Ärr på hakan, ersättning?

NissanMotorsport
7 maj 2008 ·

Jo, nu är det så att ja gått och skaffat mig ett ärr.. olycka på jobbet, jag tillverkar räcken, då en arbetskamrat skulle lyfta upp ett räcke från två bockar, och när man har skarvat ihop två rör, så blir det en vass kant i ett hörn, och då när han skulle lyfta upp det så fick ja kanten rakt över hakan.. resultatet ser ni på bilderna nedan tongue

men nu till frågan, kan man få ersättning för detta? hur länge måste man vänta?, och hur mycke kan man få ut CA? ärret är 6 cm långt och krävde 8-9 stygn..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/336563_9lizds.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14451/336562_k16j3l.jpg

Big_JN
7 maj 2008 · 2 126 Inlägg

Synliga ärr på händer och på ansikte ska man kunna få ersättning för dock så måste man vänta tills det har läkt så man vet hur synligt ärret är!

Fickis
7 maj 2008 · 2 Inlägg

Hur går man tillväga för att få ut pengar för det då??

Väldigt intresserad, Mvh!

Tänk logiskt =)
Opelmadness German cars, quality and beyond
7 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Aaajj som fan.. :S
Jobbigt ställe att ha stygn på också.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
NissanMotorsport
7 maj 2008 ·

Fickis skrev:
Hur går man tillväga för att få ut pengar för det då??

Väldigt intresserad, Mvh!

Tack för du ställde följdfrågan åt mig big_smile

båge montör och hobby mekaniker
7 maj 2008 · 2 672 Inlägg

hur lång tid efter skadan kan man få ersättning? har ett ärr på hakan som jag inte får ngt för.. tänkte kolla upp det.. för jag tycker inte d e snyggt iaf! ngn som vet?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
NissanMotorsport
7 maj 2008 ·

Irmscher Vectra skrev:
Aaajj som fan.. :S
Jobbigt ställe att ha stygn på också.

mjo, kan knappt äta.. stramar som fan när man öppnar käften tongue får platta till maten ordentligt big_smile haha

Opelmadness German cars, quality and beyond
7 maj 2008 · 8 197 Inlägg

SupraDupraFly skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Aaajj som fan.. :S
Jobbigt ställe att ha stygn på också.

mjo, kan knappt äta.. stramar som fan när man öppnar käften tongue får platta till maten ordentligt big_smile haha

Kör det i mixern! Sugrör är bra uppfinningar.
Ärr är itne roliga, tro mig, har ca 500 stygn på bröstkorgen. hmm

Senast redigerat av Irmscher Vectra (7 maj 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Big_JN
7 maj 2008 · 2 126 Inlägg

"Trots att det gått en tid kan du i dag gå till din arbetsgivare och anmäla vad som hänt, så att ni kan skicka in en arbetsskadeanmälan. Om arbetsgivaren skulle tveka kan i stället huvudskyddsombudet skicka in anmälan. Det är förstås bra om någon arbetskamrat såg vad som hände, eller sett din hand i samband med olyckan, men det borde inte vara nödvändigt.

När det gäller ärr kan du söka ersättning hos Afa, arbetsgivarens och fackens gemensamma försäkringsbolag. Det är ingen brådska. Afa vill samtidigt ha en bild på din hand som är tagen tidigast ett år efter skadan.

Afa och de flesta fackexpeditioner har blanketten ”TFA/TFA-KL, Trygghetsförsäkring vid arbetsskada”. Den kan också hämtas på nätet: www.afa.se

Blanketten fyller du och din arbetsgivare i. Du bifogar då, förutom fotot, en kopia på den arbetsskadeanmälan ni skickat till försäkringskassan. (Den som har läkarintyg och utgifter för kostnader bifogar även dessa.)"

Tagit ifrån: http://www.dagensarbete.se/home/da/home … enDocument

Så rimligtvis borde dit huvudskyddsombud kunna hjälpa dig!

NissanMotorsport
7 maj 2008 ·

Big_JN skrev:
"Trots att det gått en tid kan du i dag gå till din arbetsgivare och anmäla vad som hänt, så att ni kan skicka in en arbetsskadeanmälan. Om arbetsgivaren skulle tveka kan i stället huvudskyddsombudet skicka in anmälan. Det är förstås bra om någon arbetskamrat såg vad som hände, eller sett din hand i samband med olyckan, men det borde inte vara nödvändigt.

När det gäller ärr kan du söka ersättning hos Afa, arbetsgivarens och fackens gemensamma försäkringsbolag. Det är ingen brådska. Afa vill samtidigt ha en bild på din hand som är tagen tidigast ett år efter skadan.

Afa och de flesta fackexpeditioner har blanketten ”TFA/TFA-KL, Trygghetsförsäkring vid arbetsskada”. Den kan också hämtas på nätet: www.afa.se

Blanketten fyller du och din arbetsgivare i. Du bifogar då, förutom fotot, en kopia på den arbetsskadeanmälan ni skickat till försäkringskassan. (Den som har läkarintyg och utgifter för kostnader bifogar även dessa.)"

Tagit ifrån: http://www.dagensarbete.se/home/da/home … enDocument

Så rimligtvis borde dit huvudskyddsombud kunna hjälpa dig!

Tackar, hjälpte en del.. men de är så att vi har ingen som är skyddsombud på vårat jobb tongue

Gloremir hmmmm
7 maj 2008 · 1 094 Inlägg

är inte företag skylldiga att ha det idag. eller är inte företaget fack anslutet?

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
båge montör och hobby mekaniker
7 maj 2008 · 2 672 Inlägg

Big_JN skrev:
"Trots att det gått en tid kan du i dag gå till din arbetsgivare och anmäla vad som hänt, så att ni kan skicka in en arbetsskadeanmälan. Om arbetsgivaren skulle tveka kan i stället huvudskyddsombudet skicka in anmälan. Det är förstås bra om någon arbetskamrat såg vad som hände, eller sett din hand i samband med olyckan, men det borde inte vara nödvändigt.

När det gäller ärr kan du söka ersättning hos Afa, arbetsgivarens och fackens gemensamma försäkringsbolag. Det är ingen brådska. Afa vill samtidigt ha en bild på din hand som är tagen tidigast ett år efter skadan.

Afa och de flesta fackexpeditioner har blanketten ”TFA/TFA-KL, Trygghetsförsäkring vid arbetsskada”. Den kan också hämtas på nätet: www.afa.se

Blanketten fyller du och din arbetsgivare i. Du bifogar då, förutom fotot, en kopia på den arbetsskadeanmälan ni skickat till försäkringskassan. (Den som har läkarintyg och utgifter för kostnader bifogar även dessa.)"

Tagit ifrån: http://www.dagensarbete.se/home/da/home … enDocument

Så rimligtvis borde dit huvudskyddsombud kunna hjälpa dig!

om skdan uppstog utanför jobb då? ett år när man var för liten för att jobba

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Big_JN
7 maj 2008 · 2 126 Inlägg

SupraDupraFly skrev:
Tackar, hjälpte en del.. men de är så att vi har ingen som är skyddsombud på vårat jobb tongue

"Afa och de flesta fackexpeditioner har blanketten ”TFA/TFA-KL, Trygghetsförsäkring vid arbetsskada”. Den kan också hämtas på nätet: www.afa.se"

NissanMotorsport
7 maj 2008 ·

Gloremir skrev:
är inte företag skylldiga att ha det idag. eller är inte företaget fack anslutet?

vet faktiskt inte, men anslutet fack har vi nog.. jag har ju metall

Gloremir hmmmm
7 maj 2008 · 1 094 Inlägg

SupraDupraFly skrev:

Gloremir skrev:
är inte företag skylldiga att ha det idag. eller är inte företaget fack anslutet?

vet faktiskt inte, men anslutet fack har vi nog.. jag har ju metall

okej men som person kan du ju vara fack ansluten. men företaget kanske inte är det. förut jobbade jag för linnarps i katrineholm och jag var fack ansluten med unionen. men det företaget är ej fackanslutet på något sätt.

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
NissanMotorsport
7 maj 2008 ·

Gloremir skrev:

SupraDupraFly skrev:

Gloremir skrev:
är inte företag skylldiga att ha det idag. eller är inte företaget fack anslutet?

vet faktiskt inte, men anslutet fack har vi nog.. jag har ju metall

okej men som person kan du ju vara fack ansluten. men företaget kanske inte är det. förut jobbade jag för linnarps i katrineholm och jag var fack ansluten med unionen. men det företaget är ej fackanslutet på något sätt.

jaså ok, mitt första jobb, så har inte så mycke erfarenhet av arbetarlivet smile ska kolla upp de, men om inte, blir det svårare då med ersättning?

Gloremir hmmmm
7 maj 2008 · 1 094 Inlägg

ne då ska inte vara några problem. jag har skadat mig då jag gjorde illa mig när jag jobbade på kinnarps. fick ut ersättning av det pga att jag har ett ärr går från baksidan av knät ända ner till foten. vilket är synligt då jag använder shorts i jobbet då. så jag fick ut pengar.

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Zonic_boom VO i Team Carkings Garage
7 maj 2008 · 146 Inlägg

alla företag måste ha en försäkring som täcker skador på arbetet o det du har fått klassas mest troligt som arbetsskada. glöm ej att du kan få ersättning för sveda o värk o går du sjukskriven o har pengar från försäkringskassan skall du också ha inkomstförlustersättning. men allt det ska skötas av försäkringsbolag o arbetsgivare.
nu vet jag inte hur det blir med ersättning för dig men som jag krossade anklen i jobbet, jag får vänta ett år på min ersättning men du har inte brutitt något så du kan antagligen få din ersättning tidigare. du kan nog även söka för psykiskt lidande då du har ärret i ansiktet. ersättningen baserar troligen på hur det ser ut när det är läkt. men du ska även påpeka att du inte kan dölja det.

www.Risetrade.se www.Carkings.se www.clausautoparts.se www.xyz-racing.com
Racing! Because football, baseball, bowling, and golf only require ONE BALL
NissanMotorsport
7 maj 2008 ·

tackar tackar, men ingen som vet på ett ungefär jag kommer få ut? har ingen aning själv..

Gloremir hmmmm
7 maj 2008 · 1 094 Inlägg

en skada som ger ärr som ej går att dölja kan man få mkt pengar för. även om någon knäcker näsbenet kan du påpeka att näsan aldrig blir lika dan igen. finsn folk som fått ut över 100k för det. min bror är 1 av dom. så det skulle inte förvåna mig att du först kan få sjukpeningen. sen sveda och värk, inkomstförlust. samt psykiskt eftersom du inte kan dölja det. precis som zonic boom säger. sen är det ju inte säkert att du får pengarna snart utan det kan ta ett tag. mitt tog 6 månader o fick ut 35000. men jag kan ju dölja min skada om jag har vanliga byxor på mig

Subaru Impreza Sti Type R "Version 5 Limited Edition" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang