Olika vrid men samma Hk vid chipning?? varför?

cupramannen
22 mars 2008 · 19 Inlägg

Hej..
Jag är sugen på att chippa min aero ss...har kollat runt på olika trimföretags sidor..Jag är ute efter "steg 1"   Har upptäckt att det skiljer en hel del mellan firmorna i antal nm  men antal hästar ligger på samma nivå. Är helt "lost" i denna djungel  och vill veta vad man ska satsa på..och hur stor skillnad det är.. vad som är bäst..framför allt hur mycket orginal lådan i min aero håller för..   Här kommer en lista på d olika firmorna...

Maptun            250hk 365nm
Nordic             250hk 370nm
Bsr                 247hk  388nm
Chipcenter       245hk 380nm
T.M.C              250hk  370nm
Trollspeed        252hk  400nm
Tuning chip       236hk  335nm 

                                                                       Mvh  Fredrik

Saab 9-3 SC Aero "Svarta lådan" (2007)
Rinnegan Malleus Malificarum
22 mars 2008 · 2 401 Inlägg

cupramannen skrev:
Hej..
Jag är sugen på att chippa min aero ss...har kollat runt på olika trimföretags sidor..Jag är ute efter "steg 1"   Har upptäckt att det skiljer en hel del mellan firmorna i antal nm  men antal hästar ligger på samma nivå. Är helt "lost" i denna djungel  och vill veta vad man ska satsa på..och hur stor skillnad det är.. vad som är bäst..framför allt hur mycket orginal lådan i min aero håller för..   Här kommer en lista på d olika firmorna...

Maptun            250hk 365nm
Nordic             250hk 370nm
Bsr                 247hk  388nm
Chipcenter       245hk 380nm
T.M.C              250hk  370nm
Trollspeed        252hk  400nm
Tuning chip       236hk  335nm 

                                                                       Mvh  Fredrik

Din låda håller nog för 350 - 400 hästar rätt bra, men det är drivknutarna som man måste se efter.
Jag skulle själv gå efter Trollspeed, jag vet att dom har gjort jävligt bra jobb på en del av mina polares bilar.

Vad det gäller vridmoment så är det den kraft som något vrids med, i detta fallet kan vi säga bilens hjul eller motorns vevaxel. Det man vinner i vridmoment förlorar man alltid i fart och tvärt om. Till exempel så vore det extremt krävande om du skulle kunna köra iväg från stillastående på femmans växel, den växelen har ett utväxlingsförhållande som tillåter höga hastigheter, men lågt vridmoment. Likadant är det med ettan, det vore omöjligt att köra i 150km/h på ettans växel i en vanlig bil, utväxlingsförhållandet är så att det använder sig av motorns varvtal och växlar ner det för att få ett större vridmoment.

Hur mycket vridmoment som är bra eller dåligt beror helt på hur mycket saken som ska drivas väger och hur mycket materialet som ska överföra kraften tål.

Rätta mig om jag har fel någon?
Är inte så vaken just nu.

Men orsaken det skiljer sig mellan olika eftermarknads trimmare är väl egentligen hur dom chippar det. Har inte haft så väldigt mycket erfarenhet av chippning så jag vet inte exakt, tyvärr.

Senast redigerat av Siarnaq (22 mars 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 mars 2008 · 3 404 Inlägg

Jag skulle också gått på Trollspeed, kända för bra grejjer och de polckar flest kusar och bättre vrid. Och vadå det du vinner i vrid förlorar du i fart? Du behöver ju vrid för att komma iväg!

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Rinnegan Malleus Malificarum
22 mars 2008 · 2 401 Inlägg

TenZer skrev:
Jag skulle också gått på Trollspeed, kända för bra grejjer och de polckar flest kusar och bättre vrid. Och vadå det du vinner i vrid förlorar du i fart? Du behöver ju vrid för att komma iväg!

Jadå, men om jag säger såhär, utan vrid kommer du inte igång, och utan hästkrafter kommer du inte upp i fart?

Lite svårt att förklara klockan 3 på morgon. :p

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
laaantz
22 mars 2008 · 465 Inlägg

jag skulle satsat på maptune lr nordic... dom andra har jag inte hört talas om förns nu!

Rinnegan Malleus Malificarum
22 mars 2008 · 2 401 Inlägg

laaantz skrev:
jag skulle satsat på maptune lr nordic... dom andra har jag inte hört talas om förns nu!

Trollspeed har funnits länge och har ofta trimmat skiten ur Saab som har hållit. Bland annat en som går i Pikes Peak med 1000+ hästar var dom med att trimma.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
laaantz
22 mars 2008 · 465 Inlägg

Siarnaq skrev:

laaantz skrev:
jag skulle satsat på maptune lr nordic... dom andra har jag inte hört talas om förns nu!

Trollspeed har funnits länge och har ofta trimmat skiten ur Saab som har hållit. Bland annat en som går i Pikes Peak med 1000+ hästar var dom med att trimma.

jah okey.. har somsakt aldrig hört talas om dom... men vet några som chipat sina grejer på nordic och maptune.. båda är helt nöjda med grejerna.... sen finns det ju företag som gör skit programvaror helt enkelt...
jag skulle helt klart satsat på non av dom 2.....

Rinnegan Malleus Malificarum
22 mars 2008 · 2 401 Inlägg

laaantz skrev:

Siarnaq skrev:

laaantz skrev:
jag skulle satsat på maptune lr nordic... dom andra har jag inte hört talas om förns nu!

Trollspeed har funnits länge och har ofta trimmat skiten ur Saab som har hållit. Bland annat en som går i Pikes Peak med 1000+ hästar var dom med att trimma.

jah okey.. har somsakt aldrig hört talas om dom... men vet några som chipat sina grejer på nordic och maptune.. båda är helt nöjda med grejerna.... sen finns det ju företag som gör skit programvaror helt enkelt...
jag skulle helt klart satsat på non av dom 2.....

Mjo, dom har bra kvalitét på skiten, men jag skulle ha gått med Trollspeed med tanke på vad jag har sett dom göra. big_smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
cupramannen
23 mars 2008 · 19 Inlägg

oki tack för svaren...har funderat på Maptun T.M.C  och chipcenter...har läst att det sist nämda inte är "poppis hos vissa saabvänner...någon vet något om dessa...

Saab 9-3 SC Aero "Svarta lådan" (2007)
Decibel
23 mars 2008 · 2 911 Inlägg

Gå för allt i världen inte på den som ger mest effekt, det råder ett jäkla effektkrig bland leverantörerna.
Ring runt lite istället, känn på firmorna vad dom kan och vad dom ev. kan ge för garantier på de effektsiffror de uppvisar, samt hur de kommit fram till siffrorna, om de gissat, virtualiserat eller verkligen ens bänkat mer än en kärra.

Hade jag ägt en saab hade jag inte ens tittat på något annat än Nordic.

-Blomman-
23 mars 2008 · 1 174 Inlägg

Blir maptun för min del iallafall.. Hade nog statsat på ett rätt stort och välkännt företag om jag va du..

"If you're in control, you're not going fast enough"
maco
23 mars 2008 · 1 207 Inlägg

Jag kör steg 2 chippat, tillhandagivet av Nordic. Mycket nöjd och siffrorna stämmer med tanke på att maskinerna bänkas.

Kan även tillägga att siffrorna kan variera mellan företagen beroende på om de mäter effekten ur motorn eller på hjulen.

Att hästkrafterna och momentet inte ökar lika mycket är pga att hästkrafterna beror på hur mycket vrid du har vid vissa varvtal. Det finns vedertagna formler för detta.

Något liknande detta:
Hästkrafter= ((Vrid*5550)/varv)

Detta var bara ett exempel, jag minns varkel formeln eller siffrorna nu men något liknande är det.

Germax
23 mars 2008 · 12 086 Inlägg

Anledningen att de är olika vrid med samma effekt är för at tde är mappade av olika programerare.
Vridkurvan ser olika ut från mapp till mapp och kan ge samma effekt men aldrig vid samma varv (då är något fel smile )

Anledningen att de är olika siffror är troligen en blandning av kompetens hos programerare och hur långt man vågar gå, de använder sig av olika marginaler och värderingar om vad som är lämpligt.

Hk = vrid*varv*1,442*10^-4

(egen uträkning, finns säkert smartare tongue )

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
23 mars 2008 · 3 404 Inlägg

-Blomman- skrev:
Blir maptun för min del iallafall.. Hade nog statsat på ett rätt stort och välkännt företag om jag va du..

Men snälla, kom inte och säg att Trollspeed inte är välkännt! De har bla fixxat P-A Johanssons og9-3 samt ng9-3ss och självklart Per Eklunds Pikes Peak... Vad jag vet så är ingen av de kärrorna i närheten av stock!

Mitt val skulle som sagt falla på Trollspeed men Maptun och Nordic är ju också rätt säkra kort.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Jag måste säga att vridet är det viktiga. Vrid = råstyrka.
För att få fram antalet hästkrafter som en motor levererar så mäter man vridet vid olika varvtal.
Dvs vrid x varvtal.
Så en vridstark motor som varvar 3000 rpm max kan ha mer hästkrafter än en svag motor som varvar 10 000 rpm. Den motorn med varv-topp på 10 000 rpm kan ha det svårt i uppförsbackar för att den är för svag.

Det är som att jämföra dieselmotorer med bensinmotorer. Väldigt pigga i starten. Råstarka.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
23 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Tar och gör en repost av ett av mina äldre inlägg:
Vridmoment handlar om råstyrka medan hästkrafter handlar om hur stark bilen är vid olika varvtal.

Det är som att hålla på med hantlar.
Säg att en person precis klarar av att göra ett set med 20 reps på 10kg på samma tid som en annan person precis klarar ett set med 10 reps på 20 kg.

Själva "hästkrafterna" är detsamma. (Både personerna har ju flyttat 200 kg på samma tid)
Men det krävs bra mycket mer styrka (vrid) för att kunna lyfta 20 kg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
monno Elektriker
24 mars 2008 · 718 Inlägg

http://forum.snowrider.se/forum_posts.a … mp;KW=vrid

Nu vet jag inte om det blir en klickbar länk eller hur det blir? Men aja.
I alla fulla fall, på tal om vrid. Där har ni en länk där ni kan läsa det mesta om vrid och vad det gör för nytta m.m. Det ni inte hittar å läsa där är inte värt att läsa.
Nu är det ett skoter forum, men vrid och effekt finns i alla motorer satt;)


P.S Ursäktar mig för att jag är oerhört Off topic men kunde inte låta bli. wink

Senast redigerat av monno (24 mars 2008)

Som att kasta vatten i sjön.
Rushman Evolution Garage
24 mars 2008 · 1 299 Inlägg

Standardtrim/chip = Maptun
Bygga monster = Trollspeed

Sky´s the limit...
arnold_85
24 mars 2008 · 31 Inlägg

Maptun och nordic`ur är störst i sverige på att trimma saab..för å nackdelar är mest en smaksak.
Maptun erbjuder ett större sortiment att köpa på webben,
Kör själv med Maptun grejer,mest för att jag tyckte inte att nordic hade ett lika passande trimmsteg som jag var ute efter..

sen att man kan få en fin framrute dekal gör inte saken sämre :-)

RedAero
3 juli 2008 · 6 Inlägg

Jag kan bara skriva utav egna erfarenheter! Välj en firma som KAN Saab. Chippade min 9-5'a först hos TM Chiptuning och den gick bra i 4 månader sedan gav 3 kolvar upp.
Bilen har alltid varit fullservad och i bra skick.

Efter en motorrenovering hos Bil & Motor i Helsingborg och x antal 10000-lappar fattigare blev det MapTun Steg3 eftersom de är ÅF för MapTun. Snacka om skillnad i bil.

Ta en titt på mina bilder så kan ni få se vad som kan hända med billiga chipp.

Det enda jag kan säga är att man får vad man betalar för!

Senast redigerat av christof (3 juli 2008)

-------------------------------------------------------
Christof | Saab 9-5 Aero SC 2004 aut
-------------------------------------------------------
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang