Modernisering av en gammal bil.

beemern .......
16 december 2007 · 2 655 Inlägg

Phaetoon skrev:
Det vore en ganska så intressant upplevelse...
Jag hade tänkt ta säten från en BMW E36, för att det inte ska se alltför modernt ut.
Sen så hade jag tänkt bygga om instrumentpanelen lite. Mest för att få plats med några extra mätare, den gamla PV-instrumentpanelen (lite mer krom på den) samt för att få plats med ett par 3.5" högtalare.

leta reda på säten ifrån en m3 e30 iställe:D svart skinn o kriminellt sköna att sitta i och tar inte lika mycke platts heller big_smile...

Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

beemern skrev:
en sak ja alltid funderat på, de är att varför ingen biltillverkare har byggt om en gammal bil me helt ny eletronik åså, nu menar ja ju inte som tex den nya challengern eller nå sånt men alltså säg en volvo 242 frånt 1970 som man slänger i airbag, allt elstyrt, gps, abs, antisladd ja allt åså uppgraderad upphängning, motor från en mycke nyare volvo och gör den exakt lika utrustad åså som en splitter ny bil men ändå orginal på utsidan, de vore riktigt fränt å se en sån i nåra ex som man fick se köra å på utställningar och massa sånt, typ som i usa på tex programmen som går på discovery där dom tar gamla bilar å bygger om, fast man går steget extremare å slänger in ALLT som har me utrustning och göra från en ny bil ida big_smile...

Jag har funderat på precis samma sak. Tänk om Volvo skulle göra en Volvo Amazon Limited Edition, men bygga den på Volvo S60R? Tror nog att det skulle finnas ett flertal nostalgiker som skulle vilja köpa den...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
beemern .......
16 december 2007 · 2 655 Inlägg

Phaetoon skrev:

beemern skrev:
en sak ja alltid funderat på, de är att varför ingen biltillverkare har byggt om en gammal bil me helt ny eletronik åså, nu menar ja ju inte som tex den nya challengern eller nå sånt men alltså säg en volvo 242 frånt 1970 som man slänger i airbag, allt elstyrt, gps, abs, antisladd ja allt åså uppgraderad upphängning, motor från en mycke nyare volvo och gör den exakt lika utrustad åså som en splitter ny bil men ändå orginal på utsidan, de vore riktigt fränt å se en sån i nåra ex som man fick se köra å på utställningar och massa sånt, typ som i usa på tex programmen som går på discovery där dom tar gamla bilar å bygger om, fast man går steget extremare å slänger in ALLT som har me utrustning och göra från en ny bil ida big_smile...

Jag har funderat på precis samma sak. Tänk om Volvo skulle göra en Volvo Amazon Limited Edition, men bygga den på Volvo S60R? Tror nog att det skulle finnas ett flertal nostalgiker som skulle vilja köpa den...

exakt. skulle nog kosta en del att köpa dom men en riktig samlare skulle nog inte bry sej tongue...

Robbin_V90 Elektriker/Montör
16 december 2007 · 534 Inlägg

Phaetoon skrev:

beemern skrev:
en sak ja alltid funderat på, de är att varför ingen biltillverkare har byggt om en gammal bil me helt ny eletronik åså, nu menar ja ju inte som tex den nya challengern eller nå sånt men alltså säg en volvo 242 frånt 1970 som man slänger i airbag, allt elstyrt, gps, abs, antisladd ja allt åså uppgraderad upphängning, motor från en mycke nyare volvo och gör den exakt lika utrustad åså som en splitter ny bil men ändå orginal på utsidan, de vore riktigt fränt å se en sån i nåra ex som man fick se köra å på utställningar och massa sånt, typ som i usa på tex programmen som går på discovery där dom tar gamla bilar å bygger om, fast man går steget extremare å slänger in ALLT som har me utrustning och göra från en ny bil ida big_smile...

Jag har funderat på precis samma sak. Tänk om Volvo skulle göra en Volvo Amazon Limited Edition, men bygga den på Volvo S60R? Tror nog att det skulle finnas ett flertal nostalgiker som skulle vilja köpa den...

Fan det har jag med tänkt på.. Typ om man vann jackpott på lotto eller liknande och beställa en splitter ny 240... Trodde bara det var jag som hade sånna tankar....

Lite OT men ändå.....

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
xorox_88 Smack that ass!!
16 december 2007 · 2 953 Inlägg

Robbin_V90 skrev:

Phaetoon skrev:

beemern skrev:
en sak ja alltid funderat på, de är att varför ingen biltillverkare har byggt om en gammal bil me helt ny eletronik åså, nu menar ja ju inte som tex den nya challengern eller nå sånt men alltså säg en volvo 242 frånt 1970 som man slänger i airbag, allt elstyrt, gps, abs, antisladd ja allt åså uppgraderad upphängning, motor från en mycke nyare volvo och gör den exakt lika utrustad åså som en splitter ny bil men ändå orginal på utsidan, de vore riktigt fränt å se en sån i nåra ex som man fick se köra å på utställningar och massa sånt, typ som i usa på tex programmen som går på discovery där dom tar gamla bilar å bygger om, fast man går steget extremare å slänger in ALLT som har me utrustning och göra från en ny bil ida big_smile...

Jag har funderat på precis samma sak. Tänk om Volvo skulle göra en Volvo Amazon Limited Edition, men bygga den på Volvo S60R? Tror nog att det skulle finnas ett flertal nostalgiker som skulle vilja köpa den...

Fan det har jag med tänkt på.. Typ om man vann jackpott på lotto eller liknande och beställa en splitter ny 240... Trodde bara det var jag som hade sånna tankar....

Lite OT men ändå.....

de har jag oxå tänkt på asså de där med 240in typ med allt från nya s80in förutom instrument brädan sen awd

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

beemern skrev:

Phaetoon skrev:
Det vore en ganska så intressant upplevelse...
Jag hade tänkt ta säten från en BMW E36, för att det inte ska se alltför modernt ut.
Sen så hade jag tänkt bygga om instrumentpanelen lite. Mest för att få plats med några extra mätare, den gamla PV-instrumentpanelen (lite mer krom på den) samt för att få plats med ett par 3.5" högtalare.

leta reda på säten ifrån en m3 e30 iställe:D svart skinn o kriminellt sköna att sitta i och tar inte lika mycke platts heller big_smile...

Är det stor skillnad på bredden mellan M3 E30 och M3 E36 säten?

Du tänkte på dessa?
http://www.garaget.org/?car=60558&image=549383

Jag funderade på dessa, fast i svart skinn då förstås:
http://www.garaget.org/?car=14508&image=124178

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
beemern .......
16 december 2007 · 2 655 Inlägg

Phaetoon skrev:

beemern skrev:

Phaetoon skrev:
Det vore en ganska så intressant upplevelse...
Jag hade tänkt ta säten från en BMW E36, för att det inte ska se alltför modernt ut.
Sen så hade jag tänkt bygga om instrumentpanelen lite. Mest för att få plats med några extra mätare, den gamla PV-instrumentpanelen (lite mer krom på den) samt för att få plats med ett par 3.5" högtalare.

leta reda på säten ifrån en m3 e30 iställe:D svart skinn o kriminellt sköna att sitta i och tar inte lika mycke platts heller big_smile...

Är det stor skillnad på bredden mellan M3 E30 och M3 E36 säten?

Du tänkte på dessa?
http://www.garaget.org/?car=60558&image=549383

Jag funderade på dessa, fast i svart skinn då förstås:
http://www.garaget.org/?car=14508&image=124178

jo e30 säterna e lite smidigare. lite mindre men ändå inte för små. sen tycker ja att e30 stolarna exakt sånna skinn som du länkade, dom e snyggast...

sir_daniel www.kudoz.se
16 december 2007 · 3 802 Inlägg

backsensor? backkamera? modernare fjädring och bromsar (större)?

Okim Dra mig i draken!!!
16 december 2007 · 616 Inlägg

du är inne på det jag lurar på smile haha kul att en till vill göra som jag smile
jag kör på amazon kombi dock smile

men jag har funderingar på nivåreglerade Xenon ljus (har hört att golfs runda lampor passar med lite lädd mådd så får du angel ays)
Ac, Mordernare bropmsar, Skinn sätenm från nån fin volvo  nytt mordernt instrument, C-lås, Larm , El-hissar, mm.mm e juh hett

Mvh// Okim // Jocke
Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

beemern skrev:
jo e30 säterna e lite smidigare. lite mindre men ändå inte för små. sen tycker ja att e30 stolarna exakt sånna skinn som du länkade, dom e snyggast...

Jag är rätt så bred av mig. Men jag vet att dom är sköna.

Jag tycker att dom nyare har lite rundare former och det skulle nog passa in bättre,
eftersom Amazonen har lite rundare former.
Men dom nyare har ju plastigare reglage. Man kanske kan lacka dom, eller klä in dom i vinyl eller något annat trevligt?

Det här är min inspiration (när det gäller sätena)
http://hos.sandnet.se/anette.flink/wheelsforarplats.jpg
Om de passar i en PV så lär dom passa i en Amazon också.

Jag hade inte tänkt mig stolen med det "modernare" hela nackstödet.
http://www.garaget.org/?car=60376&image=659960

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

sir_daniel skrev:
backsensor? backkamera? modernare fjädring och bromsar (större)?

Backsensor kan ju vara något. Borde ju gå att montera det på ett relativt diskret sätt. Backkamera kräver ju en monitor i bilen och jag vill inte att det ska se för modernt ut där. Men något som poppar upp ur ur instrumentbrädan kanske vore något? Ska tänka på det.
Modernare fjädring och bromsar ingår redan i planerna. Tänkte bygga runt en Volvo 240 bakaxel och så Volvo 140 fram. Sen så har jag inte riktigt tänkt på vilka bromsar som vore lämpligast.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Okim Dra mig i draken!!!
16 december 2007 · 616 Inlägg

Phaetoon skrev:

sir_daniel skrev:
backsensor? backkamera? modernare fjädring och bromsar (större)?

Backsensor kan ju vara något. Borde ju gå att montera det på ett relativt diskret sätt. Backkamera kräver ju en monitor i bilen och jag vill inte att det ska se för modernt ut där. Men något som poppar upp ur ur instrumentbrädan kanske vore något? Ska tänka på det.
Modernare fjädring och bromsar ingår redan i planerna. Tänkte bygga runt en Volvo 240 bakaxel och så Volvo 140 fram. Sen så har jag inte riktigt tänkt på vilka bromsar som vore lämpligast.

Fick höra att 164framvagn  skall man ha när man bygger på amazon förstärkt o större bromsar..?

Mvh// Okim // Jocke
loudness
16 december 2007 · 4 554 Inlägg

kan du inte få in en nyare bils inredning paneler osv de hade ju gjort susen tänkte på golf citie som har typ golf 4ans inredning

fluppidupp ...
16 december 2007 · 757 Inlägg

färddator big_smile men en E30 med en nybils teknik. det är något som jag skulle se som guld

_Wallis_
16 december 2007 · 4 506 Inlägg

Som Robzter sade, Färddator snyggt inpackat så det ser orginal ut.
ABS? kanske.. Göra speglarna el styrda och eluppvärmda? Borde
gå att ta komplett från modernare bil och snickra ihop i ngn "metall"
"skål" så det ser gammaldaggs ut, El hissar = ett måste big_smile El Stolar.
Finns hur mkt som helst som du kan göra ju.

//Wallis

Kan du andas kan du dö.
camaro67 Meister
16 december 2007 · 6 763 Inlägg

Jag föreslår att du köper en hel bil. Du funderade ju på en b230 har jag för mig att de stod.. Så köp en 940 och flytta över hjulupphängningar m.m. Då kan du ju försöka hitta en med skinninredning och ta därifrån. Det är min tanke.. Jag har tänkt att göra så med Camaron i framtiden men då använda mig av en camaro från 98 och framåt

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

Okim skrev:

Phaetoon skrev:

sir_daniel skrev:
backsensor? backkamera? modernare fjädring och bromsar (större)?

Backsensor kan ju vara något. Borde ju gå att montera det på ett relativt diskret sätt. Backkamera kräver ju en monitor i bilen och jag vill inte att det ska se för modernt ut där. Men något som poppar upp ur ur instrumentbrädan kanske vore något? Ska tänka på det.
Modernare fjädring och bromsar ingår redan i planerna. Tänkte bygga runt en Volvo 240 bakaxel och så Volvo 140 fram. Sen så har jag inte riktigt tänkt på vilka bromsar som vore lämpligast.

Fick höra att 164framvagn  skall man ha när man bygger på amazon förstärkt o större bromsar..?

Om det går så. Vore ju inte helt fel.
Den här kör ju på 164:delar fram: http://www.garaget.org/?car=42560

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

loudness skrev:
kan du inte få in en nyare bils inredning paneler osv de hade ju gjort susen tänkte på golf citie som har typ golf 4ans inredning

Nja. Jag hade tänkt göra något hemmabygge. Blanda nytt med gammalt. Typ bygga ihop ett mellanting mellan PV och Amazon, sen med en finare bräda ovanpå med några extra små mätare inbäddade i den. Sen ska allt kläs i vinyl, eller i något trevligt tyg. Så det blir nog en salig blandning är jag rädd. Det ska vara helt unikt, så jag vill inte ta inredningen från någon annan bil.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
16 december 2007 · 8 156 Inlägg

Samma sak gäller med dörrpanelerna. Funderar lite på hur man ska göra med inkopplingen av ljudet. Skulle vilja ha en riktigt fin ljudinstallataion.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
speedshop
16 december 2007 · 246 Inlägg

Funderat o pimpa den??
Typ Volvo R motor med digitalt sprut o tändning?
Kan va rätt fränt med orginalstuk o motor typ nutid..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang