A-traktor 740 Bygge

Nichtor
12 januari 2006 · 2 Inlägg

Har tänk bygga en a-traktor (740) från scratch. men har lite funderingar hur får man dit två växellåder och måste man kapa.? det är ju så på vissa att dem har flak inuti bilen. har pratat med några kompisar men ingen vet =/

tacksam för svar

Catling Old School Ford
12 januari 2006 · 600 Inlägg

sånna frågor kan du ta på:
www.epatraktor.se
(Du kan pm eller adda msn om detta låses)....

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
xBjorlingx
12 januari 2006 · 433 Inlägg

Inte 18-års gräns här? D är ju klart, du kna ju vara 18 å bygga traktor? =P nä fy fan för att bygga själv..alla nya regler..du måste ju kapa sönder allt till okänlighet..usch..bättre att köpa en lite risigare besiktad och renovera upp..gjorde jag smile

Kenwood SAABlare
12 januari 2006 · 190 Inlägg

RING  Svenskabilprovningen!

Mja Mjo! Så kan de gå!
Catling Old School Ford
12 januari 2006 · 600 Inlägg

finns full beskrivning på bilprovningens hemsida:


( KOPIERAT FRÅN BILPROVNINGEN )

Begränsning av maxhastighet till 30 km/h
Beräknad konstruktiv körhastighet får uppgå till högst 30 km/h. Uppmätt maximal körhastighet får uppgå till högst 30 km/h + 10 procent . Dessa båda begränsningar kontrolleras vid registreringsbesiktningen. För att kunna åstadkomma detta måste som regel de högsta växlarna spärras och/eller en extra nedväxlingsanordning monteras mellan växellåda och drivhjul. Automatlåda får inte spärras. Således måste en extra nedväxlingsanordning monteras. Hastigheten på lägsta växeln får uppgå till högst 10 km/h vid 2/3 av motorns maxvarv.

Spärrning av växlar
Växlar kan spärras genom något av följande alternativ:
Bortmontering av drev
Nedslipning av kuggar
Igensvetsning av kuggar
Montering av hylsor på axlar med förskjutbara drev så att dessa spärras (hylsor ska inte kunna demonteras utan att axeln demonteras helt)
Fastsvetsning av synkroniseringsringar kan godtas i vissa växellådstyper
Vid bestämning av hur många växlar som måste spärras måste följande iakttas

Är fordonet försett med dieselmotor ska motorns varvtal vid kontroll av maxhastigheten uppgå till det maxvarv, som motorn monterad i bil, enligt tillverkaren är avsedd för. Varvtalet får således inte sänkas genom ändring av regulatorn.

Är fordonet försett med förgasarmotor får motorns varvtal begränsas genom lämplig åtgärd. Begränsningen ska vara så utförd att motorn inte utan svårighet kan ändras till högre varvtal än det som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel. Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ:

Fastsvetsning av strypringar i insugningskanalerna i motorblock eller topplock.
Ändring av ventiltider genom byte eller omslipning av kamaxel eller
Montering av varvtalsregulator. Denna ska vara inställd på det varvtal vid vilket maximieffekt erhålls enligt tillverkaren. Regulatorn kan således endast ses som ett skydd mot övervarvning, och får utgöras av t ex en rotor som bryter vid detta varvtal. Begränsning av varvtal Varvtalet får vid 1) och 2) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal maximala effekten tas ut.


Ej godtagbara begränsningar
Begränsning genom strypning i insugningsrör eller förgasare godtas inte. Ej heller begränsning av gasreglagets rörelse godtas.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Kirre
12 januari 2006 · 2 122 Inlägg

fan köpa en bil för 2000 stoppa i två lådor kapa lite, svetsa lite, slipa och rolla mattsvart voalla en epa och priset har ökat 20000 tongue

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Lone Star
12 januari 2006 · 1 231 Inlägg

Fan om du får köra epa är det ju inte långt kvar till körkortet! Köp en bil istället och lägg ner pengarna på att renovera den smile

Mitt projekt: Evo III
Nichtor
13 januari 2006 · 2 Inlägg

Lone Star skrev:
Fan om du får köra epa är det ju inte långt kvar till körkortet! Köp en bil istället och lägg ner pengarna på att renovera den smile

Hehe. har ju tänkt har ju. tänkte köpa en 740 för 3000-4000 fixa kapa två växellåder o sälja sen e man 18000 rikare big_smilebig_smile sen blir det BIL ;P

Catling Old School Ford
13 januari 2006 · 600 Inlägg

du måste ha intyg på dina dubbla låder.....det får du på verksta

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
mx_3_ "Glidare"
18 januari 2006 · 254 Inlägg

Jep, om du känner nån på en verkstad är det verkligen enkelt att få intyget:) Ananrs så måste man oftast knäppa kort på spärningen man utfört.

black140
18 januari 2006 · 155 Inlägg

Håller verkligen inte med om att du ska köpa bil istället. det säger de flesta angående lätt mc, och a-traktor. att det är onödigt att skaffa eftersom man snart får bil. men jag kan säga det att när jag hade haft mitt mc kort i 3 månader så var jag trött på det så skaffade mig traktor istället. 142:a kapad.och det var man glad att man hade ett flertal gånger. Och sen är det ju ett perfekt tillfälle att skaffa sig erfarenheter på en traktor istället för på en bil: Gör ju inte lika mycket om det blir fel.

Men mitt tips är att se inte för enkelt på det. du skriver ju  "Hehe. har ju tänkt har ju. tänkte köpa en 740 för 3000-4000 fixa kapa två växellåder o sälja sen e man 18000 rikare  sen blir det BIL ;P" utan räkna med ett flertal arbetstimmar i en bra verkstad!! Bara kapningen av taket plus framflyttning av stolpar ihopsvetsning, spackling tar sin tid!!!!! speciellt om man vill få det snyggt.

mc e livet
icklas
22 januari 2006 · 539 Inlägg

Nichtor skrev:
Har tänk bygga en a-traktor (740) från scratch. men har lite funderingar hur får man dit två växellåder och måste man kapa.? det är ju så på vissa att dem har flak inuti bilen. har pratat med några kompisar men ingen vet =/

tacksam för svar

tjänna..jag har åsså apa-traktor...

ang växel lådor så måste man ha 2st lådor, där den bakre lådan ska ha 1,ans växel i... för att kunna växla ner farten som du upp når genom 1an-2ans växel på främre...man svettsar en kardan mellan de bägge lådorna.

men om man vill va lite fräck så låter du (öppningen) asså där växel spacken å alla lägen är va synlig så du trycker ner en mejsel å lägger i 4ans ev 5ans växel det bror ju på vilken låda du har...för då växlas ju inte farten ner utan den går som en vanlig bil.. men när polisen kommer lägger man i 1ans läge på bakre lådan, och drar dän mejseln å drar spärren i den främre lådan...

å spärra främre lådan kan vem som helst gö!..

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
ludde__mannen draminbil.nu
22 januari 2006 · 1 382 Inlägg

du måste inte ha två lådor wink det räcker att den inte gör mer än 10 eller 15km/h (minns inte vilket) på första växeln.. Var en intressant som kollade upp det när jag skulle sälja min gamle pjäs!

icklas
22 januari 2006 · 539 Inlägg

ludde__mannen skrev:
du måste inte ha två lådor wink det räcker att den inte gör mer än 10 eller 15km/h (minns inte vilket) på första växeln.. Var en intressant som kollade upp det när jag skulle sälja min gamle pjäs!

jaoo den måste ha 2 st lådor.. som körkorts boken säger " det ska va svårt att uppnå farten högre än 30km/h" alltså så har dom kommit på att man ska ha 2st lådor för den andra lådan sätts på 1ans växel å växlar ner farten som kommer från första lådan... och därför blir svårare att uppnå en fart högre än 30km/h!.. MEN man kan lyckas besiktiga den med 1st låda....men jag vet inte hur:S

Senast redigerat av Mazda6needspeed (22 januari 2006)

Nissan 200sx s13 "rbs13" (1991)
GrebyAxel
22 januari 2006 · 524 Inlägg

Jag har aldrig haft några spärrar på de a-traktorerna jag har haft. Jag hade en 740 innan, men den va inte kapad på nått sett... Iofs så hade ja inga baksäte i den.

Om du nu ska bygga en själv, bygg då en diesel. De tjänar du på.

Senast redigerat av GrebyAxel (22 januari 2006)

VWolkswagen
4 februari 2006 · 67 Inlägg

Jag hade nog verkligen inte lagt ner det jobbet man får göra nu för tiden, och säger du gör ett lite halvtaskigt bygge får du kanske 15000 för den.
Innan när man kunde ybbga okapat lönade det sig.
jag köpte en 700:a för 3000:-
Dubbla lådor byggde flak inuti och sedna ur med ruta och så. när man kom hem smällde man i rutan enkellåda med ryckspärr och ut på blocket. samma helg vart man 23 000 + smile

PeppeVectra Peppe Vectra
4 februari 2006 · 1 076 Inlägg

Nichtor skrev:
Har tänk bygga en a-traktor (740) från scratch. men har lite funderingar hur får man dit två växellåder och måste man kapa.? det är ju så på vissa att dem har flak inuti bilen. har pratat med några kompisar men ingen vet =/

tacksam för svar

finns utförlig beskrivning på vägverkets hemsida.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Janken Driver
5 februari 2006 · 2 111 Inlägg

Trodde detta var ett bilforum.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Phaetoon
5 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Låt dom hållas.
Hur ska dom annars lära sig meka?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Janken Driver
5 februari 2006 · 2 111 Inlägg

Phaetoon skrev:
Låt dom hållas.
Hur ska dom annars lära sig meka?

I ett epa-forum kanske?...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang