DXF/DWG fil för att skära ut topplockspackning i koppar.

Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
27 maj 2008 · 164 Inlägg

Tja!
Någon som vet vart man kan få tag i en DXF/DWG-fil för att skära ut en topplockspackning till min bmw? Det är en bmw 535i -90 med motor M30B35. Ska sätta i en tjockar packning för att turbokonvertera men firman som ska göra det behöver en fil till datorn så de kan skära ut den...

Svara gärna om ni har minsta lilla aning om var man kan få tag i en sån..

Tack på förhand!

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
torpis Forummoderator
27 maj 2008 · 10 572 Inlägg

Blacksmoke skrev:
Tja!
Någon som vet vart man kan få tag i en DXF/DWG-fil för att skära ut en topplockspackning till min bmw? Det är en bmw 535i -90 med motor M30B35. Ska sätta i en tjockar packning för att turbokonvertera men firman som ska göra det behöver en fil till datorn så de kan skära ut den...

Svara gärna om ni har minsta lilla aning om var man kan få tag i en sån..

Tack på förhand!

MVH Per

Jag kan göra en åt dig om du ger mig en packning.   PM:a för detaljer om intresse finns

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Germax
27 maj 2008 · 12 086 Inlägg

Dxf ritningar kan man göra i bland annat Autocad som är ett relativt enkelt 2D program.

Får jag fråga vilket företag?

Sharky
27 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Jag skulle nog varken kalla det för "relativt enkelt" eller för "2D program".

/Göran

JapMax skrev:
Autocad som är ett relativt enkelt 2D program.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Cypfer
27 maj 2008 · 56 Inlägg

jag tycker det är mycket lättare att göra en ritning i inventor än autocad men bägge programen är lätta att arbeta i

torpis Forummoderator
27 maj 2008 · 10 572 Inlägg

Rita gör man enklast i paint, att få fram sträck är lätt... få det rätt är en annan femma helt klart!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
maco
27 maj 2008 · 1 207 Inlägg

DXF/DWG? Är det CAD eller CAM filer? Solidworks är ju annars ett toppenprogram om du skall göra ritningar, tror dock inte att du kan göra CAM-filer i den.

torpis Forummoderator
27 maj 2008 · 10 572 Inlägg

maco skrev:
DXF/DWG? Är det CAD eller CAM filer? Solidworks är ju annars ett toppenprogram om du skall göra ritningar, tror dock inte att du kan göra CAM-filer i den.

man kan exportera till vilket format man vill i princip.

SW, Inventor, ProE är alla bra program men de bygger på att man kan dem.  De må vara enkla men kan du inte kommandon för att styra upp geometrin så går det inte.

man gör en dxf, kan inte CNC-nissen hantera DXF så kan han förmodligen inte maskinen heller, så då väljer man någon annan.


hett tips är att lalla in på närmaste skola och be om hjälp, de brukar köra CNC åt mig gratis som övningsexempel.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
turbotompa fritidsprofessor
27 maj 2008 · 1 197 Inlägg

torpis skrev:
Rita gör man enklast i paint, att få fram sträck är lätt... få det rätt är en annan femma helt klart!

precis.. lol

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
27 maj 2008 · 6 170 Inlägg

Sharky skrev:
Jag skulle nog varken kalla det för "relativt enkelt" eller för "2D program".

/Göran

JapMax skrev:
Autocad som är ett relativt enkelt 2D program.

Jag skulle helt klart kalla Autocad ett 2D-program, all modellering sker ju i 2D med hjälp av tre vyer.

Inventor och Solidworks är två exempel där man istället bygger sina modeller med hjälp av både 2D och 3D.


Eller hur menade du att Autocad inte var ett 2D-program ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Germax
8 juli 2008 · 12 086 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Sharky skrev:
Jag skulle nog varken kalla det för "relativt enkelt" eller för "2D program".

/Göran

JapMax skrev:
Autocad som är ett relativt enkelt 2D program.

Jag skulle helt klart kalla Autocad ett 2D-program, all modellering sker ju i 2D med hjälp av tre vyer.

Inventor och Solidworks är två exempel där man istället bygger sina modeller med hjälp av både 2D och 3D.


Eller hur menade du att Autocad inte var ett 2D-program ?

Jag instämmer tongue
Alla verisioner av Autocad jag haft jobbar man i 2D vyer.
Jag tycker dessutom Autocad är lätt o smidigt om man tex jämför med Inventor som är 3D och bra mkt mer komplicerat.

Corpze
8 juli 2008 · 1 311 Inlägg

Ska du rita dwg/dxf mm... kan jag rekomendera Solid edge 2d Drafting, mkt enkelt att lära sig och ett mkt bra program, dessutom är fullverisionen gratis! googla bara på "UGS solid edge 2d rafting"

kanonprogram som jag även gjorde mina el-scheman in!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze
torpis Forummoderator
8 juli 2008 · 10 572 Inlägg

Jag pointerar åter igen att "ritabiten" är det enkla. att få alla mått rätt med rätt tolleranser gent emot varandra är det luriga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Germax
8 juli 2008 · 12 086 Inlägg

torpis skrev:
Jag pointerar åter igen att "ritabiten" är det enkla. att få alla mått rätt med rätt tolleranser gent emot varandra är det luriga.

Jag vet inte vad du menar med "rita", jag menar att man konstruerar en ritning, en korrekt sådan.
Inte att man skissar ihop något i paint som ser bra ut? Det kan iofs fortf vara en ritning om den är skalenlig och mått sätts ut på ritningen. Gör man en dxf-ritning för att föra över direkt i en tex vattenlaser finns ju alla mått automatiskt i dxf-filen/ritningen.

Ang toleranser så ritar man ju i absoluta mått, finns inget annat sätt. Sen sätter man toleranser på måtten, förslagsvis ISO 2768-m, oftast så har de ju marginellt med varandra o göra om det inte är rena passningsmått. Och i de här fallet när de handlar om at låta en laser skära ut efter en ritning är det ju maskinens toleranser som gäller, dom är oftast ganska bra men beroende på vad man skär med förståss.
Kör man med laser har du inom en halv tiondel iaf, vattenlaser lr gnist så är de hundradelstolerans, vilket duger mer än gott till en packning smile

Senast redigerat av JapMax (8 juli 2008)

torpis Forummoderator
8 juli 2008 · 10 572 Inlägg

JapMax skrev:

torpis skrev:
Jag pointerar åter igen att "ritabiten" är det enkla. att få alla mått rätt med rätt tolleranser gent emot varandra är det luriga.

Jag vet inte vad du menar med "rita", jag menar att man konstruerar en ritning, en korrekt sådan.
Inte att man skissar ihop något i paint som ser bra ut? Det kan iofs fortf vara en ritning om den är skalenlig och mått sätts ut på ritningen. Gör man en dxf-ritning för att föra över direkt i en tex vattenlaser finns ju alla mått automatiskt i dxf-filen/ritningen.

Ang toleranser så ritar man ju i absoluta mått, finns inget annat sätt. Sen sätter man toleranser på måtten, förslagsvis ISO 2768-m, oftast så har de ju marginellt med varandra o göra om det inte är rena passningsmått. Och i de här fallet när de handlar om at låta en laser skära ut efter en ritning är det ju maskinens toleranser som gäller, dom är oftast ganska bra men beroende på vad man skär med förståss.
Kör man med laser har du inom en halv tiondel iaf, vattenlaser lr gnist så är de hundradelstolerans, vilket duger mer än gott till en packning smile

jo, tänkte på biten med måttsätning. Det är inte det lättaste att få med allt. Rätt var det är när man sätter ut ett mått hoppar fel linje iväg.  Att låsa upp gemoetrin korrekt är inte självklart, i synnerhet när man inte har något vettigt att utgå från.

en generell tollerans kanske inte funkar, hålen fö kolvarna kanske måste vara större än cylindern, oljekanalen kanske har en schunt osv.  Det är mycket att tänka på innan man trallar iväg till mekverkstaden.

Jag har ritat upp div flänsar och det är inte lätt at få det rätt även om man jobbar som konstruktör.

sammanfattningsvis så tror jag inte packningen skulle passa vid första försöket för den som laddar ner ett CAD-system utan att ha några kunskaper i det.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/adapter1_1.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Germax
8 juli 2008 · 12 086 Inlägg

torpis skrev:

JapMax skrev:

torpis skrev:
Jag pointerar åter igen att "ritabiten" är det enkla. att få alla mått rätt med rätt tolleranser gent emot varandra är det luriga.

Jag vet inte vad du menar med "rita", jag menar att man konstruerar en ritning, en korrekt sådan.
Inte att man skissar ihop något i paint som ser bra ut? Det kan iofs fortf vara en ritning om den är skalenlig och mått sätts ut på ritningen. Gör man en dxf-ritning för att föra över direkt i en tex vattenlaser finns ju alla mått automatiskt i dxf-filen/ritningen.

Ang toleranser så ritar man ju i absoluta mått, finns inget annat sätt. Sen sätter man toleranser på måtten, förslagsvis ISO 2768-m, oftast så har de ju marginellt med varandra o göra om det inte är rena passningsmått. Och i de här fallet när de handlar om at låta en laser skära ut efter en ritning är det ju maskinens toleranser som gäller, dom är oftast ganska bra men beroende på vad man skär med förståss.
Kör man med laser har du inom en halv tiondel iaf, vattenlaser lr gnist så är de hundradelstolerans, vilket duger mer än gott till en packning smile

jo, tänkte på biten med måttsätning. Det är inte det lättaste att få med allt. Rätt var det är när man sätter ut ett mått hoppar fel linje iväg.  Att låsa upp gemoetrin korrekt är inte självklart, i synnerhet när man inte har något vettigt att utgå från.

en generell tollerans kanske inte funkar, hålen fö kolvarna kanske måste vara större än cylindern, oljekanalen kanske har en schunt osv.  Det är mycket att tänka på innan man trallar iväg till mekverkstaden.

Jag har ritat upp div flänsar och det är inte lätt at få det rätt även om man jobbar som konstruktör.

sammanfattningsvis så tror jag inte packningen skulle passa vid första försöket för den som laddar ner ett CAD-system utan att ha några kunskaper i det.

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/adapter1_1.jpg

Jag föstår vad du menar,
På mitt gamla jobb hade vi en scanner som gjorde om bilden till dxf, skitsmidigt!
På senare tid när jag jobbat i en cncfräs och inte haft tillgång till flashiga cadcam-program tar jag ut viktiga mått i en mätmaskin och sedan provar man sig lite fram.

Vilketsom är de jävligt kul att programmera och konstruera grejor till bilen, lr hur torpis smile

torpis Forummoderator
9 juli 2008 · 10 572 Inlägg

det är kanonkul smile  jag har inte tillgång till maskinerna själv så man bli lite handikappad på så vis.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang