Sänkning- hur klarar ni er?

jonatk Smart chimps talk Swedish
31 mars 2008 · 289 Inlägg

Hej!
Idag var det första gången bilen togs ur garaget på 6 månader. Med det nya kjolpaketet monterat och allt så skulle den backas ut. Våran garage uppfart sluttar ganska mkt uppåt och när jag långsamt backade ut så slog fronten i, i marken. Blev repor på undersidan som visserligen inte syns.

Bara för att testa så körde jag över ett ganska litet gupp i området och det var nog max 5-7cm ifrån att slå i. Detta gupp är det minsta som finns, finns värre. Vill ju verkligen sänka bilen, gör så mycket för utseendet!
Finns det några knep som kan hjälpa, så att bilen inte slår i?
När baslådan åker i (runt 60kg) så kommer ju bilen sänkas där bak, vilket gör att den höjs där fram lite. Detta borde väll hjälpa lite?

Min fråga är då, hur klarar ni av att köra med era bilar sänkta? Ni måste la också ta er över gupp och dylikt?
Hur låga är era bilar vid det lägsta stället?

Att bara sänka bilen där bak är ju groteskt...

Edit: Kan tillägga att den i så fall kommer sänkas 30/30..

Senast redigerat av jonatk (31 mars 2008)

Reyez Svets specialist
31 mars 2008 · 680 Inlägg

Snedda över guppen måste man göra för att komma över om man har sänkt bilen mkt.. jag hade 7 cm på lägsta stället på min front!!

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound
Ashra
31 mars 2008 · 346 Inlägg

knepet jag använder mig av är att köra snett över alla gupp. skrapar i ibland när man glömmer eller kör för fort.  Gäller att anpassa körstilen fort  annars blir det många skrap och resande nackhår.

Spiike
31 mars 2008 · 1 196 Inlägg

för varje gupp som kommer så höjer man bara volymen på stereon:) sen efter guppen så sänker man bara volymen smile det man inte hör behöver man inte bry sek om smile

Senast redigerat av Spiike (31 mars 2008)

jonatk Smart chimps talk Swedish
31 mars 2008 · 289 Inlägg

Okej smile Så det är kanske inte omöjligt att sänka den då.. Ska testa över det värsta guppet i området imorgon, dra med sig en tumstock och stå och mäta smile Lär se dumt ut, men måste veta innan om det överhuvudtaget är möjligt...

Spiike skrev:
för varje gupp som kommer så höjer man bara volymen på stereon:) sen efter guppen så sänker man bara volymen smile det man inte hör behöver man inte bry sek om smile

hahaha.. ja de var ju ett sätt de me.. Men värre blir det om man slår i så de syns, skrapa undersidan kanske inte är så farligt egentligen..

Senast redigerat av jonatk (31 mars 2008)

FLindgren
31 mars 2008 · 5 089 Inlägg

backa över?;P.. nä men som sagt. alla nya väggupp(här i stan iaf) har en snällare sluttning på nervägen från guppet. så genar man lite över till vänsterfilen och tar den snälla lutningen upp, glider tillbaka till högerfilen och snälla sluttningen ner igen;P.. brukar alltid funka;P

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
jonatk Smart chimps talk Swedish
31 mars 2008 · 289 Inlägg

okej smile trevligt för dig då att du har snälla gupp tongue men jag har 5st att ta mig över för att komma ut ur området.. usch! Grannarna lär ju fundera när jag sneddar över guppen hela tiden..tongue Om inte det funkar så får jag helt enkelt dra med mig brädor å lägga över big_smile

Batta
31 mars 2008 · 1 353 Inlägg

Säger samma som dom andra,
åk på sniskan över guppen, och väldigt sakta!

och jag bor ju lite utanför storstan, så jag slipper alla fartgupp här ute iallafall smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
jonatk Smart chimps talk Swedish
31 mars 2008 · 289 Inlägg

Okej smile Men ni får gärna fortsätta skriva hur låga era bilar är på de lägsta stället.. har jag något att gå efter smile
Tack för svaren i alla fall!

Moser .-ϻΘϨƎЯ
31 mars 2008 · 1 313 Inlägg

min bil är strax under decimetern på lägsta stället, brukar klara vägbulor genom att bara snedda över dem lite sakta, men det händer att de skrapar i så man får backa å köra en annan väg ibland,, tur att frontläppen är är böjbar,,  roll

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"
PH_
31 mars 2008 · 310 Inlägg

Fartgupp är lungt... men grusväg... oooo nej. Blev nästan hängande på underredet med mercan en gång.. Och då var jag riktigt försiktig. Hålor är djäfvulens påfund!

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
Mortalis VW-nörd?
31 mars 2008 · 4 332 Inlägg

Skulle vilja se hur ni attackerar farthinder från sidan hela tiden :p kan ju inte gå

offarn Blästrare LITAB LACK
31 mars 2008 · 325 Inlägg

kör lågt....!! bara å snedda över fartguppen....!! har ca 4 cm under motorbalken på 240n....!! klarar mig fint

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!
Seat ibiza (2003)
BMW 325 "T5Rwd" (1992)
Skyracer Skyracer
31 mars 2008 · 917 Inlägg

Har 9 cm upp till fronten på bilen och funkar för det mesta. Men ibland skrapar det i undersidan av fronten. Den är som tur är lite elastisk. Men som alla andra säger så tar man det försiktigt vid fartgupp. Det är snarare när jag kommer över med framhjulen det blir problem med avgassystemet på mitten.
Man får anpassa sig helt enkelt, jag väljer ibland en annan väg om jag vet att det finns besvärliga gupp. smile

Mvh
Håkan

http://www.untz.tv
www.skyline.se // www.skyracer.se // www.djskyracer.se
Mekonomen Värmdö
Sponsorer 2012: Superior Imports | RaidoPower | J-Spec | PBZ | TWS | Mekonomen | Samglas Värmdö
Toyota GR86 (2022)
Toyota AE86 Sprinter Trueno "GT Apex - Panda - Initial D" (1986)
jonatk Smart chimps talk Swedish
31 mars 2008 · 289 Inlägg

Okej, men om alla här klarar det så borde ju jag också göra de smile Men är det inte lite pinsamt att snedda över guppen hela tiden? Menar, vad gör ni när ni möter en bil på en mindre väg.. får ni ju stanna, så kanske ni har någon bakom er.. hmm pinsamt smile men vad gör man inte för att få en fin bil smile

Opelmadness German cars, quality and beyond
31 mars 2008 · 8 197 Inlägg

Lägg ett hjulpar på trottoaren när du ska över fartguppen. Funkade för mig när jag körde en polares hemska 740. Gick på gummina. sad
Men min förra bil tog inte i nästan nånstans fastän jag hade ställbara coilovers, nerskruvade så långt det gick. Krossade liggande colaburkar med framvagnen. Mosade med frontspoilern dom om dom stod upp. wink

Annars får du sänka lite mindre.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
jonatk Smart chimps talk Swedish
1 april 2008 · 289 Inlägg

Okej men om du knappt kör över en liggande colaburk och över gupp lär ju jag klara det också... får övertala far min bara.. han ska använda bilen han med ibland, när jag vill ha hans tex. De löser sig nog smile ska ut imorgon å mäta över alla gupp big_smile snacka om att folk kommer titta snett på mig och undra vad jag gör när jag står vid guppet å mäter å kör lite längre fram å hoppar ur igen å mäter tongue

Senast redigerat av jonatk (1 april 2008)

terazzi
1 april 2008 ·

Coilover is the shit wink köp sånna bra och sen sån manick så du kan justera det big_smile TEIN<3 big_smile

Nallen_sthlm Direktör
1 april 2008 · 305 Inlägg

Du får lära dig att använda glasfiber spackel och lacka.... det är pesten man får ta för att köra sänkt och med kjolar........ men som tidigare skrivet så får du sne ta guppen kan hjälpa ibland men att höja sterion som ochså tidigare skrivet minskar smärtan av det skrapande ljudet

Speed limit are only for pussy
nosferato
1 april 2008 · 439 Inlägg

minskrapar på plan väg o jag klarar mig,inget som går isönder el något.

lite får man offra för the looks

old,low and slow....
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang