extrem sänkning

erixon89
5 mars 2008 ·

Ska sänka till min bil i morron..tänkte höra  om någon har några bra förslag!!ska kapa orginalfjädrarna så länge och se hur det blir sen blir det sänknings sats...funderar på att ta 2-5 -3 varv runt om vad säger i?

Mickius
5 mars 2008 · 4 670 Inlägg

erixon89 skrev:
Ska sänka till min bil i morron..tänkte höra  om någon har några bra förslag!!ska kapa orginalfjädrarna så länge och se hur det blir sen blir det sänknings sats...funderar på att ta 2-5 -3 varv runt om vad säger i?

jag har 40/40 på min nissan o kapat 2 varv extra på dom ! tongue

Manne Jajjemen!
5 mars 2008 · 1 512 Inlägg

erixon89 skrev:
Ska sänka till min bil i morron..tänkte höra  om någon har några bra förslag!!ska kapa orginalfjädrarna så länge och se hur det blir sen blir det sänknings sats...funderar på att ta 2-5 -3 varv runt om vad säger i?

Antar att de är på 740in?
3 varv runtom funkar fint, då har du fortfarande lite fjädring kvar, särskilt extremt vettefan om de är.
På min 740 körde ja utan fjädrar å genomslagsgummin fram.. å kapade 4 varv bak.


http://www.garaget.org/gallery/archive/2386/251975_fc4w3e.jpg

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Volvotjej84 helt galen
6 mars 2008 · 388 Inlägg

Wuzz här på sidan har en ordentligt sänkt 740. Toksnygg är den också, kika så får du se!

Varför åka fort när man kan åka brett?
fleng Kylmontör
6 mars 2008 · 64 Inlägg

kör baa på genomslagsgummina!

Får jag låna din styrbox?
FL3JM Inga konstigheter
6 mars 2008 · 2 064 Inlägg

Är det inte typ helt kass att kapa fjädrar?
Såg ett avsnitt av Chop shop eller vare heter, med galna indiern och proffsmekanikern, dom skulle sänka bilen och indiern ville bara kapa orginalfjädrarna men proffsmecken vägrade och sa att det var farligt för väghållningen skulle bli helt kass.
Har ni bara det temporärt eller åker ni omkring så?

Senast redigerat av FL3JM (6 mars 2008)

Supratok Toker
6 mars 2008 · 491 Inlägg

Se till att skaffa hårdare dämpare om ni ska sänka så det blir lika..  Orginal dämpare och kapade fjädrar är inte skapta att jobba med varann..

Toker Jr 081102
Raggerkung_ VolvoRaggare
7 mars 2008 · 55 Inlägg

jag har gott om erfarenhet i detta ämnet o jag hör ofta att väghållingen försämras så hemskt mycket när man kapar fjädrar på en 740, de låter nästan som att man ska flyga av vägen.

men en sak ska jag säga er allihop,
kapa 2 varv o inte mer, så har du förbättrat väghållningen nåt så kollosalt,
bilen är nu varken överstyrd eller understyrd.
bilen får fäste på alla 4 hjulen i kurva o inte bara två som den hänger sig på orginal.

kapar man mer än 2 varv, låt oss säga 3-7 varv så kan de vara en god idé att skaffa andra dämpare.
men väghållningen är fortfarande grymt mycket bättre än orginal.

o ni som inte vet vad ni snackar om, så innebär inte utrycket "väghållning" hur mycket bilen skumpar o hoppar när man dönar över hålor utan de har hur bilen ligger på vägen att göra o inget annat.


så nästa gång ni skriver att en 740 tappar sin väghållning så fort man tittar på vinkelslipen så tänk en extra gång är ni snälla

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Team-Adolfsson Gödseldräng
7 mars 2008 · 4 529 Inlägg

Raggerkung_ skrev:
jag har gott om erfarenhet i detta ämnet o jag hör ofta att väghållingen försämras så hemskt mycket när man kapar fjädrar på en 740, de låter nästan som att man ska flyga av vägen.

men en sak ska jag säga er allihop,
kapa 2 varv o inte mer, så har du förbättrat väghållningen nåt så kollosalt,
bilen är nu varken överstyrd eller understyrd.
bilen får fäste på alla 4 hjulen i kurva o inte bara två som den hänger sig på orginal.

kapar man mer än 2 varv, låt oss säga 3-7 varv så kan de vara en god idé att skaffa andra dämpare.
men väghållningen är fortfarande grymt mycket bättre än orginal.

o ni som inte vet vad ni snackar om, så innebär inte utrycket "väghållning" hur mycket bilen skumpar o hoppar när man dönar över hålor utan de har hur bilen ligger på vägen att göra o inget annat.


så nästa gång ni skriver att en 740 tappar sin väghållning så fort man tittar på vinkelslipen så tänk en extra gång är ni snälla

hehe jag kapade 3 3.5 varv fram på min 740 och den ligger bättre på vägen än den någonsin gort förut
den hoppar inte när det är ojämt (kör mycket på grusväg) och den smäller inte mycket heller som det brukar gör
så 3 varv är ingen fara
dock är det svårt att köpa 7 varv när orginal ligger på 6-7 varv wink

Lowenhart fälg fantast
7 mars 2008 · 1 086 Inlägg

går d igenom besiktningnen om man kapar original fjädrarna och sedan lackar dom i röd färg som dom flesta sänksatser ?

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Genuine VeeDub
7 mars 2008 · 319 Inlägg

Lowenhart skrev:
går d igenom besiktningnen om man kapar original fjädrarna och sedan lackar dom i röd färg som dom flesta sänksatser ?

Så länge inte fjädern sitter löst när bilen hissas upp ska de inte vara några problem.

Raggerkung_ VolvoRaggare
7 mars 2008 · 55 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:

Raggerkung_ skrev:
jag har gott om erfarenhet i detta ämnet o jag hör ofta att väghållingen försämras så hemskt mycket när man kapar fjädrar på en 740, de låter nästan som att man ska flyga av vägen.

men en sak ska jag säga er allihop,
kapa 2 varv o inte mer, så har du förbättrat väghållningen nåt så kollosalt,
bilen är nu varken överstyrd eller understyrd.
bilen får fäste på alla 4 hjulen i kurva o inte bara två som den hänger sig på orginal.

kapar man mer än 2 varv, låt oss säga 3-7 varv så kan de vara en god idé att skaffa andra dämpare.
men väghållningen är fortfarande grymt mycket bättre än orginal.

o ni som inte vet vad ni snackar om, så innebär inte utrycket "väghållning" hur mycket bilen skumpar o hoppar när man dönar över hålor utan de har hur bilen ligger på vägen att göra o inget annat.


så nästa gång ni skriver att en 740 tappar sin väghållning så fort man tittar på vinkelslipen så tänk en extra gång är ni snälla

hehe jag kapade 3 3.5 varv fram på min 740 och den ligger bättre på vägen än den någonsin gort förut
den hoppar inte när det är ojämt (kör mycket på grusväg) och den smäller inte mycket heller som det brukar gör
så 3 varv är ingen fara
dock är det svårt att köpa 7 varv när orginal ligger på 6-7 varv wink

de går att kapa nästan 7 varv. har haft 1,2varv kvar på mina fjädrar på min gfamal 740 -88

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Raggerkung_ VolvoRaggare
7 mars 2008 · 55 Inlägg

Genuine skrev:

Lowenhart skrev:
går d igenom besiktningnen om man kapar original fjädrarna och sedan lackar dom i röd färg som dom flesta sänksatser ?

Så länge inte fjädern sitter löst när bilen hissas upp ska de inte vara några problem.

fjädrarna bak kommer sitta löst så fort du börjat kapa, men de löses enkelt med lite plåt som viras runt skålen och svetsas, så fjädern styrs ner i skålen så är de godkänt.

men att kapa fjädrar över huvud taget är inte godkänt för att när man gör de förstör man
härdningen i fjädrarna o de är inte godkänt enligt besikningen men dem brukar bara klaga på att dem inte sitter löst

kapar man 2 varv fram så är de precis så de är godkänt

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
Rosu Ready for takeoff
7 mars 2008 · 367 Inlägg

Hur gör ni när ni "kapar" någon som kan förklara det snabbt? Skicka gärna pm..

Kolla mitt Projekt:
SAAB ng900t - "devil eye project"
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.
Phaetoon
7 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Rosu skrev:
Hur gör ni när ni "kapar" någon som kan förklara det snabbt? Skicka gärna pm..

Mäter vart man ska kapa och tar sen vinkelslipen wink
Jag har inte gjort det själv, men jag antar att det är så man gör.

Härdningen kan ju gå förlorad.
Funderade på om man egentligen skulle använda sig av någon slags kylning medan man kapar?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Raggerkung_ VolvoRaggare
7 mars 2008 · 55 Inlägg

man får kapa bit för bit, runt 7-10 cm på fjädern per gång, för den kommer att smälla ner då den ligger i spänn.

man kan göra de seriöst o plocka av fjädern oxå men de är inte nödvändigt.
håll stadigt tag i vinkelslipen för den kommer att hugga när fjädern går av.

kylning är inte nödvändigt, de är liksom skit samma de här med härdningen
de är bara besiktningsmännen som inte tycker om det, fjädern håller lika bra ändå.

Volvo For Life - Never Leave The B Engines
_Bobban_
9 mars 2008 · 39 Inlägg

Vad är vitsen och ha 1,2 varv kvar ? fjädern gör inte ett dugg nytta efter som den ändå kommer att ligga löst. När jag har 740 o sånt brukar ja kapa 3.5-4 varv o kapa gummina, då är den stum och fjädern gör ingen nytta överhuvudtaget.. Fast det kanske bara är på mina 7st 240/740/940 det har vart så smile

Mickius
9 mars 2008 · 4 670 Inlägg

Kommer dom på bromstesten när ni kapar dom så pass?

Mäki Långsam Perfektionist
9 mars 2008 · 4 800 Inlägg

Hur kan man vara så snål att man kapar fjädrar när man får en komplett sänkningssats för 4000kr, då dämpare OCH fjädrar. Och jag kan lova er att det är skillnad på sänkning och kapning.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Losgard
9 mars 2008 · 1 688 Inlägg

Skillnaden mellan orginalfjädrar och kapade fjädrar är stor, men fortfarande ger båda ingen vidare väghållning tycker jag, ÄVEN om det blir BÄTTRE, men fortfarande inte BRA väghållning, dessutom så skumpar det rätt mycket med kapade fjädrar, då dom är väldigt mjuka.

Jag köpte min 740 med kapade orginalfjädrar, men tröttnade efter ett tag och köpte då sänkfjädrar+stötdämpare.

Och skillnaden mellan en riktig sänkningssatts och kapade fjädrar är SÅ stor.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang