Motorolja billig vs. dyr

shogun
13 december 2007 · 2 117 Inlägg

Coop/Biltema/och många andra lågprisoljor...mad
Jag skulle inte ens i en av mina vildaste våta drömmar utsätta motorn för sådan "smörja"

Nej, tacka vet jag en riktig kvalitetsolja som tex Motul...

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img4608ba4535876.jpg

Ett oljebyte per sommar...kostar ca 500,- med denna olja
Det är kanske 2-300 kronor mer att betala än för det där andra...vad det nu är för något omkrackat elände...

Visst kan jag vara dum ibland...men inte tusan är jag dumsnål och fördärvar något som kostar många 1000-tals kronor att bygga upp genom att hälla "smörja" i motorn.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
Andreas_ace
13 december 2007 · 375 Inlägg

zoopåse skrev:
Det luktar lite som vanligt som att de flesta utgår ifrån att pris följer prestanda och att det är det som lägger grund för marknaden, när det visar sig gång efter gång i seriösa objektiva tester (råd och rön tex) att förhållandet är väldigt osäkert. Varför skulle just olja vara annorlunda när det mest är förpackningen och prislappen man har att gå på i affären precis som nästan allting annat.

vad man betalar för är märket, sedan så kanske det är en längre transportväg så priset blir högre, man beställer inte in samma kvantitet och sedan så har alla företag en vinst dem vil få in.

En helsyntet olja kan kanske kosta ca 15kr/liter som inköp och kan då säljas för runt 100kr/liter.
Sedan så kan det komma in en delsyntet olja som kostar 50kr/liter men som bara kan säljas för 75kr/l

Så priserna varierar i inköp och försäljning.

Säljer biltema sin olja för kanske 499kr för 4 liter så väljer kunderna att gå till konkurrenterna osv.
Så möjligen så har biltema en väldigt låg vinst. Kan även vara att dem får en bra deal eftersom dem gör så stora inköp.

Jag tycker iaf inte man ska gå efter prislappen.
Visst använder jag Biltema olja, men jag har inget emot att andra väljer dyrare alternativ.
Att bevisa att en produkt är svårare än att säga att den suger.
För alla har ju kompisar som kört biltemas och dem har skurit osv.
Ingen har sagt hur förhållandet var i motorn, hur den behandlats, om service har gjrot i rätt tid osv.

Kanske var så att dem satte i ett nytt oljefilter som var feltillverkat och hade massa metallrester i sig.

Men att påstå att man får vad man betalar för är fel.

Tävlar inom roadracing och jag kör med det jag tycker fungerar bra, och det är inte det dyraste.
Jag har kört på biltemas till kända märken som Motorex och Maxima och motorn går lika bra ( dock kr jag Maxima nu då det luktar bättre). Om Biltemas olja lyckas smörja min maskin som ligger mellan 13-16000rpm så kan jag inte påstå att deras olja är skit.

Senast redigerat av Andreas_ace (13 december 2007)

Volvo 740GL (1990)
Bene
13 december 2007 · 38 Inlägg

Så länge man använder en olja som uppfyller kraven där du ska använda den så är märket egentligen oviktigt,,

twin_cam Smålänning
13 december 2007 · 7 877 Inlägg

Just Coop forum vet jag inte vad det är för smörja i dunkarna, men bra är den inte. I alla fall inte delsynteten.

Hällde den i min bil för att rengöra när jag hade köpt den, tänkte att en billig olja som bara får spola igenom. Vad som hände? Absolut ingenting. Den hade inte löst upp något av det gamla slagget i motorn.

Bytte den till ESSO UNIFLO, mineralolja 10W/40 som kostar som coops helsyntet, ca 250 - 300 för 4 liter, och direkt så började all skit i motorn lösas upp... Så det är lite skillnad på olja och olja.
Biltemas vet jag är mycket bra, men coops ska du akta dig för tycker jag. Funkar nog bra i din mazda, då den gått på syntet innan så den är rätt ren innuti motorn, men jag kommer aldrig hälla den i någon av mina bilar igen.

Men ESSO har sin ULTRON, som är en 5W/40 syntetolja. Dyrare än coop-forums, billigare än castrol. Vet en som kör med den oljan i sin turbosaab som gått 30 000 mil, och den funkar mycket bra även om man kör hårt.

Men har du biltema runt hörnet så kör på deras. Statoils olja är bra.
Jag rekommenderar ESSO varmt också.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
kalle_fiat bäst
13 december 2007 · 319 Inlägg

ta biltemaolja! jag har krt min motor båt på coops olja funkar hur bra som hellst har oxå kört den på statiols och märker ingen skillnad!

hangman
15 december 2008 · 2 174 Inlägg

tjena allihoppa! Jag har haft ca 20 bilar nu och jag har kört minst 15 av dom på biltema olja. Biltema har inget egen olje källa utan delar med shell i norrköping, en kompis kör lastbil och han hade vart där och tittat när dom fyllde samma olja i olika flaskor och dubblade priset på macken.

Jag har haft vråltrimmade saabar och audisar och nu har jag en v70 t5 240 hk som jag kör på biltemas finaste olja. Funkar riktigt jävla bra. DOCK så håller jag mig ifrån biltemas OLJEFILTER, då dom flera gånger visat lite sämre kvalite och ej vill bygga upp samma oljetryck som ett filter från mekonomen tex.  Sen tändstiften funkar, men inte lika bra som riktiga ngk stift. sen beror det på vad man har för motor, en 240 med 30 000 mil på mätaren kan du hälla fritös olja i den går lika bra för det!

Karlzzon Bil och MC guru
15 december 2008 · 272 Inlägg

Att bilarna inte skär på stubinen kan ju vara sant, men det finns en anledning till att det är billigt....och förr eller senare så händer det...som inte fick hända...å dyrt blev det.....

Varje gång jag river en motor (vilket är ofta) som är skuren eller har fruktansvärt mycket kox på detaljer och väggar så brukar tyvärr svaret allt för ofta (alltid) vara "budget-motorolja".
När man river en motor som är "helt ren" på insidan brukar svaret lika ofta vara kvalitesolja.

Men olja är ju ett kapitel i sig, men efter att ha deltagit i diverse smörjseminarium under min racing-aktiva tid både i Sverige och utomlands...är jag HELT övertygad om att en högkvalitets olja betalar sig i längden!

Men det är MIN fasta övertygelse och dom som tror på biltemas produkter får gärna fortsätta göra det, vissa tror på gud..andra inte....som nån skrev innan så om man har en gammal häck med 30 000mil på mätarn så går den ju på vodka redbull om det skulle vara så smile

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se
Mitsubishi LANCER EVO 6 "M38TR edition" (2001)
sik
15 december 2008 · 1 072 Inlägg

additoverna gör skillnad som tillverkaren tillsätter, dessa ligger utanför klassningen

Janosch
15 december 2008 · 205 Inlägg

Bene skrev:
Så länge man använder en olja som uppfyller kraven där du ska använda den så är märket egentligen oviktigt,,

Där sa du något smile

opeldrifter
15 december 2008 · 1 253 Inlägg

Mycket skitsnack som vanligt om biltemas billiga oljor. De skulle ju inte få sälja sådant som inte funkar o så mycket bra betyg de fått för sina oljor. Jag är innne på min 25:e bil o alla har jag kört på biltemas oljor o har plockat isär många motorer o inte fan är det fullt med kox o gegga som andra påstår. Biltemas oljor är lika bra som alla andra märken. O till er märkesbögar som inte  kan ha en olja som det t.ex står biltema eller kanske ICA på så kan ni fortsätta med erat slöseri med pengar för ni verkar ju ha råd med det... Själv kommer jag fortsätta tjäna pengar på att köpa billigt olja o minst lika bra om inte bättre i kvalitèt

Lev livet nu innan det är för sent
Blaxxxer
14 april 2013 · 63 Inlägg

(återupplivar gammal tråd hehe)med min förra bil låg körde jag inte speciellt snällt och jag hade biltemas 5/40 olja och jag va aldrig missnöjd! bästa oljan enligt mig! prismässigt.

Rösta gärna!
Audi A4 "Tysken" (1996)
Volvofarfar
14 april 2013 · 1 312 Inlägg

Man får det man betalar för, så är det!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Evildan
14 april 2013 ·

Om man nu skulle ponera att ngn tar en skvätt av just biltemas olja och en skvätt av de dyrare märkena exempelvis (behöver inte vara just dessa) Mobil1, Statoil, Shell, BP, med samma klassning och låter en oberoende person prova dessa på ett oljelabb, skulle då dessa oljor visa samma resultat?
Ja det gör dom.
Gjorts oberoende tester på avancerat oljelab och då hade biltemas olja exakt samma innehåll/egenskaper som en annan mkt dyrare olja som säljes dyrt som ett eget märke på macken.

Blaxxxer
14 april 2013 · 63 Inlägg

folk tror att allt handlar om vad man betalar, så om tex castrol skulle sänka sitt pris till 50 kr litern så skulle ni inte köpa den bara för att den är billig? "man får vad man betalar för" är ett uttryck för fega människor

Rösta gärna!
Audi A4 "Tysken" (1996)
Volvofarfar
14 april 2013 · 1 312 Inlägg

Blaxxxer skrev:
folk tror att allt handlar om vad man betalar, så om tex castrol skulle sänka sitt pris till 50 kr litern så skulle ni inte köpa den bara för att den är billig? "man får vad man betalar för" är ett uttryck för fega människor

Så är det!
Köper du olja på lidl med? tror du att dom har samma kvalite som tex castrol?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
14 april 2013 · 1 312 Inlägg

Evildan skrev:
Om man nu skulle ponera att ngn tar en skvätt av just biltemas olja och en skvätt av de dyrare märkena exempelvis (behöver inte vara just dessa) Mobil1, Statoil, Shell, BP, med samma klassning och låter en oberoende person prova dessa på ett oljelabb, skulle då dessa oljor visa samma resultat?
Ja det gör dom.
Gjorts oberoende tester på avancerat oljelab och då hade biltemas olja exakt samma innehåll/egenskaper som en annan mkt dyrare olja som säljes dyrt som ett eget märke på macken.

Aldrig i havet!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Evildan
14 april 2013 ·

Volvofarfar skrev:

Blaxxxer skrev:
folk tror att allt handlar om vad man betalar, så om tex castrol skulle sänka sitt pris till 50 kr litern så skulle ni inte köpa den bara för att den är billig? "man får vad man betalar för" är ett uttryck för fega människor

Så är det!
Köper du olja på lidl med? tror du att dom har samma kvalite som tex castrol?

En Lidlolja med motsvarande klassning som tex Castrol kan mkt väl ha identiskt innehåll.
Så jo, jag skulle tveklöst kunna hälla -Lidlolja. i min bil om den uppfyller klassningen.

Evildan
14 april 2013 ·

Volvofarfar skrev:

Evildan skrev:
Om man nu skulle ponera att ngn tar en skvätt av just biltemas olja och en skvätt av de dyrare märkena exempelvis (behöver inte vara just dessa) Mobil1, Statoil, Shell, BP, med samma klassning och låter en oberoende person prova dessa på ett oljelabb, skulle då dessa oljor visa samma resultat?
Ja det gör dom.
Gjorts oberoende tester på avancerat oljelab och då hade biltemas olja exakt samma innehåll/egenskaper som en annan mkt dyrare olja som säljes dyrt som ett eget märke på macken.

Aldrig i havet!

Har du tillgång till fakta från ett oljelab där det kan mätas kemiska tillsatser och oljans åldring?


Det har jag.

Volvofarfar
14 april 2013 · 1 312 Inlägg

Evildan skrev:

Volvofarfar skrev:

Evildan skrev:
Om man nu skulle ponera att ngn tar en skvätt av just biltemas olja och en skvätt av de dyrare märkena exempelvis (behöver inte vara just dessa) Mobil1, Statoil, Shell, BP, med samma klassning och låter en oberoende person prova dessa på ett oljelabb, skulle då dessa oljor visa samma resultat?
Ja det gör dom.
Gjorts oberoende tester på avancerat oljelab och då hade biltemas olja exakt samma innehåll/egenskaper som en annan mkt dyrare olja som säljes dyrt som ett eget märke på macken.

Aldrig i havet!

Har du tillgång till fakta från ett oljelab där det kan mätas kemiska tillsatser och oljans åldring?


Det har jag.

Vilken olja jämförde dom biltemas olja med då? upp med faktan då, skulle vara skitintresssant att se smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Blaxxxer
14 april 2013 · 63 Inlägg

vi som använder billig olja kan ju va glada över att vi sparar dem onödiga pengarna ni andra lägger ut. oftast är det inte fel på oljan utan på den som byter den.

Rösta gärna!
Audi A4 "Tysken" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang