bensinkvalite??

TTTTT
5 januari 2008 · 945 Inlägg

sitter å klurar lite på om det är nån kvalitets skillnad på olika bolags soppa.... om dom rafinerar bensinen olika myckt/bra....tex statoils 98 vs jets 98.
Är det i så fall nån märkbar skillnad?
vad tror/vet ni?

blinka blått om du vill rejsa!
camaro67 Meister
5 januari 2008 · 6 763 Inlägg

Det är nog så lite skillnad att de går inte att märka förs än man kört en trillion mil, men då kan man inte säga iaf att de va just soppan som gav de slitaget. Så de är nog i stort sett samma shit. big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
turboforssen Telge Drifting Team
5 januari 2008 · 5 398 Inlägg

är nog ingen skillnad mellan bolagen men vet att det är det mellan mackarna, vissa mackar är det vatten i soppa tankarna  men det va ett par år sen å nu är det nog lite bättre tankar så att det inte kommer in vatten i dom

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Mange_900
5 januari 2008 · 93 Inlägg

Om inte jag har fel så har Sverige bara två raff och det är Preem och Shell så det är troligen samma soppa. Enda du kan vara helt säker på vad du får är Shell V-power.

engolf
5 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Jag tankade diesel som regel på Shell innan, men bytte sen till Statoil, och märkte med en gång att bilen plötsligt drog BETYDLIGT mindre bränsle. Jag kom närmast 100 km längre på en full tank. Det hela tyckte jag var märkligt, så jag tankade på Shell igen, och då drog den lite mer igen.
JDet var diesle då, men bensin vet jag inte helt. kanske nån liten skillnad är det...

camaro67 Meister
5 januari 2008 · 6 763 Inlägg

engolf skrev:
Jag tankade diesel som regel på Shell innan, men bytte sen till Statoil, och märkte med en gång att bilen plötsligt drog BETYDLIGT mindre bränsle. Jag kom närmast 100 km längre på en full tank. Det hela tyckte jag var märkligt, så jag tankade på Shell igen, och då drog den lite mer igen.
JDet var diesle då, men bensin vet jag inte helt. kanske nån liten skillnad är det...

Så extremt tror jag inte att de kan ha varit. De måste nog bero på foten wink

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
BMW-4-Ever
5 januari 2008 · 5 Inlägg

Hej på er, angående soppa så är det Shell V-Power är 98Oktan samma som dom andra 98Oktanare, sen är det ju så här att ju hårdare dom Krackar soppan kan dom få Typ 95Oktan, så släng ut sånt du har nytta av i bilen och tanka 98Oktan så kommer du att märka att bilen går jämnare och bättre med 98 Oktan på grund av att det är högre verkningsgrad på 98Okt den är ju dyrare men det kan löna sej i längden då bilen går bättre på 98 så din bil kommer trolikvis dra mindre soppa per mil,om ni använder Husvagn då ska ni apsolut tanka 98 några ggr innan ni ska ut o dra vagnen så ska ni se att bilen drar mindre än om ni hade tankat 95 testa så ska ni se att jag har rätt,MVH Perra

mecamartin
5 januari 2008 · 115 Inlägg

Det finns kanske en liten anledning också att bilen drar lite mer på 95 oktan istället för 98,  just därför att i 95 oktan så är det fem procent etanol vilket det inte är i 98 oktan

engolf
5 januari 2008 · 3 235 Inlägg

camaro67 skrev:

engolf skrev:
Jag tankade diesel som regel på Shell innan, men bytte sen till Statoil, och märkte med en gång att bilen plötsligt drog BETYDLIGT mindre bränsle. Jag kom närmast 100 km längre på en full tank. Det hela tyckte jag var märkligt, så jag tankade på Shell igen, och då drog den lite mer igen.
JDet var diesle då, men bensin vet jag inte helt. kanske nån liten skillnad är det...

Så extremt tror jag inte att de kan ha varit. De måste nog bero på foten wink

Nja, tror inte det.
Min brorsa gjorde likadant experiment med sin Passat diesel, och fick samma resultat.
Jag försökte ringa shell och statoil för att undersöka det lite närmare, men folk där fattade inte ens vad jag menade, riktiga kontorslavar...
Jag pendlade då väldigt mycket, (i stortsett bara motorvägskörning), så jag tror inte det berodde på foten. Kom lite över 900 km på 50 liter från Shell, och lite över 1000 km på 50 liter från Statoil. Låter kanske väldigt märkligt, men helt sant.

Lyckades köra 1070 km på full tank (50-51 liter), då var det statoil i Stockholm jag tankade på, och hade fullastad bil...

Stefan Varberg Supraman
5 januari 2008 · 2 300 Inlägg

Det blandas vilt mellan dom olika raffen så det mer regel än undantag att det kan va preem bränsle på en statoiltapp och shell på preem osv.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Mortalis VW-nörd?
5 januari 2008 · 4 332 Inlägg

De enda sättet man kan ta reda på de e o göra benchmarktester med exakt samma bil hela tiden, rätt svårt =/
Däremot har ja märkt att bilen drar mindre bensin uppenbarligen om ja tankar på Hydro än om ja tankar på Preem, ett par cl mindre per mil, samma oktan, skumt tycker ja.

Med Preem ligger ja runt 0.8-0.85 medan med hydro ligger de på 0.76-0.8

R1kard V-Power
5 januari 2008 · 1 186 Inlägg

BMW-4-Ever skrev:
Hej på er, angående soppa så är det Shell V-Power är 98Oktan samma som dom andra 98Oktanare, sen är det ju så här att ju hårdare dom Krackar soppan kan dom få Typ 95Oktan, så släng ut sånt du har nytta av i bilen och tanka 98Oktan så kommer du att märka att bilen går jämnare och bättre med 98 Oktan på grund av att det är högre verkningsgrad på 98Okt den är ju dyrare men det kan löna sej i längden då bilen går bättre på 98 så din bil kommer trolikvis dra mindre soppa per mil,om ni använder Husvagn då ska ni apsolut tanka 98 några ggr innan ni ska ut o dra vagnen så ska ni se att bilen drar mindre än om ni hade tankat 95 testa så ska ni se att jag har rätt,MVH Perra

Helt sant de du säger! Men e V-Power inte 99 oktan?

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
kalle57
4 juni 2008 · 5 Inlägg

Hej,

Tänkte blåsa liv i den här gamla tråden. Eftersom nu bensinpriset är så högt är det ju detta en ännu mer intressant diskussion.

Jag har en A4 cab 1.8T (163 hk) som jag alltid tankat på Jet. Nu är det priskrig i Kungälv så jag tankade för en gångs skull på Hydro Texaco där och då upptäckte även jag att kärran drog betydligt mindre bensin, drygt 0,5 dl mindre per mil.

Eftersom jag kör mycket i tjänsten och på samma sträcka vet jag exakt vad bensinförbrukningen brukar hamna på med hänsyn taget till motvind o s v. Normal förbrukning är ca 0,8 vid liten vind men nu ramlade den ner till 0,74 i motvind vilket ju faktiskt är minst 7, 5 % skillnad. Detta innebär att jag kan köpa lite dyrare bensin på Hydro men ändå tjäna på det i längden. 7, 5 % * 13 = ca 1 krona i skillnad. Min slutsats är alltså att det räcker inte att Jet är runt 20 öre billigare när soppan är kass.

Om någon insatt på området (som verkligen vet ngt om saken o inte bara spekulerar) kan verifiera om Hydro-mackarna generellt har bättre bensin så vore nog många intresserade. Hoppas inte på att detta var en tillfällighet. Jag ska fortsatt tanka på Hydro för att se om skillnaden är bestående. Återkommer om detta.

mvh

Kalle

Mortalis VW-nörd?
4 juni 2008 · 4 332 Inlägg

Behöver inte ha med bensinen o göra? Har ju o göra med hur ofta och noga, deras pumpar är kalibrerade. Hade samma sak på min Preem mack tills de gjort en ny kalibrering, då "sjönk" min förbrukning..

g_b
4 juni 2008 · 100 Inlägg

Är inte så insatt men har märkt att det är en ganska stor skillnad i förbrukning beroende på vilken mack man tankar på.

Tankade normal på Jet för att dom va billigast, sen råkade statoilsoppa hamna i tanken och vips så drog den 0,2 mindre/mil.Har testat flera gånger med ungefär samma resultat.
Bäst förbrukningssiffror har jag dock fått med V-power.Sen om det blir billigare eftesom v-powern är dyrare vet jag nte.

AMG------> Andrasorteringens Motor Grejer
steifan DR!FTT3KN!K3R
4 juni 2008 · 10 427 Inlägg

Bara för att ni har nämnt Hydro så ska jag tanka där nästa gång. wink

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
LazerHawke
4 juni 2008 · 1 268 Inlägg

Mortalis skrev:
Behöver inte ha med bensinen o göra? Har ju o göra med hur ofta och noga, deras pumpar är kalibrerade. Hade samma sak på min Preem mack tills de gjort en ny kalibrering, då "sjönk" min förbrukning..

hur kan kalibreringen på pumpen påverka bilens dator som styr tändning och bränslemängd?

kalle57
4 juni 2008 · 5 Inlägg

Mortalis skrev:
Behöver inte ha med bensinen o göra? Har ju o göra med hur ofta och noga, deras pumpar är kalibrerade. Hade samma sak på min Preem mack tills de gjort en ny kalibrering, då "sjönk" min förbrukning..

Förstår inte riktigt vad du menar. Jag tittar endast på färddatorn när jag mäter förbrukningen. D v s jag mäter inte volymen jag fyller i och jämför med trippmätaren.

Martan
4 juni 2008 ·

Och för att ett sådant utlåtande att det är olika kvalité på bensinen ska vara riktigt ska man köra samma sträck med samma förhållande.. temp på väg och luft, luftmotstånd etc.

(:

Jonsa_
4 juni 2008 · 118 Inlägg

LazerHawke skrev:

Mortalis skrev:
Behöver inte ha med bensinen o göra? Har ju o göra med hur ofta och noga, deras pumpar är kalibrerade. Hade samma sak på min Preem mack tills de gjort en ny kalibrering, då "sjönk" min förbrukning..

hur kan kalibreringen på pumpen påverka bilens dator som styr tändning och bränslemängd?

antar att personen syftade på om man räknar hur mycket man tankar och hur långt man kommer på det, är de då inte 100% lika kalibrerade så kanske du får någon liter mer på en full tank. Då kommer du ju givetvis längre ( om man kör under samma förhållanden som innan )

Angåënde det med färddator, den räknar väll inte på samma sätt som när man räkar själv ? Eftersom att dessa värden om man räkar själv och färddatorn inte brukar stämma..

Senast redigerat av LeNNy_ (4 juni 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang