmed lägre på 740n.. det ger massor.

Text överförd från Teknikens Världs nybilstest av Volvo 740 GLE 1984 eller 1985.
(Kan länka in bild om ingen skulle tro mig tongue)

"Högre toppfart och lägre bränsleförbrukning beror på 7-seriens lägre luftmotstånd - med cW 0,40 är det inte lågt jämfört med många nya bilar men i alla fall bättre än 240-serien, som lär ligga runt cW 0,43-0,44"


Här lite annan text från Volvo 760 Turbo vs SAAB 900 Turbo 16 tidigt 80:
"Dock inte för att Volvon, har sitt kantiga utseende till trots, har sämre strömlinjeform än SAAB 900 Turbo. Båda har ett cW-värde runt 0,40 - men Volvo har en större frontarea och därför är dess totala luftmotstånd större."

om vad cW är kan man läsa här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient (på Engelska, yadayadayada)

Ja se lägger man upp det så, så okej tongue Men..aja. Jag kommer nog ändå hävda
till min död att 240:n är mer "strömlinjeformad" än 740:n tongue
Formad som en container, stor som ett hus. För lätt över bakaxeln.
Äsch. Jag har nog bara kört en "sämre" modell tror jag. Finns finfina 740:s också.
Inget ont menat med ovanstående smile

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Phaetoon
1 november 2007 · 8 156 Inlägg

Skillnaden mellan 940 och 740-serien var väl också ganska så stor, rent luftmotståndsmässigt? Har för mig att bensinförbrukningsskillnaden kunde bli över 1 dl milen vid högre hastigheter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
ostersund
1 november 2007 · 1 Inlägg

run 180 cirkus men jag har kört med min i 260 så ska vi rejsa??big_smile

ha de gott mannen/bruden....:D
steifan DR!FTT3KN!K3R
1 november 2007 · 10 427 Inlägg

Phaetoon skrev:
Skillnaden mellan 940 och 740-serien var väl också ganska så stor, rent luftmotståndsmässigt? Har för mig att bensinförbrukningsskillnaden kunde bli över 1 dl milen vid högre hastigheter.

Ja men den lägre fronten som blev 940-fronten kom ju redan 1988 på 760 (generation2).
Och det är väl med tanke på luftmotståndet som dom har vinklat fronten lite mer.
Har för mig att det nämns i nån nybilsbroschyr från 1988.
Sen är ju frontspoilers ganska olika på 740 & 940.. så en del som skiljer på den fronten smile
Borde vara enorm skillnad på en 240 och en 940 då tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
beemern .......
1 november 2007 · 2 655 Inlägg

245 me b230f har ja kört 192km/h enligt mätarn på, 5st i bilen, 98 soppa tongue...

Senast redigerat av beemern (1 november 2007)

Slain
1 november 2007 · 199 Inlägg

Någon som vet vad en 240 Turbo toppar orginal? (Borde väl vara rätt tråd att fråga i tycker man tongue )

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
PH_
1 november 2007 · 310 Inlägg

Slain skrev:
Någon som vet vad en 240 Turbo toppar orginal? (Borde väl vara rätt tråd att fråga i tycker man tongue )

Över 200 är inga problem. 190-200 går med en sugis om man har en jätteraka.

Nu snackar vi mätarfart dock. Skulle tippa på att turbon ganska precis gör 200 i verkligfart och en volvo sugis med fyra gör nog 175 kanske.

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
vullen Mr White
1 november 2007 · 1 072 Inlägg

200 har ja åkt me min räcer smile Men de diffar nåra km fel me 18tum så 180 kanske.

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
1 november 2007 · 6 475 Inlägg

ca 170-180 gjorde då min med 136hk insprutnings motorn & 30000mil på mätarn

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Du
1 november 2007 · 121 Inlägg

weeeman skrev:
Modiga grabbar, att toppa en 240 måste ju nästan vara lite otäckt smile
Ja jag har ägt en 240 (det har dock aldrig fallit mig in att toppa den)

Ja, det är riktigt otäkt... lånade en 245 och försökte få den över 170 på E4 med mitträcke, jag slutade för den vinglade för mycket.. var riktigt läskigt. kändes som ett sjörövarskepp på frusen sjö.

Slain
1 november 2007 · 199 Inlägg

Master PH skrev:

Slain skrev:
Någon som vet vad en 240 Turbo toppar orginal? (Borde väl vara rätt tråd att fråga i tycker man tongue )

Över 200 är inga problem. 190-200 går med en sugis om man har en jätteraka.

Nu snackar vi mätarfart dock. Skulle tippa på att turbon ganska precis gör 200 i verkligfart och en volvo sugis med fyra gör nog 175 kanske.

Okej, så dom är alltså inte helt döda tongue Tack för svar iaf!

Ford F250 Super duty "Dragbilen" (2016)
_Wallis_
1 november 2007 · 4 506 Inlägg

Du skrev:

weeeman skrev:
Modiga grabbar, att toppa en 240 måste ju nästan vara lite otäckt smile
Ja jag har ägt en 240 (det har dock aldrig fallit mig in att toppa den)

Ja, det är riktigt otäkt... lånade en 245 och försökte få den över 170 på E4 med mitträcke, jag slutade för den vinglade för mycket.. var riktigt läskigt. kändes som ett sjörövarskepp på frusen sjö.

Beror nog på skiket på fjädring, och typen av däck.

I min är det ingen skräck alls, Bara glider fram..
Gjorde den även med 14/70/185

Senast redigerat av _Wallis_ (1 november 2007)

Kan du andas kan du dö.
båge montör och hobby mekaniker
1 november 2007 · 2 672 Inlägg

toppade inte 245:an min senast ja försökte, men kom iaf upp i en 150 me den! då gick den stabilt som fan! lr provade inte att svänga å sånt, men den vajjade ingenting! så skulle nog kunna peta upp den nåra kilometer till! surt bara att man har 4 pet lådan i.. går inte så jätte fort me den tongue

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volvotjej84 helt galen
1 november 2007 · 388 Inlägg

steifan skrev:

Nyman_ skrev:
hur kan det vara sån skillnad på 240 o 740, min är toppad i 240km/h ifs så är det ju turbo men.

740n har lägre luftmotstånd / bättre aerodynamik än 240 cool

Är det ens möjligt? 740 har ju aerodynamik som en ladugårdsvägg big_smile

Har förresten haft uppe min 745 GL i styvt 160 utan att maxa den, då kändes det fortfarande hyggligt stabilt faktiskt...

Varför åka fort när man kan åka brett?
Akka
1 november 2007 · 1 174 Inlägg

öhm det jag ej fattar... kan ma nverkligen få upp en 240 gl orginal i 180 - 190 ??? :S fan det är väl bara 115 hk i dom jävlarna å e tunga som hus!

Phaetoon
1 november 2007 · 8 156 Inlägg

beemern skrev:
245 me b230f har ja kört 192km/h enligt mätarn på, 5st i bilen, 98 soppa tongue...

Hur många mil på mätaren? Farsan har plågat upp sin i 175km/h...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Aga_Diff Bärs!
1 november 2007 · 3 456 Inlägg

Små rejsa lite mot en BMW 320 E30 för lääänge sen med mitt skåp-åk precis när jag köpt den, straxt över 200km/h han jag upp i innan jag kollade till på mätaren & släppte jag av...

Garaget.org peakade 2008.
Volvo 745 Turbo Intercooler "En jävel på kärlek" (1988)
Volvo 945-SE "Niijeförttin" (1992)
Markus_MR2
1 november 2007 · 761 Inlägg

Nyman_ skrev:
hur kan det vara sån skillnad på 240 o 740, min är toppad i 240km/h ifs så är det ju turbo men.

Glädjemätare?

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang