Hjälp! hur ska jag täcka avgasröret från att luft ska komma in?

Shady_killen S40 T4
6 juni 2008 · 584 Inlägg

bumpe skrev:
Man klipper upp en colaburk och tar en lagom stor bit... Man lägger på massor med avgaspasta, sen sätter man slangklämmor runt röret så det håller fast colaburksbiten...

Detta är riktigt jävla epa/bonn/fulmek och är inget som rekommenderas, lite som att gipsa ett brutet ben med spaghetti och bruntape...

kan man inte gör det på ett lättare sätt? jag behöver det för besiktningen

Renault 5 "GTS" (1991)
dabby född blåvit
6 juni 2008 · 624 Inlägg

Shady_killen skrev:

bumpe skrev:
Man klipper upp en colaburk och tar en lagom stor bit... Man lägger på massor med avgaspasta, sen sätter man slangklämmor runt röret så det håller fast colaburksbiten...

Detta är riktigt jävla epa/bonn/fulmek och är inget som rekommenderas, lite som att gipsa ett brutet ben med spaghetti och bruntape...

kan man inte gör det på ett lättare sätt? jag behöver det för besiktningen

Lättare?? Allvarligt talat vad som beskrivs tar nog hela 5-10 minuter, inte fasen kan det göras lättare..

Shady_killen S40 T4
6 juni 2008 · 584 Inlägg

dabby skrev:

Shady_killen skrev:

bumpe skrev:
Man klipper upp en colaburk och tar en lagom stor bit... Man lägger på massor med avgaspasta, sen sätter man slangklämmor runt röret så det håller fast colaburksbiten...

Detta är riktigt jävla epa/bonn/fulmek och är inget som rekommenderas, lite som att gipsa ett brutet ben med spaghetti och bruntape...

kan man inte gör det på ett lättare sätt? jag behöver det för besiktningen

Lättare?? Allvarligt talat vad som beskrivs tar nog hela 5-10 minuter, inte fasen kan det göras lättare..

okej haha.. men kommer inte cola burks biten smälta eller nåt?

Renault 5 "GTS" (1991)
Catling Old School Ford
7 juni 2008 · 600 Inlägg

men fan hur kan det bli lättare? ta en stålborste och skrubba rent, kleta på avgaspasta. KLART.
alternativ lämmna till verkstad........Kan du inte det så sälj bilen och köp en sparkcykel (inte en vanlig cykel den kan det bli fel på)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Ford Capri "ELD" (1981)
Streethawk Billjuds Wannabe
7 juni 2008 · 1 771 Inlägg

Colaburken är gjord av aluminium och kommer inte smälta i första taget..
men lättare kan man inte få det.
som sagts tidigare gå till närmaste butik och köp en cola (kan även vara fanta om du tycker om det mer)
burk 33cl (inte plast, då får du härdsmälta)
drick upp, klipp ur en bit ur burken och applicera på hålet,
efter det tar du avgaspastan och applicerar på burkbiten du just lägde på. Efter det ska det hålla tätt (var inte för snål med pastan, men inte heller för fet)
Avgaspastan lägger man på genom att först blöta ned det med några droppar vatten (blir som fin halvsmält choklad)

Senast redigerat av Streethawk (7 juni 2008)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
940turboplus Rapidoz
7 juni 2008 · 688 Inlägg

Detta börjar ju fan spåra ut helt totalt lol

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
Hmm.
7 juni 2008 ·

Catling skrev:
men fan hur kan det bli lättare? ta en stålborste och skrubba rent, kleta på avgaspasta. KLART.
alternativ lämmna till verkstad........Kan du inte det så sälj bilen och köp en sparkcykel (inte en vanlig cykel den kan det bli fel på)

som skrivet här.. glöm inte skrubba rent från eventuell rost/smuts/damm innan du kletar på avgaspasta.

Shady_killen S40 T4
7 juni 2008 · 584 Inlägg

okej.. tack alla big_smile

Renault 5 "GTS" (1991)
Losgard
7 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Annars har du en smidig lösning här. Lite av cola och avgasklämma-lagning, men i bättre variant.
http://www.biltema.se/products/product. … emId=92496

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Shady_killen S40 T4
7 juni 2008 · 584 Inlägg

Losgard skrev:
Annars har du en smidig lösning här. Lite av cola och avgasklämma-lagning, men i bättre variant.
http://www.biltema.se/products/product. … emId=92496

tror du att vilka storlekar som helt kommer igenom?.. för att jag vet inteexakt hur tjock mitt avgas rör är..

Renault 5 "GTS" (1991)
Niotusen
7 juni 2008 · 272 Inlägg

Ta en linjal och mät det?

Sierra-döbel
Peugeot 205 GTi "1.9" (1991)
Nissan Terrano "2.7 TD" (1991)
Peugeot 205 GTi "mi16" (1989)
Big_JN
7 juni 2008 · 2 126 Inlägg

Och förresten så brukar det inte vara luft som tar sig in i avgasröret utan det brukar vara avgaser som tar sig ut! wink

zlaban08 Glidarn
7 juni 2008 · 408 Inlägg

Big_JN skrev:
Och förresten så brukar det inte vara luft som tar sig in i avgasröret utan det brukar vara avgaser som tar sig ut! wink

e det sant? wink

(obrut)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
bumpe Lastbilsmekaniker
7 juni 2008 · 3 878 Inlägg

Big_JN skrev:
Och förresten så brukar det inte vara luft som tar sig in i avgasröret utan det brukar vara avgaser som tar sig ut! wink

Om det hade varit å väl så hade avgasprovet blivit rätt med ett hål men det bli tokfel om man har hål i avgasröret...

Losgard
8 juni 2008 · 1 688 Inlägg

Shady_killen skrev:

Losgard skrev:
Annars har du en smidig lösning här. Lite av cola och avgasklämma-lagning, men i bättre variant.
http://www.biltema.se/products/product. … emId=92496

tror du att vilka storlekar som helt kommer igenom?.. för att jag vet inteexakt hur tjock mitt avgas rör är..

Åk till Biltema på backaplan bara och köp ett skjutmått, sen mäter du. Sen går du in och köper rätt.
Deras skjutmått i plast kostar typ 6.90:- tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
Shady_killen S40 T4
8 juni 2008 · 584 Inlägg

okej.. haha.. tack alla big_smile

Renault 5 "GTS" (1991)
Bjurran
8 juni 2008 · 41 Inlägg

Shady... Om det rör sig om den S40 T4 du har här så kan jag absolut inte förstå hur man ens kan fundera på att göra tattarlagningar a 'la pantburk.
Gör rätt från början. Visst, en lagning lite akut för att komma igenom besiktningen är väl en sak, men se till att byta avgassystemet ändå. Vet du om ditt system är bytt sedan 98 när bilen var ny? Om inte är det kanske dags nu om du vill få lite mer kraft i den. Även ett avgassystem sätts igen med tiden!
Visst, släng förbi macken och köp lite tillfälligt avgasbandage, men låt det inte bli en permanent lösning.
Min lösning involverar annars ett komplett system av trevlig dimension, billyft, tigersåg (ska hela systemet bytas kapar man, ingen ide att skruva gamla klämmor) och lite tid till övers för att rensa kvarglömda felkoder... Kom ihåg, det är aldrig gratis att vara bilägare...

caromania Forummoderator
8 juni 2008 · 9 296 Inlägg

Här är annars en instruktionsvideo som fungerar otroligt bra. Mycket användbart tips om man har en Volvo.

http://www.youtube.com/watch?v=kpYu4HLi … re=related

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Opelmadness German cars, quality and beyond
8 juni 2008 · 8 197 Inlägg

Big_JN skrev:
Och förresten så brukar det inte vara luft som tar sig in i avgasröret utan det brukar vara avgaser som tar sig ut! wink

Precis vad jag tänkte.. lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Catling Old School Ford
8 juni 2008 · 600 Inlägg

......fler borde prova den. effektiv

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Ford Capri "ELD" (1981)
Ford Capri "Mk3 3.0l Essex" (1978)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang