Köpa billjud från utlandet (USA)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Tänkte uppgradera ljudet i bilen framöver och undrade lite om det är något speciellt man bör tänka på när man köper tex en stereo från usa.

Vet allt det där med tull och moms (och den tänker jag försöka komma runt också wink ) så det jag undrar är mer praktiskt. Vet tex att någon här på garaget sagt i *någon* tråd (som jag inte lyckas hitta såklart roll ) att det är skillnad på radion i en stereo från usa och en från europa, något med radiofrekvenser.

Stereon jag tänkte inhandla är en JVC KW-AVX800 och den hade jag tänkt försöka köra med originalhögtalarna i bilen tills man tjänat in lite nya penningar så man kan köpa värre grejor.

Har en liten "shoppinglista" med grejor:

Vad jag vill ha:

JVC KW-AVX800                stereon
JVC CH-X1500(RF ?)          cd-växlare
JVC KS-BTA200                 BT-adapter för mobil
JVC KT-DB1000                 DAB-tuner, funkar DAB bra här i sverige ??  bra täckning ??

Backkamera med färg och IR.

Vad jag behöver:

PAC SWI-JACK                  för att koppla rattkontrollerna i min bil till den nya stereon
Installationskablar              vad som nu kan tänkas behövas, iso-kabel + ??
Antennadapter                   självförklarande tongue
Låg till högnivå adapter       ??


Så vad tycks ??

Vad har jag missat och vad behöver man tänka på ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MeloveGolf Vw trimmare
2 mars 2008 · 2 995 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
att det är skillnad på radion i en stereo från usa och en från europa, något med radiofrekvenser.

usa Am europa Fm?
kan dock inget om billjud tyvärr tongue

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 mars 2008 · 6 170 Inlägg

MeloveGolf skrev:

TBOC_Razor skrev:
att det är skillnad på radion i en stereo från usa och en från europa, något med radiofrekvenser.

usa Am europa Fm?
kan dock inget om billjud tyvärr tongue

Haha, nej det var något med att här så hoppar man fram typ 0,1MHz åt gången men i usa är det 0,5MHz.

Alltså här kan man lyssna på 107,3MHz men med en usa-stereo går det bara välja 107,0 107,5 108 ja du fattar, något sånt var det tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MeloveGolf Vw trimmare
2 mars 2008 · 2 995 Inlägg

aha det har jag aldrig hört talas om...inget man tänker på när man är där det funkar helt enkelt tongue
låter kasst om du inte kan välja annat än för inställda frekvenser? jag kan ställa in MHz "exakt" manuellt sedan spara den...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Jo men alltså man kan ju välja "manuellt" men bara på typ varje halv MHz. Som jag sa 100,0 100,5 101,0 101,5 osv.

Vet ju dock inte om det är så eller om det bara är något någon har sagt, därför jag frågar tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Tokken Team dBakuten
2 mars 2008 · 3 453 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Jo men alltså man kan ju välja "manuellt" men bara på typ varje halv MHz. Som jag sa 100,0 100,5 101,0 101,5 osv.

Vet ju dock inte om det är så eller om det bara är något någon har sagt, därför jag frågar tongue

Ändå lite fel.. Amerikanska spelare kan ratta in jämna siffror, europeiska ojämna.
I Sverige 103,3 i USA 103,2  så USA kan ratta in ,2 ,4 ,6 ,8 medans här i sverige ,3 ,5 ,7 osv.

Senast redigerat av Tokken (2 mars 2008)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
TRYIT Teddan
2 mars 2008 · 2 495 Inlägg

Tokken skrev:

TBOC_Razor skrev:
Jo men alltså man kan ju välja "manuellt" men bara på typ varje halv MHz. Som jag sa 100,0 100,5 101,0 101,5 osv.

Vet ju dock inte om det är så eller om det bara är något någon har sagt, därför jag frågar tongue

Ändå lite fel.. Amerikanska spelare kan ratta in jämna siffror, europeiska ojämna.
I sverge 103,3 i USA 103,2  så USA kan ratta in ,2 ,4 ,6 ,8 medans här i sverige ,3 ,5 ,7 osv.

precis så hadde jag i min xc70 -02 som var flyttgods från Texas.
riktigt jävla surt var det, men man kunde gå in i någon meny och ändra  så man kunde söka normalt.

sen saknades även RDS på den stereon, dom har ju itne rds i usa som jag har förstått det.
men dom har väll något liknande

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Nu när man ändå snubblat över denna gamla tråden igen så kan jag glatt berätta att en JVC KW-AVX810 från USA kan ta emot alla radiokanaler utan problem här i sverige, dock har den ju som sagt inte RDS men det är ju ingen större förlust egentligen.

Funkar förresten utmärkt att koppla till originalljudet i en Saab 9-5 Aero -01 med AS3 big_smile

Kan förresten även nämna att jag fortfarande undrar över huruvida DAB funkar bra här i sverige och om det skulle kunna vara något att satsa på eftersom det finns DAB-tuners att köpa till min stereo och det skulle kunna vara ett sätt för mig att fixa RDS till stereon.

Stereon och växlaren sitter på plats i bilen och ett rattkontrollsinterface har jag också redan men som sagt skulle fortfarande mer information om DAB-radio uppskattas smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
diamond_ Diamond
18 maj 2008 · 540 Inlägg

Tyskland har oftast samma sortiment som i USA.  Lönar sig lite bättre då..

Då det inte är samma system i sverige som i USA

I'm Rick James Bitch!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Om nu DAB inte sänds mer än typ i dom största städerna tror jag nog jag skiter i det och kopplar in något annat kul på cd-växlar-ingången på stereon istället tongue är aldrig i malmö, stockholm eller någon annan "storstad" ändå.

Blir väl en backkamera och en bluetooth-adapter till mobilen istället.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang