Får poliser göra vad de vill? Artikel från Aftonbladet (video)

Dirtymike
13 mars 2008 · 1 532 Inlägg

Här är en som skedde för några helger sen som gör att man tycker illa om snuten!
En kompis o jag var ute o åkte och blir stoppade av 2 poliser det här var mitt på en parkeringsplats där allt bil folk är jämt i Katrineholm!
Han körde förbi en polis bil i som jag såg på hans mätare 53km/h vi stannar och jag hinner precis ur när den ena polisen rusar fram till honom o sliter upp dörren o sliter ut honom o skriker nåt o kastar igen hans bildörr så det bara small!
Då tog jag ton o sa att han skulle lungna ner sig och ta det lungt med bilen, då greppa han sina klovar o skrek åt mig att hålla käft annars skulle han gripa mig varpå jag fråga honom om han kunde anropa befälet så jag kunde få prata med honom då blev han tyst o vände sig om o gick! Efter en stund så kom min kompis ut o sa att jag inte skulle hålla på sådär, då fråga jag om det var okej att dom gjorde så med hans bil o fick inget svar! Alltså polisen tror dom kan göra va som helst!
Jag pratade med en annan polisbekant han svara såhär på det inträffade: Att bilägaren skulle gjort en anmälan emot polisen på grund av 2 saker. 1 han fick inte vara så hård hänt över en sån liten sak 2 han fick under inga omständigheter öppna billdörren o därtill slå igen den hårt som han gjorde!
Det säger väl ett o annat om vilka nötter till poliser det finns i det här landet!

Jeep J20 (1978)
EckeHolmgren T5 & R Fantast
10 juni 2008 · 1 279 Inlägg

håller med v4jessica

Erik H
Xoreza
10 juni 2008 · 406 Inlägg

Den där jävla polisen borde fan sitte i elektriskastolen för det skiten han har gjort. Men det är väll som vanligt han blir väll friad.

MvH Glenn Wiberg
blacken
10 juni 2008 ·

richardoo290 skrev:

blacken skrev:

bosing skrev:
Ja, dessa är riktigt bra utbildade:

http://www.youtube.com/watch?v=Z6sNCguACEw

http://www.youtube.com/watch?v=5Ez34Kg8 … re=related

Filmerna talar väl för sig, det jag vill framföra med detta är att kunskapen är olika, både bland poliser i Sverige och USA.

Svenska polisen är sämre på att skjuta än polisen i USA, det är ingen större hemlighet att svenska poliser är erkänt sopiga skyttar . Självklart så finns det en del "klantskallar" i USA: poliskår också men ser man till antalet poliser som dom har där, så är det inte på långt väg lika många som vi har. Dom har i överlag MYCKET hårdare krav på polisers skjutskicklighet och vapensäkerhet än vad som ställs på svenska poliser.

men oj! va du snackar mkt skit då yikes
enligt dig ifrån denna o andra trådar är vi tydligen sämre än usa på allt.. ge dig nångång! dom har mer våld/vapen/knark och sämre poliser..

Svenska polisers skjutskicklighet är inte fullt så bra, dom är erkänt klantiga skyttar om man jämför med Amerikanska polisers kapacitet på det området, dom har mycket hårdare krav ( och bättre skjuttutbildning)  än vad svenska poliser har. (Och i regel mycket bättre vapen än vad Svenska poliser har).  I vissa enheter är det så att om dom inte klarar av att hålla en viss standard på sin skjutskicklighet, så får dom sluta i den enheten. Det har inte vi i Sverige..

Och om man räknar våld/knark och speciellt vapen per capita, så är skillnaden inte så stor som man kan tro..  ( Sverige är ett av dom vapentätaste länderna i Världen per capita räknat)

Senast redigerat av blacken (10 juni 2008)

MilleN
10 juni 2008 · 9 108 Inlägg

blacken skrev:
Svenska polisers skjutskicklighet är inte fullt så bra, dom är erkänt klantiga skyttar om man jämför med Amerikanska polisers kapacitet på det området, dom har mycket hårdare krav ( och bättre skjuttutbildning)  än vad svenska poliser har. (Och i regel mycket bättre vapen än vad Svenska poliser har).  I vissa enheter är det så att om dom inte klarar av att hålla en viss standard på sin skjutskicklighet, så får dom sluta i den enheten. Det har inte vi i Sverige..

Och om man räknar våld/knark och speciellt vapen per capita, så är skillnaden inte så stor som man kan tro..  ( Sverige är ett av dom vapentätaste länderna i Världen per capita räknat)

I Sverige avfyras väl också mindre skott av polisen per år än vad jag har fingrar så hur noga är det då?

Sverige ett av dom vapentätaste länderna i världen per capita? Tror jag inte ett skit på, källa på det tack.

gamlingen
10 juni 2008 · 5 198 Inlägg

Gör dom inga godkända skjutprov här så blir dom utan tjänstevapen.

Phaetoon
10 juni 2008 · 8 156 Inlägg

MilleN skrev:
Sverige ett av dom vapentätaste länderna i världen per capita? Tror jag inte ett skit på, källa på det tack.

Vi har ju våra vapen registrerade. Det är nog få andra länder som har sån kontroll som vi har. Sen så får man ju räkna in alla gamla hagelbössor som är inlåsta i vapenskåp.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
blacken
10 juni 2008 ·

gamlingen skrev:
Gör dom inga godkända skjutprov här så blir dom utan tjänstevapen.

Jo, men dom "skjutproven" är inte i paritet med USA:s prov. Jag har sett bägge "alternativen" och dom är mycket grymmare på att skjuta över där än här.

blacken
10 juni 2008 ·

MilleN skrev:

blacken skrev:
Svenska polisers skjutskicklighet är inte fullt så bra, dom är erkänt klantiga skyttar om man jämför med Amerikanska polisers kapacitet på det området, dom har mycket hårdare krav ( och bättre skjuttutbildning)  än vad svenska poliser har. (Och i regel mycket bättre vapen än vad Svenska poliser har).  I vissa enheter är det så att om dom inte klarar av att hålla en viss standard på sin skjutskicklighet, så får dom sluta i den enheten. Det har inte vi i Sverige..

Och om man räknar våld/knark och speciellt vapen per capita, så är skillnaden inte så stor som man kan tro..  ( Sverige är ett av dom vapentätaste länderna i Världen per capita räknat)

I Sverige avfyras väl också mindre skott av polisen per år än vad jag har fingrar så hur noga är det då?

Sverige ett av dom vapentätaste länderna i världen per capita? Tror jag inte ett skit på, källa på det tack.

Ungefär var sjätte innevånare är vapen innehavare, och dom flesta har runt 5 till 10 vapen per skaft, ( tävlingsskytte,jakt osv). Lägg sedan till alla militära vapen och slår ut det på befolknings mängden så blir det några puffror per man. Vi är faktiskt en skyttenation av rang. Och om man bortser ifrån polisens skyttar så har vi många skyttar av världsklass..

Senast redigerat av blacken (10 juni 2008)

MilleN
10 juni 2008 · 9 108 Inlägg

blacken skrev:
Ungefär var sjätte innevånare är vapen innehavare, och dom flesta har runt 5 till 10 vapen per skaft, ( tävlingsskytte,jakt osv). Lägg sedan till alla militära vapen och slår ut det på befolknings mängden så blir det några puffror per man. Vi är faktiskt en skyttenation av rang. Och om man bortser ifrån polisens skyttar så har vi många skyttar av världsklass..

Jag vill fortfarande ha källa på det wink Sedan lär det finnas sjuka mörkertal i dom flesta andra länder med tanke på det Phaetoon sa också.

Jag tänkte visserligen inte på militärens vapen men dom bör inte räknas tycker jag. Vi har väldigt lite brott med skjutvapen inblandat om man jämför med många andra länder i alla fall.

insanebrains
10 juni 2008 · 160 Inlägg

Skjutvapen används sällan av svensk polis ...och det ska man vara glad över.....

Volkswagen 1303s "1303rs" (1973)
Ford Falcon Futura Sprint "Rally Falcon" (1965)
blacken
10 juni 2008 ·

insanebrains skrev:
Skjutvapen används sällan av svensk polis ...och det ska man vara glad över.....

Det håller jag med dig om, med tanke på hur "duktiga" dom är på att hantera puffran..

Tribbe SAAB♥SUBARU
10 juni 2008 · 1 636 Inlägg

Trillat... jo visst brukar man se ut så där efteråt då... kanske om man trillat från ett stup.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Ashra
10 juni 2008 · 346 Inlägg

man ska nog vara rätt duktig på att ramla om man lyckas med det där. Hoppas polisen åker dit så det står härligt till.

blacken
6 augusti 2008 ·

Inte fasen "ramlade" hon inte, men "man ska hålla rent framför sin egen dörr" i första hand. Tro inte att Svenska poliser är så mycket bättre eller snällare för den delen, dom är också bra på att få folk att "ramla".  Bör väl tilläggas att den snuten kommer med stor sannolikhet att fällas för sitt tilltag.

babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
6 augusti 2008 · 258 Inlägg

OBSERVERA!! Jag försvarar inte polisen i filmen!
Människan har ju bara ett visst mått tålamod oavsett om du är polis,mamma, eller president.
I sådana här lägen ska du aldrig få vara själv,vem vet det är kanske pundarbrud nr:500 han har hand om den dagen? Försök se saker ur flera perspektiv ibland........
Och kommentarer liknande: Döda honom,elektriska stolen m.m visar ju vilken oerhörd kompetens garaget folk har att bli polis då  wink.....................................

Senast redigerat av babyblue242 (6 augusti 2008)

Supratok Toker
6 augusti 2008 · 491 Inlägg

Booornis skrev:
Lyssna på en låt o få en tankeställare: Ras Cricket - Polisen slår  (INGET RASITSIKT)!


har erfarenheter som stämmer överäns med detta!
ALLA poliser har ett maktbegär,varför ska dom annars bli poliser? "För att hålla ordning på samhället o visa engagemang mot lagen & staten" jo visst fan,kyss mig lååååångt där bak..skit snack!..sen så säger vissa,att alla poliser inte är dumma i huvet,,,nehe? vafan är polisen som står bredvid o tittar på då när kollegan slår?


Ingen ide att anmäla dom för misshandel,bevis korten från dom själva försvinner och det blir nerlagt!...


tyvärr så är A.C.A.B det ända som stämmer överäns med verkligheten...

Vad är det för skitsnack att alla poliser har maktbegär??
Känner flera poliser och har varit inblandad med polisen ett antal gånger tycker det här spårar ur rejält när folk säger detta.
Det finns rötägg inom varje yrke dvs. POLISEN osså.
Men tur att dom upptäcks och att dom får ta sitt straff + sluta som polis.
Vilket skedde i detta fall med Angela Garbarino. Polischefen på station vart upprörd över filmen när han såg den, satte genast ur personen i tjänst och sedan fick Internal Affairs och FBI ta över fallet om åtal.

Är inte det bra åtgärdar? 
Om nu han sänds i fängelset så får han nog straff..

Nu är det skillnad på USA och Sverige.
Tycker sveriges poliser gör ett bra jobb, dom arbetar utifrån resurserna de har!

Toker Jr 081102
blacken
6 augusti 2008 ·

babyblue242 skrev:
OBSERVERA!! Jag försvarar inte polisen i filmen!
Människan har ju bara ett visst mått tålamod oavsett om du är polis,mamma, eller president.
I sådana här lägen ska du aldrig få vara själv,vem vet det är kanske pundarbrud nr:500 han har hand om den dagen? Försök se saker ur flera perspektiv ibland........
Och kommentarer liknande: Döda honom,elektriska stolen m.m visar ju vilken oerhörd kompetens garaget folk har att bli polis då  wink.....................................

Självklart så har alla individer en gräns för vad man tål men NÄR "man skiter i det blå skåpet" så får man stå för det och det är poliser i överlag dåliga på att göra. Men i ärlighetens namn så måste man tillstå att det är inte lätt att vara polis alla gånger, speciellt om man ser till dom regler som diverse politiker har "konstruerat" och lagstiftat under årens lopp och som poliserna måste följa. Jag kan förstå att frustreringen över att inte kunna göra ett bra jobb och att ha sina händer bakbundna av inte fullt så genomtänkta handlingsramar, kan få en oönskad effekt på den enskilde polismannen, som mycket väl kan leda till att det begås övergrepp gentemot medborgare som är oskyldiga till att den gradens behandling som inte motsvarar brottets "värde" så att säga.  Frågan är ska man acceptera ett sådant samhälle, eller ska man försöka att göra någonting åt dilemmat.

Beeenny
6 augusti 2008 · 982 Inlägg

övermakt vad är de ? anarkism är väl de enda rätta

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang