Köpa hemmabio system! Tips och råd tack!

chrille_ Servicerådgivare
6 mars 2008 · 715 Inlägg

Hallå allesammans
sitter och funderar på att köpa hemmabiosystem, men kan ungefär ingenting om det..

Har hittat detta här och tycker de verkar vettigt http://www.webhallen.com/prod.php?id=75688 vad tycks?

Ska ha det i mitt LILLA rum alltså vill jag inte ha nåt för stort.

Ska koppla in TV, Xbox360 och Data till det..

Ska man ha en system med DVD el bara med Förstärkare ( dvd har jag i datan ju..) vad är de för skillnad på effekten och finesser?

Kom gärna med lite förslag .. vill inte lägga ner för mycke pengar på det... så säg max 3000kr (gärna billigare)    Kanske någon som ska sälja sitt beg?

För de som jag har hittat verkar ju vettigt för dom pengarna.

Tack på förhand

mvh Chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
XxetrOxX
6 mars 2008 · 101 Inlägg

Tjenare. jag ska kolla på den sidan.. jag har själv intresse om ljud hemmabio. vänta på mitt svar!.

XxetrOxX
6 mars 2008 · 101 Inlägg

Börja med lite svar och råd som ja har själv!.

1:Vill du kolla på filmer igenom dvd kopplat till tv?
2 eller du vill köra igenom datorn till tv:n?
3 sist men inte minst så kan du ju kolla igenom själva datorn med ljudet inkopplat? smile

Frågan är om du har många utag på försärkaren att välja. te.x  Aux1,Aux2,video1,video2, tape, cd,dvd, osv. För då har du garantera utag till att koppla in allt  smile.. . annars får du köra  från 1 scart kontakt från tv:n där bak! och koppla in allt i ett te.x Aux.1smile.

Effekt från en dvd är ju inte så specielt. kanske finns visa instälningar på hur ljudet du vill ha ska vara! . 2x2. - 5.1 - 6.1. osv..sedan har det med film kvalité också att göra. ( om du bränner en film) kanske du vet.

Jag  själv kör från datorn VLC program! jäkla bra ljud om man ska se på film från datorn.
Om ja se igenom dvd som jag sällan gör- har ja "super ljudet" på från tv:n och" 3D ljud".
Och en jäkla bra förstärkare, så jag klaggar inte smile..

Vad mer ska man skriva..  Du får skriva om du undra något. (pm) gärna mig.. ang förstärkaren kommer jag snart skriva mitt kommentar om. som du har kollat på!
mvh

http://www.garaget.org/gallery/archive/77278/273675_zf0cve.jpg
Vänster sida utav mitt ljud

http://www.garaget.org/gallery/archive/77278/273676_r5ywqg.jpg
Höger sida om mitt ljud=)+ tv:n smile Lol

http://www.garaget.org/gallery/archive/77278/273678_z72zil.jpg
lite sound speaker´s där bak. och det e mitt rum;)

Senast redigerat av XxetrOxX (6 mars 2008)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 mars 2008 · 6 170 Inlägg

Varför inte en av dom här ??:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=62385,62386,93639

Z-5400 och Z-5450 är istortsett samma men Z-5450 har trådlösa bakre högtalare för att slippa dom kablarna (tror att det bara är dom bakre iaf, inte säker).

Z-5500 är ju värsting-systemet och det är riktigt bra, jag har föregångaren till denna (Z-680) och det är riktigt grymt ljud i dom. Z-5500 har en 10-tums bas (Z-680 = 8") och lite andra förbättringar från föregångaren Z-680.

Just nu har jag bara mitt Z-680 kopplat till datorn men jag har haft det kopplat till både tv, dvd, PS2, dator, MP3-spelare osv innan utan några som helst problem. Finns gott om anslutningar så man kan ha mer än en grej kopplad åt gången så man slipper rota fram en stor kabelhärva varje gång man ska byta input.

EDIT: Slänger in ett omdömme på Z-5500 från en medlem på prisjakt (JohanG, 2 år sedan):

JohanG skrev:
Fantastiskt rent och kraftfullt THX-certifierat ljud till ett mycket bra pris! Kan inte tänka mig något bättre system för musik och film i denna prisklass.

Behöver kanske inte säga så mycket positivt eftersom det mesta redan är sagt av andra, men här kommer ändå mina kommentarer:

( )

Kristallklart ljud! Lyssnar man på musik på datorn hör även en "icke-ljud-nörd" skillnad mellan 192kbps och högre bitrate (mp3), något som kan vara svårt med enklare system.

Spelar man upp DVD-skivor är (surround)ljudet fylligt och ytterst njutbart, till och med om man kör analog koppling till ett standardljudkort med 5.1-stöd! Bör räcka mer än väl som hemmabio-anläggning för de allra flesta.

Man kan dra på riktigt ordentlig volym utan att för den sakens skull påverka ljudet negativt då systemet totalt är på 505 watt RMS (subwoofer 188 W RMS, satelliter 317 W RMS). -Man bör dock dra ner subwoofern om man bor i lägenhet...

THX-certifierad med Dolby Digital-, DTS- och DTS 96/24-ljud samt mixningseffekter som Dolby Pro Logic II.
Dolby PLII fungerar väldigt bra om anläggningen används för uppspelning av musik (som sällan kommer inspelad i 6 kanaler).

Inte bara en fröjd för hörseln (nåväl, så länge man inte drar på så att man _skadar_ hörseln), utan även för synen. Avgör själv utifrån de produktbilder som finns.

(-)

- Den i övrigt mycket kompetenta basen känns förvisso något "slö", men det påverkar inte mitt betyg.

- Det nedre mellanregistret skulle kunna vara något bättre, men med rätt EQ-inställningar så är det inget större problem!

Senast redigerat av TBOC_Razor (6 mars 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
chrille_ Servicerådgivare
6 mars 2008 · 715 Inlägg

XxetrOxX skrev:
Börja med lite svar och råd som ja har själv!.

1:Vill du kolla på filmer igenom dvd kopplat till tv?
2 eller du vill köra igenom datorn till tv:n?
3 sist men inte minst så kan du ju kolla igenom själva datorn med ljudet inkopplat? smile

Frågan är om du har många utag på försärkaren att välja. te.x  Aux1,Aux2,video1,video2, tape, cd,dvd, osv. För då har du garantera utag till att koppla in allt  smile.. . annars får du köra  från 1 scart kontakt från tv:n där bak! och koppla in allt i ett te.x Aux.1smile.

Effekt från en dvd är ju inte så specielt. kanske finns visa instälningar på hur ljudet du vill ha ska vara! . 2x2. - 5.1 - 6.1. osv..sedan har det med film kvalité också att göra. ( om du bränner en film) kanske du vet.

Jag  själv kör från datorn VLC program! jäkla bra ljud om man ska se på film från datorn.
Om ja se igenom dvd som jag sällan gör- har ja "super ljudet" på från tv:n och" 3D ljud".
Och en jäkla bra förstärkare, så jag klaggar inte smile..

Vad mer ska man skriva..  Du får skriva om du undra något. (pm) gärna mig.. ang förstärkaren kommer jag snart skriva mitt kommentar om. som du har kollat på!
mvh

Tack för råden / svaren!
Oke oke  jag har ju tänkt att kollar på FILM från datan med uppspelning på min Tv .. så gör jag idag.
Jag kör också via VLC tycker de fungerar bra!

Känns ju som jag ska ha en Förstärkare så jag kan koppla in allt.. tv data xbox.. utan nåt klydd .. o sen lär jag väl få bättre ljud med en redig förstärkare osså?

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_
Audi A4 1.8T "Prosport S-line" (2008)
ax_
6 mars 2008 · 19 Inlägg

Jag har ett system från NHT, låter riktigt bra tycker jag.

Blomsterberg plattsättare!
6 mars 2008 · 804 Inlägg

jag har detta http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=285CINEVH388B.gif från brl köppte större front högtalare till dom med och är grymt nöjd smile //Mvh Blomsterberg

Senast redigerat av Blomsterberg (6 mars 2008)

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
XxetrOxX
6 mars 2008 · 101 Inlägg

chrille_ skrev:

XxetrOxX skrev:
Börja med lite svar och råd som ja har själv!.

1:Vill du kolla på filmer igenom dvd kopplat till tv?
2 eller du vill köra igenom datorn till tv:n?
3 sist men inte minst så kan du ju kolla igenom själva datorn med ljudet inkopplat? smile

Frågan är om du har många utag på försärkaren att välja. te.x  Aux1,Aux2,video1,video2, tape, cd,dvd, osv. För då har du garantera utag till att koppla in allt  smile.. . annars får du köra  från 1 scart kontakt från tv:n där bak! och koppla in allt i ett te.x Aux.1smile.

Effekt från en dvd är ju inte så specielt. kanske finns visa instälningar på hur ljudet du vill ha ska vara! . 2x2. - 5.1 - 6.1. osv..sedan har det med film kvalité också att göra. ( om du bränner en film) kanske du vet.

Jag  själv kör från datorn VLC program! jäkla bra ljud om man ska se på film från datorn.
Om ja se igenom dvd som jag sällan gör- har ja "super ljudet" på från tv:n och" 3D ljud".
Och en jäkla bra förstärkare, så jag klaggar inte smile..

Vad mer ska man skriva..  Du får skriva om du undra något. (pm) gärna mig.. ang förstärkaren kommer jag snart skriva mitt kommentar om. som du har kollat på!
mvh

Tack för råden / svaren!
Oke oke  jag har ju tänkt att kollar på FILM från datan med uppspelning på min Tv .. så gör jag idag.
Jag kör också via VLC tycker de fungerar bra!

Känns ju som jag ska ha en Förstärkare så jag kan koppla in allt.. tv data xbox.. utan nåt klydd .. o sen lär jag väl få bättre ljud med en redig förstärkare osså?

Ingen fara för råden=) ljud till hemma bio e min grej=)....
Du får garanterat mycket bättre ljud med en bra förstärkare. givetvis!.
Utan en bra förstärkare så e det meninglöst1 och tänk på. 50 whatt e fan inte mycket alls..
Det som ja tycker e bra:
1: förstärkare 5.1 5x100 whatt. eller 120 whatt. (äkta whatt)
2: Höga whatt på högtallarna! te.x
Center 120whatt
Front (stora) till 200-250 whatt
Bak speaker´s - 60 whatt.  Det blir 5 st nu. plus sen får du SUB! kan ligga på 300 whatt! så blir det bra!..
sound for 5.1! Mvh

jonatk Smart chimps talk Swedish
6 mars 2008 · 289 Inlägg

Jag köpte i början av året en LG HT-902PB http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf … D=30-20-15

Riktigt bra ljud för den pengen! Ångrar mig verkligen inte för att jag köpte det.
Har även jag ett litet rum, men det gick in smile
Basen är riktigt bra för denna prisklassen!
Åk in och provlyssna i alla fall! smile

Phaetoon
6 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Jag gillar Prosons hemmabiosystem. Inte bara för att det är svenskt, utan även för det mäktiga ljudet.
Inte riktigt samma kristallklara ljud som Logitechs Z-5500, utan mer åt det medryckande bioljudshållet.
http://www.proson.se/index.php3?menuid=9

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Golf_bunny The Queen
7 mars 2008 · 200 Inlägg

Jag har BRL,s katalog och där i finns rätt stort utbud av hemmabiosystem smile

Golf Racing*
Urkas Kräsen grafiker
7 mars 2008 · 1 775 Inlägg

XxetrOxX: Watt är inte allt. Låååångt ifrån. Finns riktigt dyra anläggningar med 10w stärkare som äter upp dina 120+w saker till frukost. Men ja, äkta watt är trevligt, men hur många tillverkare skriver den riktiga watten? Inte många inte.

Men iaf, var ju en liknande fråga upp häromdan, fast det handlade iofs om en helt annan budget. Men beroende på hur smak osv är så tror jag den anläggningen som OP länkade duger finfint. Även fast jag iofs tycker subben var i minsta laget.

Och så är ju iofs dom som TBOC_Razor länkade rätt fina också. Känns nästan som dom är bättre än OPs länk.

För övrigt tycker jag nog ändå att du ska köpa en riktigt dvd-spelare, istället för att köra genom datorn. Scart > svideo imo. Såvida du inte kör hdmi vill säga.
Och ska du föresten ha 5.1-ljud från datorn då också gäller det att du har nån slags digital ljudutgång i datorn och även att VLC är rätt konfat. Kan iaf säga att jag ALDRIG fått korrekt 5.1-ljud från vlc. Så därför kör jag MPC med ac3-filter.

Whine whine!
XxetrOxX
7 mars 2008 · 101 Inlägg

Urkas skrev:
XxetrOxX: Watt är inte allt. Låååångt ifrån. Finns riktigt dyra anläggningar med 10w stärkare som äter upp dina 120+w saker till frukost. Men ja, äkta watt är trevligt, men hur många tillverkare skriver den riktiga watten? Inte många inte.

Men iaf, var ju en liknande fråga upp häromdan, fast det handlade iofs om en helt annan budget. Men beroende på hur smak osv är så tror jag den anläggningen som OP länkade duger finfint. Även fast jag iofs tycker subben var i minsta laget.

Och så är ju iofs dom som TBOC_Razor länkade rätt fina också. Känns nästan som dom är bättre än OPs länk.

För övrigt tycker jag nog ändå att du ska köpa en riktigt dvd-spelare, istället för att köra genom datorn. Scart > svideo imo. Såvida du inte kör hdmi vill säga.
Och ska du föresten ha 5.1-ljud från datorn då också gäller det att du har nån slags digital ljudutgång i datorn och även att VLC är rätt konfat. Kan iaf säga att jag ALDRIG fått korrekt 5.1-ljud från vlc. Så därför kör jag MPC med ac3-filter.

Okej du säger så?. Vi kan tävla emot dina 10 W emot mina högtallare och sound.. Behöver bara säga: Jag har allt tillsammans mer än 2000 whatt att spela på!. va ska du komma med?. Whatt är själva hur mycet dom orka "pumpa" 4- 8 Ohms" Och db har ja 20-20.000 Uppåt... Du kan ju bara va tyst!.  Sen va du skriver suger fet!
Man får inte bra ljud från dvd som från en dator!. Och de kan jag visa dig om du INTE tro!
Orka inte skriva till en amatör som tro sig slå 120 w med 10 w! finns ingen 10w som front högtallare!!!

Mvh

jonatk Smart chimps talk Swedish
7 mars 2008 · 289 Inlägg

XxetrOxX skrev:

Urkas skrev:
XxetrOxX: Watt är inte allt. Låååångt ifrån. Finns riktigt dyra anläggningar med 10w stärkare som äter upp dina 120+w saker till frukost. Men ja, äkta watt är trevligt, men hur många tillverkare skriver den riktiga watten? Inte många inte.

Men iaf, var ju en liknande fråga upp häromdan, fast det handlade iofs om en helt annan budget. Men beroende på hur smak osv är så tror jag den anläggningen som OP länkade duger finfint. Även fast jag iofs tycker subben var i minsta laget.

Och så är ju iofs dom som TBOC_Razor länkade rätt fina också. Känns nästan som dom är bättre än OPs länk.

För övrigt tycker jag nog ändå att du ska köpa en riktigt dvd-spelare, istället för att köra genom datorn. Scart > svideo imo. Såvida du inte kör hdmi vill säga.
Och ska du föresten ha 5.1-ljud från datorn då också gäller det att du har nån slags digital ljudutgång i datorn och även att VLC är rätt konfat. Kan iaf säga att jag ALDRIG fått korrekt 5.1-ljud från vlc. Så därför kör jag MPC med ac3-filter.

Okej du säger så?. Vi kan tävla emot dina 10 W emot mina högtallare och sound.. Behöver bara säga: Jag har allt tillsammans mer än 2000 whatt att spela på!. va ska du komma med?. Whatt är själva hur mycet dom orka "pumpa" 4- 8 Ohms" Och db har ja 20-20.000 Uppåt... Du kan ju bara va tyst!.  Sen va du skriver suger fet!
Man får inte bra ljud från dvd som från en dator!. Och de kan jag visa dig om du INTE tro!
Orka inte skriva till en amatör som tro sig slå 120 w med 10 w! finns ingen 10w som front högtallare!!!

Mvh

db 20-20000? du menar du spelar frekvenserna 20-20000? big_smile  whatt? WATT!
HögTALLARE? sånna har jag aldrig hört talas om...
Va bara tvungen smile

Senast redigerat av jonatk (7 mars 2008)

klimpan
7 mars 2008 · 2 600 Inlägg

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2951 ha sj dom högtalaran front högtalarna dåtongue kanon ljud i dom=) och det där me dvd är ju kvaliten på ljudet där få du me alla efetkter och så vidare och själva dts systemet är ju bäst smile så en redig dvd hadde jag köpt . sen om du vill ha exstra muller så kolla på en aktiv baslåda kör sj me en proson 12 tums bas funka kanon bra till både musik och film. sen ha www.fynda.se flera bra kitt så kolla in där smile lycka till

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Urkas Kräsen grafiker
7 mars 2008 · 1 775 Inlägg

XxetrOxX skrev:

Urkas skrev:
XxetrOxX: Watt är inte allt. Låååångt ifrån. Finns riktigt dyra anläggningar med 10w stärkare som äter upp dina 120+w saker till frukost. Men ja, äkta watt är trevligt, men hur många tillverkare skriver den riktiga watten? Inte många inte.

Men iaf, var ju en liknande fråga upp häromdan, fast det handlade iofs om en helt annan budget. Men beroende på hur smak osv är så tror jag den anläggningen som OP länkade duger finfint. Även fast jag iofs tycker subben var i minsta laget.

Och så är ju iofs dom som TBOC_Razor länkade rätt fina också. Känns nästan som dom är bättre än OPs länk.

För övrigt tycker jag nog ändå att du ska köpa en riktigt dvd-spelare, istället för att köra genom datorn. Scart > svideo imo. Såvida du inte kör hdmi vill säga.
Och ska du föresten ha 5.1-ljud från datorn då också gäller det att du har nån slags digital ljudutgång i datorn och även att VLC är rätt konfat. Kan iaf säga att jag ALDRIG fått korrekt 5.1-ljud från vlc. Så därför kör jag MPC med ac3-filter.

Okej du säger så?. Vi kan tävla emot dina 10 W emot mina högtallare och sound.. Behöver bara säga: Jag har allt tillsammans mer än 2000 whatt att spela på!. va ska du komma med?. Whatt är själva hur mycet dom orka "pumpa" 4- 8 Ohms" Och db har ja 20-20.000 Uppåt... Du kan ju bara va tyst!.  Sen va du skriver suger fet!
Man får inte bra ljud från dvd som från en dator!. Och de kan jag visa dig om du INTE tro!
Orka inte skriva till en amatör som tro sig slå 120 w med 10 w! finns ingen 10w som front högtallare!!!

Mvh

Men alltså, du har ingen vidare koll va? Har du hört talas om spl?
Och varför skulle man inte få lika bra ljud från en dvd som från en dator? Visst, sitter man och lirar flacfiler eller nåt annat losslessformat från datorn så är det svårt att klå med en dvd, men 1.5mbps DTS-ljud från en dvd är faktiskt inte speciellt lätt att klå. Men det jag skrev var att jag aldrig fått spif-ljud att lira rätt från VLC, men däremot att det funkade finfint i MPC (Media Player Classic) och med en vettig ljud-decodeare, vilket är AC3-filter.

Men men, finns människor som tror att watt och enorma basar är allt som behövs...

Whine whine!
XxetrOxX
8 mars 2008 · 101 Inlägg

Urkas skrev:

XxetrOxX skrev:

Urkas skrev:
XxetrOxX: Watt är inte allt. Låååångt ifrån. Finns riktigt dyra anläggningar med 10w stärkare som äter upp dina 120+w saker till frukost. Men ja, äkta watt är trevligt, men hur många tillverkare skriver den riktiga watten? Inte många inte.

Men iaf, var ju en liknande fråga upp häromdan, fast det handlade iofs om en helt annan budget. Men beroende på hur smak osv är så tror jag den anläggningen som OP länkade duger finfint. Även fast jag iofs tycker subben var i minsta laget.

Och så är ju iofs dom som TBOC_Razor länkade rätt fina också. Känns nästan som dom är bättre än OPs länk.

För övrigt tycker jag nog ändå att du ska köpa en riktigt dvd-spelare, istället för att köra genom datorn. Scart > svideo imo. Såvida du inte kör hdmi vill säga.
Och ska du föresten ha 5.1-ljud från datorn då också gäller det att du har nån slags digital ljudutgång i datorn och även att VLC är rätt konfat. Kan iaf säga att jag ALDRIG fått korrekt 5.1-ljud från vlc. Så därför kör jag MPC med ac3-filter.

Okej du säger så?. Vi kan tävla emot dina 10 W emot mina högtallare och sound.. Behöver bara säga: Jag har allt tillsammans mer än 2000 whatt att spela på!. va ska du komma med?. Whatt är själva hur mycet dom orka "pumpa" 4- 8 Ohms" Och db har ja 20-20.000 Uppåt... Du kan ju bara va tyst!.  Sen va du skriver suger fet!
Man får inte bra ljud från dvd som från en dator!. Och de kan jag visa dig om du INTE tro!
Orka inte skriva till en amatör som tro sig slå 120 w med 10 w! finns ingen 10w som front högtallare!!!

Mvh

Men alltså, du har ingen vidare koll va? Har du hört talas om spl?
Och varför skulle man inte få lika bra ljud från en dvd som från en dator? Visst, sitter man och lirar flacfiler eller nåt annat losslessformat från datorn så är det svårt att klå med en dvd, men 1.5mbps DTS-ljud från en dvd är faktiskt inte speciellt lätt att klå. Men det jag skrev var att jag aldrig fått spif-ljud att lira rätt från VLC, men däremot att det funkade finfint i MPC (Media Player Classic) och med en vettig ljud-decodeare, vilket är AC3-filter.

Men men, finns människor som tror att watt och enorma basar är allt som behövs...

Har mer koll än en amatör som du! orka inte disk, med en som tro kan ljud? bara för att de har hört att DTS- är bättre? *skrattar* .....

Senast redigerat av XxetrOxX (8 mars 2008)

Sir_Ed
8 mars 2008 · 304 Inlägg

1. För att framtidsäkra ditt köp måste det finnas HDMI, gärna flera.
2. Tänk på att inbyggd/kombinerad DVD aldrig skadar. Det kan du få för samma peng utan att gå back på kvalitetssida.
3. Du har ett litet rum och därför storlek spelar roll! Det är inget ide att köpa allt för stora högtalare.
4. USB är ett måste med.

Senast redigerat av Sir_Ed (8 mars 2008)

I have my own race...
blacken
8 mars 2008 ·

Frågan är ska du ha bra ljud eller ska det bara "låta". Bra ljud för runt 3000:- är lite svårt att uppnå. Undvik färdiga paket utan var inte rädd för att tota ihop egna lösningar. Bry dig inte om alla "grymma" tekniska data och specifikationer utan låt dina öron avgöra vad som är ok. Det viktigaste är "början" och "slutet" så att säga dvs signalkällan och högtalarna det som finns där imellan är inte fullt så viktigt. En tumregel är att högtalarna ska stå för minst 2/3 delar av priset för anläggningen. Satsa på ett 3 eller 4 väg system på högtaleriet. Tänk även på att hålla signalvägarna så korta som möjligt, mindre bjäfs och "flash in the pan", grejer som lyser, biper och dylikt tar bara onödig kraft och gör igentligen ingen nytta för ljudet mer än att det ser flashigt ut i mörkret. Och ska du ha äkta Hifi ljud, glöm mp3 formatet.
watten har inte så mycket betydelse du kommer långt med en 20-30 watt per kanal.

Senast redigerat av blacken (8 mars 2008)

Sir_Ed
8 mars 2008 · 304 Inlägg

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=160059

Den får relativt bra betyg och har allt som jag skrev.

I have my own race...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang