Eftersnack: Karlstad Street Meet 16/5

Opelmadness German cars, quality and beyond
17 maj 2008 · 8 197 Inlägg

Men fan.. Får man inte ens vistas i Karlstad efter tolv?? yikes
Om man har nån kompis man vill besöka då? tongue

OT: Snöar inte här, fastän jag bor 6 mil norr om karlstad. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Farleykarley
17 maj 2008 · 406 Inlägg

Polisens rätt att ställa in och lösa upp sammankomsten

Om någon som har sökt tillstånd, och fått avslag från Polisen, ändå har en allmän sammankomst har Polisen rätt att ställa in eller lösa upp sammankomsten.

Det är viktigt att påpeka att om någon håller en sammankomst utan att först söka tillstånd har Polisen inte rätt att upplösa sammankomsten bara av den anledningen att tillstånd inte har sökts i förväg.

En allmän sammankomst får ställas in eller upplösas om det uppkommer svårare oordning vid eller i anslutning till sammankomsten (2 kap. 23 § OL). Med ”oordning” vid en demonstration menas att det ska vara upploppsliknande stämning. Även en sammankomst som innebär avsevärd fara för de närvarande eller som medför en allvarlig störning av trafiken kan upplösas. En förutsättning för att Polisen ska ha rätt att upplösa en allmän sammankomst är att andra åtgärder, till exempel avspärrningar eller avvisande, visat sig inte räcka till.

Mercedes 280S "W108. S-klasse" (1972)
Volvo 740 T-5R "Sleeper" (1988)
Volvo 745 GLT "The Globetrotter" (1991)
Mellqvisten
17 maj 2008 · 279 Inlägg

tycker d e bra att dom kommer o förstör..va ska dom annars göra för våra pengar?

/ Hellre en hängmatta i parken, än hängpattar till marken
Subaru Impreza WRX "Hawkeye" (2006)
Gruvarbetaren
17 maj 2008 · 24 Inlägg

Tydligen var de livrädda för att det skulle vara streetrace på gång, vilket det aldrig blev i närheten av i regnet...
http://www.nwt.se/ArticlePages/200805/1 … 79.dbp.asp
Läser man det som Karlie skrev så är det konstigt att dom kunde "skicka hem" folk som de gjorde också, alla stod ganska still och var lugna i Orrholmsgaraget, men men. Tråkigt att folk ska bli intagna till förhör och skit, man måste ju få åka som vanligt utanför innerstan liksom.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … ;cat=53065

Volvo V70 T6 3.0 AWD Summum "R Design" (2008)
Volvo V70R AWD "BSR" (2004)
Volvo XC70 D5 AWD Summum "ATM Performance" (2012)
ingolfjohansson
17 maj 2008 · 16 Inlägg

alsså poliser dom ä riktigt löjliga å förstör allt som är kul

de va kallt den dagen :P
Manne Jajjemen!
17 maj 2008 · 1 512 Inlägg

Men seriöst vafan håller dom på med..
Var inte med senare på kvällen, men hur kan dom stänga av folk från stan?
Helt sanlöst!
Men nu vet vi iaf att de är ett måste å ha tillstånd om de ska bli några fler träffar.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Biiaatchen Först fräna grejen, sen bryr vi oss ;)
17 maj 2008 · 231 Inlägg

Manne skrev:
Men seriöst vafan håller dom på med..
Var inte med senare på kvällen, men hur kan dom stänga av folk från stan?
Helt sanlöst!
Men nu vet vi iaf att de är ett måste å ha tillstånd om de ska bli några fler träffar.

egentligen inte de står juh faktiskt i texten lite längre upp att de INTE får upplösa sammankomsten om det inte finns tillstånd.. utan bara om det finns risk för fara lr dyl.. lr missuppfatta ja då??roll

Och om det e så e de juh bara o skriva ut de där o trycka de framför näsa på de!?!?!?

Senast redigerat av Biiaatchen (17 maj 2008)

Den som lever utan galenskap är inte så vis som han förmodar..
Goofys FritidsPålis
17 maj 2008 · 43 Inlägg

http://lagen.nu/1993:1617

En nyare variant av lagen den gamla gäller tyvärr inte längre, och denna är mycket mer svamlande om vad som gäller

Its nice to be important, but its more important to be nice!!
2305_andersson
17 maj 2008 · 7 Inlägg

Det skulle vara kul o ha en träff ikväll igen=D bara för att reta upp polisen ännu mera... hehe, idag e de ju lite bättre än igår ikväll fast de blåser. Jag ska nog ta mig en tur in te stan ikväll o se om man träffar någon som va med igår...

simonr simoni rimnäisi
17 maj 2008 · 269 Inlägg

jo då... jag blev ju med tagen på förhöret.. kan inte fatta att nwt skriver att vi åkte in till stan igen för att genomföra en planerad kappkörning?!?! helt otroligt.. va har polisen dragit till me för tidningen nu då? man kan ju börja att fundera ibland om nwt:s redaktörer har alla får hemma :S men men.. nu är de som de är!! tycker att vi ska ordna en skiiiit stor träff MED tillstånd så att polisen inte kan göra nått.... men de e väl lite tidigt att dra ihop till en träff så snart!

Senast redigerat av simonr (17 maj 2008)

simoni rimnäisi
Volvo V70 (1997)
Sjokvist
17 maj 2008 · 138 Inlägg

men det kan men ju gör  men det kan ju gå ett litet  tag  bra  börjar  med det 
men vi kan ju prata  om det  skulle  var  kul men tillstånd  av  polisen då... lr vad  tycker alla  här ?

Volvo V70 "Here v70" (2009)
Saab 9-5 Vector "Blue ops" (2005)
Jontelitokd
18 maj 2008 · 1 043 Inlägg

tja.. vi hade ju tillstånd till vår senaste träff smile var ju inga problem då!

FarmoR
18 maj 2008 · 149 Inlägg

Ni får styra något i kil, står alltid en 10-20 bilar och stirrar och svinar, polisen har aldrig lyft ett finger. Finns en hel uppsjö parkeringar osv. Sen finns ju hannäs udden. Helt öde och lagomt stor för ett hundratal.

Jontelitokd
18 maj 2008 · 1 043 Inlägg

FarmoR skrev:
Ni får styra något i kil, står alltid en 10-20 bilar och stirrar och svinar, polisen har aldrig lyft ett finger. Finns en hel uppsjö parkeringar osv. Sen finns ju hannäs udden. Helt öde och lagomt stor för ett hundratal.

hannäs var jag idag wink blåsigt värre!!

tycker fan vi borde styra en träff där smile

volvotobbe DREAMTEAM
18 maj 2008 · 76 Inlägg

Lugna ner oss lite med och bråka med poliserna nu tkr ja.. Börja tänka igenom något bra nu med alla bild och filmbevis och skit vi har på dom.. och göra allt synligt m,m

The Silver Beast And The Red Lady
slippsen
18 maj 2008 · 5 Inlägg

Hej. Jo jag var också ner på fredagen och lyckades hitta några tappra krigare som stod ute i regnet vid OBS och pratade med farbror blå. åkte hem efter att ha åkt runt och letat vart ni tog vägen sen men men.

Läste nys http://lagen.nu/1993:1617 (läs och fundera) och lyckades få ut att vi får ha en sådan offentlig tillställning utan att ha lämnat in en anmälan om tillstånd! Men eftersom tillställningen kan liknas den föra träffen där man enligt ?kap. §?? Fick lov att stänga stan av säkerhetssjäl. Kan man därför påvisa en risk för fara för ordning och säkerhet eller för trafiken i samband med eller efter tillställningen:(.

Så om vi sluta åka genom centrum varv på varv och frågar butiken som har berörd parkering så borde det inte vara några problem, utan att behöva tillstånd eller dylikt. För om vi kan påvisa typ att vi inte har planer på att blockera city och inte förtär alkohol och är lydiga små pojkar:P bör det gå bra

Hoppas på en ny så snart som möjligt.

SAAB og 9-3...
lartz Mekaniker
18 maj 2008 · 240 Inlägg

Tja va inte med i fredags men jag har läst och läst tråden.
Och jag både förstår och inte förstår polisen för om ni nu inte va ute och "lekte" något finns de väl inget som gör er till en fara för allmänheten men som vi alla vet är vi ALLA lite blyfotade om vi har lite större motor än en Fiat rittmo eller har jag fel? wink

Nästa träff tycker jag att vi kan försöka samordna den med KDR när dom har sina race på flyg rakan i Karlstad för dom har tillstånd och dom som är med i KDR får ju även köra ett race.
Och då kan vi även se snygga bilar och kolla race som vi alla vill.

De är ju bara ett förslag.

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
Koolgatta
18 maj 2008 · 104 Inlägg

Jag har varit med och arrangerat en annan typ av arrangemang (ej bilrelaterat) där det finns två vägar att gå när polisens blir alltför påträngande.

1: Go Underground och med det menas: Skriv inte på Garaget eller någon annanstanns att ni ska tävla. Bjud bara in personer som ni litar på dvs inte hela MSN-kontaktlistan etc.
2: Sök tillstånd, skapa en arbetsgrupp och be polisen om ett möte. Gå inte med på vad som helst men visa att ni är seriösa och vem vet, kanske kommer polisen att mjukna.

Punkt 2 kan dock upplevas som ett hot mot "kulturen" med streetrace, vilket kanske är svårt att acceptera för en del som tycker det är oerhört spännande att tävla på allmän väg utan tillstånd.

PLUR på er.

Senast redigerat av pajetbej (18 maj 2008)

Harder Better Faster Stronger
Jontelitokd
18 maj 2008 · 1 043 Inlägg

pajetbej skrev:
1: Go Underground och med det menas: Skriv inte på Garaget eller någon annanstanns att ni ska tävla. Bjud bara in personer som ni litar på dvs inte hela MSN-kontaktlistan etc.
2: Sök tillstånd, skapa en arbetsgrupp och be polisen om ett möte. Gå inte med på vad som helst men visa att ni är seriösa och vem vet, kanske kommer polisen att mjukna.

Underground kommer det bli ett tag framöver så alla vet..

sedan tillstånd.. jaru vi håller på att mjukna upp dem efter polisen och komunen tyckt de ska vara hårda emot bilintresset i Karlstad, så vi jobbar påt! smile

Tompa Wheel whore
18 maj 2008 · 215 Inlägg

Karlie skrev:
Polisens rätt att ställa in och lösa upp sammankomsten

Om någon som har sökt tillstånd, och fått avslag från Polisen, ändå har en allmän sammankomst har Polisen rätt att ställa in eller lösa upp sammankomsten.

Det är viktigt att påpeka att om någon håller en sammankomst utan att först söka tillstånd har Polisen inte rätt att upplösa sammankomsten bara av den anledningen att tillstånd inte har sökts i förväg.

En allmän sammankomst får ställas in eller upplösas om det uppkommer svårare oordning vid eller i anslutning till sammankomsten (2 kap. 23 § OL). Med ”oordning” vid en demonstration menas att det ska vara upploppsliknande stämning. Även en sammankomst som innebär avsevärd fara för de närvarande eller som medför en allvarlig störning av trafiken kan upplösas. En förutsättning för att Polisen ska ha rätt att upplösa en allmän sammankomst är att andra åtgärder, till exempel avspärrningar eller avvisande, visat sig inte räcka till.

Jag stog iaf parkerad i en parkeringsruta med betald biljett...Dom har satt dit mig fasten jag är OSKYLDIG!!!!.Nej där stöp mit förtroende för det svenska rätsväsendet!!

Sen vill jag veta var det skulle bli "iligal kappkörning".I orrholmsgaraget runt böjen eller "chickenrace" ut ur duvslaget (den som förlorar kör i muren och den som vinner flyger ner för "rampen") eller skulle vi åka båt på hamngatan???

Senast redigerat av Tompa (18 maj 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang