Vägverket DÖDAR Bilhobbyn!!!!

FireTraXX DFFL
1 april 2008 · 9 020 Inlägg

V1C skrev:

FireTraXX skrev:
Gonatt gulleplutt, du verkar behöva en powernap.

haha, skärp dig. Man inser vilka som är mogna och vilka som inte är det.
Visa att du är mogen nog.

Nej, har aldrig påstått att jag är mogen.
Då kan jag inte heller visa att jag är mogen nog.

Puss

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
V1C
1 april 2008 · 142 Inlägg

FireTraXX skrev:

V1C skrev:

FireTraXX skrev:
Gonatt gulleplutt, du verkar behöva en powernap.

haha, skärp dig. Man inser vilka som är mogna och vilka som inte är det.
Visa att du är mogen nog.

Nej, har aldrig påstått att jag är mogen.
Då kan jag inte heller visa att jag är mogen nog.

Puss

För fan, är du vänd åt andra hållet kan jag förstå att du skriver puss. Men du har inte skrivit det i något annat inlägg så det tar jag som att du är käftig mot mig.

Gooo Wide =)
Nova_70
1 april 2008 · 104 Inlägg

30 års reglen är bra när den brukas , inte när den missbrukas, Den kom till för att underlätta för entusiastfordonsägare, inte för snålsune som åker omkrig i en rostig toyota från 73  fär att det är billigt.
Ett tillägg i reglen borde vara att bilen uppenbart ska vara  ett entusiastfordon, det skulle sålla bort de flesta japanska rostholkar & kebabkittade turkpulkor.

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
Danijel
1 april 2008 · 237 Inlägg

Roligt att få en besiktningstid sen när alla gamla bilar också ska besiktigas.. det som är så enkelt redan nu..

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]
John87 Stolt Volvoägare
1 april 2008 · 4 913 Inlägg

Danijel skrev:
Roligt att få en besiktningstid sen när alla gamla bilar också ska besiktigas.. det som är så enkelt redan nu..

Nu vet jag inte om jag missförstod dig, men även gamla bilar ska väl vara trafiksäkra?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
J-P-R DO IT LOW STYLE
1 april 2008 · 1 342 Inlägg

FireTraXX skrev:

V1C skrev:
Precis, som en skrev innan. Kolla på Maxi parkeringarna så ser man hur många som äger splitter nya bilar. O angånde det om att elda upp bilar etc. Har du något förslag till hur man ska ändra något utan att visa vad man tycker? De som eldar upp bilar etc. Inte fan går de ut på sin egen tomt o tänder eld på sin egen bil för att visa vad man tycker.

Då har folk råd att köpa nya bilar ju.
Då är det väl inget att gnälla över?

Eller du tycker att alla ska kunna hosta upp 250 000kr varje år?
För det är fullständigt orimligt.


Och nej, klart som fan att ingen eldar upp sin egen bil.
Men du tycker att sverige är för mesigt och alla andra länder protesterar bättre.
I vissa länder så brinner halva städer ner när de är missnöjda, vill du ha det så här?

Angånde nya Volvo V70 bilar, så tror jag helt ärligt inte folk har råd. Bli inte förvånad om jag säger att många många många nya bilar är firmabilar, speciellt V70:isar.
Angående lån och sådant så finns det en anledning till varför vi har program som exempelvis lyxfällan som går på TV3.

Svenska folket har aldrig tidigare haft så mycket lån som nu. Det är helt enkelt för lätt att låna pengar, och dagens krav på status gör att många lånar också.

Nog med OT, men ibland undrar jag vilken verklighet folk lever i.

Sokrates Eliminator
1 april 2008 · 1 441 Inlägg

Varför köpa V70 när det finns både billigare och bättre bilar på marknaden?

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Piraten
1 april 2008 · 166 Inlägg

Det är förbjudet att stjäla
Det är STATENS jobb.

v8rickard Gammelbilsnörd
3 april 2008 · 450 Inlägg

Jag kan förstå att folk inte vill rulla runt i en bil från 50talet om somrarna, men själv är jag en person som inte är så jäkla nog med komfort och hastighet. Så därför åker runt i sina gamla bilar och bara njuter av känslan hur det kunde vart förr. Jag kan säga dig att det är ofta ganska breda leenden som sprids på läpparna när man kommer i ex. volvo Pv från 50 talet.

Kommentarer som: ”En sån köpte jag och Agda när den var ny 53, den ser precis likadan ut”. Det finns inte särskilt många sådana bilar kvar idag, de som finns kör inga större antal mil och även om de inte har katt mm så drar de inte särskilt mycket bensin (undantag existerar…) Jag vill själv kunna återfå den känslan om 50 år när jag kan säga till en dåtidens entusiast att ”Jag kommer ihåg när farsan köpte sin nya Audi årsmodell 2008, vad kul att det finns kvar sånna idag”

Risken med det man gör nu är inte att det redan veteranklassade bilarna försvinner, det tror jag inte. Men som en ren och skär bilentusiast vill jag även ha föryngring. Dvs. de bilar som tillverkas idag och för 10 år sedan. Risken är stor att dessa hamnar i pressen innan någon hinner få intresse för dem, det finns alltid någon finnig fjortis som är beredd att ta tillvara på gamla bilar, man tänker ”snart blir den veteran” Många bilar arkiveras till den dag de blir 30 år, faktum är att de då blir värda mer. Skattefriheten gör att risken att de går till skrot minskar.

Om man nu skall dela med sig av fler åsikter, garanterat inte delade av alla här så tycker jag att har man betalat skatt i 30 år är det nog.
En bil som uppnår den åldern har i regel inte gått några större antal mil, dvs. inte slitit på vägarna i samma utsträckning som en taxi som lever i 5-6 år sen blir skrot.

Sen har jag svårt att tro att det är många veteranare som går mer än 1000mil om året, hur mycket brukisk de än må vara. Är bilen så dåligt skick och så röten som folk säger håller den då inte många år av den typen av brukande.

Som veteranlastbilsentusiast kan det slå hårt att åka på 25K om året i skatt för sin gamla pärla, då åker bilarna till polen och Östeuropa istället…

Det blev ett långt inlägg men detta är en intressant debatt och jag hoppas vv tar sitt förnuft till fånga och sumpar förslaget, dock tror jag faktiskt att detta förslaget kommer genomföras…

Ha de gött, Rickard

SoL Eigenbrötler
3 april 2008 · 1 237 Inlägg

är det någon som har någon aning om NÄR detta förslag går igenom?

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
Malkurrag
3 april 2008 · 415 Inlägg

Vad jag hörde så är det bilar som är från 1979 som ska fortsätta bli beskattade.
Och jag kan hålla med om det. Eftersom tanken med detta skattebefriade systemet handlate om jänkarna och dom "gammla" classic bilarna ska få vara kvar och i bruk.
En gammal volvo 240 från 1979 är då ingen "raggar classic" bil i mina ögon. Det är bara en skattesmitare.
Men jag tycker dock att bilar som är gammla ska få nya miljökrav på sig!!!
Katalysator går att installera på alla bensin bilar.
Och partikelfilter borde verkligen bli ett krav på alla diesel bilar!!! också saker vi kan sätta dit utan att förstöra "orginal" bilen big_smile

Malkurrag
3 april 2008 · 415 Inlägg

alltså vadfan!! Är det nåon spärr som slår in då jag skriver i ett forum eller?
Alltid när jag har skrivit någon så dör tråden hahahaha

v8rickard Gammelbilsnörd
3 april 2008 · 450 Inlägg

Malkurrag skrev:
Vad jag hörde så är det bilar som är från 1979 som ska fortsätta bli beskattade.
Och jag kan hålla med om det. Eftersom tanken med detta skattebefriade systemet handlate om jänkarna och dom "gammla" classic bilarna ska få vara kvar och i bruk.
En gammal volvo 240 från 1979 är då ingen "raggar classic" bil i mina ögon. Det är bara en skattesmitare.
Men jag tycker dock att bilar som är gammla ska få nya miljökrav på sig!!!
Katalysator går att installera på alla bensin bilar.
Och partikelfilter borde verkligen bli ett krav på alla diesel bilar!!! också saker vi kan sätta dit utan att förstöra "orginal" bilen big_smile

Klart att man måste sätta gränsen någonstans, en 240 -79 e la inte värd värst mycket idag men dessa bilar måste "mogna" några år innan de får den riktiga veteranbilsstatusen. En cheva 59 var inte värd något på 70 talet men idag e dessa "big dollar cars"

Senast redigerat av v8rickard (28 maj 2008)

FireTraXX DFFL
3 april 2008 · 9 020 Inlägg

Malkurrag skrev:
alltså vadfan!! Är det nåon spärr som slår in då jag skriver i ett forum eller?
Alltid när jag har skrivit någon så dör tråden hahahaha

Väntar man mer än 10 minuter en torsdagförmiddag så hinner kanske fler svara...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Phaetoon
3 april 2008 · 8 156 Inlägg

Malkurrag skrev:
Vad jag hörde så är det bilar som är från 1979 som ska fortsätta bli beskattade.
Och jag kan hålla med om det. Eftersom tanken med detta skattebefriade systemet handlate om jänkarna och dom "gammla" classic bilarna ska få vara kvar och i bruk.
En gammal volvo 240 från 1979 är då ingen "raggar classic" bil i mina ögon. Det är bara en skattesmitare.
Men jag tycker dock att bilar som är gammla ska få nya miljökrav på sig!!!
Katalysator går att installera på alla bensin bilar.
Och partikelfilter borde verkligen bli ett krav på alla diesel bilar!!! också saker vi kan sätta dit utan att förstöra "orginal" bilen big_smile

Det kanske kan vara lite tråkigt för dom med bilar från 30-talet och äldre, men bilar som är nyare än så?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Toypon
3 april 2008 · 98 Inlägg

johan89 skrev:

MilleN skrev:

master_lars skrev:
Men då kommer det en dag inomen 2:årsperiod då bilen måste in på besiktningen, vad händer där, jo den går igenom, endera skrotas den eller så rustas den upp!

Ja det är väl samma sak med nyare bilar?!? Jag vill också besikta med två års mellanrum.

Köp dig en veteranare dårå...

Eller köp dig en ny en så slipper du besikta den första tre åren eller vad det är.. sen är det två år mellan och efter det är det dags för ny bil igen wink

Nova_70
3 april 2008 · 104 Inlägg

Malkurrag skrev:
Vad jag hörde så är det bilar som är från 1979 som ska fortsätta bli beskattade.
Och jag kan hålla med om det. Eftersom tanken med detta skattebefriade systemet handlate om jänkarna och dom "gammla" classic bilarna ska få vara kvar och i bruk.
En gammal volvo 240 från 1979 är då ingen "raggar classic" bil i mina ögon. Det är bara en skattesmitare.
Men jag tycker dock att bilar som är gammla ska få nya miljökrav på sig!!!
Katalysator går att installera på alla bensin bilar.
Och partikelfilter borde verkligen bli ett krav på alla diesel bilar!!! också saker vi kan sätta dit utan att förstöra "orginal" bilen big_smile

Håller med till 99%  förutom att det faktiskt finns en del typ gamla volvo 240 som borde klassas som entusiastfordon, Kanske det skulle ställas krav på att dessa bilar skulle vara enstusiastbilsförsäkrade med allt vad det innebär ? Det hade sållat bort vraken ?
Racekattar med fullt flöde finns, om nu flödet skulle vara nåt motargument till katalysatorkrav.

Senast redigerat av nova383 (3 april 2008)

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
JeyKay Allvetande uppfinnare
3 april 2008 · 377 Inlägg

en katalysator skulle inte må bra om den måste äta avgaserna från en 79års modell av volvo 240.  bara en kallstart å katten e död.

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Nova_70
3 april 2008 · 104 Inlägg

JeyKay skrev:
en katalysator skulle inte må bra om den måste äta avgaserna från en 79års modell av volvo 240.  bara en kallstart å katten e död.

Nej det är  klart ! Tämkte inte på det big_smile E metallisk då ?

Dogs have owners, cats have staff....
Chevrolet K1500 "SOPTRUCK III" (1991)
JeyKay Allvetande uppfinnare
3 april 2008 · 377 Inlägg

nova383 skrev:

JeyKay skrev:
en katalysator skulle inte må bra om den måste äta avgaserna från en 79års modell av volvo 240.  bara en kallstart å katten e död.

Nej det är  klart ! Tämkte inte på det big_smile E metallisk då ?

vet faktist inte:P kanske funkar de med en sånwink

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang