Köpråd, inte säker vad jag ska köpa för kommande bil.

mr_yeahman Krom-fascisten
11 februari 2008 · 439 Inlägg

Hejsan, kör volvo 740 för stunden. Men har i tankarna att så småningom köpa upp mig, inget jag är superbråttom med, men sisådär när man får råd.
Jag räknar kallt med att ca 20 000 - 25 000 kr budget på en nyare bil.
Jag har kollat på Volvo 940, Volvo 850 och Saab 900 (90-talskarossen).

Det jag kommit fram till är att Känslan att köra Volvo940 är knappt märkbar skillnad än min 740, okay, mindre rostig, rundare bakparti. Det roligaste med 940:n är att den också är bakhjulsdriven.

850:n är till skillnad från 940 modernare feeling, tråkigt nog framljulsdriven, Har inte buskört en framljulsdriven, Är det så roligt igentligen, kan man ha kul med en framhjulsdriven bil?
Dessutom tycker jag 850:n är något snyggare, nu säger jag detta utifrån att de båda är ostylade och i orginalutseende. Givetvis kan man få nästan vilken bil som helst se nice ut med styling.

Sedan så har jag bara lite haft funderingar på att sadla om totalt och gå för saab. 9000 är att glömma, de är så äckligt stöldbegärliga, dyra att försäkra på följd av det. Men saab 900 har jag inte hört så mycketom, det enda jag vet att dessa modeller påminner om den nyare saab-modellerna.

Det sista alternativet skulle vara att dras med min vita 740 ett tag till, möjligen styla om den, trimma?, Det är en GL, så den är seg som tuggummi. Det är trots allt blackline, så elhissar och elbackspeglar har man.

Super_Micke Bildrulle
11 februari 2008 · 499 Inlägg

Alltså, 850? Har du bara kikat på sedanen? Annars är ju Kombin bland det finaste man kan få i Volvo väg i min mening.

Sen om du tänkt ha baslåda får du ju bättre ljud i en kombi, slipper skramlet från regskylt o tanklock som så många dras med. Det vore ju mitt val iaf. Men sedanen är ju också fin.

Som busbil är ju dock framhjulsdrivet ingen megahöjdare, framhjulsdrivet bjuder inte in till så mycket mer än handbromsbusande. Och det är kul, tills handbromsen börjar krångla o bara tar på ett hjul eller något.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
Kristoff_
11 februari 2008 · 87 Inlägg

Om det är bakhjulsdrift du vill ha och få mycket bil för pengar så skulle jag råda dig att köpa en bmw, exempel BMW 525 e34 karossen, ungefär samma storlek som på din 740 men jävligt bra trycka i. Snygga är dom också. Du kan nog få en sån typ årsmodell 90-94 för 30000kr med elhissar ac medmera smile

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
Mortalis VW-nörd?
11 februari 2008 · 4 332 Inlägg

om det är den där saaben du prata om som såg ut som gamla 9-3an så skulle iaf ja skriva av den direkt, verkar vara pure skräp, därför 9-3an fick komma, fixade ju över 1000 fel som 900an hade...läs beg rapport på vibilägares hemsida, vibilagare.se

master_lars
11 februari 2008 · 1 180 Inlägg

ÄR det saab 900 OG eller NG? ÄR det OG du vill ha info om så kan jag säga att man kan ha ganska kul med en sådan iaf om du skaffar dig en S eller turbo, från och med 1988 så kom handbromsen bak, så den kan man ju sladda lite, vilket man inte kan med tidigare modeller. 900 NG är bra bilar, men kanske inte så jätteroliga i min mening, men hittar du en lågmilad fin bil så är den ju helt klart värd att satsa på. De är ganska billiga att köpa så de är ganska prisvärda...

Samma sak gäller iofs även 850 och 940, Volvo 940 är väl lite till åren kommen, men på plussidan har du ju att du kan göra alla reparationer själv.

Personligen skulle jag vilja jämnföra Saab 900 NG med  Volvo 850. Då de enligt mig är mer lika.

Volvo 940 är väl den sk. "outsidern" som har bakhjulsdrift och är en riktig slitvarg dock med lite träkänsla..

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 99 GL "Tant Brun" (1983)
Saab 900i "Gratisbilen eller Florentinern" (1988)
twin_cam Smålänning
11 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Ska du ha en 940 så tycker jag du ska ha kombin, då jag inte rikgigt kommer överens med sedanens profil.

Men 945 är bland det snyggaste volvo har gjort.

En 945 med tonade rutor, vindavvisare, 18"s fälgar, välvårdad, och sist men inte minst - VIT smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
R_fused There is no replacement for displacement
11 februari 2008 · 630 Inlägg

Klart man kan ha roligt med en framhjuldriven bil! fast inte på en parkering utan på motorvägen:) En 850 t5 med lite mer mos går helt okej, skulle lätt ta en sådan framför en gammal 7/940. Visst är det bra bilar, men jag tycker de känns rätt gamla, inte för att 850 är nån ny bil heller men den känns bra mycket modernare

camaro67 Meister
11 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Pihlanker skrev:
Om det är bakhjulsdrift du vill ha och få mycket bil för pengar så skulle jag råda dig att köpa en bmw, exempel BMW 525 e34 karossen, ungefär samma storlek som på din 740 men jävligt bra trycka i. Snygga är dom också. Du kan nog få en sån typ årsmodell 90-94 för 30000kr med elhissar ac medmera smile

Jag håller med. Jag åkte en i helgen och de är grymt mycke bil för pengarna. 93 kom Vanos på de big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Kristoff_
11 februari 2008 · 87 Inlägg

camaro67 skrev:

Pihlanker skrev:
Om det är bakhjulsdrift du vill ha och få mycket bil för pengar så skulle jag råda dig att köpa en bmw, exempel BMW 525 e34 karossen, ungefär samma storlek som på din 740 men jävligt bra trycka i. Snygga är dom också. Du kan nog få en sån typ årsmodell 90-94 för 30000kr med elhissar ac medmera smile

Jag håller med. Jag åkte en i helgen och de är grymt mycke bil för pengarna. 93 kom Vanos på de big_smile

Ja, visst är dom fina. Hade själv en e34 snik versionen gick helt ok för att bara vara en 4a alá 115hk smile
Dock byter jag imorgon till en passat ville inte ha en bil äldre än 2000. Sorry lite offtopic.
Du kan även få m5-looken då är det jävligt snyggt!

Ford Mondeo "Ghia" (2003)
mr_yeahman Krom-fascisten
11 februari 2008 · 439 Inlägg

Det märks att smaken är spridd här på forumet. Själv tycker jag tex att en 945 är det närmaste man kan komma en tvättäkta sossekontainer, men med styling kan se fetnice ut, dessutom överrens att det är både en praktisk bil, såsom mekarvänlig. Fast sedanen är i snitt billigare, samt att jag faktiskt inte alls har nåt emot bakpartiet i en sedan. Men visst, en kombi går före en sedan för samma peng, håller flickvännen med om också.
Men så är det 850:n, drömmen skulle varit en bakhjulsdriven 850, fast man kan inte få allt i världen.. För då får man ju satsa på BMW, snygga bilar, tyskarna kan dom. Men så har jag hört från alla möjliga att de kostar fläsk att fixa om nåt pajar, dyra reservdelar, dessutom lite överpris på bilarna, ni får dock bekräfta de här påståenderna.

Sedan så räknar jag bort saab totalt då.

Sist och minst, 850 vs 940 så vitt jag vet:

850 - modernare look, snabbare&piggare???
940 - bakhjulsdrift!!!, mer lättmekad?

Skulle jag nu gå för 940 får jag la styla upp den så den inte känns så gubbig.

John87 Stolt Volvoägare
12 februari 2008 · 4 913 Inlägg

mr_yeahman skrev:
850 - modernare look, snabbare&piggare???
940 - bakhjulsdrift!!!, mer lättmekad?

850'n är piggare då den har Volvos kända 5'a under huven.
Den är dessutom mindre törstig och låter bättre.
Tyvärr får du ingen jättefin T5'a för dom pengarna, men en GLT med 170hk kanske vore något.

940 - lättmekad? Eller hur.
Bara att ta verktygslådan i ena handen och ölflaket i andra och hoppa ner i motorrummet och sitta där och meka. Bättre mekbil får du nog inte tongue

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
mr_yeahman Krom-fascisten
12 februari 2008 · 439 Inlägg

Hm, jag tycker att 960 95- är fräna, fast en sån har jag troligen inte råd med. Men vad tror ni om att köpa en 940, för att sedan byta ut fronten till 960-95. Antar att de motsvarar skärmar, grill, huv, kofångare och strålkastare.
Någon som har erfarenhet hur svårt ett frontbyte kan vara. Passar alla delar rakt av, eller måste man svesta/kapa om å så för att de ska passa.
Och sedan så undrar jag vad det kan kosta att få tag på en komplett 960 -95 front.
För en bakljulsdriven lättmekad kärra är något jag nog helst vill ha. Men så ska den se trevlig ut.

Och när jag endå är i farten så undrar jag också vad en konvertering från fönsterhissar med vev till elhissar kan gå på, samt smidigt att byta till. Om det är värt att köpa en fräsh 940 med vevhissar, för att sedan konvertera upp än att leta upp en med elhissar från början. Elhissar fram jag är synnerligen intresserad av.

mr_yeahman Krom-fascisten
12 februari 2008 · 439 Inlägg

Umh, undrar också man kan lätt kan kränga på en 850front på en 940...

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 februari 2008 · 10 427 Inlägg

Provkörde en 850 GLT -94 på bilfirma förut innan jag köpte 740 GLTn osv osv
Tyckte inte den var rolig nånstans. Kändes som om man satt i en Saab tongue

Försök hitta en 940 med B230FK (lättrycksturbon) & lite schysst utrustning
så tror jag du blir nöjd i slutändan. Går ju att bygga vidare där rätt så lätt.

steifan DR!FTT3KN!K3R
12 februari 2008 · 10 427 Inlägg

Angående det där med bakhjulsdriften så brukar inte jag
sladda runt nåt speciellt, så spelar ingen större roll.
Men känns ju helt klart mer i bilen om man har en bakhjulsdriven.

Ricky
12 februari 2008 · 1 062 Inlägg

ja kan starkt rekomdera 940 lättrycksturbo, lätt att få mer fart om man tycker den är trött smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang